آشنايی با منابع در ردّ فرقه ی وهابیت

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
671a36f83857969bb089544f1d0f6a6d_M.jpg

ایجاد تفرقه میان مسلمانان، تبلیغ بر ضد مکتب اهل بیت(ع)، صدور فتاوی تکفیری، قتل و کشتار مسلمانان و شیعیان و... از جمله دلائلی است که می طَلَبد، دانشمندان اسلامی و محقّقین کار آمد، آگاه و دل سوز با افشاگری و تبیین مبانی و افکار اسلامی ناب محمّدی(ص) که در واقع همان مکتب نورانی اهل بیت(ع) می باشد، مبانی و ایدهای انحرافی و غلط فرق ضالّه از جمله وهابیت و سلفیت را برای مردم جهان به ویژه جوانان نا آگاه که در معرض فریب و جذب هستند به وظیفه اسلامی ـ دینی خود عمل نمایند.

السَلفيّة الوهّابيّة؛ أفکارها الأساسية وجذورها التاريخية
تأليف: سيّد حسن السقّّاف

 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
اشاره
ایجاد تفرقه میان مسلمانان، تبلیغ بر ضد مکتب اهل بیت(ع)، صدور فتاوی تکفیری، قتل و کشتار مسلمانان و شیعیان و... از جمله دلائلی است که می طَلَبد، دانشمندان اسلامی و محقّقین کار آمد، آگاه و دل سوز با افشاگری و تبیین مبانی و افکار اسلامی ناب محمّدی(ص) که در واقع همان مکتب نورانی اهل بیت(ع) می باشد، مبانی و ایدهای انحرافی و غلط فرق ضالّه از جمله وهابیت و سلفیت را برای مردم جهان به ویژه جوانان نا آگاه که در معرض فریب و جذب هستند به وظیفه اسلامی ـ دینی خود عمل نمایند.
متأسفانه هم اکنون فرقه ی وهابیت و سلفیت در جهان مدعی تبلیغ اسلام و قرآن شده وبا حمایت استکبار جهانی به ظلم وستم بر علیه عموم مسلملنان به ویژه شیعیان و طرف داران مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) روی آورده و با قتل و کشتار، چهره ی زشتی از اسلام را در ذهن و افکار عمومی مردم جهان به جای می گذارد. لذا با امکانات موجود (اینترنت، ماهواره و...) می بایست کارشناسان دل سوز وصاحب نظر با نگارش کتاب، مقاله، سخنرانی و... به مسئولیت تاریخی خود عمل نمایند.
اینجانب به سهم خود در سلسله نوشتارهایی به معرفی منابع و آثار خوب منتشر شده علمای سنّی و شیعی بر علیه فرقه ی وهابیت و سلفیت اقدام می کنم:
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
معرفی نویسنده و کتاب:
نام کتاب السلفیة الوهابیة؛ أفکارها الأساسیة وجذورها التاریخیة به قلم سید حسن بن علی سقاف(از علما و نویسندگان اردنی) می باشد.
سید حسن بن علی السقاف الشافعی اردنی(متولد1380 هـ.ق 1961م) از جمله شخصیت هایی هست که با تحقیق و نگارش آثار خوب، بخشی از وظیفه ی خود را در روشن گری جهان اسلام عمل نموده است.
او در مقدمه کتاب می گوید: فرقی بین سلفیه و وهابیه نمی باشد و هر دو گروه دور روی یک سکّه هستند و از اندیشه ها و ایده های مشترک و جامعی دارند. وهابی ها در دخل جزیرة العرب به وهابیِ حنبلی معروفند و در خارج آن به سلفیه یا سلفیه ی معاصر(پیروان ابن تیمیه حنبلی که اهل تجسیم می باشند) اطلاق می شود. در حالی که همه سلفی های معاصر در شبه جزیره عربستانی(جزیرة العرب) از به کار بردن عنوان وهابیت برای خود دوری می کنند!.
در واقع وهابی های سلفی، پیرامون مذهب حنبلی هستند که به عقیده تشبیه، تجسیم، و نَصب(دشمنانان علی بن ابی طالب علیه السلام) اتفاق نظر دارند. در حقیقت وهابیت از درون سلفیت زاه شده است و همین محمدبن عبدالوهاب(1111 هـ .ق ـ 1207 هـ .ق) کسی است که افکار ابن تیمیه ی حنبلی و قدمای مجسّمه را تبلیغ کرد! همان حنابله ی سلفی که مدعی سلفِ صالح بودند!.
سقاف در ادامه به تاریخ و ریشه های سلفیت و وهابیت می پردازد و ضمن تأکید بر اینکه فرق بین سلفیه و وهابیه نمی باشد، تأکید می کند: وهابیت در جزیرة العرب از پیروان احمد بن حنبل، ابن تیمیه، ابن قیّم و هیئة کبار العلماء به رهبری بن باز، ألبانی، آل الشیخ، عُثیمین و... می باشند که قائل به تشبیه، تجسیم و نَصب و حرمت توسّل، زیارت قبور و... هستند!.
سقاف در ادامه به ریشه یابی پیدایش عقیده سلفیت و وهابیت پرداخته و می گوید: عامل اصلی انحراف فکری این گروه از مباحث توحید، خداشناسی و تشبیه صفات خدا به انسان که در احادیثی مانند: « انّ اللّه خلَق آدم علی صورته، رأیت ربّی فی أحسن صورةٍ»، «رأی ربّه فی المنام فی أحسن صورة شاباً موقّراً»! که از جعلیات و اسرائیلیات می باشند و با صریحِ آیاتی مانند: «لیس کمثله شیء[شوری:11] ـ ولم یکن له کفواً احدٌ[توحید:5] ـ سبحان ربّک ربّ العزّة عمّا یصفون[صافات:180]». در تضاد و معارضه می باشند، آغاز کرد.
حسن بن علی سقّاف در ادامه، به ظهور حرکت وهابیان به رهبری محمدبن عبدالوهاب اشاره می کند و می نویسد؛ احمد بن زینی دحلان که در ابتدای کار محمدبن عبدالوهاب، در مدینه منوره مشغول تحصیل بوده می گوید: او با عقایدی مانند دعوت مردم به توحيدِ صحيح، دوری جستن از شرك، تركِ توسّل و طلبِ شفاعت، تركِ زيارت قبور و مردگان و ... کار خود را شروع کرد.
اين عقايد و افكار در حالي مطرح ميشد كه پدر، برادر و بسياري از علماي حنبلي با سخنان او مخالف بودند!.
سقاف در بخش ديگري از كتاب اظهار ميدارد: حركت وهابيهاي سلفي در داخل و خارج سعودي به طرق و راه هاي زير افكار و ايدههاي خود را تبليغ و گستردش داد.
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
1ـ اعزام مبلغين از طريق امامان جمعه و جماعات و گويندگان مذهبي با حقوق و برنامه منسجم و دقيق و از طريق فارغ التحصيلان (خِرّیجين) دانشكدهها و دانشگاه هاي اسلامي! در مدينه و مكه در داخل و خارج عربستان و ... .
2ـ تأسيس و راهاندازي مراكز و موسسات فرهنگي تبليغي در شهرهاي مختلف جهان.
3ـ نشر كتب و مجلات مختلف كه حاوي افكار ابن تيميه، ابن قيم، محمدبن عبدالوهاب و حاميان افكار آن ها به زبانهاي عربي و غير عربي و توزيع در كتابخانهها و كتابفروشيها، نمايشگاهها و ساير مراكز و مؤسسات خيريه وعام المنفعه مانند درمانگاهها ، بيمارستان و ... .
4ـ ايجاد ارتباط با شخصيتها و علماي اسلامي در كشورهايي مانند مصر، سوريه، اردن، كويت، امارات، قطر، افغانستان، ايران، عراق، تونس، مغرب، سودان و... .
5ـ آمادهسازي و توزيع لوح های فشرده وكاستهاي حاوي مناظرات علماي وهابي با علماي رافضه(شيعه) و پخش و نشر افكار جدلي در اينترنت و تخريب مخالفان وهابيت با شيوههاي غير اخلاقي و غير انساني.
حسن بن علي سقاف در پايان كتاب ميگويد: وهابيهاي سلفي در بحث و مناظره و گفت و گو و يا كارهاي ديگر بدون اهميت دادن به ديدگاهها و افكار و نظريات مخالفان خود، با شيوههاي گوناگون مردم را از پيوستن و يا گوش دادن به سخن غير خود(مخالفان) بر حذر و ممنوع ميكنند كه مهم ترين شيوهها عبارتند از:
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
1ـ قاعده ی هجر المبتدع(دوري از بدعت گذار)
در اين شيوه مطرح ميكنند ميبايست مردم از افكار مخالف وهابيت دوري كنند. بر انسان ها جايز نيست غير از كتب و سخنان علماي وهابي را گوش كنند و يا مطالعه كنند و يا با آن ها بنشينند و صحبت نمايند! هر گونه ارتباط و نشست و برخاست با بدعتگذاران و صلح و دوستي با آن ها حرام هست!.
در واقع اين ديدگاه، نشان از ضعفِ علمي و قدرت احتجاج و مناظره با مخالفان دارد. در حالي كه در قرآن شريف و سنت نبوي(ص) شنيدن قول و حرف ديگران و بحث و گفت و گو و جدال احسن لازم و ضروري است( فَبَشِّرْ عِبَادِي(١٧) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ(١٨) سورة الزمر).
در اين باره، كتابي هم با عنوان النفخة الذكية في بيان أن الهجر بِدعة شِركية از سوي عبدالله بن صديق الغماري الحسني منتشر شده است.
2 ـ رواج اتهامات دروغین بر مخالفان
در این شیوه، وهابیان سلفی، تلاش می کنند مخالفان خود را به شرک، بدعت گذار، دشمن توحید و سنت متهم نمایند و تا جایی پیش می روند که از اتهام یهودی گری هم کوتاهی نمی کنند! چنان که بزرگان و پییشینان آن ها، مخالفان خود را با عباراتی مانند: رافضه، کفار هستند!، رافضه کافرتر از یهود ونصاری هستند!، حنفیه، مانند دزدان هستند!، المرجئة مانند صابئین می باشند!، المرجئة، یهود اهل قبله هستند!. القدریة مجوس هستند! و... خطاب می کردند!.
3 ـ ترساندن، زدن، کشتن با ابزار و سلاح
در این شیوه، رهبران وهابی با زدن و کشتی و حبس و... تلاش می کنند نگذارند سخن حق مخالفان آن ها به گوش مردم (طرف داران وهابیت) برسد که در یمن، پاکستان، افغانستان عراق و... با انواع ابزار و آلات قتل کشتار، خون مخالفان را می ریزند و به آن مباهات می کنند!.
4 ـ تحریف کتب تراثی علمای مسلمان
علمای وهابی و سلفی برای اینکه نگذارند طرف داران آن ها سخنان صحیح علمای سنی را بشنوند ویا سخن صحیح علمای مخالف آن ها مانند پیروان اهل بیت(ع) و سایر مذاهب اسلامی را بشنوند، تلاش می کنند جملات نوشته شده در کتب را دست کاری و تغییر دهند. برای نمونه می توان به تحریف سخنان امام نووی در کتاب الأذکار... او اشاره کرد که فصلی دارد در باب استحباب زیارت قبر پیامبر(ص)... .
سقاف می گوید: یکی از مراکز مهم تبلیغ و ترویج افکار وهابیت سلفی، رابطة العالم الاسلامی و مراکز وابسته به آن در شهرهای سعودی و کشورهای دیگر می باشد که تلاش بسیار گسترده ای در گسترش وهابیت ایفا می کند.
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
در پایان کتاب، این دانشمند اردنی، راه های صحیح مبارزه با تفکر وهابی- سلفی را به شرح زیر ارائه داده اند:
1 ـ نشر کتب و رسائل قوی که ایده ها و افکار انحرافی وهابیت و سلفیت را با شیوه های درست بیان کند.
2 ـ نشر کتب و مجلاتی که افکار صحیح دینی بر گرفته از قرآن و سنت نبوی(ص) را با شیوه ی منطقی و قابل فهم برای مخاطبین بیان کنند.
3 ـ راه اندازی و تأثیر مراکز و مؤسسات فرهنگی که طلاب و دانشجویان را با شیوه های صحیح آموزش دهند و بتوانند افکار و دیدگاه های انحرافی وهابیان را توضیح دهند.
4 ـ آماده سازی شرایط خوب رشد و پرورش خطباء و ائمه ی جمعه و جماعات برای هدایت عملی مردم مسلمان در کشورهای مختلف به طوری که مردم با روش های رفتاری علمای درباری و وابسته به وهابیت فاصله بگیرند.
5. آموزش فارغ التحصیلان و اساتید فاضل در سطح مدرس و دکتری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی که با آگاهی و منطق قابل فهم به مردم آگاهی دهند تا مسلمانان با افکار صحیح قرآنی و روایی و معارف اصیل اهل بیت(ع) آشنا شوند.
یادآوری می شود: کتاب مناقشة منهج الوهابیة والسلفیة فی العقیدة والتفکیر؛ السلفیة الوهابیة؛ أفکارها الأساسیة وجذورها التاریخیة در 185 صفحه در قطع وزیری از سوی انتشارات در الإمام الرواس در لبنان منتشر شده است. ترجمه ی فارسی این کتاب با عنوان سلفی گری وهابی؛ چالشی در اندیشه های بنیادین و ریشه های تاریخی(ترجمه: حمیدرضا آژیر) از سوی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به زبان فارسی چاپ شده و در اختیار علاقه مندان می باشد. مطالعه ی دقیق این اثرِ علمی و آگاهی بخش را به همه ی دوست داران حق و حقیقت و شیفته گان مکتب نورانی اهل بیت(ع) توصیه می کنم.
//mouood.org/
 
بالا