خدا محوری در مبانی فكری امام‌رحمه‌الله

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
760-13a5bbba86b395833d3ec5e2afec06d7.jpg
این اصل بر مبانی «هستی‌شناسی» و «انسان‌شناسی» امام استوار است؛ در نگرش بنیادین امام «توحید» محور اصلی هستی‌شناسی است و ریشه و اصل تمام اعتقادات او را در كلّ ابعاد معرفت و اندیشه تشكیل می‌دهد و همان‏گونه كه در هستی‌شناسی توحید را ملاك قرار داده، در سایر معارف و اندیشه‌ها نیز این اصل معیار او بوده، بر همین اساس، اندیشة مدیریتی امام نیز نوعی اندیشة توحیدی است و یا به تعبیری، رهبری امام در مدیریت نظام، توحید‏مدار است؛ چه اینكه خود او اذعان دارد:
اعتقادات من و همة مسلمین همان مسائلی است كه در قرآن كریم آمده است و یا پیامبر اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرموده‌اند كه ریشه و اصل همة آن عقاید ـ كه مهم‏ترین و با ارزش‏ترین اعتقادات ماست ـ اصل توحید است. (1)
هنگامی كه این معرفت توحیدی به جهان هستی با گرایش كمال‏خواهی فطری ضمیمه گردد، خدا‏محوری محصول آن خواهد شد و رفتارها صبغه‏ای الهی می‏یابند. و زمانی كه خدا‏محوری امام (كمال‏خواهی و گرایش به ذات باری تعالی با استناد به شناخت توحیدی) مبنای رفتار رهبری قرار می‌گیرد، ایشان را رهبری خدا‏محور می‌گرداند.
مهم‏ترین و اساسی‌ترین عامل در موفقیتهای حضرت امام را می‌توان در اطاعت از خدا و تنها برای او رفتار كردن و در یك كلمه «خدا‏محوری» دانست. امام هیچ تحولی را در غیاب خداوند تفسیر و تحلیل نمی‌كرد. در پیروزیها همواره قدرت و لطف خدا را یادآور می‌شد.
امام بارها این مضمون را در كلمات خود بر زبان می‌آورد و بیان می‌كرد: «هر چه هست از خداست.» او همه چیز را از خدا می‌دانست؛ هضم در ارادة خدا و حلّ در حكم الهی بود. و پیوسته می‌فرمود:
انقلاب را خدا پیروز كرد. و خرمشهر را خدا آزاد كرد. دلهای مردم را خدا جمع كرد.» او همه چیز را از منظر الهی می‌دید و عامل به احكام بود. خدای متعال نیز درهای رحمت را به روی او باز می‌كرد. (2)
امام خمینی‌رحمه‌الله مظهر و مصداق روشن خدامحوری است، ایشان درون را از شائبة غیر خدا پیراسته و تمام جلوه‌های نفسانی را كنار زده و با اكسیر خدا محوری، ماهیت دانش و كردار خود را دگرگون كرده بود. انجام تكلیف الهی برایش مهم بود و هیچ‏گاه رضای مخلوق را بر رضای خالق مقدم نمی‌داشت. در كردار و گفتارش اخلاص و خدامحوری را سرلوحه قرار داده و همواره بدان سفارش می‌كرد:
سعی كنید كه انگیزه‌ها، انگیزه‌های الهی باشد. سعی كنید كه به مردم خودتان، هرجا هستند، به كشور خودتان، هر جا هستند، تزریق كنید كه انگیزه‌هایشان الهی باشد. (3)
اتصال با منبع اصلی قدرت، ارتباط با خدا، همه چیز را از او دانستن و همه كار را برای خدا كردن، راز اقتدار، ماندگاری و نفوذ مردان خدا است. سرّ این نفوذ عجیب كه این مرد بزرگ در دل توده‌های عظیم مسلمان در كشورهای مختلف داشت و راز آن؛ از خود عبور كردن، برای خود تلاش نكردن، خدا را دیدن و از او الهام گرفتن و برای او مجاهدت به تمام معنا انجام دادن است. این ارتباط با خدا و اتّصال با او، در امام سكینه و آرامش به‏وجود می‌آورد. آنجایی كه دیگران وحشت‌زده می‌شدند، او آرام و آنجایی كه دیگران به تزلزل می‌افتادند، او قاطع و مصمم بود. (4)
او خدا‏محور بود و دیگران را نیز توصیه می‌كرد كه به خدا اتكا كنند و می‌فرمود:
من از همة ملت خودم و از همة شما و از همة ملتهای مسلمان می‌خواهم كه اتكال به خدا بكنید، در همة كارها اتكال به خدا بكنید. قدرتها در مقابل قدرت خدا هیچ است. قوه‌ها در مقابل قوة الهی نابود است، اتكال به خدا بكنید، غلبه به هر چیز می‌كنید. پیغمبر اسلام با آنكه یك نفر بود، در مقابل همة دشمنها با اتكال به خدا غلبه كرد، بر همه... برای اینكه اتكالش به خدا بود، جبرئیل امین پشت سرش بود. شما هم اتكال به خدا كنید تا جبرئیل امین پشت سر شما و با شما همراه باشد. (5)
اگر ما یك روزی اتكای خودمان را از خدا برداشتیم و روی نفت گذاشتیم یا روی سلاح گذاشتیم، بدانید كه آن روز روزی است كه ما رو به شكست خواهیم رفت. (6)
ذكر این نكته ضروری است كه در اصل خدامحوری همة ارزشهای اسلامی جمع است. خدامحوری و تكلیف‏گرایی؛ یعنی انجام واجبات و ترك محرمات، التزام به بایدها و نبایدهای شرعی و خلاصه آنكه بر اساس این اصل است كه رهبر به همة ارزشهای دینی التزام دارد
...............................
1: صحیفه امام، ج5، ص387
2: پژواك ولایت: مجموعه سخنرانیهای رهبری معظم انقلاب در مراسمات سالگرد امام، ص175
3: صحیفه امام، ج20، ص205
4: پژواك ولایت، ص269
5: صحیفه امام، ج4، ص234
6: همان، ج18، ص126
 

پیوست‌ها

  • index444.jpg
    index444.jpg
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 146
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer
بالا