تالیف قلوب از ویژگیهای امام زمان عج

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
در کتاب شریف مکیال المکارم ویژگیهایی از امام زمان عج را بیان فرموده است که یکی از ان ویژگیها تالیف قلوب است
[جمع کردن دل‏ها و متحد ساختن آن‏ها کار ساده‏اي نيست، بيشتر مردم يکي از دو حال را دارند: يا صلاح واقعي خود را تشخيص نمي‏دهند، لذا بر اموري که به ضرر آن‏ها است تن مي‏دهند، و يا اين‏که مصلحت را تشخيص مي‏دهند، ولي به خاطر منافع دنيوي به آن رضايت ندارند، يگانه کسي که بين اين دو حالت را جمع مي‏کند و اتّحاد مي‏بخشد، وجود اطهر امام عصر - عجّل اللَّه فرجه الشريف - مي‏باشد. لذا] در دعاي ندبه مي‏خوانيم: «أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا»؛ کجاست آن‏که ميان پراکندگي صلاح و رضا را جمع مي‏کند؟
و در دعاي امير المؤمنين علي‏عليه السلام درباره آن حضرت آمده: و پراکندگي امت را با او جمع فرماي. [1] . و در حديث ديگري است: به وسيله او ميان دل‏هاي مختلف و پراکنده الفت و اتّحاد داده مي‏شود. [2] . و در کافي از امام صادق‏عليه السلام روايت شده که فرمود: خداوند به وسيله آن حضرت بين دل‏هاي پراکنده و مخالف يکديگر ائتلاف مي‏بخشد. [3] .


و در بحار در حديثي که از امير المؤمنين علي‏عليه السلام روايت شده، چنين آمده است: به پيغمبر اکرم‏صلي الله عليه وآله گفتم: يا رسول اللَّه! آيا مهدي از ما آل محمد است يا از غير ما؟ فرمود: نه بلکه از ماست. خداوند دين را به دست او ختم مي‏کند، چنان‏که به وسيله ما افتتاح فرمود. و به واسطه ما مردم از فتنه‏ها نجات مي‏يابند همان‏طور که از شرک نجات يافتند، و به وسيله ما خداوند
پس از دشمني فتنه‏ها و آزمايش‏هاي سخت دل‏هايشان را با هم الفت مي‏بخشد، کما اين‏که پس از دشمني شرک، آنان را برادر ديني قرار داد و دل‏هايشان را به هم الفت بخشيد. [4] . اين حديث از طريق اهل سنت نيز روايت شده و بحمد اللَّه به صحت آن اعتقاد دارند.

مکیال المکارم ج 1 ص 116





[1] بحار الانوار: 115:51.


[2] کمال الدين: 647:2.


[3] الکافي: 332:1.


[4] بحار الانوار: 84:51.



 
بالا