حضرت زهرا سلام الله علیها مظهر رضایت و غضب الهی .

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
بسم الله الرحمن الرحیم

در جوامع اسلامي آمده است كه محبوب ترين زنان نزد رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فاطمه (عليهاسلام) و محبوب ترين مردان نزد آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم)، امير المؤمنين(عليه ‏اسلام) بود البته معلوم است پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه خود حبيب خداست، دوستي آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) ميزان تعيين كنندهٴمحبوبيت انسان ها نزد خداست و در حديث ديگر چنين آمد: ... و كانَتْ إذا دَخَلَتْ علي النبي(صلي الله عليه و آله و سلم) قامَ إِليها فَقَبَّلها وَ أَجلَسَها فى مَجلسِهِ؛ يعني هر وقتي فاطمه (عليهاسلام) وارد مي شد، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از جاي خود برمي‏ خواست و به سوي حضرت زهرا(عليهاسلام) مي رفت و او را مي بوسيد و به جاي خود مي‏ نشاند. نكتهٴ مهمّ آن است كه درحديث مزبور نيامد قامَ لَها بلكه چنين مي‏ گويد: «قام اِليها»، ميان اين دو تعبير فرق عميقي است.

آري، چنين انسان كامل مظهر مِهر و قهر خداوند مي شود كه رضاي او بمنزلهٴرضاي پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابهٴ رضاي خداوند است و غضب او به منزلهٴ غضب رسول مكرّم (صلي الله عليه و آله و سلم) و در نتيجه به مثابه خشم خداي سبحان خواهد بود.
برگرفته از سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی


فرق قام لها و قام الیها

در زبان عربی هنگامی كه گفته میشود: (قامَ لَها) یعنی این مرد به احترام آن زن از جای خود برخاست، ولی هنگامی كه گفته میشود: (قامَ اِلَیها)، یعنی این مرد به احترام آن زن از جای خود برخاست و به جهت احترام ویژهای كه برای آن زن قائل بود، چند قدمی نیز به طرف او حركت كرد. در كتاب حدیثی بحار الانوار، جلد 37، صفحه 71 گفته شده است كه هرگاه حضرت زهراعلیها السلام نزد پیامبر خداصلی الله علیه وآله میآمدند (قامَ اِلَیها)، یعنی پیامبرصلی الله علیه وآله نه فقط به احترام حضرت زهراعلیها السلام از جای خود بر میخاستند، بلكه به جهت احترام ویژهای كه برای حضرت زهراعلیها السلام قائل بودند، چند قدمی نیز به طرف او حركت میكردند و سپس حضرت زهراعلیها السلام را در جای خود مینشاندند.






 
بالا