آیا گرد و خاک تأثیری در عملكرد رایانه دارد؟

  • نویسنده موضوع *IMAN*
  • تاریخ شروع

*IMAN*

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
به نظرتان آلودگی هوا یا بهتر بگوییم گرد و خاك و ذرات معلق در هوا كه بهمرور روی قطعات رایانه مینشیند، تاثیری در عملكرد آنها دارد یا میتواند موجب خرابی در این قطعات بشود؟اگر پاسخ این سوال مثبت باشد و گرد و خاك بتواند به قطعات رایانه شما صدمه بزند، چطور باید مانع بروز این صدمات شد و چه نشانههایی وجود دارد كه شما را از بروز مشكلات ناشی از آلودگی مطلع میسازد؟ در نهایت نیز پس از اطلاع از وجود گرد و غبار روی قطعات چطور باید نسبت به تمیز كردن و رفع این آلودگیها اقدام كنید؟
اولین دشمن رایانه
همانطور كه میدانید یكی از مهمترین نكات قابل توجه در عملكرد رایانه، پایین نگهداشتن دمای قطعات است. برای این كار نیز از فنها و عایقهایی كمك گرفته میشود كه گرد و غبار، اولین دشمن آنها بهشمار میرود. پس گرد و غبار در درجه اول میتواند مانع عملكرد صحیح فنهای خنككننده و عایقهای حرارتی شود و به این ترتیب حرارت قطعات رایانه بیش از حد افزایش مییابد. افزایش حرارت نیز میتواند براحتی موجب خراب شدن و از كار افتادن قطعات سختافزاری رایانه شما بشود. همچنین گرد و غبار میتواند با ایجاد تداخل اتصالات الكترونیكی روی پورتها و دیگر اتصالات، نتایج غیرقابل پیشبینیای را بهوجود آورد.
چطور تمیز كنید؟
سادهترین و بهترین راه برای پاكسازی قطعات رایانه از وجود گرد و غبار، استفاده از هوای فشرده یا اسپری هواست. برای استفاده از این روش بهتر است ابتدا رایانه خود را به محوطهای باز یا دارای سیستم تهویه مناسب منتقل كنید. در ادامه اگر رایانه شما رومیزی است، در كناری بدنه كیس (Case) را باز كنید و در صورتی كه قصد دارید لپتاپتان را تمیز كنید، صفحهنمایش آن را رو به پایین قرار دهید و با استفاده از اسپری هوا یا هوای فشرده، همه فنها، عایقها، پورتها و… را از وجود گرد و غبار پاك كنید.
همچنین شما میتوانید از جاروبرقی برای تمیز كردن تودههای بزرگتر گرد و غبار استفاده كنید و حین انجام این كار با یك پارچه مرطوب (بدون چكه كردن آب) پرههای فن و قطعات پلاستیكی را نیز تمیز كنید.
توجه: هنگام بهكارگیری هوای فشرده یا جاروبرقی روی فنها مراقب باشید فن نچرخد، زیرا فن در این شرایط ممكن است با سرعتی بیش از سرعت مجاز بچرخد؛ چون باعث میشود حركت فن را با مشكل مواجه سازد. همچنین هنگام استفاده از جاروبرقی روی قطعات و مدارهای بورد اصلی رایانه، مراقب اتصالات كوچك باشید تا از روی بورد اصلی جدا نشود.
گرد و غبار در درجه اول میتواند مانع عملكرد صحیح فنهای خنككننده و عایقهای حرارتی شود و به این ترتیب حرارت قطعات رایانه بیش از حد افزایش مییابد. افزایش حرارت نیز موجب خراب شدن و از كار افتادن قطعات سختافزاری رایانه شما میشود. همچنین گرد و غبار میتواند با ایجاد تداخل اتصالات الكترونیكی روی پورتهاو دیگر اتصالات، نتایج غیرقابل پیشبینی را بهوجود آورد
نشانههایی از گرد و غبار
صدای ناهنجار فن از جمله صداهایی است كه از بسیاری از رایانهها شنیده میشود. كاربران نیز با استفاده از روشهای مختلف سعی در كاهش این صداها دارند و در مواردی نیز در انجام آن موفق میشوند! روغنكاری قسمت مركزی فن، زدن ضربه روی بدنه كیس! فوت كردن به داخل فن و زدودن گرد و غبار از روی آن برخی از این روشهاست كه از نظر كارشناسان، روش سوم بهترین روشی است كه باید مورد استفاده قرار گیرد.


پس یكی از مهمترین نشانههایی كه میتوان برای تشخیص گرد و غبار روی قطعات به آن استناد كرد به صدا در آمدن فن است. اگر دقت كرده باشید فن در شرایط معمولی با سرعت مشخصی میچرخد و یكی دیگر از نشانههای وجود گرد و غبار نیز چرخش بسیار سریع فن در شرایط معمولی است. این افزایش سرعت بهدلیل وجود گرد و غبار روی عایقها و پرههای فن است و از آنجا كه فن نمیتواند با چرخش معمولی دما را كاهش دهد، سرعت چرخش را افزایش میدهد.

یكی از دیگر روشهای تشخیص افزایش دمای قطعات نیز استفاده از نرمافزارهای نشاندهنده دمای پردازشگر مركزی است. بهطور معمول، دمای پردازشگر مركزی در حالتی كه رایانه در حالت بیكار (idle) بهسر میبرد نباید بیش از 55 درجه سانتیگراد باشد و هرچه این دما كمتر باشد، بهتر است.افزایش دمای هارددیسك نیز از دیگر نشانههای وجود گرد و غبار است. دمای مناسب برای هارددیسك بین 20 تا 55 درجه سانتیگراد است و یكی از عوامل افزایش این درجه حرارت میتواند گرد و غبار باشد!

منبع:www.irannaz.com
 

reza1414

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
با سلام
یکی دیگه از راه های تجربی که خودم فهمیدم اینه که در اثر جمع شدن پیش از حد گرد و غبار بر روی سینگ خنک کننده سی پی یو باعث می شود که میزان دما افزایش پیدا کنه و به مرور زمان باعث کند شدن کامپیوتر شما شود و در برخی موارد هم سیستم بصورت اتومات باعث ریستارت شدن خودکار می شود که در این زمان احتما سوختن سی پی یو هم هست
برای تمیز کردن هم دستگاه های مخصوصی به اسم بولیور هست که می تونید تهیه کنید و به راحتی تمیز کنید
و یک روش هم استفاده از یک میل مثل میله خودکار که با فوت کردن می تونید به راحتی تمیز کنید
موفق باشید
 
بالا