امام زمان ‏علیه السلام در آیینه زیارت جامعه‏

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
امام زمان ‏علیه السلام در آیینه زیارت جامعه‏
دل ما خون شـد ای صنـم ز فـراق
ای خوشا یك دست به بینم طاق

تشنـهای كـو بـه عـمـر آب ندیـد
بـه تو گردیـدم این چنین مشتاق

زهـر هـجـران اثـر نـمـوده بـه دل
غیــر وصلـت نباشـدش تـریـاق

كــاش آن زلــف عـنبـریـنـت را
كــه سحـاب است بـرقـه آفـاق

بـرفـكـنـدی ز چـهـر گـلـگونـت
كــه بپـاییتـد مـعشـر الـعشـاق

وقت هجران گذشت و وصـل رسید
نبـریــدم گـمـان مـگر اشـفـاق

بـــا شمــا عـهــد دوسـت بستـم
مر مرا محكم است این میثاق (1)

مسئله مهدویت از مسائل مهم و حیاتی است كه از زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله به صورت واضح و روشن مطرح شده و بر زنده نگه داشتن آن تأكید و تشویق فراوان شده است. و امامان معصوم :S (31): نیز به فراخور فرصتهایی كه برای آنها پیش آمده این مسئله را مطرح و بیان نموده اند. دوران امام هادی علیه السلام و امام حسن عسكری علیه السلام از دورانهایی است كه حكومت وقت به شدّت مسائل مهدویت و حتی تولد حضرت مهدی علیه السلام را پی گیر بوده و تحت نظر داشت است. اختناق و سخت گیری در این زمینه نیز به اوج خود رسیده بود؛ با این حال، حضرت هادی علیه السلام از فرصتها بهره برداری نمود و گاه به صورت صریح و زمانی در پوشش دعا مسئله مهدویت را زنده نگه داشت.


:joda45:

از جمله در زیارت جامعه كبیره كه از متقن ترین، صحیحترین و جامعترین متون زیارتی شیعه است، علاوه بر بیان اصل امامت، مسئله مهدویت مخصوصاً دوران ظهور حضرت مهدی علیه السلام و رهاورد حكومت او مورد اشاره و توجّه قرا گرفته است. آنچه پیش رو دارید، نگاهی است گذرا به مسئله مهدویت در زیارت جامعه كبیره.
در زیر فرازهایی از این زیارت شریف را كه درباره امام زمان علیه السلام میباشد از نظر خوانندگان عزیز میگذرانیم:
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
الف. بقیة اللّه
«السَّلَامُ عَلَی الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ... وَ بَقِیةِ اللَّهِ؛ (2) سلام بر امامان دعوت كننده [به سوی خداوند] ... و باقیمانده خدا!»
مرحوم صدوق نقل كرده است كه: «اولین آیهای كه حضرت قائم علیه السلام به هنگام قیام میخواند، این آیه است: «بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنینَ»؛ (3) «بقیة اللّه بهتر است برای شما، اگر مؤمن باشید.»
آن گاه میفرماید: «أَنَا بَقِیةُ اللَّهِ فِی اَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیكُمْ فَلا یسَلِّمَ عَلَیهِ مُسْلِمٌ اِلاَّ قالَ السَّلامُ عَلَیكَ یا بَقِیةَ اللَّهِ فِی اَرْضِهِ؛ (4) من بقیة اللَّه در زمین خدا و خلیفه و حجّت او بر شما هستم. پس هر مسلمانی كه به او سلام میكند، میگوید: درود بر توای بقیة اللَّه در زمین او!»


ب. خبر از غیبت امام زمان علیه السلام
در سختترین دورانی كه اختناق همه جا را فرا گرفته بود و امامان معصوم :S (31): تحت نظر بودند و به شدّت حركات و رفتار و گفتار آنها كنترل میشد، حضرت هادی علیه السلام از دعا و زیارت بیشترین استفاده را برد و مسائل مهم امامت را بیان كرد و مسئله غیبت امام زمان علیه السلام را گوشزد نمود تا شیعیان را برای چنین دوران سخت و غمباری آماده سازد و لذا فرمود: «مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ عَلَانِیتِكُمْ وَ شَاهِدِكُمْ وَ غَائِبِكُمْ وَ أَوَّلِكُمْ وَ آخِرِكُم (5) ؛ ایمان آورنده به نهان و آشكار شما و حاضر و غائب شما و اوّل و آخر شما.»
مراد از شاهد، امامی است كه مردم او را مشاهده كنند و او مردم را مشاهده نماید و مراد از غایب، حضرت قائم علیه السلام است كه در هستی و جامعه حضور دارد، ولی ظهور ندارد؛ یعنی او مردم را میبیند و میشناسد، امّا مردم یا او را نمیبینند و یا میبینند، ولی نمیشناسند.
تـا كـی به انتظار تو شب را سحر كنم
شب تا سحر به یاد رُخَت ناله سر كنم

ای غائب از نظر نظری كن به حال من
تا چند سیـل اشك روان از بصـر كنم

بگذشت عمر و راه وصال تو طی نشد
آیا شـود كـه بـر رخ خوبت نظر كنم؟
ج. انتظار ظهور دولت حق
از بهترین و برترین آرزوهایی كه امامان ما به جامعه تلقین كرده و نوید تحقق آن را داده اند، ظهور حكومت عادلانه مهدوی است. تزریق و تلقین این آرزو، جامعه را با نشاط و فعال و سرزنده نگه میدارد و روح امید را در دل انسانها میدمد.
هر شبی گویم كه فردا یارم آید از سفر
چـون كه فردا میشود گویم كه فردای دگر

آنقدر امروز و فردا انتظـارش میكشم
كـاقبـت روز فـراق یـار مـن آیـد بـه سر

گر بیاید روزگـار تیـرهام روشـن شود
شام هجران میشود از وصف روز از سحر

حضرت هادی علیه السلام نیز این آرزوی بلند را این گونه تلقین میكند:

«مُنْتَظِرٌ لاَِمْرِكُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِكُمْ؛ (6) منتظر امر [و خروج شما و چشم به راه دولت شمایم.»
جمله فوق هر چند به صورت خبری است، ولی گویا انشاء این امر است كه انتظار آمدن مهدی علیه السلام و تشكیل حكومت توسط آن حضرت امری است مستحب و با فضیلت؛ چنان كه در روایات دیگر نیز به آن اشاره شده است:


1. امام صادق علیه السلام فرمود: «مِنْ دِینِ الاَْئِمَّةِ الْوَرَعُ وَالْعِفَّةُ... وِانْتِظارُ الْفَرَجِ بِالصَّبْرِ؛ (7) از دین امامان، ورع و عفت... و انتظار فرج با صبر كردن است.»
عمّار ساباطی میگوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم كه: آیا عبادت پنهانی با امام غائب و پنهان در دوران دولت باطل بهتر است و یا عبادت با ظهور دولت حق [و در زمان ظهور مهدی علیه السلام] ؟
حضرت فرمود: «شما در ورود به دین خدا و نماز و روزه و حج و دیگر خیراتی كه خداوند توفیق داده و به عبادت خدا در پنهان سبقت دارید و از دیگران پیشی گرفتید و پیوسته به حق امام و حقوق خویش مینگرید كه در دست ستمگران است و ایشان كه شما را ناچار به زندگی دنیوی و طلب معاش با شكیبایی بر دین و عبادت و طاعت امام و خوف از دشمنان نموده اند. بنابراین، خداوند اعمال شما را در دنیا مضاعف كرده است. پس گوارای وجود شما باد!» (8)


تنها به آرزوی تشكیل دولت حضرت مهدی علیه السلام اكتفا نمیشود، بلكه گام را فراتر نهاده و آرزو میكند كه جزء حكمرانان و كارگزاران و یاران اصلی حضرت مهدی علیه السلام قرار گیرد و لذا میفرماید: «وَ جَعَلَنِی مِمَّنْ... وَ یمَلَّكُ فِی دَوْلَتِكُمْ وَ یشَرَّفُ فِی عَافِیتِكُمْ وَ یمَكَّنُ فِی أَیامِكُم؛ (9) و مرا از كسانی قرار بده... كه در دولت شما به فرمانروایی رسد و در عافیت شما گرامی گردد و در روزگار شما تمكّن یابد.»


یعنی در دولت شما از حكمرانان و فرمانداران بر مردم باشم و در زمان سلامت و عافیت شما به جایگاه بلند برسم؛ به طوری كه ستم ستمكاران و طاغیان به من نرسد و در زمان دولت و چیرگی شما دارای ارزش و اعتبار و منزلت شوم. (10)
و با این آرزوها، آرزوی دیدار آن حضرت نیز برآورده میشود كه:

«وَ تَقَرُّ غَداً بِرُؤْیتِكُمْ؛ (11) و چشمش فردا به دیدار شما روشن شود.»
 
بالا