ایـران ، مهـد تمدن جهــان

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
هنگامی که سخن از تاریخ ایران میرود،باید به این نکته توجه داشت که آیا منظور تاریخ اقوام و مردمانی است که از آغاز تاریخ تا کنون در مرزهای سیاسی ایران امروزی زیسته اند یا تاریخ اقوام و مردمانی است که خود را به نحوی از انحاء ایرانی میخواندهاند و در جغرافیایی که دربرگیرندهٔ ایران امروز و سرزمین هایی که از دیدگاه تاریخی بخشی از ایران بزرگ (ایرانشهر) بودهاست زیسته اند. گاه تاریخ ایران را از ورود آریایی ها (که نام ایران نیز از ایشان گرفته شده است) به فلات ایران آغاز میکنند.

ولی این به این معنی نیست که فلات ایران تا پیش از ورود ایشان خالی از سکنه یا تمدن بودهاست. پیش از ورود آرییایان به فلات ایران تمدنهای بسیار کهنی در این محل شکفته و پژمرده شده بودند و تعدادی نیز هنوز شکوفا بودند. برای نمونه تمدن شهر سوخته (در سیستان)، تمدن عیلام (در شمال خوزستان)، تمدن جیرفت (در کرمان)، تمدن ساکنان تپه سیلک (در کاشان)، تمدن اورارتو (در آذربایجان)، تپه گیان (در نهاوند) و تمدن مانناییان در کردستان و آذربایجان.کاسیها در (لرستان امروز) ذکر میشود.


نکتهٔ مهم دیگر شناخت وضع مناطق داخلی ایران در زمان شکلگیری و رواج تمدن های کهن است. یعنی فهم اینکه در زمان تمدن ها و دولت های باستانی چون سومر، کلده، اور، بابل، آشور، اورارتو و نظائر آن، وضع این مناطق داخلی فلات ایران، که مجزا از منطقه مستقیم تحت حاکمیت این تمدن ها و دولت ها بوده است، به چه نحوی جریان داشته است؟

af367b932f29_03_14e9859a38042d1.gif

نقشه کشور ایران و گستره حکومتی سلسله های مختلف از دودمان هخامنشیان تا حکومت جمهوری اسلامی. در این نقشه سلسله هایی که بر غالب ایران مسلط بوده اند،
متذکر شده اند و حکومت های ملوک طوایفی و محلی ذکر نشده اند. همچنین هنگامی که سرزمین کنونی ایران بخشی از یک امپراطوری خارجی بوده
در این نقشه ثبت نشده است به عنوان مثال وقتی ایران زیر حکومت سلوکیان، خلفای راشدین، امویان، عباسیان و مغول بوده است.



 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
[h=2]
ایران پیش از آریاییان

[/h]
پیش از آریاییان تمدنهای شهر سوخته (در سیستان)، تمدن ایلام (در شمال خوزستان)، تمدن جیرفت (در کرمان)، تمدن ساکنان تپه سیلک (در کاشان)، تمدن اورارتو (در آذربایجان)، تپه گیان (در نهاوند) و تمدن کاسی ها (در کرمانشاه و لرستان) و تپورها در تبرستان (مازندران)در سرزمین ایران بودند.

ایلامیان یا عیلامیها از هزاره چهارم پ. م. تا هزاره نخست پ. م. ، بر بخش بزرگی از مناطق جنوب غربی پشتهٔ ایران فرمانروایی کردند. به قدرت رسیدن حکومت ایلامیان و قدرت یافتن سلسلهٔ عیلامی پادشاهی اوان در شمال دشت خوزستان مهم ترین رویداد سیاسی ایران در هزاره سوم پ. م. است. تا پیش از ورود مادها و پارس ها، تاریخ سرزمین ایران منحصر به تاریخ عیلام است.

دانش پژوهشی های نوین نشان می دهد که عنصر ایرانی زبان همواره در میان تیره های به اصطلاح آسیانیک دخیل بوده اند .

c21d9e474629_03_140f1942370c582.gif

کوزه سفالی6000 ساله
محل کشف: تپه های سیلک (sialk)
محل نگهداری: موزه متروپولیتن نیویورک






 
بالا