مصاحبه ای با آیت الله العظمی بهجت (ره)و پاسخهای ایشان....

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم

در راستاى حركت صحیح و تقرّب به حق تعالى، نیاز انسان به رهنمودهاى بزرگان و اهل معرفت كه برگرفته از آموزه ‏هاى قرآن و عترت ‏علیهم‏ السلام می ‏باشد، اجتناب‏ ناپذیر است.
مطالب این تاپیک، پاسخهاى آیة اللَّه العظمى بهجت (دامت بركاته) به پرسشهایى در این زمینه است. امیدواریم مورد توجه منجی دوازدهمی ها قرار بگیرد.

· به نظر شما كمال انسان چیست؟ اسباب آن چه مى‏باشد؟ و اگر در حال حاضر فردى را مى ‏توان الگو قرار داد و شما مى‏شناسید، معرفى نمایید؟
o
كمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترك معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد كامل، مرشد است و در این عصر، [فرد كامل] ولىّ عصر‏علیه‏ السلام است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روى صدق و با عدم تردید و نمازهاى آن حضرت‏ علیه ‏السلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.


· چگونه رابطه خویش را با اهل بیت‏‏ علیهم‏السلام و مخصوصاً صاحب العصر‏علیه‏السلام، تقویت كنیم؟
o اطاعت و فرمان‏بردارى از خداوند بعد از شناخت او، موجب محبت به او تعالى می ‏شود و [همچنین موجب] محبت كسانى كه خداوند آنها را دوست دارد، می ‏شود؛ كه عبارتند از انبیاء و اوصیاء كه محبوبترین ایشان به خداوند، حضرت محمّد و آل او‏علیهم ‏السلام مى‏باشند؛ و نزدیك‏ترین ایشان به ما، صاحب الامر عجل اللّه تعالى فرجه می ‏باشد.



 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
. اینجانب تصمیم دارم كه قرب الهى پیدا كنم، لطفاً مرا راهنمایى فرمائید.
o ساعتى در شبانه روز را مخصوص علوم دینیه كنید و عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، كافى است. حضرت صادق‏‏ علیه ‏السلام فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرَثَهُ اللَّهُ عِلْمَ ما لا یعْلَمُ؛ (1)
كسى كه به دانسته خود عمل كند، خداوند علم به آنچه كه نمى‏ داند نیز به او خواهد داد.»
«وَالَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا»؛ (2)
«و حتماً آنان را كه در راه ما تلاش و مجاهدت كنند، به راه‏هاى خود هدایت مى‏كنیم.» اگر دیدید نشد، بدانید نكرده‏ اید.


· بهترین ذكر، چه ذكرى است؟
o بالاترین ذكر به نظر حقیر، «ذكر عملى» است، یعنى «ترك معصیت در اعتقاد و در عمل»؛ همه چیز محتاج به این است و این، محتاج به چیزى نیست و مولد خیرات است.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
. براى توفیق نماز شب چه كنیم؟
o با قرائت آیه آخر «كهف» و اهتمام به این امر، اگر علاج نشد، تقدیم بر نصف مى‏شود. [قبل از نیمه شب به جا آورده مى‏شود. ]




· در نماز شب و سحرخیزى قدرى كسل هستم، لطفاً راهنمایى فرمایید؟
o كسالت در نماز شب به این رفع مى‏ شود كه بنا بگذارید هر شبى كه موفق [به خواندن آن] نشدید، قضاى آن را بجا بیاورید.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
. خواهشمندم در مورد تبلیغ، حقیر را راهنمایى فرمایید.
o مبلغ اگر از یقینیات تجاوز نكرد، پشیمان نخواهد شد. مبلغ باید مؤمنین را متصل به «ثقلین» نماید، یا اتصالشان را محكم‏تر نماید. اگر در مسلمات، مردم با «ثقلین» شدند، خودشان تعقیب از تعلم موالید و مستخرجات صحیحه از آنها مى‏نمایند. [مبلغین‏] در مدائح و مصائب و معارف، اقتصار بر كتب علما یا مقبول نزد علما نمایند؛ و در احادیث، بر كتب معتبره معروفه اكتفا نمایند.
و [اكنون‏] مرسوم شده [كه‏] همه اینها را از حفظ انجام مى‏دهند و لازمه‏اش این است كه مردم از بسیارى محروم مى‏شوند و مبلغ با تكرار، انجام تبلیغ مى‏دهد؛ اَولىٰ این است كه غیر احادیث را از روى كتابهاى مقبوله بخوانند و اختیار نمایند آنچه احسن است، و در احادیث از روى كتب معروفه معتبره شیعه انجام دهند با ترجمه صحیحه تا افاده و استفاده، احسن و اكثر باشد. واللّه الموفق للصواب والحمد للّه والصلوة على محمّد وآله.


· به نظر جناب عالى در چه شرایطى دعا مستجاب است؟
o شرط استجابت دعا ترك معصیت است «اَوْفُوا بِعَهْدِى اُوفِ بِعَهْدِكُمْ»؛ (3)
«فَاذْكُرُونِى اَذْكُرْكُمْ»؛ (4) «اُدْعُونىِ اَسْتَجِبْ لَكُم»؛ (5)
گاهى مصلحت در غیر تعجیل است و گاهى مصلحت در تبدیل به احسن است؛ داعى خیال مى‏كند مستجاب نشده است و اهل یقین مى‏ فهمند.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
· درباره اهمّیت توسل و زیارت ما را ارشاد كنید.
* چرا ما شیعیان هر روز به پاى منبر امیرالمؤمنین ‏علیه‏ السلام و ائمّه هدى‏ علیهم‏ السلام و رسول اللّه ‏‏صلی ‏الله‏ علیه‏ وآله نمى ‏رویم و به حِكَم، آداب و معارفى كه الى ما شاء اللّه در اخبار آنها نهفته است، گوش فرا نمى ‏دهیم؟
* توسلات، خیلى نافع است. به این امامزاده‏ ها زیاد سر بزنید! این بزرگواران همچون میوه‏ ها كه هر كدام یك ویتامین خاصى دارند، هر كدامشان خواص و آثارى دارند.
* اهمّ آداب زیارت این است كه بدانیم: بین حیات معصومین‏ علیهم‏ السلام و مماتشان، هیچ فرقى وجود ندارد!
اگر كسى بخواهد تشنگى و عطش دیدار آنها [معصومین‏ علیهم ‏السلام‏] را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرّفه، به منزله ملاقات آنها و دیدار حضرت غایب‏‏ علیه‏ السلام است. آنها در هر جا حاضر و ناظرند.


· چگونه قدردان قرآن باشیم؟
* اگر قرآن را به صورت واقعى‏اش ببینیم، آن‏گاه معلوم مى‏شود كه دست از ترنج مى‏شناسیم یا نه!

* برنامه قرآن، آخرین برنامه انسان‏سازى است كه در اختیار ما گذاشته شده است؛ ولى ما از آن قدردانى نمى‏ كنیم!

* اگر به قرآن عمل مى‏ كردیم، دیگران را به اسلام و قرآن جذب مى‏ نمودیم؛ زیرا قرآن، جامع كمالات همه انبیاى اولوا العزم‏ علیهم‏ السلام است.
اگر درست به قرآن عمل مى‏كردیم، با عمل خود دیگران را جذب مى‏ كردیم؛ زیرا مردم غالباً - به جز عدّه معدود - خواهان و طالب نور هستند.

* توسل به قرآن و حمل و فهم و قرائت آن، براى نجات عموم مردم - چه رسد به خواص - مفید است!

* ما وظیفه داریم كه در تعلیم، تلاوت و عمل به قرآن كوشش كنیم. ولى ما شبهاى احیا، قرآن بر سر مى‏ گذاریم؛ و در مقام عمل، آیه‏ هاى حجاب، غیبت، كذب و آیات: «وَیلٌ لِلْمُطَفِّفِین» «واى بر كم‏ فروشان»؛ و نیز: «فَلا تَقُلْ لَهُما اُفٍّ» «پس به پدر و مادر، افّ نگو.» همچنین: «وَلا تَمْشِ فِى الْاَرْضِ مَرَحاً» «و با ناز و تكبر در روى زمین راه مرو.» و...را زیر پاى مى‏ گذاریم.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
· چگونه با ولى عصر‏علیه‏السلام ارتباط برقرار كنیم؟
* لازم نیست كه انسان در پى این باشد كه به خدمت حضرت ولىّ عصر‏علیه‏ السلام تشرّف حاصل كند؛ بلكه شاید خواندن دو ركعت نماز، سپس توسّل به ائمّه‏‏ علیهم ‏السلام بهتر از تشرّف باشد.
* ما در دریاى زندگى، در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیرى ولى خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولىّ عصر‏علیه‏ السلام استغاثه كنیم كه مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
* دعاى تعجیل فَرج، دواى دردهاى ما است.
* ائمّه‏ علیهم ‏السلام فرموده‏ اند: شما خود را اصلاح كنید، ما خودمان به سراغ شما مى‏آییم و لازم نیست شما به دنبال ما باشید!
* تا رابطه ما با ولىّ امر: امام زمان‏‏ علیه‏ السلام قوى نشود، كار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطه ما با ولىّ امر‏علیه ‏السلام هم در اصلاح نفس است.
* راه خلاص از گرفتاریها، منحصر است به دعا كردن در خلوت براى فرج ولىّ عصر‏علیه‏السلام؛ نه دعاى همیشگى و لقلقه زبان...بلكه دعاى با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه.




· براى اهمّیت بیش‏تر به نماز و حضور قلب چه رهنمودهایى دارید؟
* نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است...نماز براى خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع.
* نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است...مؤمن بعد از لقاى او، نه تنها به سراغ حبشیه [زن زشت، كنایه از غیر خدا] نخواهد رفت، كه خیال او را هم نخواهد كرد.
* این احساس لذت در نماز، یك سرى مقدمات خارج از نماز دارد، و یك سرى مقدمات در خود نماز، آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است كه: انسان گناه نكند و قلب را سیاه و دل را تیره نكند. و معصیت، روح را مكدّر مى‏كند و نورانیت دل را مى‏ برد. و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمى دور خود بكشد تا غیر خدا داخل نشود یعنى فكرش را از غیر خدا منصرف كند.

* یكى از عوامل حضور قلب این است كه: در تمام بیست و چهار ساعت، باید حواسّ (باصره، سامعه و...) خود را كنترل كنیم؛ زیرا براى تحصیل حضور قلب، باید مقدماتى را فراهم كرد! باید در طول روز، گوش، چشم و هم چنین سایر اعضا و جوارح خود را كنترل كنیم!

* اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، كه به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اعراض از لغو محقق مى‏شود، كار تمام است.

* همین نماز را كه ما با تهدید به چوب و تازیانه و عقوبت جهنمى شدن در صورت ترك آن، انجام مى‏دهیم، آقایان [اولیاء] مى‏ فرمایند: از همه چیز، لذیذتر است.

* همین امور ساده و آشكار مثل نماز، بعضى را بر سماوات مى‏رساند، و براى عده‏اى هیچ خبرى نیست؛ براى بعضى اعلى علّیین است، و براى بعضى هیچ معلوم نیست كه آیا این معجون، شور است و یا شیرین!

* در كلمات امیر المؤمنین‏ علیه‏السلام آمده است:
«وَاعْلَمْ اَنَّ كُلَّ شَى‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاتِكَ؛ بدان كه تمام اعمالت، تابع نمازت مى‏باشد.»
از حدیث «تَنَعَمُّوا بِعِبادَتى‏ فِى الدُّنْیا فَاِنَّكُمْ تَتَنَعَّمُونَ بِها فِى الاْخِرَةِ؛ در دنیا به عبادت من متنعّم شوید، زیرا در آخرت، به همان متنعّم خواهید شد.» بر مى‏آید كه عبادات، قابلیت تنعّم را دارد؛ ولى ما عبادات را به گونه‏اى به جا مى‏آوریم كه گویا شلاق بالاى سر ما است...گویا داروى تلخى را از روى ناچارى مى‏خوریم.

* وقتى بنده از پیشگاه مقدس حضرت حقّ بازمى‏گردد، اوّلین چیزى را كه سوغات مى ‏آورد، سلام از ناحیه او است. در دعاى مسجد كوفه آمده است: «اللَّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ، وَمِنْكَ السَّلامُ، وَاِلَیكَ یرْجِعُ، وَیعُودُ السَّلامُ، حَینا رَبَّنا مِنْكَ السَّلامُ؛ خداوندا، تو خود سلامى و سلام از ناحیه تو است و به سوى تو بازمى‏گردد. پروردگارا، ما را به سلام از ناحیه خود تحیت گوی!»

* چه قدر تناسب دارد تكبیر براى ورود به نماز، و تسلیم براى خروج از آن!...در تكبیر، اكبر مناسب است...یعنى تمام امور دنیا و همه بزرگها را كنار بگذارید؛ چون خداوند متعال اكبر است...نمازگزار با تكبیر، در حرم الهى وارد مى‏ شود؛ ولى ما چه مى ‏دانیم كه اینها یعنى چه! در روایت است كه «لَوْ عَلِمَ المُصَلّى‏ ما یغْشاهُ مِنْ جَلال اللَّه لَمَا انْفَتَلَ عَنْ صَلاتِهِ؛ اگر نمازگزار مى‏ دانست كه از جلال الهى چه چیزهایى او را فرا گرفته است، هرگز از نماز روى بر نمى‏ گرداند.»

* ذكر خدا در حال نماز، بهترین ذكر است؛ چون نماز به منزله كعبه است و نمازگزار در كعبه و حرم اَمن الهى داخل شده و بناگذاشته است كه از باب تكبیر، داخل و از باب تسلیم، خارج شود.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
لازم به ذکر است این سوالات در یک جلسه پرسیده نشده و عنوان مصاحبه برای جذابیت موضوع انتخاب شده است.
______________________________
پینوشـــــــــــــتها:

(1). بحار الانوار، ج 78، ص 189.
(2). عنكبوت/69.
(3). بقره/40.
(4). بقره/152.
(5). مؤمن/60.

_______________________________________________
منبع:مجله مبلغان معاونت تبلیغ حوزه علیمه قم/در محضر بزرگان شماره 2.
 
بالا