مختصر و مفید/آشنایی با معصوم یازدهم: امام نهم، حضرت جواد(علیه السلام)

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
]مشخصات معصوم یازدهم: امام نهم، حضرت جواد (ع)
نام:
محمد

www.s_a_khatami.com_ashnai_20ba_20aemeh_emam_20javad_thumb_378.jpg
لقب معروف: جواد، تقی
پدر و مادر: حضرت رضا(ع) و خیزران

وقت و محل تولد: نهم یا پانزدهم رمضان سال 195، یا 10 رجب سال 195 در مدینه.

وقت و محل شهادت: آخر ذیغعده سال 220(یا 225) هجری قمری در سن 25 سالگی بر اثر زهری که به دستور معتصم عباسی، توسط ام الفضل، همسر آن حضرت(دختر مأمون) به او رسید، در بغداد به شهادت رسید.
مرقد: شهر کاظمین نزدیک بغداد.
دوران زندگی: در دو بخش:
1- دوران قبل از امامت، 7 سال.
2- دوران امامت، 17 سال، که مصادف بود با حکومت دو طاغوت مرموز، مأمون و معتصم(هفتمین و هشتمین خلیفه عباسی)

www.s_a_khatami.com_ashnai_20ba_20aemeh_emam_20javad_thumb_384.jpg

سخنان گهربار حضرت امام محمد تقی :علیه السلام:
لَيسَ حُسنُ الجوارِ كَفَّ الأذى‏ ولكِن حُسنُ الجَوارِ الصَّبرُ عَلَى الأذى‏؛
خوشْ‏ همسايگى تنها خوددارى از آزار دادن همسايه‏ نيست ،
بلكه شكيبايى بر آزار ديدن از همسايه‏ است.

تحف ‏العقول ،ص 409

مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛
هر كس او(یعنی حضرت معصومه (س) ) رابا شناخت زيارت كند بهشت پاداش او خواهد بود.
بحارالأنوار ، ج 102، ص 266

تَأخيرُ التَّوبَةِ اغْترارٌ؛
به تأخير انداختن توبه ، فريبْ‏خوردگى است.
الإرشاد ، ج 2، ص 205

الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ ؛
اعتماد به خدا بهاى هر چيز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندايى .
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364

قَد عاداكَ مَن سَتَرَعَنكَ الرُّشدَ اتِّباعاً لِما تَهواهُ ؛
آن كه براى پيروى از هوس تو ، راه پيشرفت را از تو پنهان كند ، با تو دشمنى كرده است .
بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 364

إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللَّهِ فَانظُر كَيفَ تَكونُ؛
بدان كه از ديده خدا پنهان نيستى . پس بنگر كه چگونه ‏اى.
تحف العقول ، ص 454
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
s5.picofile.com_file_8152890084_Imam_Zaman_WwW_SMS_MSS_MihanBlog_CoM_1.gif

upload.tehran98.com_img1_1fe6umds2m4h0gur8a7.jpg

www.axgig.com_images_22765684846144289597.gif
www.axgig.com_images_22765684846144289597.gif
www.axgig.com_images_22765684846144289597.gif

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_55809127724737246403.gif


47 سال از عمر شریف امام رضا علیه السلام می گذشت، ولی هنوز آن حضرت صاحب فرزند نشده بود. این موضوع برای شیعیان و دوستداران اهل بیت نگران كننده بود؛ زیرا همگان می دانستند كه براساس روایات رسیده از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه اطهار :S (31): ، امام نهم فرزند امام رضاست. به همین دلیل مشتاقانه در انتظار بودند تا خدای متعال پسری به ایشان عنایت بفرماید. گاهی بعضی از دوستان، از حضرت پرسش هایی در مورد امام بعدی می كردند. امام رضا علیه السلام آنان را دلداری می داد و می فرمود: «خداوند پسری به من خواهد داد كه وارث من و امام پس از من خواهد بود». سرانجام روزهای انتظار به پایان رسید، گلشن رضوی به بوی خوش گل محمدی معطر شد و امام جواد علیه السلام در دهم رجب سال 195 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.

فرزندان
امام جواد علیه السلام فرزندانی داشت كه نزد حضرت بزرگ شده و به مقامات بالایی از علم و عرفان رسیدند. یكی از فرزندان حضرت، امام دهم حضرت هادی علیه السلام است كه پس از پدر، امامت امت اسلامی را به عهده گرفت. موسی مبرقع فرزند دیگر امام جواد علیه السلام است. او در مدینه متولد شد و پس از شهادت پدر بزرگوارش به كوفه مسافرت نمود و در آن جا مسكن گزید. بعد از مدتی كوفه را به مقصد شهر قم ترك كرد و در سال 256 ق وارد قم شد و در سال 296ق در آن شهر رحلت كرد و همان جا دفن شد. یكی دیگر از فرزندان امام جواد علیه السلام حكیمه است. امام هادی علیه السلام ، نرجس خاتون مادر امام زمان را به ایشان سپرد تا احكام و معارف اسلامی را به او بیاموزد.حكیمه در شب تولد وجود مقدس امام زمان(عج) در كنار نرجس خاتون بود و از او مراقبت می نمود. حكیمه بعد از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام ، مقام سفارت امام زمان علیه السلام را به عهده داشت و عرایض و نامه های مردم را به امام می رساند.
زیارت امام
روز چهارشنبه به چهار تن از امامان معصوم، از جمله امام جواد علیه السلام تعلق دارد. امام عسكری علیه السلام در فضیلت زیارت امام جواد علیه السلام می فرماید: «برای زیارت كنندگان جدّم امام جواد علیه السلام ، ثواب بزرگی از طرف خداوند است». وجود مقدس امام زمان(عج) هم در شب های جمعه به زیارت جدّ بزرگوارش مشرف می شود. در قسمتی از زیارت نامه امام جواد علیه السلام آمده است: «سلام بر تو ای نور خدا در تاریكی های زمین، سلام بر تو ای ستون دین، شهادت می دهم كسی كه پیرو تو شد، در راه حق و هدایت گام نهاده وهر كس تو را انكار كرده و با تو دشمنی كند، گمراه شده است».
ازدواج
هنگامی كه مأمون خلیفه عباسی شهر طوس را ترك كرد و بغداد را مركز حكومت خود قرار داد، در نامه ای به امام جواد علیه السلام ، حضرت را بدان جا فرا خوانْد. با توجه به این كه این دعوت نیز مانند دعوت امام رضا علیه السلام به شهر طوس، دعوتی ظاهری و در واقع سفری اجباری بود، امام جواد علیه السلام به ناچار به شهر بغداد رفت. مأمون، آن حضرت را به كاخ خود دعوت نمود و پیشنهاد كرد با دخترش ام الفضل ازدواج كند. امام در مقابل این پیشنهاد سكوت نمود. مأمون این سكوت را علامت رضایت شمرد و حضرت با ام الفضل ازدواج كرد. ازدواج امام جواد علیه السلام با ام الفضل كاملاً سیاسی بود و مأمون با این كار، اهدافی را دنبال می كرد كه كنترل همیشگی امام، جلوگیری از قیام علویان و مشروع جلوه دادن فضای فاسد دربارو لطمه بر قداست آن حضرت، از آن شمارند.
شاگردان
یكی از ابعاد بزرگ زندگی امامان معصوم :S (31): بُعد فرهنگی آنان است. هر كدام از پیشوایان ما، در عصر خود فعالیت فرهنگی داشته و شاگردانی را در مكتب خویش تربیت می كردند و علوم و دانش های خود را به دست آنان در جامعه منتشر می ساختند. البته شرایط اجتماعی و سیاسی زمان آنان یكسان نبود و از دوره امام جواد علیه السلام به بعد، به دلیل فشارهای سیاسی و كنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار، فعالیت آن بزرگواران بسیار محدود بود و از این نظر، تعداد راویان و پرورش یافتگان مكتب آنان نسبت به زمان ائمه دیگر كاهش چشمگیری یافته بود. ولی با تمامی این مشكلات، امام جواد علیه السلام از تمام فرصت هایی كه به دست می آمد استفاده می كرد و بر جهاد علمی و تربیت شاگردان و اصحاب شایسته اهتمام می ورزید.

سفیران هدایت
با توجه به ایجاد محدودیت از طرف خلفای عباسی و پراكنده بودن شیعیان در مناطق مختلف، امام جواد علیه السلام از راه برگزیدن وكیل و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ می كرد. امام جواد علیه السلام كارگزارانی را به سراسر قلمرو حكومت خلیفه عباسی می فرستاد و با فعالیت گسترده آنان، از تجزیه نیروهای مؤمن و شیعیان جلوگیری می نمود. كارگزاران امام در بسیاری از مناطق حكومت اسلامی مانند اهواز، همدان، سیستان، ری، بصره، واسط، بغداد، كوفه و قم پخش شده بودند و اهداف و آرمان های امام را پیاده كرده، از انحراف فكری دوستداران اهل بیت جلوگیری می كردند. امام جواد علیه السلام به هواداران خود اجازه داده بود تا به درون دستگاه حكومت عباسی نفوذ كرده و مناصب حساس را در دست بگیرند. علی بن مهزیار اهوازی در شهر اهواز، ابراهیم بن محمد همدانی در شهر همدان و خیران الخادم از جمله كارگزاران مهم حضرت به شمار می آمدند.
نامه ها
پراكنده بودن شیعیان و دسترسی نداشتن آنان به امام جواد علیه السلام ، باعث شد تا دوستداران اهل بیت به شیوه نامه نگاری روآورده و مشكلات و مسایل خود را از این راه حل كنند. هم اكنون حدود 157 نامه از حضرت جواد علیه السلام به یادگار مانده است كه بیشتر آنها را مسایل شرعی و احكام فقهی تشكیل می دهد. افزون بر این ها، امام جواد علیه السلام نامه هایی به بعضی از افراد و شهرها فرستاده كه می توان به نامه امام به ابراهیم بن محمد همدانی و مردم شهر همدان اشاره كرد. امام جواد علیه السلام در پاسخ نامه ابراهیم بن محمد همدانی كه سِمَت وكالت حضرت را برعهده داشت، نوشت: «وجوه ارسالی رسید، خدا از تو قبول فرموده و از شیعیان ما راضی باشد و آنان را در دنیا و آخرت در كنار ما قرار دهد». امام در ادامه این نامه می نویسد: «سفارش شما را به نضر بن محمد همدانی كرده و موقعیت تو را در نزد خود به اطلاع او رساندم. به دوستان خود در همدان نامه ای نوشته و به آنان تاكید كرده ام كه از تو پیروی كنند؛ زیرا من، جز تو وكیلی در آن ناحیه ندارم».
مقام علمی
مأمون خلیفه عباسی مقام و منزلت امام جواد علیه السلام را می شناخت و به حقانیت حضرت آگاهی داشت. او می دانست كه امامان معصوم :S (31): ، رشته محكم الهی و حجت خدا بر مردم هستند و به فضل، دانایی، پارسایی و كرامت آنان آگاه بود. با این حال، برای خاموش كردن نور الهی و نابود كردن آثار و نشانه های آن از هیچ كوششی دریغ نمی ورزید. مأمون وقتی كمی سن امام جواد علیه السلام رامشاهده نمود، دست به تجربه ای كوچك زد. عباسیان نیز او را برای كوبیدن شخصیت حضرت تحریك می كردند. مأمون دستور داد تمام عالمان و بزرگان شهر با امام جواد علیه السلام مناظره كنند. البته امام علیه السلام هم با پاسخ های علمی و منطقی، آنان را قانع ساخت و نقشه شوم مأمون را نقش بر آب كرد. امام جواد علیه السلام در دوران حیات كوتاه خود، مناظره های زیادی با بزرگان و عالمان شهرهای مختلف انجام داد و در تمام آن جلسات، پیروزمندانه از مناظره بیرون رفت.
www.ayehayeentezar.com_gallery_images_30167167175204577792.gif

برخیز به شادى، گه برخاستن است
چون شادى امشب ز گنه تاختن است
امشب شب میلاد تقى هست و شب
عیدى ز جواد و اهل بیت خواستن است


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


خوش باش كه قلب شیعه شاد است امشب
كار همه بر وفق مراد است امشب
درهاى بهشت آرزو باز شده است
چون شام ولادت جواد است امشب


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


میلاد تقى نهم امام است امروز
در كشور جود، بار عام است امروز
تبریك فرشتگان به درگاه رضا
هم در صلوات است و سلام است امروز


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


امشب رضویون همه شادند
دل در حرم رضا نهادند همه
عیدى ولادت از پدر مى‏ گیرند
خشنود ز مقدم جوادند همه


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


می دهد عیدی رضا(ع) بر شیعیان و دوستانش
جشنی از بهر پسر، شاه خراسان دارد امشب
میلاد امام جواد(ع) مبارك


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



آفتابی امشب از بیت رضا سر میزند
كودكی لبخند در دامان مادر میزند
آن كه جودش خیره سازد چشم هر فرزانه را
و آن كه با علمش به جان خصم آذر میزند


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



شد باز به روی خلق، باب بركات
ای غرق گنه رسید كشتی نجات
زن دست به دامان جواد و بفرست
بر احمد و آل او دمادم صلوات


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



آسمان معرفت ، گنج سخا ، دریای جود
شهر فضل و دانش و بخشش بیاید در وجود
در شب میلاد مسعود شه خوبان جواد
حق به روی عالم و آدم در رحمت گشود


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



امام جواد آن شه ملك بود
كه بد عالم علم غیب و شهود
ز تقوی «تقی» بود آن نور پاك
ز بخشش «جواد» آن مه تابنك
ابوجعفر آن رهبر انس و جان
فروغ خدا از جمالش عیان


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


پیشوای اهل ایمان مركز تقوا تقی
مقتدای اهل ایقان كعبه دل هاستی
با شكوه مرتضی فرزند دلبند رضا
قرة العین نبی نور دل زهراستی


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


ای كوی تو قبله ی مراد ادركنی
ای دادرس روز معاد ادكنی
ای گشته زفرط جود و احسان و عطا
مشهور و ملقب به جواد ادركنی


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


دلها زقدم دوست شاد است امشب
سیراب زچشمه ی مراد است امشب
بشگفته تقی شكوفه ی باغ رضا
فرخنده ولادت جواد است امشب
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



ای روضه ی رضوان رضا ادركنی
سرحلقه ی خوبان خدا ادركنی
درجود و كرم نیامده در عالم
دستی به كریمی شما ادركنی


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


ای حجت برحق خدا ادركنی
محبوب تمام اولیا ادركنی
ای آنكه به بركت قدومت هستی
دلداده حضرت رضا ادركنی

www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


این كودك نازنین امیر دلهاست
او باب مراد است و جواد ابن الرضاست
از آمدن او به محمد سوگند
خوشحال تر از امام هشتم زهراست


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


هر كس به زمانه سر سپارد به جواد
كار دو جهان وا بگذارد به جواد
از ساحت ثامن الحجج فیض برد
از بسكه رضا علاقه دارد به جواد


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


شب تولد دریای جـود و احسان است
رسد به گوش سماواتیان ، سرود جواد
قدم به عرشه ی زین براق نور نهاد
به سوی حضرت سبحان بود صعود جواد
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


امام جواد(ع): مؤمن به سه ویژگی نیاز دارد:
توفیق از جانب خدا، واعظی از درون و پذیرش نصحیت از ناصحین.
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»



www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif



امام جواد(ع) می فرمایند: عزتمندی مؤمن در بی نیازی او از مردم است.
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»



www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


امام جواد(ع): امر به معروف و نهی از منكر دو آفریده خداوند هستند،
پس هر كه آن دو را یاری كند، عزیز می شود، و هر كه آن دو را وانهد خار می شود.
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


امام جواد(ع): سه چیز است كه در اثر آن، بنده به مقام رضوان الهی می رسد:
استغفار فراوان، فروتنی و زیاد صدقه دادن.
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»



www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


امام جواد(ع): افزونی نعمت از جانب خداوند بریده نشود تا شكرگزاری از سوی بندگان بریده شود.
«تولد امام جواد (ع) برشما مبارك باد»


www.beytoote.com_images_stories_fun_an13.gif


هرگاه قصد روی تو ابن الرضا كنم
با نام تو خدای دلم را صدا كنم
گویند جود توست فزون از جوادها

با ذكر یا جواد دلت را رضا كنم
s4.picofile.com_file_7770175050_12927982953675702332.gif

yoursmiles.org_tsmile_flowerd_t69131.gif
yoursmiles.org_tsmile_flowerd_t69131.gif
yoursmiles.org_tsmile_flowerd_t69131.gif
yoursmiles.org_tsmile_flowerd_t69131.gif
yoursmiles.org_tsmile_flowerd_t69131.gif
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: بابک
بالا