چرا اهل تسنن معتقدند که امام زمان هنوز به دنیا نیامده است؟

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
وجود روایات فراوان درباره مهدی موعود اعتقاد به آمدن حضرت مهدی را در آخرالزمان عقیده ای مسلم میان مسلمانان قرار داده است. اما درباره ولادت آن حضرت میان شیعه و اکثریت اهل سنت اختلاف است.عدم اعتقادی بسیاری از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عج)علت هایی دارد از جمله


1-مخفی بودن ولادت آن حضرت


آمدن مهدی موعود (عج)از صدر اسلام امری مسلم و مورد توجه مسلمانان بود.سلاطین وحاکمان وقت هم از اخبار آن بی اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی به دنیا خواهد آمدوحکومت ستمکاران را منقرض وزمین را از عدالت و حق پر خواهد کرد.به ویژه روایات متعددی که می گفت او نهمین فرزندامام حسین(ع) است. لذا از وجود وظهور او دربیم وهراس بودند ودرصدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند.به همین سبب بر خانه های بنی هاشم - به ویژه خانه امام حسن عسگری (ع)-مامورانی گماشته بودند تا آنها را زیر نظر داشته باشند و از آنها خواسته بودند که هر حرکت واتفاقی را گزارش دهند.معتمد عباسی پس شهادت امام حسن عسگری (ع)دستور داد تا خانه آن حضرت را بازرسی کند.وگروهی از زنان قابله را پیش آنها فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه کندو اگر آبستنی بین آنها دیده شدبازداشت کنند.حتی به خانه امام حسن عسگری هم اکتفا نکردند و دستور دادند تا همه خانه های شهر را کنترل وبا دقت بازرسی کنند.ولادت حضرت مهدی (ع) نیز به دلیل وضعیت سخت آن زمان مخفی بود وامام حسن عسگری (ع) فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص ومعتمدان شیعه نشان میداد واورا امام وحجت بعد از خود معرفی می کرد.با این وضعیت طبیعی است اهل سنت که از اهل بیت فاصله گرفته بودند از ولادت آن حضرت مطلع نشوند



2-اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی(عج)
در روایات بسیاری از پیامبر نقل شده است که تعداد امامان و خلفای بعد از من دوازده نفر هستند.مجموع روایات شیعه وسنی در این باره 925 حدیث است. در بسیاری از همین روایات به نام دوازده نفر تصریح شده واینکه اولشان اولشان علی وآخرشان مهدی موعود است واینکه نه نفر آنان از نسل امام حسین (ع) هستند.باتوجه به این احادیث به نظر می رسد که پذیرش ولادت حضرت مهدی(ع) به طور حتم ولزوم به قبول کردن نظر شیعه در مسئله خلافت و امامت نمی انجامد. ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار می دهدکه باید برای توجیه آن روایات خود را به زحمت ومشقت بیندازد.لذا از اصل ولادت آن حضرت را منکر می شود.



بخشی از کتاب خورشید هستی
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بیا بیا گل نرگس بیا به دعوت یاس


که دست به پهلو نشسته به انتظار شماست



بیا بیا گل نرگس به مادرت زهرا

که جان برای شهادت به کربلای شماست
 

abshar

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

دوست عزیز
ضمن سپاس از موضوعتون اما بالاخره به این شبهه پاسخ درستی داده نشد که " چرا اهل سنت ...؟
بنظر نمیرسه همین دو دلیل دلایل این عده ی کثیر از مسلمانان باشه !

 

°Ava°

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي‏شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي‏کند و حکومت جهاني واحد تشکيل مي‏دهد.

يکي از مسائل بحث برانگيز و مورد اختلاف شيعه و سني درباره امام عصر(عج) مهدي شخصي و مهدي نوعي است.
اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي‌شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي‌کند و حکومت جهاني واحد تشکيل مي‌دهد.

مثلا شبراوي شافعي در الاتحاف در اين باره مي‌گويد: شيعه عقيده دارد مهدي موعود که احاديث صحيحه در رابطه با او وارد شده، همان پسر حسن عسکري خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد ولي صحيح آن است که او هنوز متولد نشده و در آينده متولد شده و بزرگ مي‌شود و او از اشراف آل البيت الکريم است. (1)

ابن ابي الحديد در شرح نهج‌البلاغه ذيل خطبه ‌16مي‌گويد: اکثر محدثين عقيده دارند مهدي موعود از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انکار ندارند و در کتب خود به ذکر او تصريح کرده‌اند و شيوخ ما به او اعتراف کرده‌اند. فقط فرق آن است که او به عقيده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گرديد. (2)

اهل سنت ‌بر اين مدعي دليلي از احاديث ‌يا آيات اقامه نکرده‌اند. فقط شهرتي است که در ميان ايشان به وجود آمده و اين از نتايج منزوي شدن اهل بيت(ع) و برگشتن خلافت اسلامي از آنهاست چرا که در اکثر کتب حديثي اهل سنت احاديث آمده است که: مهدي موعود(ع) دوازدهمين امام از ائمه دوازده‌گانه و نهمين فرزند امام حسين(ع) و چهارمين فرزند امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسکري(ع) است و آن حضرت در سال 255 هجري در نيمه‌شعبان در شهر سامرا از مادري به نام نرجس به دنيا آمده است.

بنابراين شيعه و اهل سنت در مهدي موعود شکي ندارند و هر دو عقيده به مهدي شخصي دارند. منتها، دورانهاي تاريک و انزواي اهل بيت(ع) و عصر حکومت‌سياه بني‌اميه و بني‌عباس مانع از آن شد که اهل سنت چيزي را که در کتابهاي خود نوشته و نقل کرده‌اند در ميان خود شهرت بدهند و مانند شيعه منتظر آمدن مهدي شخصي(ع) باشند. (3)
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي‏شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي‏کند و حکومت جهاني واحد تشکيل مي‏دهد.

يکي از مسائل بحث برانگيز و مورد اختلاف شيعه و سني درباره امام عصر(عج) مهدي شخصي و مهدي نوعي است.
اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي‌شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي‌کند و حکومت جهاني واحد تشکيل مي‌دهد.

مثلا شبراوي شافعي در الاتحاف در اين باره مي‌گويد: شيعه عقيده دارد مهدي موعود که احاديث صحيحه در رابطه با او وارد شده، همان پسر حسن عسکري خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد ولي صحيح آن است که او هنوز متولد نشده و در آينده متولد شده و بزرگ مي‌شود و او از اشراف آل البيت الکريم است. (1)

ابن ابي الحديد در شرح نهج‌البلاغه ذيل خطبه ‌16مي‌گويد: اکثر محدثين عقيده دارند مهدي موعود از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انکار ندارند و در کتب خود به ذکر او تصريح کرده‌اند و شيوخ ما به او اعتراف کرده‌اند. فقط فرق آن است که او به عقيده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گرديد. (2)

اهل سنت ‌بر اين مدعي دليلي از احاديث ‌يا آيات اقامه نکرده‌اند. فقط شهرتي است که در ميان ايشان به وجود آمده و اين از نتايج منزوي شدن اهل بيت(ع) و برگشتن خلافت اسلامي از آنهاست چرا که در اکثر کتب حديثي اهل سنت احاديث آمده است که: مهدي موعود(ع) دوازدهمين امام از ائمه دوازده‌گانه و نهمين فرزند امام حسين(ع) و چهارمين فرزند امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسکري(ع) است و آن حضرت در سال 255 هجري در نيمه‌شعبان در شهر سامرا از مادري به نام نرجس به دنيا آمده است.

بنابراين شيعه و اهل سنت در مهدي موعود شکي ندارند و هر دو عقيده به مهدي شخصي دارند. منتها، دورانهاي تاريک و انزواي اهل بيت(ع) و عصر حکومت‌سياه بني‌اميه و بني‌عباس مانع از آن شد که اهل سنت چيزي را که در کتابهاي خود نوشته و نقل کرده‌اند در ميان خود شهرت بدهند و مانند شيعه منتظر آمدن مهدي شخصي(ع) باشند. (3)
خدا قوت
منابع رو نیوردین...لطفا منابع رو هم ذکر کنید.
 

°Ava°

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
خدا قوت
منابع رو نیوردین...لطفا منابع رو هم ذکر کنید.
باعذرامافقط ازیه منبع نبودچندتاسایتومشاهده کردم وچیکیده ای ازاونارونوشتم الانم یادم نیست ازکدوم سایتابودن
اماازاین به بعدسعی میکنم منابع روهم بیارم .:gol:
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
سلام
خدا قوت
یکی از سایتهایی که در اینکونه بحثها واقعا از نظر علمی قوی و پر مایه کار کرده و الحق و الانصاف بدون توهین و بدون هوایی حرف زدن سوالات اینچنینی رو با سند و مدرک جواب دادند.موسسه تحقیقاتی ولیعصر(عج) رو حتی اهلسنت پیگیر هستند و نظراتشون رو با عنوان کامنت در برخی مواقع قرار میدهند و جواب میگیرند.

در سایت این موسسه به نقل از کتب اهل سنت و علمای اهل سنت اورده شده که علمایشان اورده اند که مهدی متولد شده است.(بلحاظ طولانی بودن بحث فقط اسامی رو به همراه لینک توضیح قرا میدم )
اعتقاد به ظهور منجي در آخر الزمان ، باوري است همگاني که تمام اديان الهي و حتي غير الهي بر آن تأکيد دارند.
در ميان مسلمانان از اين اعتقاد به «مهدويت» تعبير شده است. طبق روايات صحيح السند و متواتري که تمام مذاهب اسلامي آن را در معتبرترين کتاب‌هاي خود نقل کرده‌اند، در آخر الزمان شخصي که همنام رسول خدا صلي الله عليه وآله و از نسل آن حضرت است، ظهور نموده و جهان را که پر از ظلم و جور شده است، سرشار از عدالت و داد خواهد کرد .
در طول تاريخ اسلام جز اندکي که مخالفت آنان تأثيري در اصل اعتقاد مهدويت ندارد، تمام مسلمانان بر اصل ظهور چنين شخصي اجماع دارند ؛ اما در برخي از جزئيات آن اختلافاتي ديده مي‌شود.
شيعيان و پيروان اهل بيت عليهم السلام اعتقاد دارند که حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از فرزندان امام حسن عسکري عليه السلام است و در سال 255 هجري قمري به دنيا آمده است. بر خلاف اهل سنت که معتقدند در آينده و نزديک به زمان ظهور به دنيا خواهد آمد .
ما در اين مقالات کلمات برخي از علماي اهل سنت را نقل خواهيم کرد که تصريح کرده‌اند حضرت مهدي عليه السلام فرزند امام عسکري در سال 255 هجري قمري به دنيا آمده است.
هر چند که اکثر آن‌ها بعد از تصريح بر تولد آن حضرت ، مطالب دروغ ديگري را نيز افزوده‌اند؛ مثل غيبت در سرداب و ... اما آن چه براي ما اهميت دارد و به آن استناد کرده‌ايم ، اعتراف اين اشخاص به تولد فرزند امام عسکري عليه السلام است.


1.الذهبي الشافعي (متوفاى 748 هـ)
:
2. ابن حجر العسقلاني الشافعي (متوفاي852هـ)
:
3. ابن حجر الهيثمي، (متوفاى973هـ)
:
4. ابن أثير الجزري (متوفاى630هـ)
:
5. عبد الوهاب شعراني (متوفاي974هـ)
:
6. سبط بن الجوزي الحنفي (متوفاى654هـ)
:
7 . المسعودي الشافعي (متوفاى346هـ)
:
8. إبن خلكان (متوفاى681هـ)
:
9. أبو الفداء (متوفاى732هـ)
:
10. الرازي الشافعي (متوفاى604هـ)
:
11. صلاح الدين الصفدي (متوفاى764هـ)
:
12. خير الدين الزركلي (متوفاي1410هـ)
:
13. ابومحمد اليافعي (متوفاى768هـ)
:
14. أحمد القرماني الحنفي (متوفاي1019هـ)
:
15. يحيي بن سلامه ﴿متوفاي553هـ﴾
:
16. ابن صباغ المالكي المكي ، (متوفاي855هـ)
:
17. شيخ عبد المعطي أبا كثير مكي (متوفاي989هـ)
:
18. محمد أمين السويدي (1246هـ)
:
19. محمد بن يوسف الكنجي (متوفاي 658هـ)
:
20. تذکره الهاشمي:
 
بالا