اوقــــــــــات ممــــــــنوعه نوشیدن آب

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
139209181216526051706173.jpg

اوقــــــــــات ممــــــــنوعه نوشیدن آب

خبرگزاری تسنیم: دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: مصرف آب در حالت ناشتا به اعضاء رئیسه مانند قلب و عمق بدن نفوذ پیدا کرده و به آن آسیب وارد میکند همچنین مصرف آب بعد از حمام، ورزش و جماع موجب کاهش حرارت غریزی و ضعف قوا میشود.

ژاله علی اصل در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره اوقات ممنوعه نوشیدن آب، اظهار داشت: مصرف آب بین غذا یا بلافاصله بعد از غذا به خصوص برای معده سرد و معدههایی که بلغم زیاد تجمع دارد، مضر است.
وی با اشاره به اینکه مصرف آب بلافاصله بعد از غذا در هضم اختلال ایجاد میکند، گفت: مصرف آب بعد از غذا به دلیل اینکه سردی آب باعث کاهش حرارت معده میشود که حرارت خود موجب هضم غذا در معده میشود.
دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: مصرف آب در حالت ناشتا به دلیل اینکه آب بدون اینکه مانعی وجود داشته باشد به اعضاء رئیسه مانند قلب و عمق بدن نفوذ پیدا کرده و موجب بروز مشکلاتی در بدن خواهد شد چرا که این کار حرارت غریزی را کاهش داده و ضعف قوا به همراه دارد البته باید توجه داشت که هرچه قدر آب سردتر باشد مشکلات بیشتر رخ میدهد.
علی اصل عنوان کرد: مصرف آب به دنبال ورزش و جماع به دلیل گرم بودن اعضای بدن و جذب سریع آب از معده میشود که سردی مزاج بدن و کاهش حرارت غریزی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: مصرف آب بعد از حمام به خصوص اگر معده خالی باشد، بسیار مضر است چرا که زیرا اعضا متخلخل شده و آب سریع جذب میشود و کاهش قوا و سردی مزاج بدن و کاهش حرارت غریزی را به همراه دارد همچنین بعد از مسهل به دلیل خارج شدن رطوبات از معده، سریع آب را جذب شده و باعث اطفاء حرارت غریزی و ضعف قوا میشود.
دستیار تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به اینکه در مواقعی که نوشیدن آب برای بدن ضرر دارد میتوان تکه کوچکی نان را ابتدا مصرف کرد و سپس آب را جرعه جرعه نوشید، خاطرنشان کرد: در هنگام اوقات ممنوعهای که ذکر شد اگر افراد بسیار تشنه شدند می تواند جرعه ای آب مصرف کنند تا کمی تشنگی تسکین باید و در صورتی که تشنگی تسکین نیافت مصرف نان قبل از مصرف آب میتوان مانعی برای سریع نفوذ شدن آب را به عمق بدن باشد.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
[h=1]آداب نوشیدن آب در روایات[/h]دستورالعمل امام رضا)عليه السلام) درباره نوشیدن آب
حضرت رضا(عليه السلام) نحوه ی خوردن آب در ماههای مختلف سال را چنین بیان فرموده اند ، حضرت می فرمایند در اردیبهشت ماه ناشتا نباید آب خورد. اما در مردادماه سفارش می کنند که صبح ناشتا آب خنک خورده شود. در آبان ماه آب کمتر باید خورده شود ، در آذر و دی ماه باید از خوردن آب در شب پرهیز کرده در عوض هر روز صبح جرعه ای آب گرم نوشیده شود و در بهمن ماه فرموده اند که سزاوار است صبح ناشتا آب گرم نوشیده شود.
پس ملاحظه می فرمایید که برای نوشیدن آب یک دستورالعمل ثابت نداریم . در برخی ماه ها نباید ناشتا آب خورد ، در برخی دیگر باید ناشتا آب خنک و در برخی آب گرم نوشید. [1]


آداب آب نوشیدن

اول : گفتن بسم الله قبل از آشامیدن والحمدلله پس از آن [2]
دوم : با دست راست آب نوشیدن[3]
و نوشیدن آب با دست چپ مکروه دانسته شده است [4]
سوم : آشامیدن به سه نفس و مکیدن آن
پیامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) می فرمایند :« اگر کسی آب بخورد و ( در میان آن ) سه نفس بکشد ، ( از عوارض به یک باره سرکشیدن آب) در امان است. [5]
پیامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) می فرمایند : آب را بمکید وآن را به یک باره سر نکشید ، زیرا که درد جگر ، از آن بر می خیزد. [6]
ابی بصیر گفته از امام صادق(عليه السلام) شنیــدم که می فرمـود : به سه نفس آب نوشیدن از یک نفس بهتر است . زشت است که انسان همانند شتر و چهارپایان آب بنوشد ، آبی که به آرامی و شبیه مکیدن نوشیده شود دارای خواص زیر است :
1- آب با ترشحات بزاق آغشته می شود و در هضم غذا موثرتر است .
2- وقتی آب به یک نفس آشامیده می شود با مقداری هوا مخلوط گشته و در معده درد ایجاد می کند. کودکان شیرخوار که تند پستان می مکند و مخصوصا شیرخوارانی که شیر و پستانک از شیرخشک و یا شیرگاو تغذیه می شود چون مقداری هوا را داخل معده خود می کنند بعد از شیرخوردن ناراحتی معده پیدا می کنند ، لذا مادران لحظاتی اطفال را به سینه روی دست می خوابانند و با دست دیگر آرام به پشت اطفال می کوبند تا هوای اضافی از معده خارج کند و ناراحتی او برطرف گردد . اگر چهارپایان آب را به یک نفس می نوشند ، به یقین طرز ساختمان بدن آن ها به نحوی آفریده شده که این طریق آب نوشیدن زیانی به آن ها نمی رساند ولی آفرینش انسان به نحوی است که آب را بدون جرعه سرکشیدن سبب ناراحتی او خواهد شد ، لذا اسلام از نوشیدن مایعات به یک نفس منع فرموده است تا سلامتی انسان حفظ شود.
3- وقتی آب و یا هر مایعی به آرامی نوشیده شود لذت بیشتری به نوشنده دست می دهد . [7]
- ثابت شده که رفلکس کاردیا ، یا باب المعده در اثر فشار مایعاتی که یک دفعه خورده شود برای مدتی فلج و از کار می افتد علاوه بر این امتناع معده و عوارض دیگری در اثر یک دفعه خوردن مایعات رخ خواهد داد. [8]
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
چهارم : ایستاده آب آشامیدن در روز[9] ، و نشسته آشامیدن در شب
امام صادق(عليه السلام): ایستاده آشامیدن آب در روز ، مایه ی افزودن توان بدن است .
در جایی دیگر می فرمایند :«ایستاده آشامیدن آب در روز ، موجب عرق کردن بیش تر است .»
و همچنین می فرمایند :« ایستاده آشامیدن آب در روز ، غذا را گوارا می سازد » و می فرمایند : « ایستاده آشامیدن در شب ، زرداب می آورد.» [10]
بنابراین گفته شده در شب ایستاده آب نوشیدن مکروه است . [11]

پنجم : آشامیدن آب ولرم

از نوشیدن آب خیلی سرد اجتناب کنید.[12]
امام صادق(عليه السلام) : دو چیز مناسب است که به هیچ شکم ناسالمی وارد نمی شوند ، مگر این که آن را به سلامت می آورند ... یکی از آن آب نیم گرم است .
امام صادق(عليه السلام): آب جوشیده ی ولرم ، سودمند است و هیچ ضرری ندارد. [13]

ششم: نیاشامیدن آب از کنار دسته ظرف یا لبه ی شکسته ی آن [14]
آشامیدن آب ... از جای شکسته ی کوزه و جایی که دسته ی آن است ، مکروه می باشد.
پیامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) : مبادا کسی از شما از کنار دسته ی ظرف ، آب بخورد ، زیرا آن جا جای گردآمدن آلودگی است .
امام علی(عليه السلام) : از لبه شکسته ی ظرف و از کنار دسته آن ، آب نخورید ، زیرا شیطان (میکروب) بر دسته ولبه شکسته می نشیند.[15]
هفتم: یاد کردن امام حسین(عليه السلام) و لعن قاتلان او پس از آشامیدن آب [16]
روایت کرده داود رقی که من در خدمت حضرت ابی عبدالله(عليه السلام) بودم ، ایشان آب درخواست کردند وقتی آب را آشامید دیدم که آن حضرت گریه کرد ، و از چشمان مبارکش قطرات اشک فرو ریخت و فرمود ای داوود لعنت کند خدای تعالی قاتل حسین را ، پس بنده ای نیست که بیاشامد آب و یاد آورد حسین(عليه السلام) و اهل بیت او را و لعن کند قاتل او را ، مگر این که خدای تعالی عزوجل می نویسد برای او صدهزار حسنه و از او صدهزار سیئه برطرف می کند، و برای او صدهزار درجه بلند می گرداند و گویا که او آزاد نموده صدهزار بنده را ، و هم چنین خدای عزوجل روز قیامت با اطمینان قلب یا با فرح و سرور دل او را محشور می گرداند.[17]


نکاتی در مورد نوشیدن آب

1- آب نوشیدن در میان خوردن غذا
امام رضا(عليه السلام) هرکس می خواهد معده اش او را آزار ندهد ، میان غذا خوردن آب ننوشد تا آن را به پایان رساند زیرا که هرکس چنین کند رطوبت در بدنش می نشیند و معده اش ضعیف می شود و رگ ها نمی توانند نیروی موجود در غذار ا بگیرند و اگر پی در پی آب به معده ریخته شود ، معده گشاد می گردد. [18]

2- آشامیدن آب بعد از غذا
پیامبر بزرگ اسلام (صلي الله عليه و آله وسلم) : از خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا به شدت نهی نموده است و نیز به نیاشامیدن آب و مایعات دیگر هنگام غذاخوردن و یا بلافاصله بعد از آن توصیه نموده است ، زیرا آن چنان که امروزه معلوم گشته است آب زیاد بر عمل هضم تأثیر می گذارد و باعث کم شدن عصاره و آنزیم های مفید برای هضم غذا شده ، اثر آن ها را کاهش می دهد و عمل آن ها را تضعیف می نماید و در نتیجه باعث سوءهاضمه و دیگر پیامدهای ناشی از آن می گردد. [19]

3- آشامیدن آب پس از خوردن شیرینی
امام رضا(عليه السلام) آشامیدن آب سرد ، پس از خوردن چیز گرم و پس از شیرینی ، دندان ها را از بین می برد.
[20]
_________________________________________________________________________________________________



[1]- رضا منتظر ، طب اسلامی ، گنجینه ی تندرستی ، ص 197

[2]- محمد محمدی ری شهری ، میزان الحکمه ، ص 118 ؛ نعمت الله یوسفیان ، احکام اسلامی ، ص 138

[3]- محمود اکبری ، اخلاق 1 ، ص 63

[4]- محمدرضا کرد افشاری ، حوریه محمدی کناری ، سعید اسماعیلی ، تغذیه در طب ایرانی – اسلامی ، اصفهان ، نسل نیکان ، 1387 ، ص 109

[5]- رضا منتظر ، همان ، ص 159 ؛ روح الله موسوی خمینی ، رساله احکام ، ص 425

[6]- مصطفی آخوندی ، غذا و تغذیه در آموزه های دینی و یافته های علمی ، ص 258

[7]- عباسعلی محمودی ، فریدون باتمانقلیچ ، آب و بهداشت در اسلام ، ص 44-43

[8]- احمد قاضی زاهدی ، دستورات طب و بهداشت از نظر اسلام ، ص 52

[9]- محمدباقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج 16 ، ص 246 ؛ آقارضی خوانساری ، مائده سماویه ، ص 259

[10]- مصطفی آخوندی ، همان ، ص 258

[11]- نعمت الله یوسفیان ، احکام اسلامی ، ص 138

[12]- محمود اکبری ، اخلاق 1 ،ص 63

[13]- مصطفی آخوندی ، غذا و تغذیه در آموزه های دینی و یافته های علمی ، ص 258

[14]- روح الله موسوی خمینی، همان جا

[15]- مصطفی آخوندی ، همان ، ص 260

[16]- محمود اکبری ، همان جا ؛ محسن حجاززاده ، گنج خانواده ، ص 69

[17]- آقارضی خوانساری ، همان ، ص 249

[18]- محسن شکری پینوندی ، طب الرضا7 ، ص 109 ؛ رضا منتظر ، طب اسلامی ، گنجینه تندرستی ، ص 195

[19]- نجیب الدین گیلانی ، در گستره طب نبوی ، ص 73
[20]- محسن شکری پینوندی ، همان ، ص 122-118
 
بالا