رابطه فیسبوک و بروز اختلال چند شخصیتی

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گفت: فیسبوک می‌تواند نشانه‌های اختلال چند شخصیتی را در افرادی که عضو آن هستند و زمینه این بیماری روانی را دارند بیشتر بروز دهد.
به گزارش فرهنگ نیوز، محمدعلی مظاهری عصر امروز در ششمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و دومین جشنواره ملی خانواده‌پژوهی در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در جمع مشاورین خانواده اظهار داشت: در زندگی امروز مردم با فرآیند جهانی شدن روبه‌رو هستند و نمی‌توانند از آن بگریزند.

دبیر قطب علمی خانواده کشور با بیان اینکه جهانی شدن به معنای به هم پیوسته شدن جهان بیشتر از گذشته است، تصریح کرد: این فرآیند می‌تواند باعث بروز چهار عامل از جمله چالش‌های دائمی توسعه و پیشرفت‌های تمدن بشری برای سازگاری با تغییرات، ثابت نبودن سرعت توسعه و شتاب روزافزون آن، نفس‌گیر شدن تغییرات در چند دهه اخیر و نو شدن تمام دانش در یک بازه چند ساله در برخی از رشته‌های علمی شود.

مظاهری با اشاره به اینکه فرایند جهانی شدن می‌تواند نتایج مختلفی داشته باشد، ادامه داد: مجموعه گسترده‌ای از تغییرات سریع میان عرصه‌های مختلف، هویت جهانی شدن یا دو فرهنگی بودن، آشفتگی هویت و در نهایت بیگانه شدن فرد با هویت خود از جمله این نتایج است.

روانشناس بالینی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: این فرایند بر خانواده نیز تأثیر می‌گذارد و کندتر شدن ساعت اجتماعی، گوناگون شدن سبک‌های ازدواج، تغییرات گسترده در ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خانواده‌ها و تضعیف نقش تربیتی خانواده‌ها از جمله این نتایج است.



وی مسئله و مشکل اصلی زندگی امروز جامعه را زندگی در دو جهان واقعی و مجازی دانست و افزود: این دو واقعی هستند اما دنیای مجازی واقعیتی مجازی و غیرقابل انکار است.

مظاهری با اشاره به اینکه زندگی در دو جهان واقعی و مجازی به صورت موازی انجام می‌شود، متذکر شد: افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های روانی را دارند، به واسطه ارتباط برقرارکردن با دنیای مجازی همچون فیسبوک دچار بیماری و اختلال چند شخصیتی خواهند شد، زیرا خود را در دنیای مجازی به دوستانشان طوری معرفی می‌کنند که با شخصیت واقعی آنها متفاوت است.

رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: هویت و انسجام آن، گمنامی و از دست دادن نظارت اجتماعی، گوناگون شدن سبک‌های زندگی به خصوص در ازدواج و... تنها بخشی از نتایج نامناسب زندگی در دو جهان واقعی و مجازی است.

گفتنی است، این کنگره با همکاری مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و تا 9 خرداد ادامه دارد.


فرهنگ
 

boshiant

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
فیسبوک به خاطرات پیوسته!
 
بالا