فمنیسم، توطئه غرب علیه زنان (2)

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
نشریه «زنان» در شماره بیست و هفتم، بیش از همه به ارائه راه حلهای غربی تصریح دارد و مینویسد:

«انطباق با جوامع مدرن میتواند جامعه را از غلتیدن در دام سنت گرایی افراطی و رفتارهای ضد اجتماعی حفظ كند.»


این نشریه، در شماره چهارده، در اعتراض به نظام خانواده با اشاره به فیلم سینمایی «سارا»، زنی كه بعد از پشت سر گذاشتن مشكلات زندگی نهایتا با ترك خانه و همسر، خود را رها میكند، میآورد:


«او با از دست دادن یك كانون مهم به كانونی مهمتر دست مییابد. كانونی كه نیروی سمبلیك آن میتواند نمادی برای هویت یابی و رهایی زنان از قراردادهای وضع شده جامعه سنتی باشد.»
همچنین در شماره بیست و چهارم نشریه «جامعه» در خصوص نسبت دادن نظام مردسالاری به اسلام، آمده است:
«رُك بگویم: در اسلام مرد مسلمان كاملترین شخصیت حقوقی را در اجتماع دارد و به همین دلیل، دیه كامل نیز به او تعلق میگیرد و برتری مرد مسلمان در جامعه اسلامی یك واقعیت اجتماعی نیست، یك حقیقت شرعی است.»
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
خاستگاه فمنیسم به اصطلاح اسلامی


طرح مباحث فمنیستی در جهان اسلام از اواخر قرن نوزدهم در پی نفوذ فرهنگ غرب در كشورهای اسلامی صورت گرفت. طرح مباحث زنان در ایران نیز به اوائل مشروطه، باز میگردد.

اما تبدیل مباحث زنان به یك جریان ویژه كه نگاه خود را از اصلاحات موردی به گسترش برابری در عرصه های مختلف و به نقد فرهنگ اسلامی از درون و بر اساس فرهنگ مدرن معطوف كرده است، به دوران اوج اسلام گرایی در خاورمیانه از یك سو و رواج دیدگاه تفاوت در اندیشه فمنیستی از سوی دیگر باز میگردد. از میان فمنیستها نحلهای به وجود آمد كه نام فمنیستم اسلامی! بر خود نهادند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
اساسا فمنیسم به اصطلاح اسلامی برآیند فعالیت دو گروه است:


گروه اول، افرادی هستند كه توجه به اسلام را به عنوان یك سیاست راهبردی برای توسعه مفاهیم فرهنگی غرب و مقابله با اصول گرایی در كشورهای اسلامی بر گزیده اند؛ زیرا در جوامع اسلامی ادبیات فمنیسم رادیكال و لیبرال به شكل عریان مقبولیت نمییابد.

به كار گرفتن ادبیات دینی در طرح دیدگاه های فمنیستی و اعمال تعدیل در این دیدگاهها تنها راه دفاع از آموزههای فمنیستی و ایجاد جنبشهای زنانهای است كه مقابله با اصول گرایی اسلامی را در دستور كار خود قرار میدهند و به ایجاد تشكلهای زنانه و شركت در مطالعات زنان اقدام میكنند.


گروه دیگر، دستهای از روشنفكران مسلمان اند كه آشنایی با فرهنگ مدرن، آنان را به یك چالش اساسی درباره رابطه میان تجدد و سنت مواجه ساخته است.

آنان از یك سو به دلیل داشتن پیوندی عاطفی با دین و از سوی دیگر با پذیرش بُن مایههای فرهنگ مدرن به عنوان محصول عقل بشری، سنجش اصطلاحات دینی را با ترازوی فرهنگ مدرن، ضروری میدانند.
بر این اساس، با عاریت گرفتن از مفاهیم بنیادین فرهنگ مدرن چون: آزادی، فردگرایی، برابری و عرفی گرایی، سعی در معرفی كردن دین در عرصه اجتماع، جداسازی قرآن و سنت و... دارند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
این دو گروه با وجود زمینههای متفاوت، برنامههای كم و بیش یكسانی برای بومی كردن مدرنیسم غربی دارند. پسوند اسلامی پس از واژه فمنیسم نشانگر تفسیری فمنیستی از اسلام است، نه تلاش برای دفاع از حقوق زنان بر اساس آموزههای اسلامی؛ چنان كه یكی از فمنیستهای اسلامی خارج از كشور به صراحت به این نكته اشاره دارد:


«فمنیسم اسلامی، اصطلاحی است كه در سالیان اخیر به ادبیات دفاع از حقوق زنان راه یافته و در برخی از كشورهای اسلامی همچون ایران جایی برای خود بازكرده است.» (4)


به راستی آیا میتوان بر اساس الگوی دینی نظریهای فمنیستی تولید كرد؟ اگر فمنیسم را نظریهای كه برابری میان زن و مرد را در عرصههای مختلف حیات بشری پی میگیرد، بدانیم، در این صورت تركیب میان اسلام و فمنیسم پارادوكسی ایجاد میكند كه جز با تفسیر مجدد اسلام بر اساس آموزههای غربی و به قیمت تفسیر به رأی متون دینی و تحریف در آن، قابل رفع نیست.


انگیزه طرح فمنیسم اسلامی نیز شاهدی بر این مدعاست. گروهی كه پس از انقلاب اسلامی میكوشیدند تا با تفكر لائیك به دفاع از حقوق زنان بپردازند، دریافتند كه گرایشهای مذهبی در زنان ایرانی قوی و بنیادین است و هیچ تحول اساسی در ایران بدون در نظر گرفتن مذهب نمیتواند راهگشا باشد. بر این اساس، به طرح فمنیسم اسلامی پرداختند. (5)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
وگروهی دیگر، با دلبستگی به فرهنگ غربی به انكار آموزه های دینی پرداختند و با طبقاتی یا خرافی دانستن این اعتقادات به ترویج دیدگاه های ماتریالیستی روی آوردند. برخی دیگر نیز كه هم به اسلام ایمان داشتند و هم متأثر از فرهنگ غرب بودند، دیدگاه رایج اسلامی و قوانین مدنی و جزایی جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار دادند.


آنان برای خروج از این بحران، تفسیر متون دینی را به گونهای هماهنگ با فرهنگ جدید پیشنهاد كردند. در نتیجه، پایه گذار فمنیسم اسلامی با مشاركت روشنفكران دینی داخل و خارج كشور شدند و نهادهای بین المللی هم كه در صدد تحمیل دیدگاههای خود در عرصه مسائل زنان و ایجاد الگویی جدید در روابط زنان و مردان بودند، این جریان را در دستور كار خود قرار دادند.


اینان مفاهیمی چون اومانیسم، سكولاریسم، حقوق بشر و تشابه زن و مرد را با تفاسیر متداول در جهان غرب به عاریت گرفته اند و سعی میكنند با ارائه برداشتهای جدید از آیات قرآن، قرائتی از دین ارائه دهند كه با نگرشها و الگوهای غربی سازگار باشد.

فمنیستهای به اصطلاح اسلامی برای تطبیق متون دینی با اعتقادات و اندیشههای پیش ساخته خود، به تأویل آیات قرآنی میپردازند؛ در حالی كه روش اجتهادی تفسیر آیات قرآنی و روایات تنها در چارچوب اصول پذیرفته شده عقلانی و شرعی معتبر است. همچنین دخالتهای دین در شئونات زندگی اجتماعی از مواردی نیست كه خردمندان دین آشنا در آن تردیدی داشته باشند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
پینوشـــــــــــتها:


1. جنس به تفاوتهای زیست شناسی و كالبد شناختی و فیزیكی بدن اشاره دارد و جنسیت به تفاوتهای روان شناختی، اجتماعی و فرهنگی بین زنان و مردان مربوط میشود.
2. جامعه شناسی، آنتونی گیدنز، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، تهران، چاپ پنجم، ص 188، 189، 200، 347 و 378.
3. تئوری جامعه شناختی دفاع از حقوق زنان، تقی آزاد ارمكی، كیهان فرهنگی، ش 21، سال 1371، ص 16 21.
4. فمنیسم اسلامی چالش دموكراتیك یا چرخشی تئوكراتیك، نیره توحید، كنكاش، چاپ آمریكا، ش3، پاییز 1376، ص 129.
5. افرادی چون نیره توحیدی، افسانه نجم آبادی، پروین پایدار (ناهید یگانه) مروج این تفكرند. ر. ك: جنسیت، مدرنیست و دموكراسی، نیره توحیدی، جنس دوم، ش3.
 
بالا