اگر معتاد به استفاده از فيسبوك هستيد

*ArEzOo*

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
[h=2]
[/h]
چه قبول كنيم چه نه، شبكههاي اجتماعي، مخصوصا در اين روزها فيسبوك، زندگي همه ما يا اكثريت ما را تغيير داده است؛ كافي است يك روز برق نباشد يا اينترنت قطع باشد تا خيلي از ماها حس بدي داشته باشيم و مدام اضطراب داشته باشيم و دنبال راهي براي چك كردن صفحههاي شخصيمان باشيم، اين قطعا يك اعتياد است؛ اعتيادي كه البته برخيها آن را بد نميدانند اما در اين مطلب كاملا علمي بر اساس شواهد و يافتهها و پژوهشها خوب و بدهاي شبكههاي اجتماعي و تاثيرات آنها را روي افراد نوشتهايم تا خودتان نتيجهگيري كنيد.

يك بر صفر به نفع فيسبوك

خوب: يك شبكه حامي پيدا ميكنيد


دكتر جوان كانتر، پروفسور روانشناس و نويسنده كتاب «خلاق باشيد، از اضطراب دور شويد» ميگويد: انسان نياز دارد كه اجتماعي باشد، شبكههاي اجتماعي هم بر اساس همين نياز طراحي شدهاند، بر اساس نياز انسان به داشتن روابط اجتماعي و تعلق به يك گروه و جمعيت و... خبر داشتن از اقوام و فاميل و دوستان و سهيم شدن در احساسات آنها ميتواند حال انسانها را خوب كند، به خصوص كه به وسيله شبكههاي اجتماعي شما به سرعت از اتفاقات باخبر ميشويد و حس خوبي پيدا ميكنيد.

يك يك مساوي

بد: بلد نخواهيد بود خوب حرف بزنيد


پس از يك روز سخت خيلي راحت است كه مقابل لپتاپ يا موبايلتان بنشينيد و در عرض يك ساعت از حال و احوال همه دوستان باخبر شويد، اما صبر كنيد، پروفسور شري تركل، فوقتخصص روانشناسي باليني از دانشگاه MNT و نويسنده كتاب «تكنولوژي ما را از هم دور ميكند» ميگويد: «نتيجه تحقيقات 3 ساله نشان ميدهد كه اعتياد به استفاده از سايتهاي اجتماعي و فيسبوك روي مهارتهاي ارتباطي انسانها تاثير ميگذارد. تحقيقات ما نشان داده كه هر چند ساعتهاي بيشتري در فيسبوك بگذرانيد كمتر و كمتر حرف خواهيد زد و در نتيجه در درازمدت اصلا از امكان ارتباط برقرار كردن با كلام استفاده نخواهيد كرد. مطالعات ما نشان داده كه متوسط حرف زدن انسانهايي كه به شبكههاي اجتماعي معتاد ميشوند بسيار پايين ميآيد و حتي در مواردي آنها اعتماد به نفس لازم براي صحبت كردن هدفمند را از دست ميدهند.»

دو يك به نفع فيسبوك

خوب: سريع در جريان قرار ميگيريد


با شبكههاي اجتماعي اخبار و اطلاعات به سرعت منتقل ميشوند. در واقع شبكههاي اجتماعي باعث ميشوند معلومات و دانستههای افراد بالاتر برود. حالا كافي است كه به فهرست دوستانتان نگاهي بيندازيد تا از افراد مختلف سؤالات خود را بپرسيد و سريع به جواب آن برسيد. در واقع شبكههاي اجتماعي باعث ميشوند كه هر فردي امكان دسترسي به دانستههای تعداد زيادي از انسانها را داشته باشد.

دو دو مساوي

بد: مغزتان كند ميشود


به طور معمول انسانها در زمان سر زدن به شبكههاي اجتماعي غذا ميخورند، با تلفن حرف ميزنند يا كارهاي خود را انجام ميدهند اما اين كار به نفع مغز انسان نيست. دكتر استفان ايوانز، فوقتخصص نورولوژي در بيمارستان جان هاپكينز ميگويد: تحقيقات جديد نشان داده كه مولتي تكس بودن به نفع مغز نيست، در واقع وقتي ميخواهيد چند كار را با هم انجام دهيد حافظه كوتاهمدت شما دچار مشكل ميشود و مرتب ايست ميكند و ميپرسد: خب كجا بودم؟ اينگونه كيفيت عملكرد مغز پايين ميآيد و ميزان اضطراب كلي در بدن بالا ميرود. مطالعات ما نشان داده كه افرادي كه در طول روز به مدت زيادي از شبكههاي اجتماعي استفاده ميكنند قدرت خلاقيت و توان حل مسائل خود را از دست ميدهند و سرعت عكسالعمل مغزي آنها براي حل مسائل كاهش پيدا ميكند.»


سه دو به نفع فيسبوك

خوب: افرادي مثل خودتان را پيدا ميكنيد


دكتر بنجامين ميلر، مدير مركز سلامت اجتماعي دانشگاه كلرادو ميگويد: «شايد بزرگترين حسن شبكههاي اجتماعي اين است كه در آن شما ميتوانيد افرادي مثل خودتان را به سهولت پيدا كنيد.
در اين شبكهها ميتوان بر اساس علايق و ديدگاههاي مشترك افرادي مشابه خود را پيدا كرد و با آنها ارتباط برقرار كرد. در واقع حالا گروههاي بسياري مثل افرادي كه براي حفاظت از محيط زيست يا نجات گونههاي كمياب حيوانات تلاش ميكنند عمده فعاليت خود را از طريق عضويابي در اين شبكهها انجام ميدهند.

سه سه مساوي

بد: هميشه در حالت ترس هستيد


دكتر اسكارلت آلا پركينز، متخصص روانشناسي كه تحقيقات طولانيمدتي را روي رفتار نوجوانان و جوانان انجام داده است ميگويد: «شبكههاي اجتماعي و به خصوص فيسبوك حالت بسيار ناراحتكننده و شايعي را رقم زدهاند كه ما آن را به اختصار FoMo (ترس از دست دادن) ميناميم. در اين حالت همه به خصوص جوانها با حضور در شكبههاي اجتماعي احساس كمبود نسبت به ديگران دارند. آنها دائما اين حس را دارند كه ديگران شاد و خوشحال و موفق هستند و آنها از بقيه عقب ماندهاند و فرصت را از دست دادهاند. خاصيت شبكههاي اجتماعي در اين است كه اغلب افراد لحظات خوش و خاطرات خوب و موفقيتهايشان را ثبت ميكنند و اين ميتواند به ديگراني كه عكسها و نوشتههاي آنها را دنبال ميكنند حس عقب ماندن و ناراحتي بدهد.»

چهار چهار مساوي

بد: مغزتان پر ميشود از اطلاعات به درد نخور


در پايان يك روز حتي اگر هيچ كاري هم نكرده باشيد احساس خستگي ميكنيد، چرا كه مغز شما مشغول پالايش و تصفيه اطلاعات پراكنده اما گستردهاي است كه از اين شبكهها گرفتهايد. فكرش را بكنيد كه با يك ربع گشت و گذار در فيسبوك ممكن است مطالبي در مورد قتلهاي خانوادگي در بنگلادش، بيسرپناه بودن گربهها در مكزيك، زنداني شدن معترضان در چين، به همراه شرح سفر يكي از دوستانتان، خاطره دوست ديگر و آشپزي يك دوست ديگر را در ذهنتان داشته باشيد، طبيعي است كه مغز شما در اين حالت پر از اطلاعات پراكنده و غالبا بيفايده ميشود كه فقط به كار خسته كردن مغز ميآيند. دكتر هانس ورلن اشميت، از دانشگاه دارمشتات آلمان ميگويد: «انيشتين هر وقت در حل مسئلهاي به مشكل برميخورد به ماهيگري ميرفت. اغلب هم راهحل مسئله را پيدا ميكرد، فكر ميكنيد اگر ميخواست در زمان حل مسئله به فيسبوك يا توييتر مراجعه كند ميتوانست پاسخ سؤال را پيدا كند؟»

چهار سه به نفع فيسبوك

خوب: ميتوانيد الگوهاي مناسب پيدا كنيد


دكتر جولي آپ تاون جونيور، مسئول انجام پژوهش رفتارهاي تقليد شده از اينترنت در دانشگاه كلرادو ميگويد: «استفاده از شبكههاي اجتماعي ميتواند براي شما الگو و مدل ايجاد كند، براي مثال كسي كه موفق شده با رژيم غذايي از وزن خود بكاهد ميتواند شما را هم ترغيب به گرفتن رژيم غذايي كند.»

پنچ چهار به ضرر فيسبوك

بد: هميشه ترس از تنها شدن داريد


دكتر تاركلر ميگويد: «تكنولوژي باعث شده كه انسان هميشه بخواهد با ديگران در ارتباط باشد اما اين حالت دو مشكل اساسي را ايجاد كرده است؛ اول اينكه انسانها با اين حالت هميشه «ترس از تنهايي» پيدا ميكنند و اگر فقط يك ساعت امكان دسترسي به فناوريهاي ديجيتال را نداشته باشند ترس و اضطراب آنها را فراميگيرد. این روزها میتوانید انساني را پيدا كنيد كه بتواند از يكي،دو ساعت تنها ماندن با خود لذت ببرد و از اين زمانها استفاده كند؟»

شش چهار به ضرر فيسبوك

بد: حسادت يقه شما را ميگيرد


در يك مطالعه گسترده مشخص شد كه نوجوانان پس از استفاده روزمره از شبكههاي اجتماعي احساس نامناسبي داشتند و همگي متذكر ميشدند كه پس از استفاده از شبكههاي اجتماعي حال روحي آنها بدتر از زمان قبل از استفاده بوده است. جالب است كه اصليترين حسي كه استفاده از فيسبوك در افراد اين گروه سني ايجاد كرده است «حس حسادت» و بعد از آن «حس خشم» بوده است!

هفت چهار به ضرر فيسبوك

بد: بيشتر پول خرج ميكنيد

تحقيقات انجام شده در فرانسه نشان داده است كه استفاده افراطي از شبكههاي اجتماعي باعث ميشود فرد تمايل بيشتري به پول خرج كردن و رفتارهاي افراطي در اين زمينه داشته باشد. در واقع هرقدر ميزان استفاده از اين شبكهها بيشتر باشد، به همين ميزان هزينه كردن افراد به خصوص براي مسائل غيرضروري و به خصوص در زمينه پوشاك، لوازم آرايشي و جواهرات بيشتر است.

 
بالا