♦*♦*♦ شاخص های فرهنگی جامعه زمینه ساز ظهور ♦*♦*♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
jamkaran.jpg
​​

در روایتی از پیامبر اکرم(ص)آمده است:

یخرج ناس من المشرق فیوطّئون للمهدیّ سلطانه؛ (قزوینی، بيتا: ج2، 1368، ح(عج)088)

مردمی از مشرق زمین قیام میکنند و برای حکومت مهدی(عج) زمینه سازی می نمايند.

این روایت، سنگ بنای بحث دربارة زمینه سازی ظهور و ضرورت آن و لزوم برنامه ریزی برای آن گردیده است و البته لزوم زمینه سازی برای قیام و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) صرف نظر از روايات امری عقلی و عقلانی به شمار میرود؛ زيرا هیچ پدیدهای در عالم بدون مقدمه موجود نمیشود و هیچ انقلابی در عالم بدون طیّ زمینه های آن تحقق نمييابد. پس چگونه ممکن است انقلابی بزرگ به گستردگی همة زمین و با سابقه ای به درازای تاریخ بشر و با آرمانی به بلندی آرمان همة انبیا و اوصیا بدون زمینه سازی و بسترسازی لازم شکل گیرد؟

بنابراین، زمینه سازی برای ظهور مهدی(عج) فراتر از امری مطلوب و مرغوب، امری ضروری و بایسته است که لازم است برای بررسی ابعاد آن و راهکارهای اجرایی کردن آن، نشست های علمی و همایشهای ملی برگزار شود و پژوهشگران و محققان عرصه های گوناگون بهطور جدی و متعهدانه و با شوق و رغبت برخاسته از شعور دینی در این میدان وارد شوند و کاری پیگیر و مستمر انجام دهند و سپس رسانه های جمعی نتایج این هم اندیشی و همفکری را با بهترین روش های رسانه ای ترویج و تبلیغ کنند تا ضرورت زمینه سازی برای ظهور به یک دغدغه ملّی و اجتماعی و بلکه وظیفه ای ديني برای آحاد جامعه در سطوح مختلف تبدیل گردد.



32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

ابعاد زمینه سازی با تأكيد بر بُعد فرهنگی



کارهای بزرگ و ایدههای بلند، زمانی به تحقق و شکل گیری نزدیک میشود که فراگیر و وسیع باشد.

بنابراین وقتی سخن از زمینه سازی برای ظهور منجی جهانی مطرح است، لازم است همة بخشهای جامعه با این هدف بلند هماهنگ باشند و در حرکت خود و سیاستهای خرد و کلان هر بخش، به سمت و سوی آن آرمان بزرگ جهت گیری کنند.

با این بیان، زمینه سازی باید در عرصة سیاسی، مؤلفه ها و شاخصه هایی داشته باشد و بخشهای مختلف آن را در جهت زمینه سازی ظهور قرار دهد. همانگونه که در بُعد اجتماعی، لازم است نهادهای گوناگون در حرکت خود، آرمان ظهور و بسترسازی برای آن را ملاحظه کنند و حرکت خود را بر اساس آن تنظیم نمایند؛ ولی مهمترین بخشی که لازم است در جهت ظهور و زمینه سازی ظهور کار کند، بخش فرهنگی است.

متولیان فرهنگ و اندیشة اجتماع لازم است فعالیتهای فرهنگی را هماهنگ با آرمان ظهور و در جهت تقریب و تعجیل امر ظهور تنظیم کنند؛ بلکه به طور ویژه قوانین و برنامه هایی را در این جهت گیری تدوین کنند و راهکارهای عملی کردن آن را نیز اندیشیده و پیشنهاد دهند؛ زیرا عرصة فرهنگ اساسی ترین میدان و کلیدی ترین بخش برای تحول یک جامعه است، چنانكه پیر فرزانة انقلاب و بزرگم عمار اندیشة اسلامی فرمود: «رأس همۀ اصلاحات، اصلاح فرهنگ است‏.» (خميني، 1378: ج10، 356)




32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

فرهنگ عدالتخواهی و عدالتمحوری


جامعۀ زمینه ساز، جامعه ای عدالت محور است و در همة شئون به دنبال اجرایی کردن عدالت. بنابراین پیوسته عدالت را هم در عرصه های فردی و هم اجتماعی مطالبه میکند؛ چون دولت مهدی دولت عدل است و «یملأ الارض قسطاً و عدلاً.» بنابراین جامعۀ زمینه ساز باید تحمل اجرای عدالت را داشته باشد و از قوانین عادلانه ـ گرچه به ضرر اشخاص باشد ـ نگریزد. لازمة رسیدن به چنین نقطه ای شناخت مفهوم عدالت و گسترة آن و نیز شناخت برکات اجرایی شدن آن در جامعه است و سپس تلاش برای اینکه عدالت در همه جا و برای همگان اجرا شود، نه مقطعی، فصلی و گزینشی.


پس جامعۀ زمینه ساز جامعه ای عدلمحور است؛ هم در تفکر، هم در تقنین و برنامه نویسی و قانونگذاری و هم در اجرا و عملیاتی کردن؛ و نیز در همة بخشها عادلانه فکر کردن و عادلانه تدوین کردن قانون و عادلانه اجرا کردن، نه برای مردم و توده ها عدالت را خواستن و عده ای را در حاشیه امن قرار دادن.


32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
راهکار تحقق فرهنگ عدالت خواهی


اگر افراد با اجتناب از معاصی و رعایت پروای الهی بتوانند ملکة عدالت را در خود پدید آورند و با این تعادل در میان قوای نفسانی خود ارکان حیات اخلاقی را در وجود خود نهادینه کنند، آنگاه میتوانند در عصر ظهور که عصر استقرار عدل ناب و مطلق است، خویشتن را با شرایط نوین آن عصر هماهنگ کنند؛ وگرنه هاضمة شخصیت افراد، قدرت تحمل مؤلفه های عدالت مهدوی را نخواهد داشت و چنین وضعی به تعارض درون افراد و برون جامعه می انجامد که بن بستی خطرناک است و در روزگار علی(ع) پیش آمد: «و قتل فی محرابه لشدّة عدله.» مردم تحمل عدالت حاکم را نداشتند، بنابراین با او همراه و همگام نبودند، بلکه در برابر او ایستادند و او را به بی دینی و بی عدالتی متهم کردند. آری، وقتی عدالت را به نفع خود و در حوزة منافع قومی و قبیله ای خود تفسیر کنی، در برابر عدالتی که چنین رهآوردی نداشته باشد میایستی و مقابله میکنی، حتی اگر آن عدالت به وسیلة مظهر عدالت، علی(ع) اجرایی شود.


32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
ب) ارتقاي سطح معرفت دینی مردم

مردم در جامعۀ زمینه ساز باید فهم و تلقی صحیحی از دین داشته باشند. با مطالعة تاریخ ادیان درمی یابیم بر اثر عوامل مختلف و با گذشت زمان، متدینان کمکم از خلوص نخستین خود فاصله میگیرند و خطوط اصلی و فرعی و انشعابات، فراوان میشود و راههای انحرافی شکل میگیرد، ولی همگی در چهرۀ حق و حقیقت! در اسلام، گرچه قرآن از تحریف لفظی مصون مانده است، ولی تفسیرهای نادرست از سویی و نفوذ فرهنگ های بیگانه و فرقه سازی استعمار همگی در انحراف تودهها مؤثر بوده است و این همه به گریز از عدالت آسمانی و مهدوی می انجامد.

پس باید به دین ناب برگشت و سطح معرفت صحیح را بالا برد؛ همچنانکه حضرت علی7 با گروههایی جنگید که یا هواپرستی و دنیاطلبیشان آنان را به خروج در مقابل امام وقت واداشته بود (= ناکثین و قاسطین) یا فهم سقیم و تعصب کور دینی (= مارقین و خوارج). در زمان امام عصر4 هم دو گروه مقابل او خروج کرده، بر او تیغ میکشند: هواپرستانی که نه فهم ژرف و جامعی از دین و کارکرد آن دارند و نه ادب و تربیت لازم دینی در برخورد با حجت زمان را. بنابراین امام در جبهه خارجی باید با نظام سلطه و استکبار، و در جبهة داخلی با آنها که درک درستی از دین و عدالت دینی ندارند، بجنگد.

جامعۀ زمینه ساز اینگونه نیست، بلکه هماهنگ با امام و حجت خداست و قرار است بازوی امام برای مقابله با جبهة خارجی و نیز منحرفان داخلی باشد. پس باید معرفت دینی او ناب و عمیق و متصل به چشمة زلال قرآن و عترت باشد. بنابراین، از شاخصه های مهم فرهنگی چنین جامعهای، برنامهریزی و تلاش برای ارتقای معرفت دینی بر اساس مؤلفه های قرآن و عترت است.

در جامعۀ زمینه ساز باید عالمان و کارشناسان دینی متعهد میداندار باشند و فضای سالم تبلیغ و ترویج دین و معارف دین وجود داشته باشد و گرچه صداهای دیگر نیز هست و شنیده میشود؛ ولی صدای حق رساتر و بلیغتر به گوش رسد تا به مصداق آیة کریمة "الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ" (زمر: 18) امکان پیروی از نیکوترین قول فراهم باشد، نه آنکه رسانهها میدان جولان باطل و آرای ناحق گردد و فضای شناخت تیره و تار شود و جامعه را به تحیر و سرگردانی سوق دهد.

در جمهوری اسلامی، ساخت و راهاندازی شبکه های مستقل صوتی و تصویری برای ترویج فرهنگ صحیح دینی از همینجا بایسته و ضروری میگردد و شبکه هایی مانند رادیو معارف، گامی بلند در این جهت است که البته هنوز جایگاه لازم را در جامعة اسلامی ما پیدا نکرده و تنها مخاطبانی خاص را متوجه خود ساخته است.



32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
ج) آثار و نشانه های عدالتخواهی در جامعه



برای اینکه معلوم شود جامعه تا چه اندازه عدالتخواه است و بر محور عدالت حرکت میکند میتوان به میزان ظلمستیزی در آن جامعه نگاه کرد.
مسئلۀ مبارزه با ظلم هم در فطرت پاک انسانی ریشه دارد؛ یعنی انسان، فطرتاً از بدی و ظلم نفرت دارد و آن را نفی میکند و همین مطلوب عقل و شرع است؛ یعنی عقل و شرایع الهی از هرگونه ظلم و ستم نهی میکنند و همه انبیا برای اقامة عدل و نفی ظلم از جوامع بشری مبعوث شدند:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ. (حدید: 25)
اگر بگوییم همة مبارزات و جنگهای انبیا در طول تاریخ برای برپایی عدل و نفی ظلم و ستم بوده سخنی گزاف نگفتهایم و اینکه مهدی موعود
(عج) پرچمدار عدالت در همة عرصه های زندگی است، امری روشن و قطعی است و اوست که این جهاد مقدس و مستمر را به پیروزی نهایی عدل بر ظلم خواهد رساند.

بنابراین انبیا عدالتخواه بودند و به اندازهای در این مسیر پیش رفتند که جامعة زمان با آنها همراهی و همیاری کرد و مهدی موعود(عج) نیز در این هدف بزرگ ـ یعنی اجرای عدالت در جهان ـ نیازمند یاری و همراهی مردم است و خداوند چنین خواسته است که کار انبیا و اولیا با همراهی مردم به انجام رسد. پس امّتی که خواستار ظهورند باید روح نفی ظلم و انکار نسبت به ظالم و ستمگر داشته باشند و ظلم را در همة اقسام و اندازه هایش رد کنند. این قدم بزرگی در اجرای عدالت خواهد بود.


32080344235947849341.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

د) مظاهر ظلم و ستم در جوامع بشری


پیش از برخورد با ظلم و مبارزه با ظالم، باید مصادیق و مظاهر آنها را شناخت. همانطور که انبیای الهی تلاش میکردند دشمن واقعی انسان را به او معرفی کنند و بعد از او بخواهند با او بجنگد و از خانة خود بیرون کند. در تعالیم قرآن آمده است دشمن و ظالم گاهی بیرونی است که از آن به طاغوت تعبیر میشود، مانند فرعونها و نمرودها و حاکمان ستمگر در هر زمان، و گاهی درونی است که همان رذایل اخلاقی و عادات زشت رفتاری است که هم فرد و هم جامعه را تباه میکند. همة اينها ضدعدل است و مهدی موعود(عج) بناست اينها را بشکند و نابود کند؛ چون به همان اندازه که بتهای سنگی، ما را از خدا دور میکنند، بت نفس و شیطان درون نیز ما را در برابر خدا قرار می دهد و از مسیر عدل و قسط خارج میکند.

پس جامعه باید بداند و بفهمد مهدی موعود(عج) که امام عدل و داد است و «یملأ الارض قسطاً و عدلاً»، میآید تا همة مظاهر ظلم را بردارد و همة ظالمان را از پا درآورد؛ یعنی هم با طاغوتها در سطح جهان مبارزه میکند و هم با انواع بدیها و خصلتهای زشت در روابط فرد و جامعه، که جز با این مبارزة فراگیر تحقق عدل جهانی و کامل ممکن نخواهد بود.


32080344235947849341.gif
 
بالا