چند وظیفه ی مهم

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
0009-313x165.jpg


گر چه حفظ وجود مبارك آن بزرگوار به اراده و مشیت الهى بستگى دارد ولی دعا كردن براى سلامتى آن حضرت ضامن برقرارى و استحكام پیوند معنوى انسان با حجت خداست و مایه سلامتى خود فرد و دفع ناگوارى ها و شداید خواهد بود.

در این مقاله به چند وظیفه مهم شیعیان در مقابل امام زمان علیه السلام اشاره کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم:
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
كسب رضایت امام عصر (عج)
رسالت اصلى شیعیان در عصر غیبت آن است كه تلاش كنند عملى را بر خلاف رضاى امام عصر (عج) انجام ندهند و پیوسته رفتار و سلوكى مورد تأیید و رضایت آن حضرت داشته باشند، زیرا خشنودى آن امام همام چیزى جز رضاى ذات اقدس الهى نیست و رضاى خداوند در عمل به فرمان ها و احكام نورانى اسلام است.

امام مهدى(عج) در این رابطه مى فرماید: «فَلیَعمَل لِكلِّ امرئ مِنْكُم ما یُقرَّبُ بهِ مِن مَحَبَّتِنا و لْیَجتَنِبْ عمَّا یُدنیه مِنْ كِراهَتِنا و سَخَطِنا»; هر یك از شما باید به آن چه كه به وسیله آن به دوستى ما نزدیك مى شود عمل كند و از آن چه كه موجب ناخشنودى و غضب ما مى شود پرهیز نماید.
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
‌ارجاع مردم به امام زمان (علیه السلام)
صِرف اینكه انسان به یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و متوسل به اوست و در هر صبح و شام او را زیارت می كند كافی نیست، بلكه تكلیف دیگری هست كه (البته این تكلیف عمدتاً متوجه روحانیت و رهبران دینی و متدینان صاحب نفوذ در جامعه است) باید سعی كرد تا جامعه را جامعه امام زمانی (علیه السلام) قرار داد و مردم را متوجه امام زمان كرد .

در ایام تبلیغ محرم و صفر و ماه رمضان و در هر فرصت متناسب از امام عصر (علیه السلام) سخن به میان آورد و بخشی از منبر و وعظ و خطابه خود را به آن حضرت اختصاص داد و مردم را نسبت به اصل وجود او و عظمت و جلال و جمال او گاه ساخت .

دستور توسل به آن حضرت را به مردم آموخت و مردم را نسبت به آن امام همام امیدوار كرد . همچنین شبهات را در مورد وجود آن حضرت برطرف نمود و در مورد طول عمر آن حضرت و غیبت و فواید وجودی او، در عین اینكه در پرده غیبت است، سخن گفت و ابهامات را بر طرف نمود تا همه افراد شیعه نسبت به امام گاهی پیدا كرده و مبلغ او شوند .

در این راه یك بسیج عمومی لازم است كه همه اهل سخن و قلم یكصدا شوند ، همنوا شوند و به مردم بفهمانند كه ما بی صاحب نیستیم تا جامعه ، یكپارچه جامعه امام زمانی شود ،نه آنكه تنها دعای ندبه بخوانند ، آنهم پس از مدتی در اثر گرایشهای نابجا مورد طعن دیگران قرار گیرند.

یا یك روحانی و واعظ در میلاد آن حضرت به چند جمله یا داستان اكتفا نماید ، بلكه باید كاری كرد كه زن و مرد شیعه دائم به فكر امامشان بوده و مبلغ او باشند و درهر حادثه قبل از هر كسی به یاد امام زمان بیفتند و از او كمك بخواهند، نه آنكه پس از آنكه نزد همه اطبا رفته و تمام اموالشان را در این راه تباه كردند و پاسخ منفی و مأیوس كننده شنیدند، تازه به یاد مسجد جمكران و امام زمان بیفتند. ما باید مردم را به گونه ای بسازیم كه در تمام زمینه ها نخست به یاد امام زمان افتاده، سپس با توسل به آن حضرت به طبیب مراجعه كنند و دارو مصرف نمایند، نه آنكه نخست به دارو پناه ببرند، نگاه به امام زمان (علیه السلام) مراجعه نمایند .

البته ما منكر اسباب و علل طبیعی نیستیم و نمی خواهیم بگوییم هر كه بیمار شد، و با اینكه مثلاُ نیاز به عمل جراحی دارد به دكتر مراجعه نكند، و فقط به امام زمان متوسل شود، بلكه می گوئیم نخست توسل برای اینكه امام عصر عنایتی بفرماید كه طبیب درست مرض را تشخیص دهد و داروی مناسب تحویز نماید و عمل جراحی موفقیت میز باشد.
به هر حال، دارو از طبیب، ولی شفا از خدا با وساطت امام عصر (علیه السلام) است .
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
احترام به منتسبین به امام زمان (علیه السلام)
از جمله وظایف ما منتظران در مقابل امام زمان علیه السلام این است كه كسانی را كه منتسب به امام عصر (علیه السلام) هستند محترم شمرده و نسبت به نها بخاطر امام زمان احترام خاصی قائل باشیم ، حال ن شخص نسبت جسمانی به امام زمان داشته باشد ، مانند سادات و یا نسبت روحانی، مانند علما و فقها كه نماینده او هستند و طلاب علوم دینی كه سربازان آن حضرتند و مۆمنان كه در بین مردم معروف به امام زمانی بوده و واقعاً علاقه مند به آن حضرت اند . چرا كه احترام به نان بخاطر ن حضرت ، احترام به امام زمان علیه السلام است .
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
خودسازی
شیعه در طول غیبت كبری به انتظار نشسته كه كی یوسف گم گشته باز ید و غم هجران یعقوبی نها به سرور وصال مبدل شود و عزت از دست رفته باز گردد . همه امید شیعه این است كه روزی در زیر پرچم امام عصر به جهاد علیه دشمنان خدا و دین پرداخته و از جمله یاران امام و شهداء در ركاب حضرت باشد.

می دانیم كه این مقامات با آلودگی و پلیدی سازگار نیست و از سوی دیگر چون آمدن امام معلوم نیست و ممكن است ناگهان صدای دلربای او طنین انداز شود، پس شیعه منتظر باید در تمام ابعاد زندگی خودسازی كند، هم در بعد عقیده و هم در بعد نفسانیات و اخلاق و هم در بعد عمل، چرا كه نه شخص فاسد العقیده در حریم امام راه دارد و نه شخص فاسد الاخلاق و نه انسان لوده به گناه .

بنابراین اگر می خواهیم امام هر چه زودتر ظهور كند و ما از یاران و دوستان او باشیم باید خود را از هر جهت بسازیم و یك انسان خود ساخته و عبد صالح خدا باشیم و گرنه نه تنها نمی توانیم از یاوران و اصحاب امام زمان باشیم بلكه ممكن است از دشمنان او بشمار آمده و زیر پرچم مخالفان در ییم و از قهر امام در امان نمانیم.

چنانكه خیلی ها قبل از انقلاب دم از دوستی با امام خمینی (ره) را می‌زدند، ولی وقتی كه امام آمد نه تنها با امام خمینی همكاری نكردند، بلكه نتوانستند قوانین اسلامی او را تحمل كنند و در ردیف مخالفان قرار گرفتند.

منابع:

سایت آوینی

سایت مذاهب
 
بالا