نامه ی امیرالمومنین(علیه السلام)به مالک اشتر

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(11).gif



amir.jpg



se%20(7).gif

ss%20(10).gif



آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:


ای مالک!
حدود را با شبهه دفع کن (تا جرم صد در صد روشن نباشد کسی را حد مزن).

هر چه را که روشن نیست نادیده بگیر.
سعایت گران سخن چین را زود تصدیق مکن که سخن چین خیانتگر است اگر چه در جامه ی نصیحت گوی خیرخواه درآید.

در شورای خود ، بخیلان را راه مده که مانع احسان شوند و مدام به فقر تهدیدت کنند و همچنین افراد بزدل و ترسو را که در هر کار ناتوانت

جلوه دهند (و مانع اقدامت شوند).

با آزمندان حریص مشورت نکن که تو را به جمع مال از راه ستم تشویق کنند.

(تحف العقول-ص 259)


d%20(1).gif
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
d%20(5).gif




amir.jpg



ss%20(5).gif

آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:

hsdf%20(35).gif



ای مالک!

بخل ، ستم و حرص غریزه های مختلفند که جامع همه ی آنها بدگمانی به خداست که در نهاد اشرار فراهم آمده.

به یقین بدان که بدترین وزرایت آنهایند که سابقه ی وزارت در دستگاه اشرار را دارند ، با آنها در جنایتها شریک بوده اند و کار پرداز آنها
در کار بندگان خدا بوده اند ، مبادا چنینکسانی را محرم و رازدار خود کنی و در امانت خویش شرکت دهی چنانکه در حکومت دیگران شریک بوده اند
و آنان را به نابودی و پرتگاه های بد کشانده اند ، فریب ظاهر سازی و ریا کاری آنها را مخور که یاور گنه کارانند و برادر ستمکاران و مرکز هرگونه
طمع و دغل کاری ، تو میتوانی بهترین جایگزین را برای آنها بیابی ، کسانی که همان ادب و همان نفوذ را دارند ، کار آزموده اند ، با تجارب قبلی ،
زشتی ها و ناروایی ها را شناخته اند ، اینان کم خرجتر و پر سود ترند ، با تو (از آنان) مهربان تر و با دشمنان تو نا آشنا ترند ، همدست ستمگران
و گنهکاران نبوده اند ، سابقه ی اجحاف و تجاوز به مسلمانان و هم پیمانان آنها در دولت دیگران را ندارند ، اینها را در خلوت ، خاص خود گردان
و باز در میان این گروه کسانی را مقدم بدار که بی پروا تر ، به نص حق سخن گویند ،
در انصاف در حق ضعیفان احتیاط کارتر باشند و در آن کارها که از تو سر زند و خدا برای دوستانش نپسندد کمتر با تو همکاری کنند هر چند آن عمل
بسیار مورد علاقه ی تو باشد ، اینان تو را از حق آگاه کنند و به آنچه نفعش به تو عاید شود بینایت سازند.



(تحف العقول-ص 261)



d%20(1).gif

 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(3).gif


amir.jpg




ss%20(7).gif




آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:
hsdf%20(29).gif


ای مالک!


خود را به پارسایان ، راستگویان و آن ها که عقل و شرف خانوادگی دارند بچسبان ، آنان را عادت بده که مدیحه سرایی نکنند و به کاری که نکرده ای


بیجا تو را نستانند که تعریف زیاد ، عجب و خود پسندی آورد و والی را به غرور نزدیک کند و امضای آن موجب قهر خداوند است.


مبادا که نیک رفتار و بد کردار در نظرت یکسان باشند ، این روش باعث دلسردی نیکوکاران و تشویق و جرئت بد کاران است ،


با هر کدام چنان کن که مستحق و شایسته است ، این ادبی است که خدا تو و همکارانت را به آن سود بخشد.




(تحف العقول-ص 261)


d%20(1).gif



se%20(1).jpg
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"


a%20(17).gif





amir.jpg



hsdf%20(36).gif



آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:

tasaavire-zibaa%20(12).gif


ای مالک!

پس بدان که هیچ چیزمانند احسان به رعیت ، تخفیف مخارج و تحمیل نکردن خواسته های بی مورد بر آن ها ، باعث


حسن ظن والی به رعیت نیست ، باید در این زمینه روشی پیش بگیری که تو را به رعایا خوشبین کند تا این خوشبینی


رنج های دراز مدت را از تو دور کند و سزاوارترین افراد به حسن ظن کسانی هستند که مورد لطف و عنایت تو بوده اند


و سزاوارترین اشخاص به بد گمانی آنهایند که از تو بد رفتاری و ستم دیده اند ، این موقعیت را در سود و زیان خود بشناس


تا بر بصیرتت در خوش رفتاری با مردم بیفزاید که در روز رستاخیز پاداش خداوند را هم سبب گردد.




(تحف العقول- ص 263)


d%20(1).gif


hsdf%20(27).gif
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(4).gif





amir.jpg





ss%20(5).gif


آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:

tasaavire-zibaa%20(1).png



ای مالک!


آداب و رسوم شایسته ای را که بزرگان نخستین به کار بسته اند و مایه ی همبستگی و اصلاح حال رعیت بوده درهم نشکن ، رسمی

تازه که به آن سنن و آداب زیان رساند مگذار که سنت گذاران پیشین اجر برند و تو وزر.


بسیار با دانشمندان به گفتگو بپرداز ، با حکیمان همنشینی کن و در اصلاح مردم آن سامان و برپاداشتن عاداتی که در گذشته موجب استقامت

حال خلق بوده ، از آراء و افکار آنان مدد بگیر ، این رویه سبب پابرجایی حق و نابودی باطل و راهنما و نمونه ای کافی است زیرا

عادت ها و سنت های نیک همان راه اطاعت خداوند است.




(تحف العقول - ص 263)


d%20(1).gif



hsdf%20(27).gif

 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"

a%20(10).gif






amir.jpg



hsdf%20(32).gif




آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:


se%20(1).png



ای مالک!

متوجه باش که رعایا ، اصناف و طبقات مختلفی هستند که امور هیچ یک جز با کمک طبقات دیگر نگذرد و هیچکدام از دیگری بی نیاز نیست:

گروهی سربازند و قشون خدا.

عده ای نویسنده و منشی عمومی یا خصوصی.

جمعی قاضی دادگر.

بعضی کارگزار منصف و شفیق.

برخی مانند اهل ذمه ، مسلمانان جزیه پرداز و خراجگزار.

دسته ای بازرگان و صنعتگر.

و بالاخره پاره ای هم طبقه ی پایین اجتماع و محتاج و تهیدستند.

هر یک از این طبقات ، سهمی دارند که خدا همه را تعیین کرده و حدود معین و مقررات مفروزی دارند که در کتاب خدا یا سنت پیغمبر یا عهد و پیمانی که
نزد ما محفوظ است بیان گردیده.



(تحف العقول - ص 263)


d%20(1).gif



hsdf%20(27).gif
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"

a%20(8).gif





amir.jpg




tasaavire-zibaa%20(17).gif


آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:

se%20(1).png




ای مالک!

سپاه ، به اذن خدا

دژ رعیت زیور حکمران عزت دین

و مایه ی امن و آرامش است و رعیت جز در پناه آن نپاید.

چنانکه قشون نیز بدون مالیات و خراجی که خداوند برایش تعیین کرده تا

ساز و برگ جهاد با دشمن را فراهم سازد

و

مایه ی دلگرمی و اعتمادش باشد

و


معیشت خود را تأمین کند ، قوامی ندارد.


این دو گروه جز با پشتیبانی قضات و کار پردازان و دبیران ، ادامه ی حیات نتوانند که استحکام

امور و نشر عدالت و انصاف و جمع آوری عایدات و جلب اعتماد مردم در کارهای خصوصی و عمومی

به دست این گروه ها انجام گیرد و قوام زندگی این ها همه به بازرگانان و کسبه و ارباب صنایع است

که وسایل زندگی را تأمین و بازارها را سرپا می کنند و رنج صنایعی را که از عهده ی دیگران خارج است ، تحمل می نمایند.




(تحف العقول - ص 265)


d%20(1).gif



ss%20(13).gif



 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(5).gif






amir.jpg





etoile_041.gif

آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:

se%20(1).png



ای مالک!


طبقه ی پایین اجتماع که بینوا و مسکین اند ، باید مورد عنایت و حمایت حکومت باشند ، صندوق الهی گنجایش همه را دارد

و هر کدام به قدر حاجت و نیازشان حق دارند و باید والی همه را تأمین کند.
البته این کار جزبا همت والی و استعانت از خدا و تصمیم قاطع بر ملازمت حق و استقامت در کوچک و بزرگ کارها صورت نگیرد.
کسی را به فرماندهی سپاه اسلام برگزین که از همه برای خدا و پیغمبر دلسوزتر باشد ، پاکدامن ترین سپاهیان و خرمندترین افراد

قشون و در علم و سیاست سرآمد اقران باشد ، افسری که دیر خشم گیرد و زود عذر بپذیرد ، با ضعیفان مهربان و با گردنکشان توانا ،

سختگیر و سرکش باشد ،

نه درشتی و شدت او را برانگیزد نه از ضعف و ناتوانی از پای درآید.

(تحف العقول - ص 265)

d%20(1).gif


hsdf%20(5).gif
 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(12).gif





amir.jpg




ss%20(12).gif


آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:


se%20(1).png




ای مالک!


افسری را برای فرماندهی سپاه اسلام انتخاب کن که اصالت و نجابت خانوادگی ، صلاحین نژادی و حسن سابقه را در هم آمیخته باشد.

افسری دلاور و شجاع ، دست و دل باز و بخشنده که اینان ریشه و مجموعه ی کرم و شاخه ی احسانند ، مردم را به خدا خوشبین و به قضا و قدر مؤمن می سازند.

(تحف العقول - ص 265)

d%20(1).gif


 

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(14).gif



amir.jpg





ss%20(3).gif




آقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:



se%20(1).png



ای مالک!


وقتی چنین افسرانی را یافتی ، باید همچون پدری مهربان به کارهایشان رسیدگی کنی ، هرگز بودجه ای را که در تقویت آنان صرف می کنی سنگین و زیاد مشمار و هر مهر و محبتی

نثارشان کردی اگرچه اندک باشد سبک مگیر ، این سیرت پدرانه آن ها را درباره ی تو خیرخواه و خوشبین سازد.


به اتکای عنایت های بزرگ از تفقد نیازمندی های کوچک آنان غافل مشو که هر موقعیتی شرایط جداگانه و خاص خود را دارد ، آن یک ضرورت های اولیه زندگی را تأمین کند

و این یک رفاه و آسایش آن ها را فراهم سازد.




(تحف العقول - ص 267)

d%20(1).gif


sterne18.gif

 
بالا