اصول مهندسي در طراحی سایت

mmmonire

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
با پیدایش وب سایت خیلی چیزها تغییر کرده است. که می توان این تغییرات را درسيستمهاي اطلاعاتي و معماري سيستمها ی ارائه شده، کیفیت طراحي آنها و نحوه ارتباطشان با كاربران مشاهده کرد. اگر بخواهيم علت این تحول و دگرگونی را بررسي كنيم ميتوانيم به تعداد كاربران و احتیاجات گروهي آنها اشاره کنیم كه تعیین کننده جزئیاتی خواهد بود كه نيازهاي آنها خواهد داشت.

مهندسي نرمافزار و مهندسي وب سایت شباهت بسیاری با همدیگر دارد، هر دو دارای اجزايي همانند تجزیه و تحلیل سيستم، طراحي الگو، استانداردها، مدل پروسه، آزمايش و... را دارند و به طور کلی تنها توانایی های وب و اينترنتي هستند كه باعث تمایز این دو رشته می شوند.

يك برنامه تحت وب بیشتر ویژگی های برنامه هاي تحت ويندوز را دارد. همچنين بايد دارای قابليتهايي مثل پشتيباني از پروتكلهاي اينترنتي و استانداردهاي تحت وب باشد. اين نوشته تفاوت هایی كه مهندسي وب را از نرم افزار جدا مي داند، بررسی می کند. براي اين كارتنها كافي است خصوصیات برنامههاي تحت وب، نحوه طراحي وب سایت وآزمايش و ارزيابي آن را با مهندسي نرم افزار مقايسه كنيم.
دستورالعملهاي تحت وب
برنامهها و دستورالعملهای تحت طراحی وب سایت در همه رایانه ها اجرا می شوند و به برنامهاي که روي دستگاه كلاينت نصب شود احتیاج نیست (البته برخي از برنامههاي گسترده و پیچیده به نصب Active Xهاي خاصي نياز دارند).اين برنامهها براي استفاده جمع بزرگتري از كاربران درست شدهاند و داراي ویژگی هایی هستند كه برنامههاي ديگر غير وب اغلب آنها را ندارند. از جمله ویژگی های اين برنامه ها به شرح زیر است:

- با تنوع بالای اطلاعات کار می کنند.
- اين برنامهها ميتوانند به صورت پورتال درآيند.
- توسط این برنامه ها اخبار،مطالب و معلومات و ... را می توان دانلود کرد.
- عملکرد برنامههاي تحت وب سایت معمولاً به صورت سرويسدهنده است.
- برنامههاي تحت وب داده ها و مطالب را براي همه كاربران به اشتراك ميگذارند.
- برنامههاي تحت سایت براي بدست آوردن معلومات كاربران از فرم استفاده ميكنند.
- مخاطبان برنامههاي تحت وب نامحدودند و اجتماع بزرگي از آنها در سنين و موقعیت های متفاوتی از برنامههاي تحت طراحی وب سایت استفاده ميكنند. عامل كيفيت

عواملی كه براي كيفيت و چگونگی برنامه هاي تحت وب سایت بايد در نظر گرفت، تمام فاكتورهايي است كه بايد در Quality Assuranceهمه ی نرم افزارها رعايت شود؛ مانند Reliability ،Testability ،Integrity و Maintainability علاوه بر چندين فاكتور اصلی كه بايد در برنامه هاي تحت وب باشند مانند Usability ،Functionality و Accessibility كه بسيار حائز اهمیت هستند و نبودن هر يك از اين فاكتورها باعث بوجود آمدن مشكلاتي در برنامه تحت وب می شود. طرح ساخت برنامههاي درمعرض وب سایت
براي طراحي سيستمهاي تحت وب روش های مختلفی بوده است، اما استفاده تركيبي از چندين الگو و نمونه زير ميتواند راه حل مناسبي باشد:

- طرح Spiral براي ساخت نرم افزار
-طرح Incremental براي ارتقاء دادن نرم افزار
- طرح Prototype براي یافتن احتیاجات كاربران
- طرح RAD براي ساخت زير سيستمها و كامپوننتهاي برنامهها اگر چه برنامههاي تحت وب سایت به وسیله مدلها و الگوهاي بالا ميتوانند طراحي شوند، اما مدلهاي ديگري نيز براي طراحي وجود دارد كه ميتوان به مدل طراحي Content ،Navigation و طراحي واسط كاربر اشاره كرد. به طور كلي مي توان توسعه برنامه هاي تحت وب را در سه مرحله انجام داد:

اولین مرحله،آماده سازی RDD (سرنام Requirement Definition and Description) است كه روش تهيه آن در پرسشهاي زير موجود است:

- هدف توليد برنامه چيست ؟
- دليل نياز به برنامه تحت وب چيست ؟
- كاربران این برنامه ها چه افرادی هستند؟
- در برنامه تحت وب سایت چه مطالبی و از كجا استفاده ميشود و نحوه رابطه اين مطالب با برنامه به چه صورت است؟

مرحله دوم، آنالیز اطلاعات RDD است كه متن SRS را كه نيازهاي كاربران و سيستم را به طور دقیق و كامل تعیین كرده است به وجود ميآورد.

مرحله سوم نيز روند طراحي و ساخت است كه در دو مرحله به نامهاي طراحي Content و ساختار برنامه شکل می گیرد. امتحان برنامههاي تحت وب
اصولآ آزمايش وامتحان برنامههاي تحت وب و برنامه هاي غير وب خیلی شبیه به یکدیگر است، با اين اختلاف كه جمع بزرگي از مخاطبان با برنامههاي تحت وب سایت كار ميكنند و شما قادر نیستید آنها را ببینید و در مورد چگونگي استفاده از سيستم راهنمايیشان كنيد،پس حتما درمحک اين سيستمها دقت و ظرافت زیادی داشته باشید. بخش هایی كه بايد حتماً در آزمايش برنامههاي تحت وب به آنها رسیدگی شود شامل موارد زیر است: -صفحات وب -متن صفحات يا Content -آزمايش زمان بارگذاري صفحات -ارتباطات بين صفحات يا Navigationها
نتيجه
از آنجاییکه، برنامههاي تحت وب در وب سایت و محيط برون سازماني استفاده ميشوند داراي پيچيدگيهاي زیادی هستند.اخیرا استفاده از این برنامه ها بسيار زياد بوده است و تقريباً اکثر شركتهايي كه ميخواهند خدماتی را به مشتريان خود عرضه كنند از برنامه هاي تحت وب سایت استفاده ميكنند، و این کار به نوبه خودش لزوم استفاده از مهندسي طراحی سایت را در ايجاد اين برنامه ها روشن می سازد.

مهندسي طراحی وب سایت،شبکه يا اينترنت شاخه ای جديد در صنعت رایانه است كه از حدود چند سال قبل حدودا پنج سال، به صورت رشتهاي حتي مجزا از مهندسي نرمافزار درآمده و در دانشگاههاي معتبر IT تدريس ميشود. www.sitesazi.com
طراحی سایت
 
بالا