سخنان رییس جمهور ایران در گفتگوی زنده تلوزیونی دیشب

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلوزیونی:
حماسه 24 خرداد باید ضمیمه حماسه 22 بهمن امسال شود/ دولت از نقد دلسوزانه استفاده می‏کند/روابط گسترده با روسیه در آینده نزدیک

رئیس جمهور با اشاره به سال حماسه سیاسی، گفت: برای حماسه سیاسی تنها 24 خرداد و آن حماسه بزرگ ملی شاید کافی نباشد، باید آن حماسه ضمیمه حماسه حضور، فریاد وحدت مردم و اتحاد مردم در 22 بهمن امسال شود.


1997469_170.jpg



به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امشب (16بهمن) با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن گفت.




دکتر روحانی گفت: پیش از هر چیز باید از مردم عزیز بخاطر تاخیر در پخش برنامه و منتظر ماندن پای تلویزیون تشکر کنم.


رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما یک معجزه بزرگ تاریخی بود، تصریح کرد: شاید سراغ نداشته باشیم که ملتی نه در برابر یک رژیم، آنهم یک رژیم بی رحم تا دندان مسلح بلکه ملتی در برابر قدرتهای جهان آن هم تنها با توان فرهنگیاش به پیروزی دست یابد. همانها که عامل پیروزی این انقلاب بزرگ شد امروز میتواند عاملی باشد برای پیروزیهای مجدد این ملت در برابر قدرتهای جهانی.

رئیسجمهور گفت: در کنار فداکاری ملت، راهبری چون امام خمینی(ره) باعث آن پیروزی بزرگ شد و وقتی وحدت آمد، آگاهی و فداکاری آمد، آنجا دیگر فیض و لطف و نصرت الهی هم خواهد بود و همان است که باعث پیروزی می‏شود. امروز هم اگر همان آگاهی و بیداری و وحدت و اتحاد میان ملت و ایثار و فداکاری در کنار پرچمدار امروز انقلاب یعنی حضرت آیت الله خامنهای ادامه داشته باشد پیروز صحنه در برابر همه قدرتها خواهیم بود.


وی تصریح کرد:من در این جا از ملت ایران می خواهم 22 بهمن امسال متفاوت با همه 22 بهمن ها باشد گرچه همه ساله 22 بهمن ملت بزرگ ما عزمت آفریدند حماسه آفریدند امسال سال دیگری است امسال سال حماسه سیاسی است و برای حماسه سیاسی تنها 24 خرداد آن حماسه بزرگ ملی شاید کافی نباشد.


دکتر روحانی اظهار داشت: باید آن حماسه با حماسه حضور و فریاد وحدت مردم اتحاد مردم امسال در روز 22 بهمن می‎خواهم از همه جناح‎ها و احزاب و تشکل‎ها و اقوام همه و همه پیر و جوان و زن و مرد و جوانان عزیز می خواهم که در روز 22 بهمن حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند و امیدوارم شاهد شکوه و عزمت در روز 22 بهمن امسال هم باشیم.


دکتر روحانی در پاسخ به سوالی که علت برگزاری این نشست زنده خبری با مردم چیست و آیا دولت کار بزرگی را انجام داده است گفت: قرارمان این نبود که مصاحبه بعدی در صد روز دوم باشد صد روز اول یک برنامه بود که در دوران انتخابات به مردم قول داده بودیم بنابراین پایان صد روز لازم بود گزارشی به مردم ارائه شود اما در کار خیر هر چه سرعت بیشتر مطلوب است.


وی افزود: من تعارف نمی‎کنم هر کجا این دولت موفقیتهایی به دست آورده در سایه حضور مردم و فعالیت و حمایت مردم و نظارت مردم است و از این به بعد هم این چنین خواهد بود بنابراین در ایام دهه فجر یک فرصت مناسبی است گرچه امشب یک مقداری تاخیر پیش آمد و مردم شاید ساعاتی خسته باشند اما بنده در عین حال گزارش کوتاهی لازم می دانم خدمت ملت عزیز ارائه کنم.


دکتر روحانی تصریح کرد: در آغاز می‎خواهم از مردم بزرگوار استان‎های شمالی ما هم گیلان هم مازندران و هم این روزهای اخیر در کردستان و در برخی از استان‎های دیگر که به خاطر نزول رحمت الهی برای مردم مشکلاتی هم در کنار این رحمت برای مردم ایجاد شد برف در سال‎های اخیر کم سابقه بود تقریبا برف یا بی‏سابقه بود روزهای اولیه این بارش سنگین برق قطع می‏شود و نانوایی‎ها نمی‎توانند فعالیت کنند و مشکلات زیادی به تبع برای مردم ایجاد شد.


رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: مردم عزیزمان خودشان به هم یاری کردند و با وجود مشکلات زیادی که ایجاد شد ولی همه به صحنه آمدند و بعد همه مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، ستاد بحران، بسیج، سپاه، ارتش همه مردم به صحنه آمدند و الحمدالله مشکلات تا به مروز مشکلات اساسی رفع شد گرچه هنوز مشکلات باقی مانده است.


دکتر روحانی افزود: بنده می‎خواهم از صبر و تحمل مردم و این که مردم توانستند در این شرایط سخت به خاطر تحملشان توانستند به هم کمک کنند تشکر کنم و هم چنان صراحتا می گویم از دستگاه های اجرایی، ستاد بحران می خواهم به فعالیت خودشان ادامه دهند.



حجت السلام والمسلمین روحانی ضمن تشکر از وزرایی که به مناطق شمال به منظور بازدید رفتهاند گفت: از مردم عزیز میخواهم در زمینه مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند تا مشکلات دیگری برای هموطنانمان پیش نیاید.




 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
وی پیرامون گزارش 71 روز دولت اضافه کرد: بخشهای مختلفی را میتوان به عرض ملت عزیز رساند در زمینه سیاست داخلی من نمیخواهم بگویم مردم ما با هوشیاری بیداری وحدت و نشاطشان از ماه های قبل به مراتب بیشتر بوده و ما بایستی بدانیم که همه اعضای یک خانواده هستیم.


رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است اختلاف نظر سیاسی و مذهبی داشته باشیم اما مشترکات انقدر زیاد است که این اختلافات در برابر آن ناچیز است، ما یک ملت هستیم و آینده برای ماست. در این زمینه وحدت و انسجام ملت ما با به پیش می‏برد.


رئیس جمهور ضمن تشکر از مردم به خاطر وحدت و انسجامشان و کوچک جلوه دادن برخی اختلاف سلیقه‎ها خاطرنشان کرد: در یک جامعه پر نشاط نقد باید باشد. دولت از نقد استفاده می‏کند، اما به شرط دلسوزانه بودن آن که موجب پیشرفت میشود.


حجت السلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه در زمینه سیاست خارجی دولت قدم بزرگی برداشته است تصریح کرد: این قدم در سایه حضور فداکارانه و حماسی مردم بود. فضای جدیدی بازشد که این فضا را مردم ایجاد کردند.


وی با بیان این که مردم بر روی ملت‎های دیگر دریچه و تعامل سازنده‎ای را ایجاد کردند افزود: هر روز شاهد تحول بزگر در روابط خارجی هستیم. این روابط با همسایگان از یک سو و با قدرت های جهانی از سوی دیگر قرار دارد. این تعامل سازنده میتواند شرایط جدیدی را برای ملت ما بوجود بیارود.


حجت السلام والمسلمین روحانی اظهار داشت: به ملت عزیز عرض میکنم روابط ما با همیسگانما ن رو به جلو است. در این زمینه مباحث بسیار مفصلی با همسایگان داشته ایم که البته با برخی از انها روابط نزدیک تر بود.


رئیس جمهور با بیان اینکه با رهبران بسیار ی از کشور ها از جمله ترکمنستاٰن پاکستانٰ ارمسنتان و اخیرا نخست ورزیر ترکیه ملاقات داشته‏ایم ادامه داد: با کشور تریکه پیرامون روابط اقتصادی و فرهنگی بحث های گسترده ای داشتیم همچنین مسائل منطقه و جهان نیز مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس جمهور یاد آور شد: نخست وزیر عراق چندی پیش به تهران آمد و این دیدار به ویژه برای نزده نگه داشتن اروند رو و در سایه آن احیای آبادان و بصره صورت گرفت. همچنین بحث محیط زیست و زیر گردها مورد توجه قرار گرفت.


حجت السلام والمسلمین روحانی روابط دو جانبی را کشور عراق همچنین مسائل مربوط به کشورهای احاشیه جوب خلیج فارس را از دیگر موارد مورد بررسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: مقامات امارات متحده ، پادشگاه عمان، نخست وزیر پاکستان چندی پیش به تهران آمدند که در این دیدار ها نخست وزیر پاکستان تمایل دارند بازدیدی از ایران انجام دهد.


حجت السلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه به فکر قرارداری بلند مدت با کشور افغانستان هستیم افزود: ما شاهد روابط بسیار گسترده در آینده با کشور روسیه خواهیم بود چرا که روابط ما با همیساگان یک اصل و اولیوت است.


در ادامه این مصاحبه تلویزیونی حجت السلام والمسلمین روحانی پیرامون توافق نامه ژنو و روابط با سایر قدرتها جهانی اضافه کرد: شما مردم شاهد بودید که ما توانستیم با قدرتهای بزرگ در قدم اول با عزت و حفظ حقوق ملت به یک تفاهم و توافق برسیم.


حجت السلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: امروزه شاهدیم که بسیاری از زنجیرهای ظالمانه و ناحق در حال پاره شدن است.


رئیس جمهور ادامه داد: ما امروز در زمینه صنعت غذا و دارو خودرو سازی پتروشیمی خدمات سیتسم های بانکی و پولی بیمه کشتی رانی شاهد پاره شدن زنجیره ها هستیم.


وی با بیان اینکه توافق نامه ژنو باعث عصبانیت دشمنان ایران اسلامی شد تاکید کرد: در این توافق رژیم صهیونیستی بسیار عصبانی است و مردم ما شاهدند که آنها چه میزان از این حرکت ناراحت هستند.


رئیس جمهور توافق نامه ژنهو را اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان از موضع حرکت عزت و مصلحت دانست و اظهار داشت: روابط خارجی ما در سیاست خارجی از سوی مقام معظم رهبری تنظیم میشود که اجرای آن بر عهده دولت است.


حجت السلام والمسلمین روحانی ضمن تشکر از وزارت خارجه تصریح کرد: در پرانتز عرض میکنم ما یک دولتی داریم بسیار صمیمی و با همیاری بسیار نزدیک در این زمینه برخی حاشیههای گوشه و کنار از معاون اول و وزاری دولت بی اساس است. رئیس جمهور افزود: در دولت همه میخاهند خدمت گزار مردم باشند ملت بایتی از این دولت پشیتباین کرده و نسبت هب عمکردم ما نظارت داشته باشند.


وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی روابط اقتصادی، فرهنگی ملت ما در منطقه گسترش خواهد یافت و شرایط حضور فعال ایران در سطح جهانی به وجود آمده است.



رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تعامل قوا در کشور را چگونه می بینید و نظرتان در رابطه با روابط میان دولت و مجلس و نمایندگان چیست گفت: بدون تعامل قوا و هم فکری و همکاری و در سایه همدلی و منافع مربوط به ملت حتما باید یک حرکت به جلویی داشته باشیم و بدون تعامل با این قوا این حرکت کند خواهد بود.


وی ادامه داد: میان مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح یک روابط بسیار صمیمانه ای وجود دارد زیرا اهدافشان مربوط به اهداف ملی است و مردم می خواهند گام هایی را به جلو بردارند.


رئیس جمهور اضافه کرد: اولین جلسه را با دولت داشتیم بنده و اعضای هیئت دولت با نمایندگان مجلس دیدار داشتیم و اصل این جلسه برای ما بسیار ارزشمند بود و ما با سران سه قوه جلسه داریم و خواهیم داشت و بحث اصلی من در این جلسه مربوط به روند یارانه در گام‎های آینده بود زیرا در یارانه نیاز به وحدت نظر داریم و تبصره ای را در این زمینه به مجلس داده ایم و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
دکتر روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شما اخیرا سفرهای استانی تان به استان خوزستان سفر کردید و این سفر شما نشان می دهد که شما استان ها را با دقت بیشتری انتخاب می کنید دستاورد شما از این سفر چه بود و استان ها را براساس چه معیاری انتخاب می کنید گفت: یک بار دیگر از مردم خونگرم و مقاوم خوزستان تشکرمی کنم زیرا مردم این منطقه در دوران هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم بودند و حق بزرگی برای استقلال این کشور دارند و بنده احترام خاصی برای همه مردم قائلم علی الخصوص برای مردم خوزستان.


وی تاکید کرد: برای دولت مغتنم بود که از نزدیک نظرات علما، ایثارگران و دانشجویان و اقشار مختلف را ببیند و از طریق فضای صدا و سیما و رسانه های دیگر گفتگوهای من پخش شد و برای بنده بسیار مهم بود که تصمیماتی که گرفته می شود فی البداهه نباشد بلکه همه تصمیمات از قبل با برنامه ریزی و فکر مستمر به وجود آمده بود و سپس در تهران این تصمیم گیری ها مورد بررسی قرار گرفت.


وی ادامه داد: بحث اصلی گفتگوی من در رابطه با سفر به خوزستان زمین های کشاورزی و رساندن آب به زمین های مستعد کشاورزی بود زیرا 5.5 هزار هکتار زمین ظرف سه سال می تواند تحت کشت قرار بگیرد و تصمیمی که گرفته شد قرار است ظرف هفته آینده آب مردم شهرستان اراک تامین شود و اساس بحث این است که در سفرهای استانی تصمیم گرفته می شود دولت بتواند در ظرف 4 سالی که فرصت دارد تصمیمات را عملیاتی و اجرایی کند.


رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در سفر به داووس که اخیرا رفته بودید در دیدارهایتان محورهای مهمی را گشایش همکاری جدید ایران با دنیا مطرح کردید آیا شما در این سفر به دعوتی پاسخ داده بودید یا برنامه دراز مدتی را برای تعامل با جهان داشتید گفت: هر دو این موارد مدنظرمان بود و در این راستا هدف بالایی را ما مد نظر داشتیم با توجه به این که امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است این حماسه ها به دست مردم ایران خلق شده و دولت در مسیری که ملت تعیین کرده است حرکت می کند.


وی با اشاره به سفر اخیری که به بیشکک و دیدار با کشورهای عضو سازمان شانگهای داشت گفت: در این سفر بنده با سران این کشورها تبادل نظر داشتم در این راستا سفر به سازمان ملل متحد نیز مهم بود زیرا قرار بود حماسه سیاسی را در بخش سیاست خارجی در بیشکک و سپس در نیویورک کلید بزنیم.


دکتر روحانی با بیان این که حماسه اقتصادی را مردم ما می آفرینند اظهار داشت: تکیه ما همواره به منابع داخلی خودمان است و در حوزه اقتصاد ظرف شش ماهه گذشته شاهد حرکت های خوبی هستیم و در بحث تورم توانستیم یک قدم آن را مهار کنیم و قول دادیم که آن را به 3.5 درصد برسانیم و این در حالی بود که تورم 35 درصدی در دی ماه امسال بود که ما 7 واحد درصد کاهش تورم داشتیم و این بسیار ارزشمند است.


وی تاکید کرد: در این راستا دولت مقید است که از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند و این در حالی است که در این مسیر مشکلات فراوانی از لحاظ تورم و نقدینگی ایجاد می شود در تورم قدم خوبی برداشتیم و کاری که الان بسیار مهم است بحث رکود است که در دستور کار ماست.


رئیس جمهور ادامه داد: گاهی تورم و رکود با هم سازگار نیستند مانند داروهایی که با هم سازش نمی کنند و نمی توان آنان را در کنار هم پیش برد.


دکتر روحانی به بحث بیکاری اشاره کرد و گفت: در این زمینه ولو بسیار اندک کاهش ایجاد شده است و شاهد تحول در ماهها و سال های آینده خواهیم بود.


وی با بیان این که در حوزه سرمایه گذاری حدود 8 میلیارد تومان برای ایجاد سد، نیروگاه ها، معادن، فولاد اظهار داشت: در برخی از شهرستان ها در زمینه مترو سرمایه هایی را جذب کردیم و 8.5 میلیارد دیگر تا سال بعد نیز جذب خواهد شد و در شکستن رکود، تحول و تاثیر بسیاری دارد.


روحانی با بیان این که در داخل کشور سرمایه داران و کارآفرینان حرکتی را شروع کرده اند تصریح کرد: در این راستا شاهدیم که نقدینگی در مسیر درستی قرار می گیرند و بورس خیلی فعال است اما در بخش اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست و ما نیاز به تعامل با بیرون داریم و این فضای سرمایه ای بسیار بزرگ است.


رئیس جمهور با اشاره به سفرش به داووس گفت: بنده در آن جا گفتم که بیش از 100 میلیون در بخش گاز و نفت سرمایه گذاری کردیم و 75 میلیون دلار در بخش پتروشیمی بنای سرمایه گذاری را گذاشتیم و در شش ماهه اخیر 4 میلیون سرمایه گذاری خارجی داشتیم.


روحانی با بیان این که رفتن بنده با داووس برای این بود که به دنیا اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده تاکید کرد: در این زمینه یک طلوع مجدد اقتصاد ایران به وجود آمده و همه کارآفرینان جهانی و روسای کمپانی ها استقبال بسیاری با ایرانی ها داشتند و امروزه بسیاری از کمپانی هایی که به داخل کشور سفر می کنند منجر به ترافیک شده و از بخش سیاسی و اقتصادی در ظرف کمتر از شش ماه 117 گروه وارد ایران شدند.


روحانی افزود: بنده بیش از 100 ملاقات خارجی داشتم که بخشی از آن ها در داخل ایران و بخشی در خارج از آن بود و در این زمینه بازرگانان، سرمایه گذاران و مقامات سیاسی از شرق، اروپا و کشورهای دیگر عازم ایران شدند.


وی تاکید کرد: ما حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید زدیم و شاهد تحول اقتصادی در ماه آینده خواهیم بود و این نیازمند این است که حرکت اقتصادی و سیاسی از داخل ایران شروع شود البته باید فرصت خارج را مغتنم بشماریم و هم در زمینه صادرات کالا و خدمات دیگر گام برداریم زیرا ما اولین ذخایر گازی را داریم.


رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره شرکت در اجلاس داووس گفت: در این اجلاس به دعوت مقامات برگزار کننده اجلاس شرکت کردند و دیدارهایی را نیز داشتم.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات برخی از نمایندگان مجلس و طیفهای سیاسی به توافق نامه ژنو افزود: بنده اعتقاد دارم انتقاد خوب است و دولت از این موضوع استقبال میکند اما اینکه مردم ما باید انتقاد کنند و حرف بزنند موضوعی منطقی است.


رئیس جمهور کشورمان درباره اظهارات دیروز خود در جمع دانشگاهیان تصریح کرد: انتقاد بنده به دانشگاه بر این نظر بود که چرا دانشگاه در مسائل کلی حضور کمرنگ دارد. از این رو از دانشگاهیان درخواست کردم نه تنها در مسائل ببین المللی بلکه در همه مسائل دانشگاه باید محصولی به جامعه بازگرداند و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.


دکتر روحانی تاید کرد: دانشگا باید کاری کند تا محصولش در جامع و برای مردم ملموس باشد. از این رو بنده اعتقاد دارم دانشگاه نباید تنها به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند و باید چرخه تولید و فناوری را فعال کند در ضمن مسائل داخلی و بین المللی نظر دهد.


رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در بحث توافقات ژنو و یا همان اقدامات ما بحثمان برد-برد بود اما بعضی ها فکر میکنند این موضوع باید برد -باخت باشد. در حالی که این مفهوم در دنیای امروز معنی ندارد.


وی افزود: معنای برد- برد این است که ما در یک بخشی برنده میشویم و طرف مذاکره ما نیز در یکی بخشی قدم برمیدارد. از این رو برد بردی که در یک توافق باقی میماند مهم است.


دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است توجه به این نکته است که ما باید خط قرمز هایمان را رعایت کنیم و خواست مردم را مد نظر قرار دهیم و سیاست های کلی را مد نظر قرار دهیم و به عزت مردم توجه کنیم.


رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه ما امروز شاهد عزت مردم هستیم تاکید کرد: در بخش سیاسی اجتماعی روابط بین الملل ما شاهد رونق هستیم به سویی که صف های طولانی برای مذاکره با ایران و حضور در ایران بسته شده است و نشان میدهد که صدای عظمت ملت ایران به گوش همگان رسیده است.


رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز فرصت جدیدی ملت ما خلق کرده و به وجود آورده است. بنابراین در توافق نامه ژنو نیز ما یک قدم مهمی را برداشته ایم و آن این است که دشمنان ما میخواهند ایران هراسی را در جهان ترویج دهند و میخواهند به دنیا اثبات کند که ایران خطر است و در سایه این ایران هراسی به جنایت های خود ادامه دهند و در هر اموری مداخله کنند. که ما با قدرت خود اجازه ای این کار را به آنها نخواهیم داد.


دکتر روحانی افزود: ما میخواهیم به توطئه ایران هراسی ضربه بزنیم و به دنیا بگوییم که ایران هیچ خطری برای هیچ کس نیست و فعالیت هایش کاملا صلح آمیز است و فعالیت هایش در چارچوب قانون برای نظارت های بین المللی باز است.


دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ما قبل از اینکه ضربه به تحریم ها بزنیم اول ضربه به توئطه ها زدیم و فضای منطقه و دنیا را برای تعامل با جهموری اسلامی ایران آماده کردیم و البته در بحث تحریم ها نیز اولین ضربه را وارد کریدم.

 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
رئیس جمور کشورمان با بیان اینکه ما برنامه های بلندی در پیش داریم اظهارداشت: وقتی میبینیم دیگر کشورها از جمله آمریکایی ها هر روز مصاحبه میکنند و ما در کشورمان نیازی به مصاحبه نداریم توافق بزرگی است. زیرا شاهدیم آمریکاییها هر روز به دلیل فشارهای داخلی مصاحبه میکنند و دروغ را به هم میبافند و شعار میدهند درحالی که ما اصلا نیازی به مصاحبه نداریم و همه حرف هایمان را میفهمند.



وی تصریح کرد: این کشور آزاد است و همه میتوانند انتقادات و نظرات خود را انجام دهند و ما نمیتوانیم بگوییم هر کاری که انجام میدهیم نقصی ندارد.


رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: دولت طبق برخی از آمارها متوجه شد که برخی از اقشار آسیب پذیر جامعه که درآمدشان کم است از نظر سلامت و امنیت غذایی در فشار هستند. لذا تصمیمی گرفت برای اقشار ی که در فشار هستند کمکی را انجام دهد و سبد کالایی را بین آنها توزیع کند.


دکتر روحانی با بیان اینکه سبد کالایی جایگزین یارانه ها نمیشود گفت: یارانه ها در سر جای خود هست و این سبد برای اقشار آسیب پذیر جامعه است تا به آنها کمکی شود. البته باید گویم اشکالی نیز در توزیع این سبد کالایی وجود داشت که بنده به دلیل این اشکالات متاثر شدم و دستور دادم هیاتی تشکیل شود تا این مشکلات را مورد بررسی قرار دهد تا ما بعدا با چنین اشکالاتی مواجه نشویم.


رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: بنده یک نکته ای را به مردم میخواهم به طور صریح بگویم و آن این است که ما یک نه یک سیستم مالیاتی دقیقی در این کشور داریم تا ثروتمندان ثروتشان شفاش باشد و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی داریم تا فقرا وضعشان مشخص باشد.


وی افزود: ما در این سبد کالایی که در مرحله اول و چه در مرحله بعد که بین اقشار آسیب پذیر دیگر توزیع خواهد شد شامل همه مردم نخواهد شد و ممکن است برخی از مردم علی‏رقم اینکه وضع مالی خوبی نداشته باشند این سبد را دریافت نکنند. به هر حال ما نمیتوانیم یک کاری را به صورت صد در صد انجام دهیم و تنها یک بخشی برای دولت قابل شناسایی است .


دکتر روحانی با بیان اینکه ما جامعه آماری خود را به روز خواهیم کرد اظهار داشت: در صدد خاهیم بود تا آمار بروزی داشته باشیم. بنابراین اگر مردم در زمینه سبد کالایی به زحمت افتادند من به عنوان رئیس جمهور از انها عذرخواهی میکنم.


وی تصریح کرد: این دولت اگر نقصی داشته باشد آن نقص را قبول میکند و از مردم عذرخواهی خواهد کرد و ما به این عذرخواهی افتخار میکنیم و در صدد خواهیم بود تا این نقص ها را برطرف کنیم و هدفمان این است که از لحاظ معیشت به خصوص مواد غذایی در حدی که دولت توان دارد اقدامات اساسی صورت گیرد و انشاالله قدم به قدم جلو برویم و مردم کارآفرینی کنند تا مشکلات حل شود.


دکتر روحانی تاکید کرد: امیدواریم گام به گام پیش برویم تا به اهدافمان دست پیدا کنیم و از نظر سلامتی به جایگاه خوبی برسیم.


رئیس جمهور کشورمان افزود: دربحث یارانهها یکی از مباحث مهم دولت بحث سلامت است. زیرا شاهد هستیم که مردم در این بخش مورد مذیقه قرر دارند.


دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره ی اینکه آیا وقت میکنید فیلم ببینید و یا به هنرهای تجسمی توجه داشته باشید گفت: بنده به همه ی هنرها علاقه مند هستم البته در این فرصت ماه های اخیر بنده کمتر فرصت کرده ام فیلمی را ببینم.



در ادامه این گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور پیرامون مسئله فرهنگ در کشور اظهار داشت: بنده علاقه‏مند به فیلم و تئاتر هستم به هر حال تئاتر پایه سینماست صنعت با تئاتر ادغام شده و سینما را شکل داده است در هر زمینه ای ما بایستی شاهد شکوفایی بیشتری باشیم.


حجت الاسلام و المسلمین روحانی پیرامون دیدار اخیر با هنرمندان اضافه کرد: در این جلسه مفصل در بخش کوتاهی با آن ها سخن گفتم درد و دل آن ها را شنیدم و معتقدم بایستی قدم به قدم فرصت های بیشتری را برای آن ها ایجاد کنیم تا انشالله شاهد یک رابطه صمیمی تر مردم با هنرمندان باشیم.


رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در پیام اختتامیه فیلم فجر پیرامون امید در فیلم ها و سینمای کشور صحبت کردید آیا این نیازی که شما تعریف کرده اید اجتماعی است یا خواسته خود مردم گفت: ما به هنر نمی توانیم دستور دهیم اما مردم ما می توانند بخواهند بنابراین خواست مردم اصل است امروزه مردم ما نشاط و امید بیشتر می خواهند از هنرمندان خواستم در بخش های مختلف هنری از جمله تئاتر، سینما و بخش های دیگر امیدآفرین بوده و خواست مردم را مد نظر قرار دهند.


وی اضافه کرد: در پیام جشنواره فیلم فجر گفتم نباید گیشه های سینما خلوت باشد ما باید فیلمی را خلق کنیم که صف های طولانی مردم برای دیدن آن به وجود آید هنر بهترین و تاثیرگذارترین وسیله برای نشان دادن پیام به دل ها است.


وی مبارزه با ویژه خواری و فساد را خواست مردم عنوان کرد و افزود: ما به دنبال روابط خوب و عزتمندانه با دنیا هستیم چرا که مردم ما خوب و عزتمند هستند و این مهم بایستی در فیلم ها نشان داده شود بنابراین خواهش من از هنرمندان این است که به خواست ملت پاسخ داده و در سینما و تئاتر به فکر امید، نشاط و آرامش بیشتر برای جامعه باشند.


وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی براینکه با توجه به این که بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی سر وقت تحویل داده شد آیا از نحوه بررسی آن و هم چنین تغییراتی که مجلس در آن صورت داده است راضی هستید اظهار داشت: ما هر آن چه که مصوب مجلس و تایید شورای نگهبان باشد به اجرای آن موظف هستیم شاکله بودجه نباید به هم بخورد بنابراین هنوز به قضاوتی در این زمینه نرسیده ایم چرا که تاکنون کار مجلس نشده است.


رئیس جمهور ادامه داد: من می خواهم قدم خوبی برای یارانه ها در مجلس برداشته شود از لحاظ قانونی امسال دست ما باز است سقف بودجه دولت 194 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد اما مجلس با 15 هزار افزایش آن را به 210 هزار میلیارد تومان افزایش داد بنابراین باید ببینیم نهایت امر به کجا می رسد.


حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که شورای نگهبان تاکنون نظر خود را ارائه نکرده است اضافه کرد: تکلیف یارانه ها باید مشخص شود ما می خواهیم در این زمینه لایحه جداگانه ای وجود داشته باشد حتی در این زمینه با 70 نفراز نمایندگان مجلس نیز مشورت کرده ایم حتی در سخنرانی بنده در مجلس بحث عمده یارانه بود.


در ادامه این گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور با بیان این که علاقه مندم مقداری پیرامون یارانه ها با مردم صحبت کنم اظهار داشت: دولت در زمینه این که یارانه عده ای قطع شده و یارانه عده دیگر بماند تصمیمی ندارد ما قرار است فرمی در اختیار مردم قرار دهیم تا براساس آن تصمیم درستی اتخاذ کنیم و در عین حال از مردم می خواهیم آن هایی که نیازمند نیستند انصراف دهند چرا که با این عمل دست ما برای رسیدگی به نیازمندان بازتر می شود.


وی با اشاره به بخش سلامت و محیط زیست در کشور تصریح کرد: آمارها به ما نشان می دهد در تهران 100روز وضعیت ناسالم هوا داشتیم در سال 91، 210 روز هوای پاک در تهران داشتیم که فاجعه بزرگی است در بخش محیط زیست نیازمند سرمایه گذاری هستیم و ناوگان را باید عوض کنیم جای تاسف دارد کشوری که بالاترین منابع گازی را در اختیار دارد برای مصارف خانگی خود دچار مشکل می شود.


رئیس جمهور تاکید کرد: به حول قوه الهی سال آینده مشکل گاز نخواهیم داشت و دولت در این زمینه برنامه ریزی گسترده ای کرده است انرژی و برق در سال گذشته دچار مشکل شد چرا که درآمد آن ها برای یارانه گرفته شد بنابراین تصمیم داریم درآمدی از برق را برای یارانه مردم برداشت نکنیم.


حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که مردم ما در بخش سلامت دچار مشکل هستند ادامه داد: مردم برای بخش درمان به بیمارستان و برای دریافت دارو و تجهیزات پزشکی جای دیگری می روند ما تصمیم داریم کاری کنیم که بیماری که وارد بیمارستان می شود تمام نیازهایش یکجا برطرف شود بنابراین سرگردانی ها بایستی در این زمینه از بین برود و ما در این حوزه قدم به قدم حرکت خواهیم کرد.
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
وی قدم اول در بخش سلامت را بیمه کامل نیازمندان عنوان کرد و افزود: دولت مصمم است در طول این 4 سال تمام مردم را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دهد در این زمینه قدم اول مخصوص نیازمندان است من قول می دهم که 5 میلیون اول را سال آینده بیمه کنیم.


رئیس جمهور با بیان این که در زمینه هدفمندی یارانه ها قانون اجرا نشده و عدالت نیز در نظر گرفته نشده است تصریح کرد: مردم بایستی به طور یکسان یارانه دریافت کنند ما مصمم هستیم نقص ها را کاهش داده و بخش از منابع درآمد را نیز در این بخش صرف کنیم.


حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که مصرف انرژی در کشور دو برابر مصرف جهانی است افزود: ما همین انرژی را به سم و دود تبدیل می کنیم موضوع محیط زیست بایستی حل و فصل شود و بحث سلامت نیز در یارانه ها دیده شود در این زمینه بایستی شرایطی فراهم کنیم که این قدم ها به زودی برداشته شود.


رئیس جمهور تاکید کرد: کنترل تورم و مسئله رکود جز اهداف اصلی این دولت است شیب ها ملایم خواهد بود در قدم بعدی یارانه مردم دچار مشکل نخواهد شد و ما باید برای گام های بعدی دست به دست هم دهیم و به جایی برسیم که قیمت ها یکسان شود و در این مسیر قدم ها باید تداوم داشته باشد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مصادیقی را از مبارزه با رانت خواری ارائه بفرمایید گفت: در رابطه با مبارزه با فساد خیلی صحبت شده وقتی مردم ما بحث مبارزه با فساد مطرح می شود تردید دارند که شاید این مباحث به نتیجه ای نرسد در این زمینه مشکلات ساختاری وجود دارد که باید دولت آن ها را حل کند مواردی را با آن برخورد کرده ایم که تکان دهنده بود از جمله فرد یا افرادی بودند که سواستفاده کرده و پول بیت المال نقد مردم و بخشی از نفت آن ها را در اختیار افراد دیگر قرار دادند رقم این پول بالا و نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان است ما در این زمینه باید با مجلس و قوه قضاییه همکاری کنیم تا این پول مردم به بیت المال بازگردد.


وی افزود: 8 هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است و درآمد یک ماهه کل کشور است و حدود 10 هزار میلیارد تومان کل بودجه عمرانی سالی است که تمام می شود این پول در اختیار یک فرد قرار گرفته بنده در این زمینه به دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی گفتم و آن ها پاسخ دادند که این پول را به کشور باز می گردانیم ولی حرفهایشان همه دروغ است زیرا بررسی کردیم ودیدیم نادرستی به وجود آمده است.


روحانی اضافه کرد: در این زمینه به معاون اولم دستور دادم تا بحث رانت و ویژه خواری را مورد بررسی قرار دهد تا ریشه این رانت ها خشک شود.


وی تاکید کرد: به وزارت اطلاعات نیز دستور دادم که وارد این مسئله شود و پول مردم را به خود خزانه بازگرداند و اگر از لحاظ ساختاری قدم برداریم این فساد در کشور ما تکرار نمی شود.


رئیس جمهور در پایان این برنامه فرصت را غنیمت شمرد و یک بار دیگر عید بزرگ انقلاب را به ملت ایران تبریک گفت و خاطر نشان کرد: امیدوارم که در 22 بهمن شاهد حماسه دیگری باشیم و مردم وحدت و انسجام را مد نظر قرار دهند تحمل ها را بالا برده و جایی که کار نقادانه است نقد سازنده داشته باشند زیرا این نقدها برای تعالی کشور نیازمند است باید به یکدیگر احترام گذاشت و بنده دعای خیر مردم و نظارت آنان را خواستارم.

 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
دکتر روحانی با بیان اینکه ما جامعه آماری خود را به روز خواهیم کرد اظهار داشت: در صدد خاهیم بود تا آمار بروزی داشته باشیم. بنابراین اگر مردم در زمینه سبد کالایی به زحمت افتادند من به عنوان رئیس جمهور از انها عذرخواهی میکنم.
وی تصریح کرد: این دولت اگر نقصی داشته باشد آن نقص را قبول میکند و از مردم عذرخواهی خواهد کرد و ما به این عذرخواهی افتخار میکنیم و در صدد خواهیم بود تا این نقص ها را برطرف کنیم و هدفمان این است که از لحاظ معیشت به خصوص مواد غذایی در حدی که دولت توان دارد اقدامات اساسی صورت گیرد و انشاالله قدم به قدم جلو برویم و مردم کارآفرینی کنند تا مشکلات حل شود.

شجاعت در عذر خواهی کردن و اعتراف به اشتباه ؛ واقعا جای تحسین داره که کمتر بین مسئولین به چشم میخوره .
 
بالا