آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) نیازی به مراجع تقلید و یا.... می باشد؟

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
به نام خداوندی که بحشنده و مهربان است

  • سوال:آیا در زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی می باشد؟

پاسخ این سوال از استاد عابدی
a0c7c343b8d5afd7a221134a8cbd5d19_M.jpg



امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمود:
اجلس فی المسجد و افت للناس:
در مسجد بنشین و فتوا بده،

این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور نماید همه نمی توانند بروند مسائلشان را از امام زمان علیه السلام بپرسند، و آن موقع طلبه و مسئله گو برای جامعه بیشتر نیاز می شود.در زمان امام صادق علیه السلام مردم از آن حضرت سوال می پرسیدند. بعد، می آمدند به زراره و محمد بن مسلم می گفتند، امام صادق علیه السلام این فرمایش را فرمودند، به آن عمل بکنم یا خیر؟ و زراره می گفت: به فرمایش امام عمل بکن یا نکن. چرا؟ چون وقتی این فرد سوال می پرسید، نمی دانست امام علیه السلام تقیه کرده است یا خیر.
و زراره می دانست امام علیه السلام در هنگام پاسخ تقیه کرده است یا خیر.


و لذا زراره می گفت عمل بکنید یا نکنید. اما امام زمان علیه السلام تقیه نمی کند، ولی وقتی شما حرفهای امام زمان علیه السلام را می شنوید، گاهی احادیثی می فرمایند که قید است نسبت به مقیدی و خاصی است نسبت به عامی که امامان دیگر فرموده اند و آن کسی که می تواند تمام احادیث را جمع کند و کنار هم بگذارد، مجتهدین و مراجع تقلید هستند.

و در زمان ظهور نیز مراجع معظم تقلید حضوردارند وفتوا و رساله آنها نیز وجود دارد. این که در زمان ظهور نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی نمی باشد،این یکی از سنگهای انحرافی بود که بابی ها و بهایی ها پایه گذاری کردند.

منبع:پایگاه شفقنا
 
بالا