عكس العمل شيطان هنگام نزول آيه الكرسي

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
عكس العمل شيطان هنگام نزول آيه الكرسي

امام محمد باقر از امير المومنين (ع) روايت فرموده: هنگامي كه آيت الكرسي نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آيه الكرسي آيه اي است كه از گنج عرش نازل شده و زماني كه اين آيه نازل گشت هر بتي كه در جهان بود با صورت به زمين خورد.
در اين زمان ابليس ترسيد و به قومش گفت :"امشب حادثه اي بزرگ اتفاق افتاده است باشيد تا من عالم را بگردم و خبر بياورم.
ابليس عالم را گشت تا به شهر مدينه رسيد مردي را ديد و از او سوال كرد: " ديشب چه حادثه اي اتفاق افتاد"
مرد گفت "رسول خدا فرمود:" آيه اي از گنج هاي عرش نازل شد كه بت هاي جهان به خاطر آن آيه همگي با صورت به زمين خوردند. ابليس بعد از شنيدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

معنای آیه الکرسی
خدای یکتاست که جز او خدایی نیست زنده و پاینده است هرگز او را کسالت خواب نمی گیرد تا چه رسد که به خواب رود اوست مالک آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است
تو را جرأت است که در پیشگاه او به شفاعت برخیزد مگر به فرمان او دانش او محیط است به آنچه پیش نظر خلق آید و آنچه خواهد آمد و خلق به هیچ مرتبه علم او احاطه نتوانند کرد به آنچه او خواهد. قلمرو علمش از آسمان و زمین فراتر و نگهبانی زمین و آسمان بر او آسان و بی زحمت است. چه او دانای بزرگوار و توانای با عظمت است کا ر دین به اجبار نیست راه ضلالت و گمراهی بر همه روشن گردید پس هر کس از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده است که هرگز نخواهد گسست و خداوند به هر چه خلق گویند و کنند شنوا و داناست خدا یار اهل ایمان است آنان را از تاریکی های جهان بیرون آورد و به روشنایی برد و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیطان و دیو راهزن است آنها را از جهان روشنایی به تاریکی های گمراهی افکند این گروه در اهل دوزخ مخلد خواهند بود
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
فضیلت و اهمیت آیه:
1- آيه الكرسي نوري از آسمان است .
2- آيه الكرسي آيتي از گنج عرش است .
3- آيه الكرسي باعث ايمني در سفر است .
4- آيه الكرسي اعلاء ترين نقطه قرآن است .
5- ذكر رسول مكرم اسلام در بستر؛ خواندن آيه الكرسي بود .
6- با خواندن آيه الكرسي انسان دچار هيچگونه آفتي نخواهد داشت .
7- براي رفع فقر آيه الكرسي موثر است و كمك الهي از غيب مي رسد .
8- همه چيز در آيه الكرسي است يعني كرسي گنجايش آسمانها و زمين را دارد .
9- در تنهايي آيه الكرسي بخواني باعث رفع ترس مي شود و از سوي خدا كمك مي رسد .
10- آيه الكرسي رادر نماز ها ؛ روزها؛ شبهاي ايام هفته ؛ سفرها و در نماز شب و دفن ميت بخوانيد .
11- هنگام خواب نيز آيه الكرسي بخوانيد زيرا با عث مي شود خداوند فرشته اي نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بماني .
12- هر گاه از درد چشم شكايت داشتي آيه الكرسي بخوانيد و آن درد را اظهار نكنيد آن درد بر طرف مي شود و از آن عافيت مي طلبيد .
13- پيامبر اسلام (ص) : در خانه اي كه آيه الكرسي خوانده شود ابليس از آن خانه دور مي شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمي شود .
14- آيه الكرسي پايه و عرش الهي است و هدف از خواندن آن اين است كه مردم در عبادت جز خداوند كسي را نپرستند و به ذلت فرو نروندو روح يكتا پرستي ايجاد كنند و از بندگي ناروا آزاد شوند و آيه الكرسي عقلها را بيدار و اله حقيقي را معرفي و خداي دانا و توانا را به مردم مي شناساند .
15- وقت غروب 41 بار آيه الكرسي را بخواني حاجت روا مي شوي 0 ( 41 بار تا علي العظيم بخوان يعني يك آيه ) مجرب است 0 و براي رفع هم و غم ؛ شفاي مريض ؛ درمان درد؛ رحمت خداوند و زياد شدن نور چشم آيه الكرسي را مدام بخوانيد .
16- اگر مومن آيه الكرسي را بخواند و ثوابش را براي اهل قبول قرار دهد خداوند ملكي را بر او مقرر مي كند كه برايش تسبيح كند .
17- آيه الكرسي در مزرعه و مغازه پنهان كردن باعث بركت مزرعه و رونق گرفتن كسب است .
18- از پيامبر نقل نموده اند كه : اين آيه عظيم تر از هر چيزي است كه حق تعالي آفريده است .
19- چند چيز حافظه را زياد مي كند يكي از آن خواندن آيه الكرسي است .
20- با خواندن آيه الكرسي را بخواني تا شب در امان خدا هستي .
21- هر صبح آيه الكرسي را بخواني تا شب در امان خدا هستي .
22- آسان شدن مرگ بوسيله آيه الكرسي است .
23- آيه الكرسي عضيم ترين آيه در قرآن است .
24- براي حفظ مال و جان آيه الكرسي بخوان .
25- آيه الكرسي ويرانگر اساس شرك است .
26- آيه الكرسي سيد سوره بقره است .
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
شاًن ونزول آيه الكرسي
آيه الكرسي يعني چه :
تعريف كرسي در آيه اي كه به آيه الكرسي معروف شده است كرسي از ريشه( ك- ر- س) گرفته شده وبه معني اتصال يافتن اجزاي يك ساختمان به هم مي باشد ونيز كرسي را تختي هم مي گويند كه بر آن مي نشينند كه در اين زمينه مي توان براي كرسي سه معني آورد :
1/ علم الهي
2/ جسم بزرگ كيهاني
3/ قدرت وسلطنت الهي وعرش نيز در لغت همان كرسي است كه عرش در لغت فاسي به معني ركن واساس هر چيز ويا سقف خانه گفته مي شود .
بنابراين با توجه به اين معني مي توان گفت عرش همان كرسي است با اين تفاوت كه كرسي ظاهر وعرش باطن هر چيز را گويند .


آيت الكرسي سيد قرآن :
سيد درلغت به معناي سروروآقا مي باشد . دراين زمينه وقتي به حضرت رسول اكرم (ص)سيد الانبيا (ص) مي گوئيم يعني بزرگ وسرورهمه پيامبران فرستاده شده ازطرف خداوند هستند . در تمام سوره هاي مبارك قرآن كه ازطرف خداوند بر پيامبر عظيم الشان نازل شده است يكي ازآنها سوره مبارك بقره (يعني گاو) مي باشد كه مشتمل بر286 آيه است وبزرگترين آيه اين سوره آيه255 مي باشد كه خود اين آيه در قرآن بزرگترين آيه مي باشد لذا از اين رو سيد قرآن كه شايستگي وجود آيه الكرسي مي باشد مي گويند. وسبب نزول آيه الكرسي در سوره بقره احتمالاً اين بوده است كه قوم يهود معتقد بودند كه خداوند تبارك وتعالي پس ازخلقت آفرينش آسمانها وزمين و... خسته شده وبراي رفع خستگي روي كرسي نشست كه آيه مبارك آيه الكرسي به رد عقايد منحرف كننده قوم يهود نازل شد.


شاًن ونزول آيه الكرسي:
در قران كريم آياتي كه برپيامبر اسلام (ص) نازل مي شد داراي علت وسببي بود كه به اذن خداوند توسط فرشتگان براي رسول اكرم (ص) فرستاده مي شد كه درمجموع به آنها شاًن .نزول مي گويند كه اصطلاحاً سبب نزول مي باشد
آيه الكرسي براي قبولي طاعات در نزد خداوند :
حضرت رسول گرامي اسلام (ص) فرمودند: همانا آيه الكرسي در لوحي مخصوص از حرير سبز با مدادي مخصوص نوشته شده است به خدا قسم روز جمعه اي نيست مگر اينكه آن لوح پيشاني اسرافيل را به لرزه در مي آورد در زماني كه آن را به لرزه در مي آورد تسبيح مي كند ومي گويد :
سبحان من لا ينبعي التسبيح الا اله ولا العباده والخصع الا لوجهه ذلك الله القدير الواحد العزيز يعني پاك ومنزه است كسي كه جز او سزاوار تسبيح نيست وعبادت وخضوع نيست مگر در برابر او كه تواناست ويگانه وعزيز.
براي دور كردن شيطان در هر مكان :
هر كس بعد از هر نماز آيت الكرسي بخواند از مكر شيطان وسوسه هاي آن در امان خواهد بود .
 
بالا