وجود روایات فراوان درباره مهدی موعود اعتقاد به آمدن حضرت مهدی را در آخرالزمان عقیده ای مسلم میان مسلمانان قرار داده است. اما درباره ولادت آن حضرت میان شیعه و اکثریت اهل سنت اختلاف است.عدم اعتقادی بسیاری از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عج)علت هایی دارد از جمله
1-مخفی بودن ولادت آن حضرت
آمدن مهدی موعود (عج)از صدر اسلام امری مسلم و مورد توجه مسلمانان بود.سلاطین وحاکمان وقت هم از اخبار آن بی اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی به دنیا خواهد آمدوحکومت ستمکاران را منقرض وزمین را از عدالت و حق پر خواهد کرد.به ویژه روایات متعددی که می گفت او نهمین فرزندامام حسین(ع) است. لذا از وجود وظهور او دربیم وهراس بودند ودرصدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند.به همین سبب بر خانه های بنی هاشم - به ویژه خانه امام حسن عسگری (ع)-مامورانی گماشته بودند تا آنها را زیر نظر داشته باشند و از آنها خواسته بودند که هر حرکت واتفاقی را گزارش دهند.معتمد عباسی پس شهادت امام حسن عسگری (ع)دستور داد تا خانه آن حضرت را بازرسی کند.وگروهی از زنان قابله را پیش آنها فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه کندو اگر آبستنی بین آنها دیده شدبازداشت کنند.حتی به خانه امام حسن عسگری هم اکتفا نکردند و دستور دادند تا همه خانه های شهر را کنترل وبا دقت بازرسی کنند.ولادت حضرت مهدی (ع) نیز به دلیل وضعیت سخت آن زمان مخفی بود وامام حسن عسگری (ع) فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص ومعتمدان شیعه نشان میداد واورا امام وحجت بعد از خود معرفی می کرد.با این وضعیت طبیعی است اهل سنت که از اهل بیت فاصله گرفته بودند از ولادت آن حضرت مطلع نشوند
2-اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی(عج)
در روایات بسیاری از پیامبر نقل شده است که تعداد امامان و خلفای بعد از من دوازده نفر هستند.مجموع روایات شیعه وسنی در این باره 925 حدیث است. در بسیاری از همین روایات به نام دوازده نفر تصریح شده واینکه اولشان اولشان علی وآخرشان مهدی موعود است واینکه نه نفر آنان از نسل امام حسین (ع) هستند.باتوجه به این احادیث به نظر می رسد که پذیرش ولادت حضرت مهدی(ع) به طور حتم ولزوم به قبول کردن نظر شیعه در مسئله خلافت و امامت نمی انجامد. ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار می دهدکه باید برای توجیه آن روایات خود را به زحمت ومشقت بیندازد.لذا از اصل ولادت آن حضرت را منکر می شود.
بخشی از کتاب خورشید هستی
1-مخفی بودن ولادت آن حضرت
آمدن مهدی موعود (عج)از صدر اسلام امری مسلم و مورد توجه مسلمانان بود.سلاطین وحاکمان وقت هم از اخبار آن بی اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی به دنیا خواهد آمدوحکومت ستمکاران را منقرض وزمین را از عدالت و حق پر خواهد کرد.به ویژه روایات متعددی که می گفت او نهمین فرزندامام حسین(ع) است. لذا از وجود وظهور او دربیم وهراس بودند ودرصدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند.به همین سبب بر خانه های بنی هاشم - به ویژه خانه امام حسن عسگری (ع)-مامورانی گماشته بودند تا آنها را زیر نظر داشته باشند و از آنها خواسته بودند که هر حرکت واتفاقی را گزارش دهند.معتمد عباسی پس شهادت امام حسن عسگری (ع)دستور داد تا خانه آن حضرت را بازرسی کند.وگروهی از زنان قابله را پیش آنها فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه کندو اگر آبستنی بین آنها دیده شدبازداشت کنند.حتی به خانه امام حسن عسگری هم اکتفا نکردند و دستور دادند تا همه خانه های شهر را کنترل وبا دقت بازرسی کنند.ولادت حضرت مهدی (ع) نیز به دلیل وضعیت سخت آن زمان مخفی بود وامام حسن عسگری (ع) فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص ومعتمدان شیعه نشان میداد واورا امام وحجت بعد از خود معرفی می کرد.با این وضعیت طبیعی است اهل سنت که از اهل بیت فاصله گرفته بودند از ولادت آن حضرت مطلع نشوند
2-اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی(عج)
در روایات بسیاری از پیامبر نقل شده است که تعداد امامان و خلفای بعد از من دوازده نفر هستند.مجموع روایات شیعه وسنی در این باره 925 حدیث است. در بسیاری از همین روایات به نام دوازده نفر تصریح شده واینکه اولشان اولشان علی وآخرشان مهدی موعود است واینکه نه نفر آنان از نسل امام حسین (ع) هستند.باتوجه به این احادیث به نظر می رسد که پذیرش ولادت حضرت مهدی(ع) به طور حتم ولزوم به قبول کردن نظر شیعه در مسئله خلافت و امامت نمی انجامد. ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار می دهدکه باید برای توجیه آن روایات خود را به زحمت ومشقت بیندازد.لذا از اصل ولادت آن حضرت را منکر می شود.
بخشی از کتاب خورشید هستی