دستاوردهای حزب الله در سال 2013

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"


جنبش حزب الله و مقاومت لبنان اگرچه سال پر افت و خیزی را در سال ۲۰۱۳ میلادی سپری کردند، اما از تمام چالشها و مشکلات سربلند بیرون آمدند تا بیش از پیش بر قدرت حزب الله بیافزایند و آن را قدرتمندتر از همیشه جلوه دهند.
پایگاه خبری العهد در گزارشی با عنوان « نگاهی به دستاوردها و موفقیتهای حزب الله لبنان در سال ۲۰۱۳ میلادی» به بررسی عملکرد جنبش حزب الله در این سال میپردازد.

این پایگاه خبری لبنانی در این خصوص مینویسد: با نزدیک شدن به آخرین ساعات پایانی سال ۲۰۱۳ میلادی و رسیدن قطار زمان به آخرین ایستگاههای خود، نگاهی به مهمترین دستاوردهای لبنان در طول ماههای گذشته این سال میاندازیم.

زمانی که از لبنان سخن میگوییم، حزب الله نیز یکی از مهمترین موضوعات بحث است. هم زمان با افول خورشید سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد طلوع ستاره این حزب لبنانی و مقاومت آن هستیم که همواره در موضع توجه، پیگیری، تحلیل رسانهها و محافل داخلی و منطقهای و بین المللی بوده است.

در حالی که این حزب هر روز بر سند افتخارات خود افزوده و با گذشتن از مرزهای کشور از منافع خود دفاع کرده و ارزش مضاعف و قدرت بازدارندگی را برای کشور لبنان به ارمغان آورده است.

حزب الله در مسیر خود طی سال ۲۰۱۳ میلادی با چالشها و توطئههای فراوانی مواجه بود، اما با همه اینها با پیروزیهای چشمگیر هر سالهاش منزلت خود را روز به روز بالا برده است.
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
تمایل به گفتوگو و همگرایی

با نگاهی گذرا به حوادث سال ۲۰۱۳ میلادی متوجه میشویم که حزب الله موفق به ناکام گذاشتن تمام تلاشهای گروه ۱۴ مارس و حامیانش در تشکیل کابینه تحمیلی در لبنان پس از انحلال دولت «نجیب میقاتی» شد. این دولت در تیر راس انتقادات این گروهها بود و در بسیاری از مواقع همین گروهها و جریانها مانع نقش آفرینی آن شدند. حزب الله متوجه شد که این جریان پس از انحلال دولت نجیب میقاتی که مارس ۲۰۱۳ روی داد، سعی در به دست گرفتن قدرت و منحصر کردن آن به خود را دارد، به همین دلیل با دادن فراخوانی تمام مردم لبنان را به تشکیل دولت ملی فراگیر فراخواند.

در دوره انتقال صلح آمیز قدرت، حزب الله و هم پیمانان آن علی رغم فشارهای غربی و عربی و در راس آنها فشارهای عربستان سعودی که حامی رسمی گروههای ۱۴ مارس بود، با تمدید ریاست جمهوری «میشل سلیمان» مخالفت کرد و به انتخاب رئیس جمهوری با اقتدار که از قانون اساسی حمایت کند و با شروط، دیکتهها و تعلیمات بیگانگان یا سفارتخانههای کشورهای خارجی مخالفت کند و مصلحت لبنان را بر تمام امور ترجیح دهد، فرا خواند.

سیاست حکیمانه حزب الله در آرام کردن اوضاع متنشنج لبنان این بود که گروهها و جریانهای مختلف لبنان را به ضرورت انتقال درگیری از خیابانها و رسانهها به اتاقهای بسته به منظور ممانعت از تحریک مردم و برافروختن کینهها فرا بخواند. حزب الله با این دعوت خواستار بازگشت به میز مذاکره و گفتوگوی ملی برای بررسی مسائل و اختلافات موجود، از جمله قانون انتخابات جدید شد و آمادگی خود را برای حرکت در مسیر اجماع لبنانیها و مسیحیان این کشور ابراز کرد، اما زمانی که این توافق حاصل نشد، مدت پارلمان لبنان به منظور پرهیز از خلا قانونگذاری در کشور تمدید شد.

در کمیتههای قانونگذاری، نمایندگان فراکسیون «وفاداری به مقاومت» که جناح وابسته حزب الله و هم پیمانانش در پارلمان لبنان به شمار میآید، به حضور و ادای وظایف قانونی خود تمایل زیادی نشان دادند.

از سوی دیگر، حزب الله به حل مساله ربوده شدگان «اعزاز» که نشان دهنده نقش محرمانه و موثر آن در این مساله بود، کمک بسیاری کرد و همچنین بر ضرورت بهره برداری از ثروتهای نفتی کشور و پیگیری پروندههای سلسله مراتب، حقوق ماهیانه و کارگران روز مزد سازمان برق لبنان تاکید کرد.

مقاومت در کنار ارتش لبنان علیه فتنه گران

حزب الله در سال ۲۰۱۳ میلادی با چالشهای زیادی مواجه شد. جناحهای خود فروخته به رژیم صهیونیستی، مقاومت را هدف قرار دادند. این چالشها با تجاوز به ضاحیه جنوبی بیروت و مناطق دیگر لبنان با شلیک چندین قبضه موشک آغاز شد و با انفجارهای انتحاری تکفیری و تروریستی در مناطقی همچون «بئر العبد» پایان یافت.

در این حوادث تروریستی حزب الله اثر انگشت عربستان سعودی را در آثار به جای مانده از جنایتها مشاهده کرد و دلایل دست داشتن سعودیهای وهابی در این جنایت را ثابت کرد. حامیان حزب الله تلاشهای دشمن در ایجاد شکاف میان حزب الله و پایگاههایش را ناکام گذاشتند و بر آمادگی خود برای شهادت، صبر و پیروزی تاکید کردند.

حزب الله این مرحله سخت امنیتی را با هماهنگی تام و کامل با سرویسهای امنیتی کشور لبنان و ارتش آن سپری کرد و موفق شد، با زنده به گور کردن فتنههای داخلی و امتناع از افتادن به دام آنها جلوی تنشهای بیشتر در کشور را بگیرد. نبردهای جدید در صیدا و طرابلس تا عرسال و ... نتوانست مقاومت حزب الله را به جنگهای فرقهای و مذهبی بکشاند، بلکه این حزب در کنار ارتش و نیروهای امنیتی لبنان ایستاد و به عنوان یک نهاد ملی، همه لبنانیها را به حفظ امنیت و صلح در کشور فرا خواند.
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"

حزب الله در کنار نظام سوریه و مردم آن


در همین راستا و در بعد خارجی، حزب الله جناحهای معارض سوری را به حل صلح آمیز بحران این کشور و پرهیز از اقدامات نظامی و گفتوگوی ملی و سیاسی فرا خواند و در این ۲ سال تمام تلاش خود را برای حل بحران سوریه به کار برد. به همین دلیل گروههای تروریستی مسلح فعال در سوریه با حمله به لبنانیهای مقیم در مرزهای سوریه، حزب الله را با هدف کاهش فعالیتهایش در جبهه سوریه مجبور به حضور در این منطقه برای امداد رسانی به اهالی این روستاها کردند.

پس از شدت یافتن تجاوزات و تعدیها و روشن شدن این امر که کسانی که به هرج و مرج و آشوب فرا میخواندند، مشتی سلفیهای جهادی تکفیری و تروریست جیره خوار طرفهای خارجی از جمله عربستان سعودی و برخی فریب خوردگان هستند، مقاومت به صراحت اعلام کرد که از مرزهای شرقی لبنان دفاع خواهد کرد و وارد اولین جبهه درگیری در خارج از مرزهای لبنان برای دفاع از کشور در مرزهای القصیر از توابع استان حمص شد و اخیرا اعلام کرد که جنگ مقدس، دفاع فراگیر و نبرد سرکوب تروریستهای جهادی تکفیری را با تمام عزم و قدرت ادامه میدهد و این نبرد، معرکه مرزها نیست، بلکه جنگ وجود و حفظ موجودیت است.

از کریات تا ایلات

بوی مرگ از شرق میآید. حضور حزب الله در جبهه شرقی به معنای غافل ماندن از جبهههای دیگر نبود، چراکه حزب الله لحظهای از جبهه جنوبی روی بر نمیگرداند و به خوبی میدانست که این جبهه، همچنان جبهه اصلی مبارزات و درگیریها به شمار میرود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی مقاومت، معادلات جدیدی را در درگیریهای وجودی با دشمن صهیونیستی رقم زد. پروازهواپیمای شهید «حسین ایوب» (شهید حسین ایوب از نخستین افرادی بود که در تاسیس و شکل گیری نیروی هوایی حزب الله نقش مؤثر داشت) در آسمان فلسطین اشغالی – اسرائیل - جدا از این روند نبود که ناگهان دشمن صهیونیستی را غافلگیر و وحشت زده کرد و شکاف عمیقی در گنبد آهنین و سازمانهای دفاعی اطلاعاتی و موشکی آن ایجاد کرد.

رژیم صهیونیستی بر این باور بود که حزب الله سرگرم جبهه سوریه شده و از مرزهای جنوبی غافل مانده است، اما مقاومت نشان داد که این رژیم دچار توهم و خیال است و با اعلام آغاز مرحله جدید علیه نیروهای رژیم صهیونیستی عملیات سلحشورانه استراتژیکی را به اجرا گذاشت و وعده داد که به منظور حفظ سیادت کشور پای دشمنان را از لبنان قطع خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی امروز به علت ترس از مقاومت و قدرت بازدارندگی آن حتی از کمک به سایر دشمنان این حزب واهمه دارد. قدرت بازدارندگی حزب الله به نظر تحلیلگران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی امروز پرقدرتترین مراحل خود را از زمان تاسیس جنبش در دهه هشتاد قرن بیست سپری میکند.

مقاومت لبنان و حزب الله بر آمادگی کامل نظامی خود در چند سطح و آمادگی تام برای به عهده گرفتن مسئولیتهای ملی در حمایت از مرزهای زمینی – هوایی – دریایی لبنان، تاسیسات نفتی دریایی و مقابله با تجسس و خصومت ورزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

حزب الله در سال ۲۰۱۳ میلادی از برخی اسرار جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ میلادی و نقش محوری سوریه در آن و حمایت بیدریغ دمشق از حزب الله و مقاومت لبنان در آن پرده برداشت و تاکید کرد که نبرد آینده حزب الله با صهیونیستها تنها به شهرهایی مانند حیفا و «تل آویو» محدود نخواهد شد، بلکه تمام خاک فلسطین اشغالی از کریات تا ایلات را در بر خواهد گرفت.

بیش از ۳۰ سال است که حزب الله و مقاومت لبنان جوانان خود را فدای وطن و مصالح آن میکنند، بدون اینکه انتظار کمترین تقدیرها و تشکرها و یا چشم داشتها را داشته باشند.

حزب الله سالهاست که شاهد افزایش مسئولیتها، چالشها و توطئههاست و هر بار که این واقعیت علنی و آشکار میشود، دشمنان آن بیشتر شده و هر بار که چالشها زیاد میشود، منزلت و جایگاه قهرمانان حزب با کسب پیروزیها بیشتر میشود.

تسنیم
 
بالا