رفیق x1 بی ام دبل یو اهل چین اما ایرانی!!

behz@d

بی وفــا
من خیلی توضیح نمی‌دهم. همین بس که بدانید سایپا (یکی از دو خودروساز بزرگ کشور) محصولات جدیدی راوارد بازار خواهد کرد که از چین می‌آیند. بدون یک «واو» کم و زیاد. البته می‌گویند قرار است بعد از واردات یکی دو هزار دستگاه، داخلی‌سازی‌اش آغاز شود. با این حال بین خودمان بماند،‌ احتمالاً در همین اوایل سهم طرف داخلی در ساخت چیزی حدود ۳۰ درصد است!
به گزارش صبحانه، ما و شما تا چندی دیگر میزبان یکی از شاسی‌بلندهای دیار اژدهای سرخ هستیم. البته این یکی از آن مدل‌های گم و گور در کوره دهات‌های چین نیست. اسم و رسم درست و حسابی دارد. شاید با کشور سازنده‌اش مشکل داشته باشیم ولی احتمالاً با خود سازنده‌اش چندان دعوایی نداریم.
رفیق ب‌ام‌و از هزار فرسخی
احتمالاً در گوشه و کنار چیزهایی درباره رابطه بین برلیانس و ب‌ام‌و شنیده‌اید. داستان واقعی این است که سال ۲۰۰۳ بین این چینی و آن آلمانی قراردادی امضا شد به این مضمون که طرف چینی مسئولیت ساخت، فروش و پشتیبانی برخی از خودروهای سواری طرف آلمانی را تنها در خود چین و تحت نظارت آنها به عهده بگیرد.
این دو شرکت تقریباً روی هم ۴۸۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند. بیشتر تولیدات مربوط می‌شود به نسخه‌های سدان، کوپه و روباز سری ۳٫ سال ۲۰۰۹ دومین کارخانه ب‌ام‌و با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه توسط برلیانس در چین با سرمایه‌ای در حدود ۷۳٫۵ میلیون دلار احداث شد. حالا دیگر سری ۵ نیز به خط تولید اضافه شده بود. اما مهم، چیزی است که این اواخر ساخته می‌شود؛ کوچک‌ترین شاسی‌بلند باواریایی‌ها یعنی X1. در حقیقت از بین ۱۱ خودرویی که برلیانس تولید می‌کند، مدل V5 از همه بیشتر به این خودرو شبیه است. و از آنجایی که برلیانس و ب‌ام‌و به نوعی با هم همکار هستند، نمی‌شود این پروژه را یک تقلید دانست. به قول خودشان، بگوییم V5 و X1 خواهر و برادر هستند.
درباره‌اش بیشتر بدانیم
شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا قصد دارد نسخه ۱٫۶ لیتری این خودرو را هم با جعبه‌دنده دستی و هم با نمونه اتوماتیک راهی بازار ایران کند. یک چیزی می‌گویم فقط شلوغش نکنید. این پیشرانه‌های ۱٫۶ لیتری را میتسوبیشی به برلیانس تحویل داده است. پیشرانه‌هایی با کد ۴A92S که از سال ۲۰۱۰ توسط این ژاپنی تولید می‌شوند. این قوای محرکه سال ۲۰۱۰ روی مدل ASX و سال ۲۰۱۱ روی لنسر اروپایی نصب می‌شد.
مصرف سوخت این خودرو بین ۶٫۹ تا ۷٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد و دارای استاندارد یورو ۴ بوده و مصرف سوخت و استاندارد آن می تواند برای ایران مناسب باشد اما با توجه به مشخصات کلی آن نباید از این خودرو به عنوان یک شاسی بلند انتظار داشت ، تنها می توان آنرا خودرویی سواری با ظاهر یک شاسی بلند دانست .امنیت ظاهرا در این خودرو مناسب بوده و دارای ۲ ایربگ برای تمامی مدل ها به صورت استاندارد می باشد و ۲ ایربگ پرده ای نیز برای برخی از مدل ها سفارشی و برای دیگران استاندارد می باشد .
امکانات و آپشن‌ها
تا این لحظه که در خدمت شما هستیم، هیچ اطلاعاتی درباره تیپ یا نسخه برلیانس فوق‌الذکر نداریم. البته همین که می‌دانیم قرار است دو مدل دستی و اتوماتیک آن وارد شود، خیلی است. با این اوصاف هر دو تیپ Comfort و Deluxe‌ آن را بررسی می‌کنیم. هر دو تیپ مجهز به ایربگ راننده و سرنشین در جلو هستند. در حالی که تنها در تیپ دیلاکس (یا دولوکس به قول فرانسوی‌ها) می‌توان ایربگ جانبی را مشاهده کرد. جالب آنکه هر دو مدل در این مشترک هستند که فاقد ایربگ پرده‌ای هستند. روی هر دو می‌شود کمربند ایمنی پیش‌کشنده ۳ نقطه‌ای را مشاهده کرد. ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی هستند. روی این ترمزها می‌شود به صورت استاندارد EBD‌ توزیع نیروی ترمز، BAS‌ سیستم ترمز کمکی و ABS‌ ترمز ضدقفل را هم مشاهده کرد. البته خدا می‌داند وقتی پای این شاسی‌بلند به ایران می‌رسد باز هم می‌توان این سیستم‌ها را دید یا نه؟ چراغ سوم ترمز، فرمان برقی، حسگر دنده عقب و دزدگیر روی هر دو مدل کامفوتر و دیلاکس به صورت استاندارد تعبیه شده است. هر دو دارای چراغ‌های مه‌شکن هستند.
با این تفاوت که روی نسخه فول می‌شود مه شکن‌هایی در جلو را نیز مشاهده کرد. گفته می‌شود روی درب‌های V5 بازوهای مقاوم‌کننده به منظور افزایش نیروی بازدارنده حین تصادف، نصب شده است. فرمان بشکن هم خیلی کار شاقی نیست. در کاتالوگ رسمی این خودرو ۲ آیتم عجیب به چشم می‌خورد؛ یکی قفل شدن درب‌ها و دیگری هشدار نبستن کمربند که هر دو در سرعت‌های ۲۰ کیلومتر در ساعتی فعال می‌شوند. حالا معلوم نیست در این دوره زمانه که سیستم‌های رادار ماهواره‌ای چیز خاصی تلقی نمی‌شود، چرا باید از یک همچنین آپشن‌هایی نام برد. متأسفانه برلیانس فوق با این همه اسم و رسم و هیاهو، مجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی است. حتی گرم‌کن آینه نیز ندارد. خوش به حال ما اگر شانس بیاوریم و شاهد حضور V5 نسخه دیلاکس واقعی باشیم. آن وقت است که می‌شود از سان‌روف دو تکه برقی آن لذت برد. صندلی راننده در ۶ جهت قابل تنظیم است. در حالی که صندلی شاگرد تنها در ۴ جهت تنظیم می‌شود. جالب آنکه برف پاک‌کن عقبی آن نیز چند سرعته است. صندلی‌ها با پارچه ساده و به معمولی‌ترین حالت ممکن خواهند بود. اما در عوض غربیلک فرمان چرم‌پوش شده است. حتی وجود دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، با چنین محصول چینی نیز یک حس خوب دارد. سیستم پخش آن CD، MP3 با پورت USB‌ است. امیدواریم همین طور بماند. زیر آرنجی و جا لیوانی را می‌شود در کنسول جلو دید.
رقبای احتمالی
بورس نیوز نوشت: راستش ما هنوز نمی‌دانیم قیمتش چقدر می‌شود. حدس و گمان‌هایی مطرح است که می‌گوید این محصول جدید سایپا چیزی بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. راست و دروغش بماند پای گوینده. حتی اگر بحث قیمت هم مطرح نباشد معلوم است که این چینی رقیب یک فرانسوی است که او نیز هنوز پایش به ایران باز نشده. به طور حتم پیش‌تر نام داستر را شنیده‌اید. یکی از تولیدات داچیای رومانی که زیرمجموعه‌ای از رنو محسوب می‌شود. اما داستر ۲ لیتری ۱۳۵ اسب‌بخاری کجا و این خودروی ۱۱۸ اسبی کجا؟
27266_388.jpg

27267_612.jpg

27268_903.jpg
27269_495.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: زهرا
بالا