احکام شرعی و نکته های خواندنی در باره حضرت زهرا(سلام الله علیها)

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک​


  • احترام نام فاطمه علیها السلام

احترام حضرت فاطمه علیها السلام و قداست آن بانوی بزرگوار، برای همه مسلمانان بدیهی و مسلم است.
سكونی میگوید: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم، در حالی كه غمگین بودم. آن حضرت به من فرمودند:ای سكونی! چرا غمگین هستی؟ عرض كردم: خداوند به من دختری داده است. فرمودند:ای سكونی! سنگینی آن دختر بر زمین است و روزیاش با خدا و عمرش جداگانه. سپس فرمودند: چه نامی برای او انتخاب كرده ای؟ عرض كردم: فاطمه. فرمودند: آه، آه، آه. و دست خود را بر پیشانی نهادند و آنگاه فرمودند: «اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولا تضربها (1) ؛ اگر نام او را فاطمه نهادی، به او بد مگو و لعن مكن و او را مزن.»

چند مسئله:


  1. برای فرد بی وضو حرام است كه نام خداوند متعال را مس نماید و همچنین است بنا بر احتیاط واجب مس اسامی مبارك پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه و حضرت زهرا علیها السلام.(2)
  2. یكی از محرمات بر شخص جنب، رساندن جایی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا - به هر لغت كه باشد - و بنا بر احتیاط اسم پیامبران و امامان و حضرت زهرا است. (3)



_____________________________
1) وسائل الشیعه، ج 15، ص 200.
2) توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 199، مسئله 319؛ آیات عظام فاضل، سیستانی، تبریزی، زنجانی: بهتر آن است كه اسم مبارك پیامبر و ائمه معصومین و حضرت زهرا علیها السلام را مس ننماید. آیت الله مكارم: مس اسم مبارك پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه هدی :S (31): و حضرت زهرا علیها السلام اگر هتك حرمت و بی احترامی باشد حرام است.
3) توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 226؛ آیات عظام صافی، سیستانی، بهجت.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
كیفر بی حرمتی
كیفر دشنام گفتن به فاطمه علیها السلام قتل است و بر اساس فقه اسلامی، فردی كه نسبت به آن بانوی مقدس هتك حرمت كند و به فحاشی و دشنام گویی زبان بگشاید مستوجب مرگ است و باید به قتل رسانده شود. این شدت عمل و سختگیری شاید بدین جهت باشد كه حرمت و منزلت آن بانوی بزرگوار، هم پایه احترام ائمه و پیشوایان معصوم است و بازگشت به فحاشی و هتك حرمت و سب رسول الله دارد. از اینرو كسی كه به آن بانوی مطهره سب كند، حكم كسی را دارد كه به رسول الله صلی الله علیه و آله سب نماید و باید به قتل برسد.(1)

امام خمینی رحمه الله میفرماید: الحاق صدیقه طاهره به ائمه اطهار خالی از وجه نیست؛ بلی اگر دشنام به صدیقه طاهره بازگشت به سب رسول الله نماید، بدون شبهه، دشنام دهنده كشته میشود.(2)
امام خمینی رحمه الله طی حكمی در سال 1367 به آقای محمد هاشمی مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشتند:
«با كمال تاسف از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است كه انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی كه این مطلب را پخش كرده است تعزیر و اخراج میگردد و دست اندركاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتی كه ثابت شود قصد توهینی در كار بوده است بلاشك فرد توهین كننده محكوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تكرار گردد موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینهها قوه قضائیه اقدام مینماید.(3)

___________________________________________________ _________________________
1) صدیقه طاهره، عقیقی بخشایشی، ص 203، به نقل از علامه در تحریر الاحكام و شهید در لمعه
2) تحریر الوسیله، ج 2، ص 477.
3) صحیفه نور، ج 21، ص 76.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
تسبیحات زهرا علیها السلام

یكی از تعقیبات نماز، گفتن تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است كه بسیار فضیلت دارد، بلكه برتر از سایر تعقیبات نماز محسوب میشود.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمودند: «تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بعد از هر نماز نزد من از هزار ركعت نماز در هر روز محبوبتر است.» (1)
همچنین امام صادق علیه السلام درباره تسبیح فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند: «چون به خوابگاه خود رفتی، سی و چهار بار الله اكبر، سی و سه بار الحمد لله و سی و سه بار سبحان الله بگو و آیة الكرسی و دو سوره معوذتین را با ده آیه اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان. (2)
و نیز آن امام بزرگوار به یكی از یاران خود به نام ابو هارون فرمودند: «ما خردسالان خود را به تسبیح حضرت زهرا فرمان میدهیم همچنان كه آنان را مامور به برگزاری نماز مینماییم.» (3)

چند مسئله:

  1. در تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام ابتدا 34 مرتبه الله اكبر، سپس 33 مرتبه الحمد لله و پس از آن 33 مرتبه سبحان الله گفته میشود. (4)
  2. جایز است ذكر سبحان الله جلوتر از ذكر الحمد لله گفته میشود، ولی بهتر آن است كه ذكر الحمد لله جلوتر گفته شود. (5)
  3. تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام بعد از نماز مستحب است؛ چه نماز واجب و چه نماز مستحب، ولی در نماز واجب خصوصا در نماز صبح مستحب مؤكد است. (6)
  4. مستحب است ذكر تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام باشد.
  5. اگر تسبیح گوینده در تعداد تكبیرات یا تسبیحات شك كند، در صورتی كه از محل آن تجاوز نكرده باشد باید بنا را بر مقدار كمتر بگذارد و الا باید بنا بر این بگذارد كه به طور كامل انجام شده است و اگر زیادتر هم گفته باشد مانعی ندارد. (7)

_______________________________________
1)العروة الوثقی، ج 1، ص 703.
2) فروع كافی، ج 6، ص 207.
3)امالی صدوق، ص 579.
4)امالی صدوق، ص 579
5)امالی صدوق، ص 579
6)تحریر الوسیله، ج 1، ص 184.
7)العروة الوثقی، ج 1، ص 704.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
دروغ بستن به حضرت زهرا علیها السلام


  • اگر روزه دار با گفتن، نوشتن، اشاره و مانند اینها به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و جانشینان آن حضرت عمدا نسبت دروغ بدهد روزهاش باطل میشود و احتیاط واجب آن است كه نام حضرت زهرا علیها السلام و سایر پیامبران :S (31): و جانشینان آنان هم در این حكم فرقی ندارد.(1)


__________________________________________________ ____
1)توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 934؛ عروة الوثقی، ج 2، ص 242

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
صلوات بر فاطمه علیها السلام

یكی از عبادتهای دینی درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت معصوم آن حضرت است. این عبادت ریشه قرآنی دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است. «ان الله و ملائكته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما»(1)

در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است كه درود فرستادن بر فاطمه زهرا علیها السلام آثار معنوی بالایی دارد و در قیامت شایستگی الحاق به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را برای انسان فراهم میكند. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «یا فاطمة من صلی علیك غفر الله له، و الحقه بی حیث كنت من الجنة؛
ای فاطمه! هر كس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را میآمرزد و در هر جای بهشت كه باشم وی را به من ملحق سازد.»
كیفیت صلوات بر حضرت زهرا علیها السلام چنین است:
«اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمك.»(2)

____________________________________
1) احزاب/56.
2) معجم صحیفة الزهراء، شیخ جواد قیومی.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

عقد و عروسی

برپایی مجلس عقد و عروسی در روزها و شبهای شهادت ائمه معصومین :S (31): اگر موجب توهین و هتك باشد، اجتناب از آن لازم است. (1)

سؤال: برخی برای اینكه برنامه های موسیقی و لهو و لعب در مجالس عروسی خود را توجیه كنند میگویند: این برنامه ها در شب عروسی حضرت زهرا علیها السلام نیز وجود داشته است. آیا این نسبتها صحیح است؟

پاسخ: چنین نسبتی صحیح نیست. (2)


نماز حضرت زهرا علیها السلام
نماز حضرت زهرا علیها السلام دو ركعت است؛ بدین صورت كه در ركعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید خوانده میشود. (3)


نماز استغاثه به حضرت زهرا علیها السلام

در مفاتیح الجنان روایت شده است كه: هر گاه حاجتی داری دو ركعت نماز به جای آور و پس از سلام سه مرتبه تكبیر بگو و پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه علیها السلام را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو: «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی.» ، سپس جانب راست صورت را بر زمین بگذار و همان ذكر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین بگذار و صد مرتبه همان ذكر را بگو و حاجت خود را بخواه، به خواست خداوند حاجتت برآورده میشود. (4)

__________________________________________________ ________________________________________
1)الف: آیت الله خامنه ای: اگر موجب توهین و هتك باشد اجتناب لازم است.
ب: آیت الله مكارم: در فرض مسئله حرام است.
ج: آیت الله سیستانی: جایز نیست.
د: آیت الله صافی: این گونه حركات مناسب دوستان اهل بیت نیست و باید مؤمنین از آن بپرهیزند.
ه: آیت الله بهجت: در صورت صدق عنوان هتك، حكم آن نزد متشرعه واضح است. (مسائل جدید، ج 2، ص 49، سیدمحسن محمودی) .
2) مسائل جدید، ج 2، ص 75، به نقل از آیات عظام صافی، فاضل، تبریزی و مكارم.
3) مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا، ص 67.
4) مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا، ص 423.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
زیارت حضرت فاطمه علیها السلام

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«من زار فاطمة فكانما زارنی و من زار علی بن ابیطالب فكانما زار فاطمة؛
هر كه فاطمه را زیارت كند مثل این است كه مرا زیارت كرده و هر كس علی بن ابیطالب را زیارت كند مانند آن است كه فاطمه را زیارت كرده است.» (1)

همچنین راوی نقل میكند كه: «قالت فاطمة: قال ابی و هو ذا حی: من سلم علی و علیك ثلاثة ایام فله الجنة. قلت لها: ذا فی حیاته و حیاتك او بعد موته و موتك؟ قالت: فی حیاتنا و بعد موتنا؛
فاطمه علیها السلام فرمودند: پدرم آن زمان كه در قید حیات بود [به من] فرمود: هر كه سه روز بر من و تو سلام كند، بهشت برای اوست. به حضرت [زهرا علیها السلام] گفتم: این مسئله در زمان حیات پیامبر و شما یا بعد از مرگتان است؟ زهرا علیها السلام فرمودند: در حیات و ممات ما.» (2)

امام جواد علیه السلام هر روز هنگام زوال به مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله رفته و پس از سلام و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله، به سراغ خانه مادرش زهرا علیها السلام كه در همان نزدیكی قبر پیامبر صلی الله علیه و آله است میرفت و كفشها را در آورده و با نهایت ادب و خضوع، داخل خانه شده و در آنجا نماز و دعا میخواند و دقایقی طولانی به عبادت مشغول میشد و هرگز دیده نشد به زیارت رسول صلی الله علیه و آله برود و سراغ مادرش را نگیرد. (3)

روز زیارت مخصوص حضرت زهرا علیها السلام
در روایات، هر یك از روزهای هفته و ساعات شبانه روز به نام یكی از معصومین :S (31): نامگذاری شده و برای هر روز و هر هفته با توجه به همین نامگذاریها، ادعیه و اعمالی بیان شده است.
از بین روزهای هفته، روز یكشنبه متعلق به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا علیهما السلام میباشد و از بین ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب؛ نزدیك اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا علیها السلام میباشد. زیارت مخصوص حضرت زهرا علیها السلام در روز یكشنبه چنین است:
«السلام علیك یا ممتحنة امتحنك الذی خلقك قبل ان یخلقك لما امتحنك به صابرة و نحن لك اولیاء مصدقون و لكل ما اتی به ابوك صلی الله علیه و آله و اتی به وصیه علیه السلام مسلمون و نحن نسئلك اللهم اذ كنا مصدقین لهم ان تلحقنا بتصدیقنا بالدرجة العالیة لنبشر انفسنا بانا قد طهرنا بولایتهم :S (31): (4)
____________________________________________
1) بحارا الانوار، ج 43، ص 58.
2) چشمه در بستر، ص 318.
3) كشف الیقین، علامه حلی، ص 354.
4) مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا، قم، ص 91.
 
بالا