آسپیرین با بدن چه می کند؟ (لطفا جدی بگیرید)

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
IMG09004111.jpg
[h=1][/h] آسپرین یکی از پر طرفدارترین داروها در دنیاست.

به گزارش فرهنگ نیوز ، استیلسالیسیلیک اسیدکه بیشتر با نام تجاری آن آسپیرین شناخته میشود، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که معمولاً به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو بدون نسخه پزشک قابل تهیهاست.این دارو یك مسكن غیرمخدر برای تسكین دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان درد و دردهای هنگام عادت ماهانه است. آسپیرین تب را پایین می آورد و التهاب روماتیسمی را كاهش می دهد. آسپیرین خشكی ، تورم و درد مفاصل را در آرتریت می كاهد، ولی بیماری را درمان نمی كند. از این دارو همچنین در پیشگیری از لخته شدن خون و كاهش خطر حمله قلبی و مغزی استفاده می شود. البته این خاصیت آسپیرین ممكن است موجب افزایش احتمال خطر خونریزی شود.

محققان با انجام بررسیهای خود در یک دوره پنج ساله بر روی 681 زن 70 تا 92 ساله که 601 نفر آنها در معرض خطر بالایی برای وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی بودند و اندازهگیری سلامت جسمانی آنها و بهرهگیری از آزمون MMSE که میزان حافظه، زوال عقل و نیز سرعت تسلط کلامی آنها را اندازه میگرفت، دریافتند که خوردن آسپرین با دوز کم به صورت روزانه روند کاهش قدرت مغز و زوال مغزی در زنان مسن مستعد ابتلا به سکته مغزی و قلبی را آهستهتر میکند.

محققان همچنین با تجویز آسپرین با دوز کم (75 تا 160میلیگرم) به صورت روزانه برای دفع حمله قلبی و سکته مغزی در گروهی از زنان مورد مطالعه و قرار دادن گروهی دیگر در معرض دریافت انواع داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) افزودند: امتیازات آزمون MMSE در سراسر گروه در این دوره پنج ساله کاهش یافت، ولی میزان کاهش آن در شمار زیادی از زنانی که هر روز آسپرین مصرف میکردند به طور قابل توجهی کمتر از بقیه بوده است.

محققان میگویند: دادههای به دست آمده از این تحقیقات حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، ژنتیک و استفاده از داروهای NSAIDs دیگر و شدت فاکتورهای بروز خطر بیماریهای قلبی – عروقی نیز پایدار بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که هیچ تفاوتی در قدرت مغز کسانی که در این دوره فقط از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAJDs) استفاده میکردند در مقایسه با کسانی که استفاده نمیکردند، مشاهده نشد.

به گفته محققان، نتایج این گزارش، حاصل از یک تحقیق مشاهدهای بوده است و آزمون MMSE نمیتواند تغییرات ظریف را در تواناییهای شناختی افراد شناسایی کند، اما به نظر میرسد آسپرین بتواند حداقل از مغز زنانی که در معرض وقوع حمله قلبی و یا سکته مغزی هستند، محافظت کند. یافتههای این تحقیق در نشریه BMJ منتشر شده است.


فرهنگ
 
بالا