فمنیسم، توطئه غرب علیه زنان (3)

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
بعد از تحقیقى كه درباره خشونت در خانواده‏ هاى امریكایى انجام گرفته، اظهار داشته‏اند كه:
«ما در خانواده‏ هاى منحرف زندگى مى‏كنیم؛ چرا كه در سال 1975 حدود دومیلون نفر از زنان آمریكایى توسط همسرانشان كتك خورده‏اند و در سال 1970 بیش از نوزده میلیون نفر از كودكان مورد اذیت قرار گرفته ‏اند.» (12)


همچنین تازه‏ ترین آمارها در كشورهاى صنعتى از جمله ژاپن بیانگر افزایش همسرانى است كه قربانى خشونت‏ اند.
«در نیمه نخست سال 2000، 443 فقره گزارش در زمینه اعمال خشونت از سوى شوهران ژاپنى نسبت به همسرانشان تحویل پلیس شده كه نسبت به سال پیش از آن دو برابر افزایش یافته است.» (13)


خشونت در محل كار نیز شایع‏ترین اشكال خشونت در جوامع پیشرفته صنعتى است. در این خشونتها زنان بیشترین قربانیان را دارند. آنان با خشونتهایى مانند: تجاوز جنسى، كتك خوردن و مجروح شدن، تهدید و ارعاب، آزار و اذیتهاى فیزیكى و روحى و اهانتهاى زبانى رو به رو هستند. نكته مهم در تحقیقات انجام گرفته نشان مى‏دهد كه:


«در دنیاى جدید مشكل زنان تنها كمتر بودن فرصتهاى شغلى و تبعیض در دستمزدها نیست، بلكه سوء استفاده جنسى در محل كار نیز مشكل دیگرى است.» (14)


البته از تجارت فحشا به عنوان كثیف‏ترین و ستمگرانه‏ترین نوع خشونت نمى‏توان چشم پوشید؛ یعنى اینكه انسانى را از كرامت، شرافت و حرمت خدادادى‏اش به زور و خشونت محروم سازند و او را براى ارضاء تمایلات نفسانى نامشروعِ دیگران مجبور سازند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
سوگمندانه باید گفت:


«زن اروپایى در غفلت تفكر و تمدن جدید چنان به بند كشیده شد كه نتوانست درك كند عامل پیشرفتهاى اقتصادى یا سودآورى هر چه بیشتر صاحبان ثروتهاى انبوه گردیده، بدون آنكه در سود آن سهیم باشد.» (15)


ناگفته نماند كه حضور فیزیكى زن در بیرون از خانه با شعار آزادى و نیاز كارخانه‏داران به آنها و حمایت نظرى پر زرق و برق از زنان، جنگى آشكار را بین زنان و مردان به وجود آورده كه تا اعماق خانواده ‏ها رسوخ كرده است. در پرتو این آزادى و تساوى و مقررات حمایتى، زن فارغ از هرگونه مسئولیت خانوادگى و همپاى مردان در كارخانه‏ها، ساعات بسیارى از عمر خود را هدر داده است؛ اما در واقع، آنچه كه ثمره زنان گردیده، محرومیت از كرامت انسانى مى‏ باشد.


در این راه، در كارخانه ‏ها بردگى ماشین و صاحبان ماشین، ارزشى بود كه زنان به جاى كرامت انسانى به آن دست یافتند. از تولیدات دستى و خلاقیتهاى هنرى و به كارگیرى ذوق خویش محروم شده و به واژگونى نگرشى و ارزشى رسیدند. شغل و درآمدهاى ناچیز، جایگزین ارزشهاى معنوى گردید.

زنى كه تا پیش از تولد كارخانه‏ها، محور و ستون خانواده محسوب مى‏شد و خویش را منبع برآورده شدن نیازهاى معنوى خانواده مى‏دید، در بازار كار خود را غرق شده دیده و از چشمه جوشان مهر، عشق و ایثار به موجودى بى‏احساس، خسته و بى ‏رمق تبدیل شده، از مهر مادرى تهى گردیده و با همسر و فرزندان بیگانه شده، به جاى تكیه بر همسر، وابسته به كارخانه‏ ها شد و براى كار بیشتر، نداشتن فرزند را حسنى بزرگ و گامى اساسى در راستاى آزادى كامل خود برشمرد. خانه نیز خوابگاهى شد كه اعضاء بیگانه از هم، خسته و بى‏نشاط در حد ضرورت در آن حاضر مى‏شوند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
فرهنگ تجدد با مبانى و اصول خرد و كلان خود زن را بدین گونه از قالب خویش خارج ساخت و در غفلتى مهیب او را به طرد غریزه مادرى دعوت كرد و زن به گمان خود جاده پیروزى را پیمود و به تدریج به ابزار وحشتناك تبلیغات تجارى تبدیل گردید و در این عرصه، بیش از همه انسانیت او لگد مال شد.

دریغ كه: «زن آزاد شده غربى، خود را همپاى مردان و شاید بالاتر از آنها مى ‏داند و در نهایت آزادى، شغلهاى محترم دزدى، آدم‏كشى و سیاست! را نیز فرا گرفته است.» (16)

البته آنچه كه زنان از دست داده‏ اند:
«قدرت فكرى مستقل، شخصیت كریم و جایگاه رفیع خانواده و.... است و در حقیقت، زن امروزى نمى ‏داند كه این آزادى نوین، برایش مشكل پیچیده‏اى مانند دوران اسارت و بردگى به بار آورده است.» (17)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
5. برابرى حقوق زن و مرد


دغدغه اصلى فمنیستهاى اسلامى در حوزه مسائل حقوقى است. دست‏یابى به نظام حقوقى در مواردى چون: قضاوت، شهادت، ارث، دیه، ازدواج، طلاق، سرپرستى خانواده ‏ها و... ، آرمانهایى هستند كه براى تحقق آنها تلاش هاى چشم‏گیرى كرده ‏اند.

كنوانسیون محو كلیه اشكال تبعیض علیه زنان از آنجا كه بر مفهوم «تشابه» بنیان شده است، مورد حمایت جدى آنان است. نگاه انتقادى آنان به قانون مدنى و مجازات با محور قرار گرفتن مفهوم تشابه شكل گرفته و در سالهاى اخیر تحركهایى نیز در زمینه اصلاح قوانین و مقررات داخلى انجام داده ‏اند.


فمنیستهاى اسلامى بر روشهاى حقوقى براى استیفاء حقوق زنان تأكید مى‏كنند و اصطلاحات مورد نظر آنان به ویژه در محور روابط خانوادگى بیشتر رنگ و بوى حقوقى دارد. آموزش حقوق به زنان از ابتدایى‏ترین پیشنهادات آنان به منظور آشنایى زنان با حقوق خود و استیفاء آن به ویژه در خانواده است.


اما استیفاء حقوق از طریق آموزش حقوق زنان تا چه اندازه مؤثر بوده است؟ مگر نه اینكه این نوع آموزش زمینه تقابل را فراهم آورده و در نتیجه آشنا شدن زنان با حقوق خود! بالا رفتن معنادار آمار طلاق، خشونت خانوادگى و اختلافات فراهم آمده است؟ و خود نشان دهنده آن است كه در ارتقاء وضعیت زن چندان هم موفق نبوده‏ایم و در نتیجه، باید به شیوه‏ هایى دست یابیم كه ضمن استیفاء حقوق احتمالى زنان، آرامش خانوادگى زن و شوهر و فرزندان نیز خدشه ‏دار نشود.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
6. چگونگى مشاركت اجتماعى زنان‏


نگاه فمنیستى به زن آن است كه وى را از هسته تحولات اجتماعى به پوسته آورده و نقشهاى كلیشه‏اى مردانه را به وى واگذار كند و نقشهاى مادرى و همسرى را كسالت ‏آور و حقیر جلوه دهد و در عوض نقشهایى مثل: رانندگى كامیون، فروشندگى و تاكسى سرویس و... را به وى پیشنهاد كند و او را تشویق كند كه محیط خانه را به نفع موقعیت اجتماعى رها كند.


البته حضور زن در اجتماع با محوریت خانواده و با حفظ پویایى روابط خانوادگى و حفظ احترام زن در فعالیتى متناسب با شئونات زنانه مى ‏تواند مفید باشد، اما نقطه ایده ‏آل براى فمنیستها این است كه زنان مرزهاى جنسى را در نوردیده و برابر با مردان در موازنه اجتماعى، حضور در مدیریتها و مشاغل را تجربه كنند و مرزهاى جنسیتى به هر شكل ممكن برداشته شود.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
پرواضح است كه بحث اختلاط، چگونگى روابط زن و مرد در جامعه و محیط كار، امنیت اخلاقى و خرد نشدن زنانگى زن در زیر چرخ ماشینها دغدغه اصلى آنان نیست.
جان كلام اینكه، آنان مى‏ خواهند زنان در روابط حقوقى و اجتماعى، خانوادگى و اقتصادى به گونه ‏اى مشابه و بدون مرزهاى جنسیتى تعریف شوند و آزادانه به هر آنچه متمایل‏اند، دست‏رسى داشته باشند.


از نظر ما چنین آرمانى نه صحیح است و نه دست یافتنى. صحیح نیست؛ چون بر معیارهاى شرعى و عقلى استوار نیست و چیزى كه بر این معیار استوار نباشد، سعادت‏ آور نخواهد بود. الگوى تشابه نیز دست یافتنى نیست؛ چون خداوند بر اساس حكمت خویش زن و مرد را با تفاوتهایى خلق كرده و انتظارات متفاوتى از آنان دارد؛
چنان كه پیاده كردن الگوهاى برابرى در بعضى كشورها، آمار طلاق، روابط جنسى خارج از چارچوب ازدواج، خانواده‏هاى تك والد، تك زیستى انسانها و خشونتهاى خانوادگى و... را ایجاد كرده است.


از نگاه ما ارزشمندى واقعى هر انسان به برخوردارى وى از قدرت و كمال و تقرب به خداوند است كه در آن تفاوتى براى زن و مرد نیست و ضرورتاً هر دو دست‏یابى به تقرب را از یك مسیر نمى‏پیمایند. برخى از امور براى مردان و بعضى براى زنان ارزشمند است؛ چنان كه تأمین مخارج اقتصادى خانواده از وظائف مرد و تنظیم اقتصاد مصرفى از وظائف زن، جهاد با نفس و مال در برابر دشمنان از راههاى تقرب مرد و نقش آفرینى در تربیت نیروى سازنده و رزمنده از وظائف زن شمرده شده است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
فمنیستهاى اسلامى چون از زاویه نگاه غربى به مسائل و مشكلات زنان مى‏نگرد، بسیارى از مشكلات مانند:

بحران جنسى، بالا رفتن سن ازدواج، نگاه ابزارى به زن، شكاف نسلها، بالا رفتن آمار طلاق و... را جدى نمى‏گیرند، به مسئله فرار دختران كلیشه‏اى مى‏نگرند و آن را مسئله ‏اى طبیعى و در زمان گذار از جامعه سنتى به مدرن تلقى مى‏كنند؛ در حالى كه این امر در جوامعى كه مرحله گذار را نیز گذرانده ‏اند، نه تنها كاهش نیافته، بلكه به آمار آن افزوده شده است.

به وضوح مى‏توان دریافت كه در مورد حضور اجتماعى و اشتغال و حتى روابط خانوادگى با توصیه‏هاى این نظریه پردازان به نوعى تزلزل در بنیان خانواده دست یافته ‏ایم و پیروان این نظریه، حتى كسانى كه خود را به مبانى دینى ملتزم نشان مى‏دهند، رفته رفته به بحران تئوریك نزدیك مى‏شوند. آنان باید میان آموزه‏هاى دینى و الگوهاى تجددطلبى یكى را برگزینند؛

زیرا تفسیرهاى تأویل‏گونه از آیات و احكام دینى همیشه ممكن نخواهد بود و در نهایت، به جدایى دین از حوزه امور اجتماعى و عرفى گرایى و تردید در حجیت كتاب و سنت خواهد انجامید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
نتیجه‏ گیرى‏


قدر مسلم، ترویج دیدگاههاى فمنیستى با راه حلهاى غربى آن در جامعه ایران كه بستر و زمینه این جریان سازى را نیز برخى از قوانین نارسا و عدم تعریف مشخص از حضور زن در عرصه ‏هاى سیاسى، اجتماعى، فكرى و سازماندهى نیروى عظیم زنان در جامعه اسلامى به عهده دارند، تنها زنهاى جامعه را به سوى نوع دیگرى از ستم و از دست دادن حقوقشان سوق مى ‏دهد، زیرا غرب حتى نتوانسته به زنان جامعه خود امنیت و آرامش ببخشد و على‏ رغم شعارهاى پرزرق و برق جهان غرب، امروزه وضعیت زنان مغرب زمین اسفبار گزارش مى‏ شود.


به گزارش خبرگزارى فرانسه، یك سوم زنان در نروژ، آمریكا، هلند و زلاندنو مورد سوء استفاده جنسى قرار گرفته ‏اند و در آمریكا در هر 8 ثانیه یك زن مورد بدرفتارى قرار مى‏ گیرد و در هر 6 دقیقه به یك زن تجاوز مى‏شود. بر اساس تحقیقى كه توسط وزارت دادگسترى آمریكا صورت گرفته، هر سال حدود 310 هزار مورد تجاوز یا تلاش براى تجاوز در این كشور صورت مى‏ گیرد.


بنابراین، تنها راه حفظ ارزشها و جایگاههاى مادى و معنوى زنان، عمل به احكام اسلامى است و بس.

انحراف از این راه قطعاً به ضررهاى مادى و معنوى و از بین رفتن ارزش انسانى این گروه منجر خواهد شد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
· پاورقــــــــــــــــــــی

1) فمنیسم اسلامى چالشى دموكراتیك یا چرخشى تئوكراتیك، نیره توحیدى، كنكاش، چاپ آمریكا، پاییز 1376، ص‏106.
2) همان، ص‏108.
3) شیوه استنباط در مكتب فقهى مدرن، سعید محسن‏زاده، پیام هاجر، ش‏335.
4) فمنیسم اسلامى «جنبش زنان ایرانى»، حامد شهیدیان، ایران نامه، چاپ امریكا، پاییز77، ص‏624.
5) براى آشنایى بیشتر با عدالت عرفى، ر. ك: مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین محمد مجتهد شبسترى، مجله زنان، ش 57، ص 21.
6) فضاى تنگ ناسازگارى، افسانه نجم آبادى، نیمه دیگر، چاپ امریكا، شماره‏11، 1990، ص‏20.
7) فمنیسم، دموكراسى و اسلام گرایى، ص 104.
8) بررسى مسائل اجتماعى، تقى آزاد ارمكى و مهرى بهار، مؤسسه نشر جهاد، چاپ اول، 1377، ص 193.
9) جامعه شناسى خانواده، باقر سارو خانى، تهران، سروش، چاپ دوم، 1375، ص 96.
10) جامعه شناسى خانواده، شهلا اعزازى، روشنگران و مطالعات زنان، چاپ اول، 1376، ص 141.
11) همان، ص‏203.
12) كارگران جنسى، محمد صفوى، مجموعه مقالات جنس دوم، ج‏8، 1371، ص‏96.
13) بررسى مسائل اجتماعى، تقى آزاد ارمكى و مهرى بهار، ص‏218.
14) خشونت در كار، رنكن كپل، ترجمه معاونت فرهنگى و امور بین‏المللى وزارت كار و امور اجتماعى، ص‏23.
15) لذات فلسفه، ویل دورانت، ترجمه عباس زریاب، ص‏154.
16) همان، ص 158.
17) همان، ص 147.
 
بالا