****احکام اسلامی و محیط زیـــست****

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
به نام خداوندی که به درختی که خشک شده در زمستان ،روحی تازه میدهد

به مناسبت 15 اسفند که روز درختکاری است ، در این مطلب مسائلی مربط به محیط زیست و نظریات فقها را مطرح میکنیم

1447919551.jpg

شاید در این میان بعضی بگویند مگر فقه در این باره مطلب دارد؟؟!!
خوب است بدانیم:
علم فقه همان علمی است که رابطه انسان را با خدا درست می کند و انسان را با خود و با خویشان و اجتماع و همچنین با طبیعت ، طبق احکام شرعیه خمسه درست می کند یعنی هم چنانکه سایر افعال انسان از این احکام خمسه خالی نیست رابطه با محیط زیست هم همین احکام خمسه را دارد، که عبارت است از: وجوب ،حرمت ، استحباب و کراهت و مباح.


به همین خاطر فقها اسلام نیز گفته اند که هیچ یک از افعال مکلفین از این احکام خالی نیست چه رابطه با خدا باشد و چه دیگر اشیاء و اجتماع و اقتصاد و سیاست و... هرکس که با فقه اسلامی آگاهی دارد می داند که فقه با محیط زیست علاقه واسعه ای دارد . پس از لحاظ ابواب فقهی نگاه کنیم اولین بابی که به این مسئله دلالت دارد باب طهارت است که مظهر محیط زیست سالم است.

وهمین طور در باب صلاة از لحاظ پاکی و نظافت بدن و لباس و مکان نماز گزار و درباب زکات و صدقات و اوقاف که فقرا و مساکین جامعه را در نظر داشته و برای سالم سازی جامعه از مسائل اقتصادی فرد و جامعه این چیزها گذاشته شده است و همچنین در باب حج این رابطه واضح است مثل تحریم صید و قطع نباتات و.... ، و درباب معاملات مثل احیاء موات و زرع و غرس و مساقات که بحث اصلی محیط زیست بشمار می رود.

وهمین طور درباب جهاد که اسلام و فقه اسلامی جواب گوی این سوال است که در جهاد چه چیزی را می تواند اتلاف کند وچه چیزی نمی تواند اتلاف کند و حتی در باره چیزهایی مثل قطع درختان و قطع آب به درختان منع شده است.


بلکه از این بالاتر در فقه اسلامی درباره محیط زیست قاعده های کلی وجود دارد که هر قاعده خودش دارای فرعهای زیادی است . از قبیل قاعده لا ضرر و لا ضرار ، و قاعده الضرورات تبیح المحظورات و قاعده الضرورات تقدربقدرها ، الاضطرار لا یبطل حق الغیر و قاعده اذا زال المانع عاد الممنوع و قاعده های دیگر که در این باره کتابهای مستقلی نوشتته شده است و دراین مقاله گنجایش ذکر و تفصیل همه آنها را ندارد.


چون محیط زیست اکثرو بیشتر با جامعه و اجتماع مربوط است لذا در فقه اسلامی نیز ضمن همین قواعد مذکور در قبال مسائل جمعی و اجتماعی مسائل فردی را کنار می گذارد اگر چه آزادی فردی زیر پا گذاشته شود چون در شریعت اسلامی آزادی فردی مقید به ضرر نرسیدن به غیر است(1)
___________________________________________
1)یوسف القرضاوی ، رعایة البیئه فی شریعة الاسلامیه
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=2]فقها و محیط زیست[/h] با توجه به روایاتی که بر سالم سازی محیط زیست انسانی و حتی حیوانات و نباتات تاکید فراوان دارد ، معلوم می شود پیغمران و اوصیای آنها خصوصا پیامر اکرم و ائمه طاهرین(ع) بر این مسأله تاکید داشته و از خودشان حساسیت نشان داده اند.
siUK2F_535.jpg


علاوه بر این اعتقاد ما این است که فقهای ما نیابت عامه از طرف امام دارد این وظیفه را پس از غیبت کبری فقهای شیعه یا فقها اسلامی بعهده گرفته است تا مسائل دیگر این مسئله مهم نیز در جامعه اسلامی تبیین گردد و جامعه اسلامی از مشکلات محیط زیست و فرهنگ ارزشمند اسلامی نگاهدارد لذا فقهای شیعه از اول غیبت کبری تا یومنا هذا به این مسئله توجه داشته و دارد علاوه بر اینکه در کتابهای فقهی و غیر فقهی ،حدیثی وتفاسیر تفصیلا نوشته اند و در سخیرانی ها و دروس و حتی عملا سعی دارند که این مسئله در جامعه اسلامی نهادینه شود چنانکه در سالهای اخیر برای اهمیت نشان دادن به این مسئله مراجع ما در روز درخت کاری، خودشان در مزارع رفته و این فعل حسن را آغاز می کند ولی در اینجا منظور ما فقط جنبه کتبی و قولشان در کتابهای آنها است لذا بعضی از نظریه ها در باره می آوریم.


شیخ مفید
در موضوعت حکومتی و سیاسی مصلحت را معیار تصمیم گیری والی و حاکم می داند و از دیدگاه او مسایلی از قبیل چگونگی مصرف اموال عمومی مانند زکات ، درآمد زمین های مفتوحه عنوه ، واگذاری آنها به مردم ،قیمت گذاری اجناس احتکار شده و... حاکم والی باید مصلحت عمومی را در نظر بگیرد و بر پایه آن تصمیم گیری کند(1)

شیخ طوسی
شیخ از فقیهان ،مفسران ، محدثان و متکلمان نامور شیعه ضمن دفاع و توضیح نظریه استاد خود این موضوع را گسترش داده ، شرایط واوضاع و احوال شیعه در آن روزگار ایجاب می کرد که شیخ طوسی از سویی درپی گسترش کمی فقه شیعه بر آید و از طرفی روایات فقهی شیعه را گرد آوری نماید وبرخی از تعارضهای بدوی آن ها را تفسیر و تاویل کند.
از نگاه شیخ طوسی گروهی از این روایات در واقع احکامی است که پیامبر و امامان معصوم از سر مصلحت صادر فرموده اند، چون مصلحت ها از جهات مختلفی تابع اوضاع و احوال است. احکام ائمه هم تغییر کرده و نا آشنایان به روایت گمان برده اند این روایات با هم تعارض دارند .در ابواب فقهی گوناگون نیز شیخ طوسی معتقد بود که حاکم اسلامی می باید بر پایه مصالح تصمیم گیری نماید و مجاز نیست در تصمیمات خود آن را نادیده بگیرد در این ابواب به مناسبت های مختلف آز آنها را آورده است
.(2)

از این دو بزرگوار به بعد تقریبا تمام فقهای شیعه این مسائل را مطرح کرده ومن جمله شهید اول در کتاب دروس این بحث را توضیح و گسترش بیشتری داده است. و محقق کرکی ، کاشف الغطا، نراقی ، صاحب جواهر ، شیخ انصاری و.... خلاصه مصلحت از همان آغاز در فقه شیعه مطرح بوده است که یکی از مبانی محیط زیست بشمار می آید.

کتاب هایی در این باره نوشته شده است که یا صریحا درباره محیط زیست گفته است ویا اشارة به این مسئله پرداخته است چه کتاب های فقهی ویا حدیثی وتفسیر و... در کتاب حدیثی کتب اربعه ، وسائل الشیعه ، مستدرک الوسائل ، وافی و.... که روایاتی جامع و مفصل در این باره ذکر کرده است که بعضی از آنها را ما هم متذکر شده ایم.
و در کتاب های فقهی علاوه بر کتاب های یاد شده جواهر الکلام ، دروس و لمعه وتمام توضیح المسائل فقها و یا استفتائات از این مسائل پُر است.

در کتب تفاسیر هم تفسیر ارزشمند المیزان ، مجمع البیان ،تفسیر فخر رازی و ابو الفتوح و... اشارة به این مسئله پرداخته است.(3)
علاوه بر مسئله عدالت اجتماعی و قاعده های فقهی که قبلا گفته شده است در کتب فقهی و دیگر کتاب های فقهای شیعه دیده می شود که اهمیت مسئله محیط زیست را دوچندان می کند.
از سحنان علامه طباطبائی و شهید مطهری استفاده می شود که آنان انفال را به معنای اموال عمومی می دانستند. یکی از نویسندگان معاصر مصری در این باره می نویسد: چون شارع مقدس اموال عمومی را مشخص نفرموده لازم است به عرف مراجعه نماییم از دید عرف معیار املاک دولت عبارت است از عمومی بودن منافع آن برای تمام مردم . از این رو هر چیزی را که دولت در جهت منافع عمومی اختصاص دهد از حالت خصوصی خارج می شود.
(4)
images.khabaronline.ir_Images_news_Larg_Pic_22_12_1391_IMAGE634987061213034598.jpg

علاوه بر این ها فقهای شیعه در کتاب هایشان بحث مستقلی را (درحال حاضر) برای محیط زیست هم باز کرده است و مباحث جالبی دارند می کنند از جمله کتاب (انتظار بشر از دین ) آیة الله جوادی را می توان نام برد.
از اینها فهمیده می شود که فقهای شیعه چه نقشی در بحث محیط زیست داشته و دارد چه عملا و چه قولا و چه در زمینه های دیگر....

_____________________________________________
1)شیخ مفید، المقنعه
2)شیخ طوسی ، تهذیب الاحکام
3)مجله نور علم ، ش 40
4)مجموعه آثار کنگره مبانی فقهی امام خمینی ، ج6
 
بالا