♛♕♛ آداب همه چی رو اینجا بخونید ♛♕♛

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
picture.php
اول سلام به مهدی فاطمه بعد سلام به شما دوستان
1_babolgif-1.gif



25821716758295866389.gif


همانطور که از اسم تاپیک معلومه من میخوام آداب همه چی رو از زبان ائمه اطها(ع) در این تاپیک بگم.هرچی که فکرشو بکنید و حتی چیزهایی که تا الان فکر نمیکردید وجود داشته باشه و حرفی دربارش زده باشه.

فقط یه نکته هست در قسمتی ازش در مورد آداب مسائلی گفته میشود که شاید بعضی ها به من موضع بگیرند و منو مورد نقد قرار بدند که چرا حرف زدی ولی چون مشکلات ندونستنشو دیدم خودم و عاقبت بدی داره برای همین میگم.ائمه اینها رو گفتند که ما استفاده کنیم و ضرری نبینیم ولی متاسفانه مطالعه ما کمه و مشکل بوجود میاد.امیدوارم خوشتون بیاد از تاپیک
63699876946379510139.gif
 
آخرین ویرایش:

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
من یه داستانی از پیامبر راجب آداب سخن بگم
یک روز مردی به مسجد آمد پیش پیامبر و راجب آداب سخن گفت پیامبر در پاسخ او انگشتش را بر زبان نهاد و گفت آداب سخن گفتن این است که باید اگر وقتی از ما سوالی پرسیده میشود فقط به آن سوال پاسخ بگوییم ولی اگر سوال به ما ربطی نداشت سکوت کنیم زیاد سخن نگوییم یعنی که به اندازه ای که میشنویم نصف سخن بگوییم که در ضرب المثلی آمده:ما را دو گوش داده اند و یک زبان یعنی 2 بشنو و یک بگوی
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
آداب خانه داخل شدن و بيرون رفتن
گشادگى خانه
درحديث حسن از حضرت امام جعفر صادق ((عليه السلام )) منقول است كه : از سعادت آدمى آنستكه خانه او گشاده باشد.

دوستان اگر آداب خاصی مدنظرتون هست بگید که اگه شد بذارم
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
درحديث صحيح منقول است كه : حضرت امام موسى ((عليه السلام )) خانه خريدند و يكى از مواليان خود را فرمودند كه درآن خانه ساكن شو كه خانه تو تنگست آن شخص گفت كه اين خانه اى است كه پدرم احداث كرده است بدر نمى توانم رفت فرمود كه هرگاه پدر تو احمق باشد تو نيز ميبايد احمق باشى ؟
دوستان اگر آداب خاصی مدنظرتون هست بگید که اگه شد بذارم
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
ازحضرت صادق ((عليه السلام )) منقول است كه : سه چيز است كه موجب راحت مؤ منند خانه گشاده كه عيبها و امو مخفى او را از مردم پنهان دارد و زن صالحه كه بر امور دنيا وآخرت اورا يارى نمايد و دخترى ياخواهرى كه اورا ازخانه بيرون كند يا بمردن يابشوهر دادن .

دوستان اگر آداب خاصی مدنظرتون هست بگید که اگه شد بذارم
 

بـــسیــجیــــ خط رهـــبریــ

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
آداب غذا خوردن
1-چو خوان اگر برپا شد بر آن بنشینیم
2-دهن فراخ باز نکنیم و دست باز نگیریم
3- بل اگر سیر شدیم تعلّی آوریم تا دیگران هم فارغ شوند
4-در جمع خلال نکنیم
5-در زمان خوردن آب آواز در نیاوریم
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
درروايت ديگر ديگر منقول است كه : شخصى از انصار از تنگى خانه شكايت برسول خدا ((صلى الله عليه وآله وسلم )) حضرت فرمود كه به آواز بسيار بلند از خدا بطلب كه گشادگى در خانه تو بدهد.

در حديث ديگر فرمود كه از سعادت آدمى آنست كه فرزندش با و شبيه باشد و زن خوشروى ديندار داشته باشد و چهار پاى راهوار داشته باشد و خانه گشاده داشته باشد.

در حديث ديگر فرمود كه شومى خانه در تنگى ساحت و بدى همسايگان و بسيارى عيبهاى آنست .

در حديث ديگر فرمود كه چهار چيز است كه از سعادت است زن صالحه و خانه فراخ و همسايه شايسته و مركب نيكو و چهار چيز است كه از شقاوت است همسايه بد و زن بد و خانه تنگ و مركب بد.

از حضرت صادق ((عليه السلام )) منقول است كه : از تلخى زندگانى است از خانه بخانه نقل كردن و نان از بازار خريدن .
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
دوم : در مذمت تكلف بسيار در خانه كردن و بسيار بلند ساختن

در حديث صحيح از حضرت صادق ((عليه السلام )) منقول است كه : هر كه مالى را از غير حلال كسب كند حقتعالى بر او مسلط مى گرداند عمارت كردن و خاك و آب را كه آن مال حرام را در آنجا ضايع كند.

در حديث ديگر فرمود كه هر بنائى كه زياده بر قدر احتياج باشد در قيامت و بالست بر صاحبش .

در حديث ديگر فرمود كه هر كه عمارت كند زياده از آنچه در آن سكنى نمايد در قيامت او را تكليف مى كنند كه آن را بردارد.
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
از حضرت امام على نقى ((عليه السلام )) منقول است كه : خدا در زمين خود بقعه چند قرار داده است كه آنها را مرحومات مينامند كه دوست مى دارد كه نام او را در آن بقعه ها ببرند و او راب خوانند و اجابت دعاى ايشان بكنند و خدا در زمين بقعه چند قرار داده است كه آنها را منتقمات مى نامند كه دوست مى دارد كه نام او را در آن بقعه ها ببرند و او را بخوانند و اجابت دعاى ايشان بكنند و خدا در زمين بقعه چند قرار داده است كه آنها را منتقمات مى نامند پس چون كسى مالى را از غير حلال كسب كرده باشد خدا يك زمين از آن زمين ها را بر او مسلط مى گرداند كه آن مال را در آنجا صرف نمايد.

در حديث ديگر منقول است كه : حضرت اميرالمؤ منين از در خانه شخصى گذشتند كه از آجر ساخته بودند پرسيدند كه اين در خانه كيست شخصى گفت كه از فلان مرد مغرور پس بدر خانه ديگر گذشتند كه صاحبش به آجر ساخته بود حضرت فرمود كه اين خانه از مغرور غافل ديگر است .
 

یار آقا

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
از حضرت رسول ((صلى الله عليه وآله وسلم )) منقول است كه هر كه خانه بنا كند از براى ريا و سمعه كه مردم ببينند و بشنوند در روز قيامت آنخانه را تا هفتم طبقه زمين آتشى كنند افروخته و در گردن او اندازند پس او را در جهنم اندازند و هيچ چيز او را نگاه ندارد تا قهر جهنم مگر آنكه توبه كند پرسيدند كه يا رسول اللّه براى ريا و سمعه ساختن چه معنى دارد فرمود يعنى زياده از قدر حاجت بسازد براى آنكه زيادتى كند بر همسايگان و فخر و مباهات كند با برادرانش .
 
بالا