""" بررسی فقهی حکم سلاحهای هسته ای و یا کشتار جمعی """"

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائلی که امروز دنیا با ان مواجه هست و یکی از دغدغه های اندیشمندان میباشد و یا دغدغه هر کسی که دلسوز جامعه و بشریت میباشد ،مسئله سلاحهای هسته ای یا سلاح های کشتار جمعی میباشد .
دین اسلام تنها دینی است که برای هر دوره و زمان و هر مسئله ای حرف دارد و میتواند حکم صادر کند .البته نه هر حکمی بلکه حکمی که مصلحت جامعه در ان باشد و تبعیت از ان حکم موجب سعادت جامعه بشری می شود .
یکی از مسائل مبتلا به جامعه امروز بحث بمب اتمی و یا سلاح های کشتار جمعی می باشد .
مقام معظم رهبری در سالهای اخیر فتوایی صادر کردند مبنی بر حرمت ساخت ،انباشت،و بکار گیری سلاحهای کشتار جمعی .که در فقه این فتوا ملزوماتی به دنبال دارد .
در راستای همین مباحث در تاریخ 1392/11/30 در تهران (سالن همایشهای سازمات انرژی هسته ای ) و قم (سالن همایشهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)دو همایش جداگانه برپا شد با عنوان فقه هسته ای که در این همایش بزرگان واندیشمندان حوزه علمیه به مبانی فقهی و نظرات فقهی خود در این مورد پرداختند که به چند نممونه اشاره میکنیم:

آیت الله جوادی آملی (حفظه الله): این سلاح ها برای حفظ جامعه است و دین اسلام برای حفظ جامعه آمده نه قتل و کشتار جمعی . وی افزود: پیام دین اسلام این است که سلاح های کشتار جمعی نباید تولید شود و آنها که تولید کردند باید این سلاحها را نابود کنند .

آیت الله سبحانی(حفظه الله):آئین اسلام کتاب مقدس خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می کند و پیامبرش رحمت للعالمین است، او انسان را مسجود ملائکه و هدف خلقت و آفرینش معرفی می کند آیا چنین آئینی اجازه می دهد که بشر به دست خود مظهر خشم و غضب و تخریب و ویرانگری گردد و روزی حیات مجموع بشریت را به خطر بیفکند؟

ایت الله فقیهی (حفظه الله) : مسئله سلاح کشتار جمعی از نظر حکم اولیه اسلام حرام است و آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند بیان حکمالله واقعی است.

آیت الله علیدوست(حفظه الله)نظر رهبری دارای سابقه هزار ساله در اصول فقهی و هزار و 400 ساله در نصوص دینی است.

حجة الاسلام مبلغی(رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ):ویژگی فقه شیعه این است كه در قبال اندیشههای فطری، فراگیر و بدیهی بشر، بی هر وسوسه یا تردید و بهدور از هرگونه نگاه دشواربین یا سرگشته در پیچ و خمها، فتوایی هماهنگ و همراه ارائه میكند. فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم سلاحهای اتمی از همین دست است.

در این تاپیک قصد داریم به حول قوه الهی به بررسی فقهی سلاح های کشتار جمعی بپردازیم که ان شالله به صورت پستهای کوتاه خدمت دوستان ارائه خواهیم کرد .

81050224-5509509.jpg

 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
مقدمه

قبل از ورود به بحث مقدمه ای در ارتباط با جنگ و دفاع و نظریه دین در این مورد :
صلح و ارامش یکی از اموری است که مورد نیاز بشر در همه جوامع میباشد و فطرت پاک هر انسانی ان را دنبال میکند .از ارزوهای انسانهای واقعی برقراری صلح و اشتی در بین همه افراد جامعه و یا بگوییم افراد بشر میباشد .در این هیچ شک و تردیدی نیست که فطرت پامک هر انسانی با جنگ و خونریزی سازگاری ندارد و از این موارد بیزار است .در کنار این قاعده اساسی ،مواردی را شاهد هستیم که عقل و دین در شرائطی خاص دفاع و جهاد را صحیح بلکه لازم میشمرد .دفاع از دین ،وطن،خانواده،ناموس و...امری فطری است و همچنین هدایت بشر به توحید و پاک کردن ضلالت و کفر مخصوصا نسبت مستضعفین از اهداف غاییجهاد در اسلام میباشد همانطوری که قران بدان اشاره کرده و خداوند متعال میفرماید :
و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله (بقره 193).
پس جهاد برای رفع فتنه و شرک و اقامه توحید در جامعه است و همچنین نجات کسانی که فکر ضعیف دارند و نمیتوانن حق را از باطل تشخیص دهند و نجات زنان و کودکانی که در چنگاه ظلم و شرک اسیر هستند از دیگر اهداف جهاد در اسلام میباشد.ومالکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان(نساء 75).
جهاد در اسلام به منظور کشور گشایی نیست بلکه هدف از جهاد توسعه توحید و فتح ابواب هدایت میباشد تا انسانها را به سوی کمال و هدایت راهنمایی کنند .
 
بالا