افضليت حضرت فاطمه(س) برحضرت مريم
عنوان « سيدة نساء العالمين » در ميان شيعيان مختص به حضرت فاطمه زهرا (س) است و بر هيچ زن ديگري حتي مريم و خديجه اطلاق نمي شود . اين عنوان بيانگربرتري حضرت فاطمه(س) برتمامي زنها ازجمله حضرت مريم مي باشد. درميان اهل سنت درمورد اين « عنوان » اختلاف وجود دارد ؛ عده اي آن را مختص به حضرت مريم مي دانند و بعضي ديگر اين صفت را مخصوص مريم ، آسيه ، خديجه و فاطمه مي دانند وبرخي اين عنوان را مخصوص حضرت فاطمه(س) مي دانند و اين در حالي است كه در احاديث اهل سنت شش طائفه روايات وجود دارد . طائفه اول تا پنجم ، عناوين « سيدة نساء العالمين » و « سيدة نساء هذه الامة » و «سيدة نساءالمؤمنين» و « سيدة نساءالمسلمين» و «سيدة نساءاهل الجنة» را به حضرت فاطمه نسبت داده ؛ و وطائفه ششم ، عنوان « سيدة نساء العالمين » را بر مريم ، وآسيه ، خديجه و فاطمه(س) بكار برده است و اكثر روايات طوائف اول تا پنجم ازطريق عائشه نقل شده است .
الف ـ راوايات
طائفه اول « سيدة نساء العالمين »
1 ـ « عن عائشه رضي الله عنها ان النبي (ص) قال و هو في مرضه الذي تو في فيه : يا فاطمه الا ترضين ان تكوني سيدة نساء العالمين و سيدة نساء هذه الامة و سيدة نساء المؤمنين . » 1 عائشه روايت مي كند كه پيامبر (ص)
1 مستدرك حاكم 3/156 /تحقيق الدكتور يوسف المرعشلي و مسند ابي داود الطيالسي (م204) ص197 و سنن الكبري للنسائي ج4ص252و ج5 ص147 و الذرية الطاهره /محمد بن احمد الدولابي (م310) ص102 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و مسند الطيالسي ج: 1 ص: 196 حديث 1373 و فتح الباري - ابن حجر ج 7 ص 82 وشرح نهج البلاغة - ابن أبي الحديد ج 41 ص 23 و السنن الكبرى - النسائي ج 4 ص 252 و السنن الكبرى - النسائي ج 5 ص 147 حديث 8517 و شرح نهج البلاغة -ابن أبي الحديد ج 41 ص 23 و الدر المنثور - جلال الدين السيوطي ج 2 ص 23 و الطبقات الكبرى/ محمد بن سعد ج 2 ص 248 و همان ج 8 ص 27 و مناقب آل ابي طالب - ابن شهر آشوب ج 3 ص 135 و سير أعلام النبلاء - الذهبي ج 2ص 130 و تفسير القرطبي ج: 4 ص: 83 والمستدرك على الصحيحين ج: 3 ص: 170 و الفردوس بمأثور الخطاب ج: 3 ص: 145 و فتح الباري ج: 9 ص: 324 و فتح الباري ج: 7 ص: 105 و عون المعبود ج: 6 ص: 114 وفيض القدير ج: 4 ص: 422 و حلية الأولياء ج: 2 ص: 42 وسير أعلام النبلاء ج: 2 ص: 118 و الاستيعاب ج: 4 ص: 1895 و الطبقات الكبرى ج: 8
در مرضي كه از دنيا رفت فرمود : فاطمه جان ! راضي نيستي برترينِ زنان عالم وبرترين زنان اين امت وبرترين زنان مؤمنين باشي ؟
ابن ابي الحدبد ، سيدة نساء العالمين بودن حضرت فاطمه را اجماعي دانسته وهيچ كسي را همطراز اونمي داند:
«وكيف تكون عائشة أو غيرها في منزلة فاطمة ، وقد أجمع المسلمون كلهم من يحبها ومن لا يحبها منهم إنها سيدة نساء العالمين » 1
عائشه ويا ديگران چگونه مي توانند بافاطمه دريك درجه قرار گيرند ، درحالي كه تمامي مسلمين چه كساني كه فاطمه رادوست مي دارند وچه كساني كه فاطمه رادوست نمي دارند ، اتفاق واجماع دارند بر اينكه فاطمه برترين زنان عالم مي باشد.
گرچه عبارت ابن ابي الحدبد قلب هارا نيزآتش مي زند!!! زيرا دربين مسلمين كساني هم هستند كه فاطمه را دوست نمي دارند.
2 ـ « عن عمران بن حصين قال قال رسول الله (ص) : يابنية اما ترضين ان تكوني سيدة نساء العالمين؟قالت: يا ليتها ماتت فاين مريم بنت عمران ؟ قال لها : اي بنية تلك سيدة نساء عالمها وانت سيدة نساء عالمك .»2
عمر ان بن حصين روايت مي كند كه پيامبر (ص) فرمود : دخترم ! راضي نيستي كه برترين زنان عالم (سيدة نساء العالمين) باشي؟حضرت فاطمه(س) فرمود : اي كاش مرده بودم پس مريم دختر عمران چه مي شود ؟ حضرت پيامبر(ص) فرمود : دختركم ! او برترين زنان دوران خود بود و تو برترين زنان دوران خود هستي .
ص: 27 و الإصابة ج: 7 ص: 604 و الإصابة ج: 8 ص: 56 و تهذيب الأسماء ج: 1 ص: 162 و سبل السلام ج: 3 ص: 149 و الذرية الطاهرة ج: 1 ص: 102 و كتاب الوفاة ج: 1 ص: 23 و تهذيب الأسماء ج: 1 ص: 315
1 شرح نهج البلاغة /ابن أبي الحديد ج 2 ص 17
2 فضائل سيدة النساء/ عمر بن شاهين ص25
3 ـ « قوله صلي الله عليه و آله : انها سيدة نساء العالمين . حضرت پيامبر (ص) فرموده است كه فاطمه برترين زنان عالم است . »1
4 ـ « فقد ثبت ان فاطمه سيدة نساء العالمين . »2 در روايات ثابت است كه فاطمه برترين زنان عالم مي باشد .
5 ـ « ... ثم قال ]رسول الله[ لي يا فاطمه اما ترضين ان تكوني سيدة نساء هذه الامة و سيدة نساء العالمين فضحكت . »3
سپس پدرم به من فرمود : فاطمه ! راضي نيستي از اينكه برترين زنان اين امت و برترين زنان عالم باشي ؟ لذا خوشحال شدم و خنديدم .
طائفه دوم « سيدة نساء هذه الامة »
قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) يا فاطمة ألا ترضين أن تكوني سيدة نساء المؤمنين أو سيدة نساء هذه الأمة؟4
طائفه سوم «سيدة نساءالمؤمنين»
1 صحيح البخاري ج: 5 ص: 2317 و صحيح مسلم ج: 4 ص: 1905 حديث 2450 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و سنن ابن ماجه ج: 1 ص: 518
حديث 1621 و المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032 و تهذيب الكمال - المزي ج 53 ص 249 و مسند أحمد ج6 ص282 حديث 26456 و مسند الطيالسي ج: 1 ص:
196 حديث 1373 و مسند أبي داود الطيالسي- سليمان بن داود الطيالسي ص 197 و صحيح البخارى - البخاري ج 7 ص 142 و صحيح مسلم - مسلم النيسابوري ج 7 ص 143 و تحفة الأحوذي - المباركفوري ج 2 ص 214 و السنن الكبرى - النسائي ج 4 ص 252 و السنن االسنن لكبرى - النسائي ج 5 ص 146 و السنن الكبرى -
النسائي ج 5 ص 147 حديث 8517 و خصائص أمير المؤمنين / النسائي ص 119 و الطبقات الكبرى - محمد بن سعد ج 2 ص 248 و همان ج 8 ص 27 و سير أعلام
النبلاء - الذهبي ج 2 ص 120
2 صحيح البخاري ج: 3 ص: 1326 حديث 3426 و همان 5/2317 و همان 7/142 و صحيح مسلم ج: 4 ص: 1905 حديث 2450 و صحيح مسلم – مسلم النيسابوري ج 7
ص 143 و سنن ابن ماجه ج: 1 ص: 518 حديث 1621 و مسند أحمد ج: 6 ص: 282 حديث 26456 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و فتح الباري
– ابن حجر ج 7 ص 105 و همان ج 11ص 67السنن الكبرى – النسائي ج 5صص 146 و147 حديث 8517 وهمان 4 / 252 و خصائص أمير المؤمنين / النسائي ص 119 و
تهذيب الكمال – المزي ج 53 ص 249 و سبل الهدى والرشاد - الصالحي الشامي ج 11 ص 53 و المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032 و مسند الطيالسي /
سليمان بن داود الطيالسي ج: 1 ص: 196 حديث 1373 و همان 1/ 197 و تحفة الأحوذي المباركفوري ج 2 ص 214 و و الطبقات الكبرى - محمد بن سعد ج 2 ص 248
و همان ج 8 ص 27 و سير أعلام النبلاء - الذهبي ج 2 ص 120
3 فتح الباري شرح صحيح البخاري / ابن حجر ج7 ص 85 و فيض القدير شرح الجامع الصغير / المناوي ج 4 ص393 و شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد معتزلي 14/22 و
صحيح ترمذي رقم الحديث 3781 باب مناقب الحسن و الحسين . و مصنف ابن ابي شيبة 12/17 و الموارد ابن حبان ص551 و صحيح ابن خزيمه ج2 ص206 و فضائل
صحابه ، نسائي ص76 .
4 فيض القدير شرح الجامع الصغير / المناوي ج 3 ص139
5 مسند احمدبن حنبل 6/282 و طبقات ابن سعد 2/40 و اسد الغابة 4/16 و الذرية الطاهرة / الدولابي ص102
قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) يافاطمة ألا ترضين أن تكوني سيدة نساء المؤمنين أو سيدة نساء هذه الأمة؟1
طائفه چهارم « سيدة نساءالمسلمين»
«ثم قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) الا ترضين أن تكوني سيدة نساء الأمة أو نساء المسلمين فضحكت لذلك.»2
طائفه پنجم «سيدة نساءاهل الجنة»
« فقال أما ترضين أن تكوني سيدة نساء أهل الجنة أو نساء المؤمنين فضحكت لذلك.»4
پس پدرم به من فرمود : فاطمه ! راضي نيستي از اينكه برترين زنان بهشت و برترين زنان مؤمنين باشي ؟ لذا خوشحال شدم و خنديدم .
ازاحاديث فوق به دست مي آيد كه حضرت زهرا سلام الله عليها ازتمامي زنها ازاولين وآخرين ازجمله حضرت مريم برتر مي باشد.
توضيح اين كه : براساس آيه مباركه ( كنتم خير امه اخرجت للناس ) امت پيامبر (ص) برتر از امت هاي گذشته مي باشد ومشهور دربين مسلمين اين است كه حضرت مريم ، پيامبر نبوده وازامت انبياي گذشته محسوب مي شود ولي طبق آيه «واذ قالت الملائكة يا مريم إن الله اصطفاك وطهرك واصطفاك على نساء العالمين» برترين زنان امت انبياي گذشته است برتر مي باشد.اما فاطمه عليهاسلام براساس احاديث فوق ، افضل وبرترين زنان امت پيامبر(ص) مي باشد وچون امت پيامبر(ص) برتر از امت هاي پيشين مي باشد ، پس كسي كه برترين زنان اين امت مي باشد ، افضل وبرتر ازكسي است كه برترين زنان امت هاي گذشته باشد ، پس حضرت فاطمه برتراز حضرت مريم مي باشد
1 المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032
2 صحيح البخاري ج: 3 ص: 1326 حديث 3426 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34230 وحديث34231
3 تهذيب الكمال ج: 35 ص: 249 و سبل الهدى والرشاد - الصالحي الشامي ج 11 ص53 و المستدرك - الحاكم النيسابوري ج 4 ص 44
طائفه ششم
1ـ « عن عبدالرحمن بن ابي ليلي قال : رسول الله (ص) : فاطمة سيدة نساء العالمين بعد مريم ابنة عمران وآسيه امرأة فرعون وخديجة ابنة خويلد .» 1 عبدالرحمن بن ابي ليلي روايت مي كند كه پيامبر(ص) فرمود : پس از مريم دختر عمران و آسيه همسر فرعون و خديجه دختر خويلد فاطمه برترين زنان عالم است .
گرچه اين طائفه با روايات طوائف بالا تعارض و تضادي باهم ندارند تا به دنبال وجه جمع و راه حل باشيم ؛ زيرا روايات طوائف بالا به خاطر مستفيض بودن ، برطائفه ششم كه فقط يك روايت است ترجيح دارد ولي درعين حال دقت نظر در اين روايات مبين اين است كه هر تمامآن ها بيانگر يك مطلب است وآن اينكه : حضرت آسيه تا زمان تولد حضرت مريم برترين زنان عالم بوده است و با تولد حضرت مريم سيادت وسروري او به پايان خود رسيد و برتري و سيادت از آن حضرت مريم گرديد كه در دوران حضرت خديجه به سر رسيد و دوران سيادت همسر پيامبر(ص) آغاز گرديد ، با تولد حضرت فاطمه(س) دوران برتري او برچيده شد و دوران سيادت و برتري حضرت فاطمه(س) برتمامي زنها ازاولين وآخرين آغاز گرديد وتا قيامت ادامه خواهد داشت واين در حالي است كه با تولد حضرت فاطمه(س) چيزي از برتري خديجه كم نمي شود و با تولد او چيزي از برتري و سيادت مريم كم نمي گردد و… همانند ظهور پيامبران الهي كه با ظهور پيامبر اسلام (ص) از قداست و فضيلت عيسي كم نشد و با ظهور او از قداست و فضيلت موسي كاسته نشد بلكه خداوند به مرور پيغمبر كاملتر مي فرستاد .
1 مصنف ابن ابي شيبة (م235) ج7 ص 527 كتاب الفضائل باب ماذكر في فضل فاطمه ودر المنثور/ سيوطي ج2 ص23 تفسير سوره آل عمران و طبقات المحدثين
باصبهان / ابن حبان ، ج3 ص203 باب عبدالله بن يحيي ابي سالم و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34233 و تهذيب الكمال ج: 35 ص: 249 و تهذيب
الكمال ج: 35 ص: 250 و الدر المنثور - جلال الدين السيوطي ج 2 ص 23 و المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي ج 7 ص 527 و فتح الباري - ابن حجر ج 6 ص 339
عنوان « سيدة نساء العالمين » در ميان شيعيان مختص به حضرت فاطمه زهرا (س) است و بر هيچ زن ديگري حتي مريم و خديجه اطلاق نمي شود . اين عنوان بيانگربرتري حضرت فاطمه(س) برتمامي زنها ازجمله حضرت مريم مي باشد. درميان اهل سنت درمورد اين « عنوان » اختلاف وجود دارد ؛ عده اي آن را مختص به حضرت مريم مي دانند و بعضي ديگر اين صفت را مخصوص مريم ، آسيه ، خديجه و فاطمه مي دانند وبرخي اين عنوان را مخصوص حضرت فاطمه(س) مي دانند و اين در حالي است كه در احاديث اهل سنت شش طائفه روايات وجود دارد . طائفه اول تا پنجم ، عناوين « سيدة نساء العالمين » و « سيدة نساء هذه الامة » و «سيدة نساءالمؤمنين» و « سيدة نساءالمسلمين» و «سيدة نساءاهل الجنة» را به حضرت فاطمه نسبت داده ؛ و وطائفه ششم ، عنوان « سيدة نساء العالمين » را بر مريم ، وآسيه ، خديجه و فاطمه(س) بكار برده است و اكثر روايات طوائف اول تا پنجم ازطريق عائشه نقل شده است .
الف ـ راوايات
طائفه اول « سيدة نساء العالمين »
1 ـ « عن عائشه رضي الله عنها ان النبي (ص) قال و هو في مرضه الذي تو في فيه : يا فاطمه الا ترضين ان تكوني سيدة نساء العالمين و سيدة نساء هذه الامة و سيدة نساء المؤمنين . » 1 عائشه روايت مي كند كه پيامبر (ص)
1 مستدرك حاكم 3/156 /تحقيق الدكتور يوسف المرعشلي و مسند ابي داود الطيالسي (م204) ص197 و سنن الكبري للنسائي ج4ص252و ج5 ص147 و الذرية الطاهره /محمد بن احمد الدولابي (م310) ص102 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و مسند الطيالسي ج: 1 ص: 196 حديث 1373 و فتح الباري - ابن حجر ج 7 ص 82 وشرح نهج البلاغة - ابن أبي الحديد ج 41 ص 23 و السنن الكبرى - النسائي ج 4 ص 252 و السنن الكبرى - النسائي ج 5 ص 147 حديث 8517 و شرح نهج البلاغة -ابن أبي الحديد ج 41 ص 23 و الدر المنثور - جلال الدين السيوطي ج 2 ص 23 و الطبقات الكبرى/ محمد بن سعد ج 2 ص 248 و همان ج 8 ص 27 و مناقب آل ابي طالب - ابن شهر آشوب ج 3 ص 135 و سير أعلام النبلاء - الذهبي ج 2ص 130 و تفسير القرطبي ج: 4 ص: 83 والمستدرك على الصحيحين ج: 3 ص: 170 و الفردوس بمأثور الخطاب ج: 3 ص: 145 و فتح الباري ج: 9 ص: 324 و فتح الباري ج: 7 ص: 105 و عون المعبود ج: 6 ص: 114 وفيض القدير ج: 4 ص: 422 و حلية الأولياء ج: 2 ص: 42 وسير أعلام النبلاء ج: 2 ص: 118 و الاستيعاب ج: 4 ص: 1895 و الطبقات الكبرى ج: 8
در مرضي كه از دنيا رفت فرمود : فاطمه جان ! راضي نيستي برترينِ زنان عالم وبرترين زنان اين امت وبرترين زنان مؤمنين باشي ؟
ابن ابي الحدبد ، سيدة نساء العالمين بودن حضرت فاطمه را اجماعي دانسته وهيچ كسي را همطراز اونمي داند:
«وكيف تكون عائشة أو غيرها في منزلة فاطمة ، وقد أجمع المسلمون كلهم من يحبها ومن لا يحبها منهم إنها سيدة نساء العالمين » 1
عائشه ويا ديگران چگونه مي توانند بافاطمه دريك درجه قرار گيرند ، درحالي كه تمامي مسلمين چه كساني كه فاطمه رادوست مي دارند وچه كساني كه فاطمه رادوست نمي دارند ، اتفاق واجماع دارند بر اينكه فاطمه برترين زنان عالم مي باشد.
گرچه عبارت ابن ابي الحدبد قلب هارا نيزآتش مي زند!!! زيرا دربين مسلمين كساني هم هستند كه فاطمه را دوست نمي دارند.
2 ـ « عن عمران بن حصين قال قال رسول الله (ص) : يابنية اما ترضين ان تكوني سيدة نساء العالمين؟قالت: يا ليتها ماتت فاين مريم بنت عمران ؟ قال لها : اي بنية تلك سيدة نساء عالمها وانت سيدة نساء عالمك .»2
عمر ان بن حصين روايت مي كند كه پيامبر (ص) فرمود : دخترم ! راضي نيستي كه برترين زنان عالم (سيدة نساء العالمين) باشي؟حضرت فاطمه(س) فرمود : اي كاش مرده بودم پس مريم دختر عمران چه مي شود ؟ حضرت پيامبر(ص) فرمود : دختركم ! او برترين زنان دوران خود بود و تو برترين زنان دوران خود هستي .
ص: 27 و الإصابة ج: 7 ص: 604 و الإصابة ج: 8 ص: 56 و تهذيب الأسماء ج: 1 ص: 162 و سبل السلام ج: 3 ص: 149 و الذرية الطاهرة ج: 1 ص: 102 و كتاب الوفاة ج: 1 ص: 23 و تهذيب الأسماء ج: 1 ص: 315
1 شرح نهج البلاغة /ابن أبي الحديد ج 2 ص 17
2 فضائل سيدة النساء/ عمر بن شاهين ص25
3 ـ « قوله صلي الله عليه و آله : انها سيدة نساء العالمين . حضرت پيامبر (ص) فرموده است كه فاطمه برترين زنان عالم است . »1
4 ـ « فقد ثبت ان فاطمه سيدة نساء العالمين . »2 در روايات ثابت است كه فاطمه برترين زنان عالم مي باشد .
5 ـ « ... ثم قال ]رسول الله[ لي يا فاطمه اما ترضين ان تكوني سيدة نساء هذه الامة و سيدة نساء العالمين فضحكت . »3
سپس پدرم به من فرمود : فاطمه ! راضي نيستي از اينكه برترين زنان اين امت و برترين زنان عالم باشي ؟ لذا خوشحال شدم و خنديدم .
طائفه دوم « سيدة نساء هذه الامة »
قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) يا فاطمة ألا ترضين أن تكوني سيدة نساء المؤمنين أو سيدة نساء هذه الأمة؟4
طائفه سوم «سيدة نساءالمؤمنين»
1 صحيح البخاري ج: 5 ص: 2317 و صحيح مسلم ج: 4 ص: 1905 حديث 2450 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و سنن ابن ماجه ج: 1 ص: 518
حديث 1621 و المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032 و تهذيب الكمال - المزي ج 53 ص 249 و مسند أحمد ج6 ص282 حديث 26456 و مسند الطيالسي ج: 1 ص:
196 حديث 1373 و مسند أبي داود الطيالسي- سليمان بن داود الطيالسي ص 197 و صحيح البخارى - البخاري ج 7 ص 142 و صحيح مسلم - مسلم النيسابوري ج 7 ص 143 و تحفة الأحوذي - المباركفوري ج 2 ص 214 و السنن الكبرى - النسائي ج 4 ص 252 و السنن االسنن لكبرى - النسائي ج 5 ص 146 و السنن الكبرى -
النسائي ج 5 ص 147 حديث 8517 و خصائص أمير المؤمنين / النسائي ص 119 و الطبقات الكبرى - محمد بن سعد ج 2 ص 248 و همان ج 8 ص 27 و سير أعلام
النبلاء - الذهبي ج 2 ص 120
2 صحيح البخاري ج: 3 ص: 1326 حديث 3426 و همان 5/2317 و همان 7/142 و صحيح مسلم ج: 4 ص: 1905 حديث 2450 و صحيح مسلم – مسلم النيسابوري ج 7
ص 143 و سنن ابن ماجه ج: 1 ص: 518 حديث 1621 و مسند أحمد ج: 6 ص: 282 حديث 26456 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34232 و فتح الباري
– ابن حجر ج 7 ص 105 و همان ج 11ص 67السنن الكبرى – النسائي ج 5صص 146 و147 حديث 8517 وهمان 4 / 252 و خصائص أمير المؤمنين / النسائي ص 119 و
تهذيب الكمال – المزي ج 53 ص 249 و سبل الهدى والرشاد - الصالحي الشامي ج 11 ص 53 و المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032 و مسند الطيالسي /
سليمان بن داود الطيالسي ج: 1 ص: 196 حديث 1373 و همان 1/ 197 و تحفة الأحوذي المباركفوري ج 2 ص 214 و و الطبقات الكبرى - محمد بن سعد ج 2 ص 248
و همان ج 8 ص 27 و سير أعلام النبلاء - الذهبي ج 2 ص 120
3 فتح الباري شرح صحيح البخاري / ابن حجر ج7 ص 85 و فيض القدير شرح الجامع الصغير / المناوي ج 4 ص393 و شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد معتزلي 14/22 و
صحيح ترمذي رقم الحديث 3781 باب مناقب الحسن و الحسين . و مصنف ابن ابي شيبة 12/17 و الموارد ابن حبان ص551 و صحيح ابن خزيمه ج2 ص206 و فضائل
صحابه ، نسائي ص76 .
4 فيض القدير شرح الجامع الصغير / المناوي ج 3 ص139
5 مسند احمدبن حنبل 6/282 و طبقات ابن سعد 2/40 و اسد الغابة 4/16 و الذرية الطاهرة / الدولابي ص102
قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) يافاطمة ألا ترضين أن تكوني سيدة نساء المؤمنين أو سيدة نساء هذه الأمة؟1
طائفه چهارم « سيدة نساءالمسلمين»
«ثم قال (رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم ) الا ترضين أن تكوني سيدة نساء الأمة أو نساء المسلمين فضحكت لذلك.»2
طائفه پنجم «سيدة نساءاهل الجنة»
« فقال أما ترضين أن تكوني سيدة نساء أهل الجنة أو نساء المؤمنين فضحكت لذلك.»4
پس پدرم به من فرمود : فاطمه ! راضي نيستي از اينكه برترين زنان بهشت و برترين زنان مؤمنين باشي ؟ لذا خوشحال شدم و خنديدم .
ازاحاديث فوق به دست مي آيد كه حضرت زهرا سلام الله عليها ازتمامي زنها ازاولين وآخرين ازجمله حضرت مريم برتر مي باشد.
توضيح اين كه : براساس آيه مباركه ( كنتم خير امه اخرجت للناس ) امت پيامبر (ص) برتر از امت هاي گذشته مي باشد ومشهور دربين مسلمين اين است كه حضرت مريم ، پيامبر نبوده وازامت انبياي گذشته محسوب مي شود ولي طبق آيه «واذ قالت الملائكة يا مريم إن الله اصطفاك وطهرك واصطفاك على نساء العالمين» برترين زنان امت انبياي گذشته است برتر مي باشد.اما فاطمه عليهاسلام براساس احاديث فوق ، افضل وبرترين زنان امت پيامبر(ص) مي باشد وچون امت پيامبر(ص) برتر از امت هاي پيشين مي باشد ، پس كسي كه برترين زنان اين امت مي باشد ، افضل وبرتر ازكسي است كه برترين زنان امت هاي گذشته باشد ، پس حضرت فاطمه برتراز حضرت مريم مي باشد
1 المعجم الكبير ج: 22 ص: 418 حديث 1032
2 صحيح البخاري ج: 3 ص: 1326 حديث 3426 و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34230 وحديث34231
3 تهذيب الكمال ج: 35 ص: 249 و سبل الهدى والرشاد - الصالحي الشامي ج 11 ص53 و المستدرك - الحاكم النيسابوري ج 4 ص 44
طائفه ششم
1ـ « عن عبدالرحمن بن ابي ليلي قال : رسول الله (ص) : فاطمة سيدة نساء العالمين بعد مريم ابنة عمران وآسيه امرأة فرعون وخديجة ابنة خويلد .» 1 عبدالرحمن بن ابي ليلي روايت مي كند كه پيامبر(ص) فرمود : پس از مريم دختر عمران و آسيه همسر فرعون و خديجه دختر خويلد فاطمه برترين زنان عالم است .
گرچه اين طائفه با روايات طوائف بالا تعارض و تضادي باهم ندارند تا به دنبال وجه جمع و راه حل باشيم ؛ زيرا روايات طوائف بالا به خاطر مستفيض بودن ، برطائفه ششم كه فقط يك روايت است ترجيح دارد ولي درعين حال دقت نظر در اين روايات مبين اين است كه هر تمامآن ها بيانگر يك مطلب است وآن اينكه : حضرت آسيه تا زمان تولد حضرت مريم برترين زنان عالم بوده است و با تولد حضرت مريم سيادت وسروري او به پايان خود رسيد و برتري و سيادت از آن حضرت مريم گرديد كه در دوران حضرت خديجه به سر رسيد و دوران سيادت همسر پيامبر(ص) آغاز گرديد ، با تولد حضرت فاطمه(س) دوران برتري او برچيده شد و دوران سيادت و برتري حضرت فاطمه(س) برتمامي زنها ازاولين وآخرين آغاز گرديد وتا قيامت ادامه خواهد داشت واين در حالي است كه با تولد حضرت فاطمه(س) چيزي از برتري خديجه كم نمي شود و با تولد او چيزي از برتري و سيادت مريم كم نمي گردد و… همانند ظهور پيامبران الهي كه با ظهور پيامبر اسلام (ص) از قداست و فضيلت عيسي كم نشد و با ظهور او از قداست و فضيلت موسي كاسته نشد بلكه خداوند به مرور پيغمبر كاملتر مي فرستاد .
1 مصنف ابن ابي شيبة (م235) ج7 ص 527 كتاب الفضائل باب ماذكر في فضل فاطمه ودر المنثور/ سيوطي ج2 ص23 تفسير سوره آل عمران و طبقات المحدثين
باصبهان / ابن حبان ، ج3 ص203 باب عبدالله بن يحيي ابي سالم و كنز العمال/ المتقي الهندي ج 21 / 110 حديث34233 و تهذيب الكمال ج: 35 ص: 249 و تهذيب
الكمال ج: 35 ص: 250 و الدر المنثور - جلال الدين السيوطي ج 2 ص 23 و المصنف - ابن أبي شيبة الكوفي ج 7 ص 527 و فتح الباري - ابن حجر ج 6 ص 339