اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید خانمها در نماز پوشش كامل داشته باشند؟

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
لزوم پوشش بانوان در نماز
سؤال: اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید خانمها در نماز پوشش كامل داشته باشند؟
جواب: پاسخ این سؤال طى مراحل زیر بیان مى‏شود:
1. خداوند خالق جنس مذكر و مؤنث است (1) و نسبت به خداوند جنسیت معنى ندارد و از طرفى، عالم محضر خداست و به نهان و آشكار مخلوقات آگاه و بیناست. (2) پس لزوم رعایت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و یا مذكر بودن خداوند نیست.

2. رعایت حجاب در نماز و غیر نماز فقط بر زنها واجب نیست، بلكه حفظ حجاب در محدوده معین بر مردان و زنان هر دو لازم است؛ مثلاً پوشانیدن عورت و بعضى قسمتهاى بدن از دید انسانهاى دیگر بر مردان و زنان واجب است. همچنین نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان نماز است.

بنابراین، رعایت حجاب براى انسانها گاهى به خاطر وجود انسانهاى نامحرم است و گاهى به خاطر صحت عبادت است كه در بعضى موارد هر دو علّت با هم جمع مى‏شوند، مثل نماز خواندن در حضور اشخاص نامحرم و گاهى فقط به خاطر صحت عبادت است، مثل نماز خواندن در اتاق در بسته و تنها. اختلاف بعضى شرائط این دو حالت، بهترین گواه بر مطلب است؛ مثلاً طهارت و مباح بودن لباس در نماز شرط است، اما در حفظ حجاب از نامحرم شرط نیست.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
3. اهداف، حكمتها و فوائدى كه از رهگذر انجام دستورات الهى به انسان مى‏ رسد، متناسب با ساختار وجودى اوست كه مركب از بعد مادى و معنوى، یعنى جسم و روح است و دستورات الهى زمینه را براى سعادت دنیایى و اخروى آماده مى‏كند.
پس اگر در موردى به منافع مادى یك عمل پى‏ نبردیم، دلیل بر بى‏ هدفى و ناقص بودن آن عمل نیست و از آنجا كه عقل و فهم آدمى مانند اصل وجودش محدود است، پس به فوائد و حكمتهایى كه خالق نامحدود وضع كرده، به طور كامل پى نخواهد برد، مگر اینكه معصومین ‏:S (31): از زبان وحى خبر دهند.

بنابراین، آنچه را كه ذیلاً به عنوان حكمت و فائده حجاب در حال نماز ذكر مى‏كنیم، تنها گوشه‏اى از فوائد و حكمتهاست و اگر در موردى به حكمت و هدف دستورى پى نبردیم، بى‏نیاز از انجام آن نمى‏شویم، بلكه بعضى عبادات تعبدى محض‏اند؛ یعنى مأمور به انجام آن هستیم؛ چون خداى حكیم و علیم كه خواهان سعادت و كمال انسانهاست، امر فرموده؛ چنان كه اگر پزشك ماهر امر به خوردن دارویى كند، هر چند حكمت آن را ندانیم، انجام مى‏ دهیم.

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
با توجه به نكات فوق، به ذكر چند فائده و حكمت براى حجاب در نماز بسنده مى‏كنیم:
اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نیاز است. در چنین حالى مناسب است بهترین لباس را بپوشد كه براى زن همان پوشش كامل است كه نشانه عفت و پاكدامنى او مى‏باشد و بهترین حالات او را منعكس مى‏كند و براى مرد هم علاوه بر اینكه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاى خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد. (3) سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش كافى و... هر چند نسبت به خداوند فرقى نمى‏كند، اما نسبت به انسان و سیر مراحل تكامل و تربیتش خیلى مهم است و هدف تكلیف نیز همین است.

دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهرى و شرائط خاصى عرضه شده كه هر كدام علاوه بر اهمیت و سازندگى ظاهرشان در شخصیت انسانى، باطن و اسرارى هم دارند كه اهل دل به ویژه اولیاء الهى از این ظواهر عبور مى‏كنند. امامان معصوم‏:S (31): در فرصتهاى مناسب به اندازه استعداد و توان درك مخاطبین پرده از اسرار این شعائر و مناسك و عبادات برداشته‏ اند.

امام صادق ‏علیه السلام فرمودند: «جامه براى مؤمنان نعمتى از جانب خداوند است كه مواضع شرمگاه بدن با آن پوشیده مى‏ شود... و چون آن را مى ‏پوشى، تو را به خودپسندى و ریا و خودآرایى و فخر فروشى و بزرگ‏ منشى وادار نكند...
پس چون جامه‏ ات را پوشیدى، به یاد آن باش كه خداى تعالى گناهان تو را با رحمتش پوشانده، و لباس صدق و راستى را بر خود بپوش؛ همان‏گونه كه پیكر ظاهر خود را با جامه‏ات پوشاندى و باید باطنت در پوشش ترس و ظاهرت در پوشش اطاعت باشد! این نعمت خداوند كه لباس فرستاد تا عورت ظاهرى‏ات پوشیده بماند، باید مایه عبرت تو شود تا با لباس توبه، عورتهاى باطنى خود را بپوشانى و هیچ كس را به عیبش رسوا نكنى....» (4)
_______________________________________________________________
· پاورقــــــــــــــــــــی

1) یس / 36: «سُبْحانَ الَّذى خَلَقَ الْاَزْواجَ كُلَّها»؛ «منزه است كسى كه تمام زوجها را آفرید.»
2) انعام / 103: «لَا تُدْرِكُهُ الْاَبْصَارُ وَ هُوَ یدْرِكُ الْاَبْصَارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ»؛ «چشمها او را نمى‏بینند، ولى او همه چشمها را مى‏بیند و او بخشنده و آگاه است.»
3) پاسخ به پرسشهاى مذهبى، آیة اللَّه سبحانى و آیة اللَّه مكارم شیرازى؛ مدرسه امام على‏علیه السلام، چاپ اول، ص 309.
4) سر الصلوة، امام خمینى‏رحمه الله، تصحیح احمد فهرى، پیام آزادى، مرداد 1360، تهران، ص 83. جهت مطالعه بیشتر، ر. ك: زن در آینه جلال و جمال، جوادى آملى، ص 437؛ رسایل حجابیه، رسول جعفریان، بخش حكمت و فوائد حجاب؛ حجاب، شهید مطهرى، تمام كتاب؛ سر الصلوة، امام خمینى‏رحمه الله، ص 80 به بعد.

 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام داداش منتظر، این مطلبتون خیلی توپ بود! فقط یسه چیزی: شایدم خدا واسه این میگه واسه نماز چادر بپوشین یا خودتونو بپوشونین چون فرشته هام دارن تو اون لحظه میبیننمون مگه نه؟؟؟؟!!!
ولی من کامل نفهمیدم که چرا باید حجاب داشته باشیم! نکنه به خاطر احترام گذاشتن به خدا و مهر و نماز و ایناس؟؟؟چون
نماز خودشم مث قرآن توی قیامت شکل فرشته میشن و حرف میزنن هان؟؟؟؟درسته؟؟

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سلام داداش منتظر، این مطلبتون خیلی توپ بود! فقط یه چیزی: شایدم خدا واسه این میگه واسه نماز چادر بپوشین یا خودتونو بپوشونین چون فرشته هام دارن تو اون لحظه میبیننمون مگه نه؟؟؟؟!!!
ولی من کامل نفهمیدم که چرا باید حجاب داشته باشیم! نکنه به خاطر احترام گذاشتن به خدا و مهر و نماز و ایناس؟؟؟چون
نماز خودشم مث قرآن توی قیامت شکل فرشته میشن و حرف میزنن هان؟؟؟؟درسته؟؟



سلام النازجون

همانطور که خداوند متعال خانه کعبه را که مقدسترین مکان است به خود نسبت داده است
حجاب هم که بهترین پوشش است اینگونه قرار داده است که در نماز با پوشش مناسب باشیم.
:53:

 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

سلام النازجون

همانطور که خداوند متعال خانه کعبه را که مقدسترین مکان است به خود نسبت داده است
حجاب هم که بهترین پوشش است اینگونه قرار داده است که در نماز با پوشش مناسب باشیم.
:53:

سلام آبجی، مرسی ولی این دلیل قانع کننده ای نیس!!!یه جورای مث سرپوش گذاشتنه!!! من دلیل واقعیشو میخوام بدونم!!!همونطورکه اول نمازا 50 رکعت در روز بود اما بعدش
فک کنم حضرت محمد به خدا گفت یکم تعداد رکعتا کمتر بشه
چون مومنای امت حضرت محمد عزیزم توانایی خوندن 50 رکعت در روزو نداشتن و واسه همینم نمازامون شد 17 رکعت در روز!!!این قانع کنندست اما دلیلی که واسه پوشش خانوما تو نماز آوردی قانع کننده نبود!:68:

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سلام آبجی، مرسی ولی این دلیل قانع کننده ای نیس!!!یه جورای مث سرپوش گذاشتنه!!! من دلیل واقعیشو میخوام بدونم!!!همونطورکه اول نمازا 50 رکعت در روز بود اما بعدش
فک کنم حضرت محمد به خدا گفت یکم تعداد رکعتا کمتر بشه
چون مومنای امت حضرت محمد عزیزم توانایی خوندن 50 رکعت در روزو نداشتن و واسه همینم نمازامون شد 17 رکعت در روز!!!این قانع کنندست اما دلیلی که واسه پوشش خانوما تو نماز آوردی قانع کننده نبود!:68:

علیکم سلام/:)
به این آدرس برو
http://online.makarem.ir/applicat/chat_tab.aspx
وبپرس جوابشو برای ما هم بذار ویا اینکه تحقیق کن از منابع مختلف!
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
فکر میکنم مطلبی که در نوشته دوم آمده جواب کاملی هست:
اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نیاز است. در چنین حالى مناسب است بهترین لباس را بپوشد كه براى زن همان پوشش كامل است كه نشانه عفت و پاكدامنى او مى‏باشد و بهترین حالات او را منعكس مى‏كند و براى مرد هم علاوه بر اینكه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاى خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد.،سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش كافى و... هر چند نسبت به خداوند فرقى نمى‏كند، اما نسبت به انسان و سیر مراحل تكامل و تربیتش خیلى مهم است و هدف تكلیف نیز همین است.
دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهرى و شرائط خاصى عرضه شده كه هر كدام علاوه بر اهمیت و سازندگى ظاهرشان در شخصیت انسانى، باطن و اسرارى هم دارند كه اهل دل به ویژه اولیاء الهى از این ظواهر عبور مى‏كنند. امامان معصوم‏ :S (31): در فرصتهاى مناسب به اندازه استعداد و توان درك مخاطبین پرده از اسرار این شعائر و مناسك و عبادات برداشته‏ اند.
اینم مطلب دیگری که با ذکر منبع آورده میشه:
حجاب وپوشش بانوان در نماز، علل و فلسفه های متعددی داره؛ از جمله :

الف) این خودش یه نوع تمرین مستمر و همه روزه برای حفظ حجاب میباشد ، و یکی از عواملیه که در پاسداشت دائمی پوشش اسلامی زن و جلوگیری از آسیب پذیری آن ، نقش مهمی ایفا میکنه.

ب) وجود پوشش برای تمام بدن و داشتن پوششی مخصوص برای نماز ، توجه و حضور قلب انسان رو بیشتر میکنه واز التفات ذهن به تجملات و چیزهای رنگارنگ کاهش میده وارزش نماز صد چندان میشه.

ج) داشتن پوشش کامل در پیشگاه خداوند ، نوعی ادب و احترام به ساحت قدس ربوبیه. از این رو برای مرد نیز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز مستحبه.

افزون بر آن ، حکم پوشش در نماز ، با حجاب در برابر نامحرم تفاوت هایی داره و با اون قابل مقایسه نیستش ؛ مثلا پوشاندن روی پا در برابر نا محرم واجبه ؛ ولی در نماز بدون حضور نامحرم واجب نیست.
منبع : 110پرسش در باره نماز




اما من از شما یه سوال دارم خانوم سربازی
شما وقتی بخواهید خدمت بزرگی برسید که اون بزرگ حق زیادی داره و کلا شما مدیونش هستید و شما با زحمت تونستین یه ملاقات چند دقیقه ای بگیرد اونموقه چه نوع پوششی برا اون چند دقیقه انتخاب میکنید؟؟؟

وقتی معبود شما به دلایل و فلسفه های مختلف از شما در مقابل دیگران عفت و حجب و حیا رو میخواد در مقابل خودش که خالق شماس،میخواد اون حیا و عفت و حجاب به بهترین شکل باشه...

از طرف دیگه وقتی یک مسلمان و بچه شیعه در یک موردی روایتی یا آیه ای از قرآن رو میبینه به دلیل اینکه قران رو از مسلمات میدونه و به صدر کننده روایات اعتقاد و اطمینان داره ،همون میشه براش بهترین دلیل....
و اگر با وجود روایات و آیات و باز هم دلیل عقل بخواد باید بدونه عقل در همه موارد نمیتونه پاسخ درستی برای موراد مختلف پیدا کنه...البته در زمانهای مختلف مختفله......

شما فکر کنید،پیامبر(ص) در صدر اسلام در مورد خوردنیها با اوردن کلمه حرام جلوگیری کردند از خوردنشون.....در صورتی که اگر دنبال دلیل عقلی بخواهید برید میگه بگو دلیلشو...حالا پیامبر(ص)اگر میومد و میفرمد میکروب های موجود در فلان خوردنی باعث حرمت هست و ضرر داشتنش بخاطر میکروبهاست عقل مردم اون زمان این رو میپذیرفت؟؟؟؟
و از این بالاتر عقل در خیلی مسائل نمیتونه جواب درستی پیدا کنه و بر اثر مرور زمان عقل و علم در افراد پیشرفت کرده و توسنته برا مسائل محتلف جوابی در حیطه خودش بده....



یک نکته دیگه هم رو هم عرض کنم که ربطی به این بحث نداره .....شما وقتی نام ائمه رو میارین کلمه عزیزم رو میگید خوبه ها...ولی بنده در نوشته هاتون دیدم که برای خانومای انجمن هم همین لفظ رو اوردین....خب وقتی به شما گفته میشه معصومین و جایگاهشون چقدر والاست و شما با گفتن علیه السلام و یا صلی الله علیه و آله به بهترین وجه احترام رو حفظ میکنید شما باز هم کار خودتون میکنید...واصلا توضیحات و وقت گذاشتن برای قانغ کردن شما یک درصد هم اثر نداشته.....

برای موضوع تاپیک هم اگر قانع نشدید میتونید با دفتر مرجعتون تماس بگیرید و تحقیق هم کنید و جوابی که شما رو قانع کرد اگه صلاح دونستید اینجا قرار بدین.ضمن اینکه اون سوال بنده در سطر 2 و 3 هم ادامه داره در صورت جواب.
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سلام
به نظرمن پوشش زنان در نمازعلت زیادی دارد.
که یکی ازآنهابه خاطر احترام به خداوند متعال است.
که خود را حتی از خداوندشان می پوشانند.تا با خداوند در کمال حجب و حیا روبرو شوند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بالا