بدون قبول نماز اعمال دیگه قبول نیست؟؟؟؟

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین .. .

به پی نوشت یه سری مسائل دیگه هم هست ها البته

مثلا این که باید تعریف خیر رو کرد
در قرآن آمده شده اگر ذره ای کار خیر بکنید ! باید دید کار خیر چیه؟!

خیر وقتی میشه که به گفته ی امام صادق(علیه السلام) هست فکرکنم تقوا پشتش باشه! نیت پشتش باشه ! به این حدیث یعنی نماز پشتش باشه ! به حدیث دیگری ولایت حب و .. پشتش باشه تا کار بشه کار خیر و الا خیر نیست! که بخواد حساب بشه

البته توضیح بسیار داره ، بازم میخوام دنبال بگردم امشب با خودم فکر کنم ببینم به یه تعریف ساده و روون و البته کامل میرسم یا نه
سپاس از صبر
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین .. .
بله درست

بنده هم همین رو عرض کردم!!

پذیرفته شدن چیه! رو این باید حرف بزنیم.
اونی که تو قرآنه گفته شده دیده میشه ، و در روایات دیگر میگن ذره ای خوبی محاسبه میشه و .. .

پذیرش متفاوته که باید بحث کرد. دارم دنبال تعریف ساده میگردم!

بسم رب الحسین .. .

به پی نوشت یه سری مسائل دیگه هم هست ها البته

مثلا این که باید تعریف خیر رو کرد
در قرآن آمده شده اگر ذره ای کار خیر بکنید ! باید دید کار خیر چیه؟!

خیر وقتی میشه که به گفته ی امام صادقه فکرکنم تقوا پشتش باشه! نیت پشتش باشه ! به این حدیث یعنی نماز پشتش باشه ! به حدیث دیگری ولایت حب و .. پشتش باشه تا کار بشه کار خیر و الا خیر نیست! که بخواد حساب بشه

البته توضیح بسیار داره ، بازم میخوام دنبال بگردم امشب با خودم فکر کنم ببینم به یه تعریف ساده و روون و البته کامل میرسم یا نه
سپاس از صبر

با سلام
معصوم (ع) میفرماید :اولین چیزی که بنده در مورد آن مورد محاسبه قرار می گیرد، نماز است؛ اگر پذیرفته شد، سایر اعمال نیز پذیرفته می شود. اگر مردود شد، سایر اعمال نیز مردود می گردد.
سوال :
پذیرفته شدن به چه معناست ؟ظاهر یا باطن؟صورت نماز یا حضور قلب؟بحث فقهی نماز یا بحث عرفانی ؟
ایا برای همه افراد پذیرفته شدن یکسان است ؟
ملاک پذیرش چیست ؟
ایا فقط بجا آوردن صورت شرط پذیرش است ؟ یا فقط نمازی که "إن الصلاة تنهي عن الفحشاء"
و....







بسیار عالی تا اینجا مشخص شد که پذیرش نماز مشروط به عوامل متعددی چه در ظاهر و چه باطن و معنا است
سوال : چه کسانی توان پرداختن و به جا اوردن نماز با تمام شروط را دارند؟ معدودی مانند ائمه ع و پیامبر ص
سوال : تکلیف دیگران چیست ایا چون توان ادای تمامی نماز را ندارند باید دچار نابودی دیگر اعمال شوند ؟ خیر خداوند فرموده باشد : لا یکلف الله نفس الا وسعها . هر کس به فرا خور حال و توان خود تا قسمتی از شرایط کمال نماز را به جا می اورد که شرط اساسی انجام تکلیف در سطح توان و فهم فرد است .و در حد همان توان از او بازخواست خواهد شد
.
 

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسیار عالی تا اینجا مشخص شد که پذیرش نماز مشروط به عوامل متعددی چه در ظاهر و چه باطن و معنا است
سوال : چه کسانی توان پرداختن و به جا اوردن نماز با تمام شروط را دارند؟ معدودی مانند ائمه ع و پیامبر ص
سوال : تکلیف دیگران چیست ایا چون توان ادای تمامی نماز را ندارند باید دچار نابودی دیگر اعمال شوند ؟ خیر خداوند فرموده باشد : لا یکلف الله نفس الا وسعها . هر کس به فرا خور حال و توان خود تا قسمتی از شرایط کمال نماز را به جا می اورد که شرط اساسی انجام تکلیف در سطح توان و فهم فرد است .و در حد همان توان از او بازخواست خواهد شد
.

بسم رب الحسین ..
خوب؟!
هرکس به اندازه ی خودش ازش قبول میشه ، یک عالم و علامه ی دین به یک میزان
و یک معلول ذهنی به یک میزان

اینکه کاملا واضحه ، هر کس در میزان خودش باید نمازش مورد قبول واقع بشه ، اون شرایط دیگه در حد خودش باشه بعد اون کارش میشه کار خیر و .. .
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین ..
خوب؟!
هرکس به اندازه ی خودش ازش قبول میشه ، یک عالم و علامه ی دین به یک میزان
و یک معلول ذهنی به یک میزان

اینکه کاملا واضحه ، هر کس در میزان خودش باید نمازش مورد قبول واقع بشه ، اون شرایط دیگه در حد خودش باشه بعد اون کارش میشه کار خیر و .. .

کار سخت تر شد چرا ؟
توانایی من چقدر است ؟ شما چطور ؟
اگر اکنون من حاصل کم کاری من باشد و خدا از من چیزی فراتر از این خواسته باشد چه ؟ایا مطمئنید الان دقیقا در همان نقطه ای هستید که مورد نظر خداوند است ؟

ایا دقیقا از تمام نعمتهای خداوند برای حرکت به سمت او استفاده کرده ایم ؟
جملات ساده اند ولی معانی نه !!
 

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"

کار سخت تر شد چرا ؟
توانایی من چقدر است ؟ شما چطور ؟
اگر اکنون من حاصل کم کاری من باشد و خدا از من چیزی فراتر از این خواسته باشد چه ؟ایا مطمئنید الان دقیقا در همان نقطه ای هستید که مورد نظر خداوند است ؟

ایا دقیقا از تمام نعمتهای خداوند برای حرکت به سمت او استفاده کرده ایم ؟
جملات ساده اند ولی معانی نه !!
بسم رب الحسین ..
چه ربطی داشت!؟

اون انتظاری که از یک عالم میره با انتظاری که از یک معلول ذهنی میره یکیست؟
اینی که میگیم من عرف نفسه یکی از مصادیقش اینجاست عزیز من. که خودش رو بشناسه ، توانایی هاش رو بشناسه بعد با توجه به چیزایی که داره در راه کمالش قدم برداره. حالا اینکه بیایم حسی کنیم و بگیم چه کسی خود را شناخته و اینگونه الکی فلسفی بازی ها رو من مفهومش رو نمیدونم.

برادر جان ما نمیخوایم مجادله کنیم!پس بحث رو هم نمیخوایم بپیچونیم ، با کلمات بازی کردن و استفاده از تعصب بر انگیزی برای مجادله است.

متون کاملا واضحه ،
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
احسنت بر این همه سعه صدر و متاسفم
1- بنده وشما را کسی نه با معلول ذهنی مقایسه میکنه و نه با عالم (معلول بودن یک نقصه ولی عالم بودن نسبی و قراردادی )
2- اگر شناخت خود وتوانایی ها هر فرد ساده بود که مولا اون را راه شناخت خدا نمیدونست و قص علی هذا...
3- دوست عزیز به هیچ وجه قصد مجادله نبود .............واژه "شما " در کامنت قبل به شخص شما برنمیگرده عزیزم ...من جواب را به شما ندادم که ناراحت شدید ....


..............

تتمه کلام :
خداوند از هر فرد به قدر استعداد و توان خواهد خواست
این شما و این یا فتن حدود استعداد وتوانایی
 

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
احسنت بر این همه سعه صدر و متاسفم
1- بنده وشما را کسی نه با معلول ذهنی مقایسه میکنه و نه با عالم (معلول بودن یک نقصه ولی عالم بودن نسبی و قراردادی )
2- اگر شناخت خود وتوانایی ها هر فرد ساده بود که مولا اون را راه شناخت خدا نمیدونست و قص علی هذا...
3- دوست عزیز به هیچ وجه قصد مجادله نبود .............واژه "شما " در کامنت قبل به شخص شما برنمیگرده عزیزم ...من جواب را به شما ندادم که ناراحت شدید ....


..............

تتمه کلام :
خداوند از هر فرد به قدر استعداد و توان خواهد خواست
این شما و این یا فتن حدود استعداد وتوانایی

بسم رب الحسین .. .
نقل میگرفتید ای کاش.

بگذریم.

مگه بنده غیر این گفتم؟!
منم گفتم هر کس به قدر توانایی خودش

و اینکه من عرف نفسه !!
بریم خودمون رو بشناسیم ، توانایی هامون رو بشناسیم.

در اخر
اگر قرار بود هیچ کس خودش رو نشناسه ، هیچ کس به سمت کمال نسبیش نره ، هیچ کس نمازش قبول نشه

خدا هی نمیگفت مومنین و مونات میگفت 14 معصوم!!
 

ترنم

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
سپاس از پاسخهاتون
از همه جا صحبت کردید
ولی آخرش هم من جوابمو نگرفتم :don't know:
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
با تشکر از همه دوستانی که در اینت موضوع شرکت کردند و صحبتهایی شد ولی انچه صحبت شد با سوال خانوم ترنم خیلی فاصله داشت .
دو اصطلاح در این مورد هست :
صحت عبادات :صحت عبادات و(یا نماز که مورد سوال است ) بستگی به انجام احکام شرعی ان دارد که طهارت داشته باشد و وضو داشته باشد وضو صحیح باشد قرائت و رکوع و سجده و ذکر رکوع و سجده و.....این احکام را دارا باشد .که وجود این احکام میشود شرط صحت نماز و نماز صحیح است و مکلف و کسی که نماز میخواند بهر حال بریء الذمه شده و تکلیفی که نماز صحیح بر گردن او بوده را انجام داده و در انجام تکلیف کوتاهی نکرده است و خدا هم این نماز را ثبت میکند.
قبولی عبادات : در قبولی عبادات علاوه بر شرط صحت باید شرائط دیگری هم باشد (چون عبادتی قبول میشود که صحیح باشد ) در بیانی نورانی امام صادق علیه السلام اینچنین به شرائط قبولی نماز میپردازند و میفرمایند :

يا ابن جندب قال اللّه جل و عزّ فى بعض ما اوحى: انما اقبل لصلاة ممّن يتواضع لعظمتى و يكف نفسه عن الشهوات من اجلى و يقطع نهاره بذكرى و لايتعظم على خلقى و يطعم الجائع و يكسو العارى و يرحم المصاب و يؤوى الغريب فذلك يشرق نوره مثل الشمس اجعل له فى الظلمة نورا و فى الجهالة حلما اكلأه بعزتى و استحفظه ملائكتى يدعونى فالبّيه و يسألنى فاعطيه فمثل ذلك العبد عندي كمثل جنّات الفردوس لا يسبق اثمارها و لاتتغير عن حالها.(1)
اي جندب خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود.
در بیانی دیگر امام باقر علیه السلام میفرمایند :
- قالَ الاْمامُ الباقر - عليه السلام - : الصَّلاةُ عَمُودُ الدّينِ، مَثَلُها كَمَثَلِ عَمُودِ الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الاَْوْتادُ وَ الاَْطْناب، وَ إذا مالَ الْعَمُودُ وَانْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَ تَدٌ وَ لا طَنَبٌ.(2)
امام محمد باقر - عليه السلام - فرمود: نماز ستون دين است و مثالش همانند تيرك و ستون خيمه مي باشد كه چنانچه محكم و استوار باشد ميخ ها و طناب هاي اطراف آن پا بر جا خواهد بود ولي اگر ستون سُست يا كج باشد ميخ ها و طنابهاي اطراف آن نمي تواند پا برجا باشد.

این روایت بیانگر این مطلب است که دین مثل خیمه است و این خیمه نیاز به ستون اصلی دارد که ستون همان نماز است که اگر این ستون نباشد مطمئنا خیمه سقوط خواهد کرد اگر چه اطرافش با طناب بسته باشه اما اگر ستون اصلی نباشه خیمه بر پا نمیشه . حالا شما اطراف این خیمه را با طنابهای مختلف که عبارت است از (خمس ،روزه،حج،و.....)ببندیم ولی اگر ستون(نماز )نداشته باشه ایا این خیمه بر پا میشه ؟؟

یا در روایت دیگر داریم که میفرمانید :اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها
اولین چیزی که مورد سوال واقع میشه نماز است که اگر نماز قبول شد دیگر عبادات در سایه نماز قبول شده و اگر نماز قبول نشه دیگر عبادات هم رد میشه .
مثالی عرض کنم خدمتتون :افسر راهنمایی و ارنندگی وقتی به راننده برخورد میکنه اولین چیزی که میخواد گواهینامه است نه کارت دیگری و اگر هر کارت معتبری دیگری غیر گواهی نامه راننده به افسر بده او قبول نمیکنه چرا که او گواهینامه میخواد .
بعد از مرگ هم اولین چیزی که مورد سوال قرار میگیره نماز است حالا اگر کسی نماز نداشته باشه اگر چه هر عمل عبادی دیگری داشته باشه مورد قبول نمیشه .

نکته پایانی :مرحله اول در نماز صحت نماز است .قبولی نماز هم با توجه به حالات هر شخص و معرفت هر شخص متفاوته .هر کسی با توجه به عبادتی که انجام داده و معرفت و خضوع و خشوع و شرائط قبولی عمل متفاوت است .
اللهم تقبل اعمالنا
ــــــــــــــ
1:بحار الانوار ج 75 ص 285

2:وسائل الشيعه، ج 4، ص 27، ح 4424
 

ترنم

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
با تشکر از همه دوستانی که در اینت موضوع شرکت کردند و صحبتهایی شد ولی انچه صحبت شد با سوال خانوم ترنم خیلی فاصله داشت .
دو اصطلاح در این مورد هست :
صحت عبادات :صحت عبادات و(یا نماز که مورد سوال است ) بستگی به انجام احکام شرعی ان دارد که طهارت داشته باشد و وضو داشته باشد وضو صحیح باشد قرائت و رکوع و سجده و ذکر رکوع و سجده و.....این احکام را دارا باشد .که وجود این احکام میشود شرط صحت نماز و نماز صحیح است و مکلف و کسی که نماز میخواند بهر حال بریء الذمه شده و تکلیفی که نماز صحیح بر گردن او بوده را انجام داده و در انجام تکلیف کوتاهی نکرده است و خدا هم این نماز را ثبت میکند.
قبولی عبادات : در قبولی عبادات علاوه بر شرط صحت باید شرائط دیگری هم باشد (چون عبادتی قبول میشود که صحیح باشد ) در بیانی نورانی امام صادق علیه السلام اینچنین به شرائط قبولی نماز میپردازند و میفرمایند :

يا ابن جندب قال اللّه جل و عزّ فى بعض ما اوحى: انما اقبل لصلاة ممّن يتواضع لعظمتى و يكف نفسه عن الشهوات من اجلى و يقطع نهاره بذكرى و لايتعظم على خلقى و يطعم الجائع و يكسو العارى و يرحم المصاب و يؤوى الغريب فذلك يشرق نوره مثل الشمس اجعل له فى الظلمة نورا و فى الجهالة حلما اكلأه بعزتى و استحفظه ملائكتى يدعونى فالبّيه و يسألنى فاعطيه فمثل ذلك العبد عندي كمثل جنّات الفردوس لا يسبق اثمارها و لاتتغير عن حالها.(1)
اي جندب خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد. براي چنين آدمي نوري در تاريکيها و بردباري در نادانيها قرار مي دهم و با عزت خود دربرش مي گيرم و فرشتگانم او را حفاظت مي کنند و اگر مرا خواند اجابتش مي کنم و اگر چيزي بخواهد مي دهم و چنين بنده اي نزد من بسان باغهاي بهشت است که حالشان هيچگاه دگرگون نمي شود.
در بیانی دیگر امام باقر علیه السلام میفرمایند :
- قالَ الاْمامُ الباقر - عليه السلام - : الصَّلاةُ عَمُودُ الدّينِ، مَثَلُها كَمَثَلِ عَمُودِ الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الاَْوْتادُ وَ الاَْطْناب، وَ إذا مالَ الْعَمُودُ وَانْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَ تَدٌ وَ لا طَنَبٌ.(2)
امام محمد باقر - عليه السلام - فرمود: نماز ستون دين است و مثالش همانند تيرك و ستون خيمه مي باشد كه چنانچه محكم و استوار باشد ميخ ها و طناب هاي اطراف آن پا بر جا خواهد بود ولي اگر ستون سُست يا كج باشد ميخ ها و طنابهاي اطراف آن نمي تواند پا برجا باشد.

این روایت بیانگر این مطلب است که دین مثل خیمه است و این خیمه نیاز به ستون اصلی دارد که ستون همان نماز است که اگر این ستون نباشد مطمئنا خیمه سقوط خواهد کرد اگر چه اطرافش با طناب بسته باشه اما اگر ستون اصلی نباشه خیمه بر پا نمیشه . حالا شما اطراف این خیمه را با طنابهای مختلف که عبارت است از (خمس ،روزه،حج،و.....)ببندیم ولی اگر ستون(نماز )نداشته باشه ایا این خیمه بر پا میشه ؟؟

یا در روایت دیگر داریم که میفرمانید :اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها
اولین چیزی که مورد سوال واقع میشه نماز است که اگر نماز قبول شد دیگر عبادات در سایه نماز قبول شده و اگر نماز قبول نشه دیگر عبادات هم رد میشه .
مثالی عرض کنم خدمتتون :افسر راهنمایی و ارنندگی وقتی به راننده برخورد میکنه اولین چیزی که میخواد گواهینامه است نه کارت دیگری و اگر هر کارت معتبری دیگری غیر گواهی نامه راننده به افسر بده او قبول نمیکنه چرا که او گواهینامه میخواد .
بعد از مرگ هم اولین چیزی که مورد سوال قرار میگیره نماز است حالا اگر کسی نماز نداشته باشه اگر چه هر عمل عبادی دیگری داشته باشه مورد قبول نمیشه .

نکته پایانی :مرحله اول در نماز صحت نماز است .قبولی نماز هم با توجه به حالات هر شخص و معرفت هر شخص متفاوته .هر کسی با توجه به عبادتی که انجام داده و معرفت و خضوع و خشوع و شرائط قبولی عمل متفاوت است .
اللهم تقبل اعمالنا
ــــــــــــــ
1:بحار الانوار ج 75 ص 285

2:وسائل الشيعه، ج 4، ص 27، ح 4424

سلام وسپاس از شما
ولی پس تکلیف این سخن خدا چی میشه که گفته عمل بنده ش رو حتی اگه به اندازه ی دانه ی خردل هم باشه نا دیده نمیگیره
چه عمل خوبش چه عمل بدش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
بالا