واجب‌تر، عجیب‌تر و سخت‌تر در عالم چیست؟

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"

یک استاد حوزه پاسخ امیرالمومنین(ع) به سوال واجب چیست و واجب‌تر کدام است، نزدیک چیست و نزدیک‌تر کدام است، عجیب چیست و عجیب‌تر کدام است و سخت چیست و سخت‌تر کدام است؟ را تشریح کرد.
به گزارش فرهنگ نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی استاد حوزه علمیه قم در جمع زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران با اشاره به داستانی از حضرت علی(ع) گفت: شخصی نزد ایشان آمد و درخواست کرد حضرت چهار چیز را برایش توضیح دهد، اول آنکه واجب چیست و واجب‌تر کدام است، دوم آنکه نزدیک چیست و نزدیک‌تر کدام است، سوم آنکه عجیب چیست و عجیب‌تر کدام است و آخر این‌که سخت چیست و سخت‌تر کدام است.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در پاسخ به این چهار سوال فرمودند «واجب توبه است که حمام روح و روان انسان است، آدمی با استغفار باید خود را از گناهان پاک کند و واجب‌تر از توبه، ترک گناه است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «دوم آنکه نزدیک قیامت است و نزدیک‌تر از قیامت مرگ است» ادامه داد: عجیب دنیاست و عجیب‌تر از دنیا وابستگی و گرفتاری به آن است و چهارم این‌که سخت قبر است و سخت‌تر از آن بدون توشه و دست خالی از دنیا رفتن و وارد قبر شدن است.

قائمی در ادامه سخنان خود، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) و با اشاره به فرا رسیدن روزهای پایانی ماه رجب گفت: ماه رجب ماه استغفار است.

قائمی افزود: ماه رجب، ماهی است که بنده باید در آن نهایت استفاده را ببرد و از فضائل و خوبی‌های آن بهره‌مند شود، ماهی که گفتن ذکر استغفرالله و اسئله‌التوبه در آن بسیار سفارش شده، ماه تکرار ذکر لا اله الا الله.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «باید تلاش کنیم در زندگی شخصی خود، همیشه در حال ترقی و پیشرفت باشیم» اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «از خدا دور شده کسی که دو روزش مثل هم باشد» و این نشان می‌دهد که انسان باید در زندگی هر روز ترقی کند.

قائمی با اشاره به روایت دیگری از پیامبر اسلام(ص) خاطرنشان کرد: محاسبه کنید در زندگی قبل از آنکه محاسبه شوید؛ یعنی این‌که هر چند دقیقه‌ای در روز را به محاسبه کارها و اعمال خود در همان روز اختصاص دهید تا فردای قیامت روز غم و پشیمانی شما نباشد.

وی ادامه داد: چه خوب است انسان در این ماه به خدا بازگشت داشته باشد و با توبه از خطاها و گناهان گذشته بتواند بنده‌ای واقعی شود و دیگر گناهان خود را تکرار نکند.


فرهنگ
 
بالا