Cpu سی پی یو چیست؟

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پردازنده یا واحد پردازنده مرکزی (CPU) اصلی ترین بخش کامپیوتر است . این قطعه وظایف مهمی از قبیل عملکرد های ریاضی ، منطقی ، مقایسه ای و محاسبه های مربوط به آدرس دهی در کامپیوتر را به عهده دارد . CPU مهم ترین تراشه بر روی برد اصلی هر کامپیوتر می باشد و آن مدیریت کلیه مراحل پردازش داده ها را به عهده دارد . این قطعه به صورت مستقیم و یا غیر مسقیم سایر قطعات روی برد اصلی و سایر قسمتهای کامپیوتر را نظارت و مقداردهی می کند . پردازنده ها هر چند دارای ابعاد فیزیکی بسیار کوچکی هستند ولی از ابتدایی ترین آنها که از ۲۹۰۰۰ ترانزیستور تا انواع پیشرفته آنها که ۷/۵ میلیون ترانزیستور می باشد ، ابعاد فیزیکی آنها بسیار محدود و در حد ۲ تا ۳ اینچ مربع می باشند .
index.php


مشخصه با اهمیت ریز پردازنده ها عبارتند از :
× . سرعت .
× . پهنای گذرگاه داده .
× . پهنای گذرگاه آدرس .
× . ماکزیمم حافظه .

پردازنده ها توسط شرکت های مختلفی ساخته و ارائه شده اند. شرکت های مشهور سازنده پردازنده عبارتند از :
- Intel
- IBM
- AMD
- Syrex
- Motorola
- IDT
- NIC
- IIT
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سرعت پردازنده
یکی دیگر از پارامتر های مهم برای پردازنده که معمولا روی پردازنده چاپ می شود ، سرعت پردازنده است . سرعت پردازنده بر حسب مگاهرتز (MHZ) مشخص می شود . گاهی سرعت پردازنده ها معادل سرعت پردازنده مشابه Intel بر روی آن چاپ می شود. در این پردازنده ها که شبیه پردازنده های پنتیوم Intel هستند ، برای نشان دادن سرعت AMD-K5 که در سطر دوم آن عبارت PR100 چاپ شده است ، بدین معنی است که این پردازنده دارای سرعتی معادل سرعت پردازنده های پنتیوم اینتل با سرعت ۱۰۰MHZ می باشد . هر چند ممکن است سرعت واقعی این پردازنده کمتر باشد . چنانچه بعد از PR100 علامت + هم داشته باشیم یعنی سرعت این پردازنده حتی از پردازنده اینتل با سرعت ۱۰۰MHZ هم بیشتر می باشد .
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
حافظه کش
در بررسی سی پی یو ها به اصطلاحی دیگر احتمالا برخورد کرده این با نام Cache ( کش ). کش به حافظه ای بسیار سریع و گران قیمت گفته میشود که همیشه مقدار کمی از ان در سی پی یو تعبیه میشود…کار کش نگهداری اطلاعاتی برای سی پی یو است که در هنگام پردازش اطلاعات به انها نیاز سریع دارد.
حافظه ی کش در سه سطح وجود دارد و با حجم های مختلف. سطح اول یا L۱سطح دوم یا L۲و سطح جدید L۳ …معمولا کش L۱ را بر روی خود سی پی یو قرار میدهند و به همین دلیل ان را INTERNA CACHE می نامند ولی کش L۲ بر روی بورد اصلی (Main Board) تعبیه میشود و ان را EXTERNAL CACHE میخوانند.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
cpu چگونه کار میکند؟
اگه بخواهیم به ساده ترین نحو ممکن عملکرد cpu رو شرح بدیم میشه اونو تو سه مرحله خلاصه کرد :

1- وقتی که شما بر روی یک برنامه اجرایی کلیک میکنید، اطلاعات برنامه از هاردتون (و در بعضی مواقع از ram ) فراخوانی میشه و به cpu فرستاده میشه.
2- وقتی که cpu اطلاعات رو دریافت میکنه، شروع به انجام محاسبات میکنه و نتیجه رو بدست میاره.
3- وقتی محاسبات cpu به اتمام رسید، cpu نتایج رو به قطعه ی مربوطه میفرسته و به عنوان خروجی برای کاربر به نمایش درمی آید.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سرعت کلاک یا سرعت ساعت

سرعت ساعت cpu در واقع مدت زمانیه که طول میکشه که cpu یه دستور رو پردازش کنه.واحد سرعت cpu هرتزه و معمولا سرعت cpu ها به صورت مگاهرز یا گیگاهرتز بیان میشه. مگاهرتز یعنی اینکه cpu میتونه 1 میلیون دستور رو در ثانیه پردازش کنه و گیگاهرتز یعنی اینکه cpu میتونه 1 میلیارد دستور رو در یک ثانیه پردازش کنه. البته امروزه دیگه همه ی cpu ها قابلیت پردازش میلیاردی دارن و cpu هایی که واحدشون در مبنای مگا بیان میشد کنار رفته اند.به طور مثال یه cpu با سرعت 3gh شش برابر سریعتر از یه cpu با سرعت 500mh هست.

 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
چند هسته ای به چه معناست ؟ سی چی یو (cpu) چند هسته ای چیست ؟

چند سال پیش اگه میخواستین رایانه ی با سرعت بیشتری داشته باشین، میتونستین cpu با سرعت بیشتری بخرین، ولی امروزه دیگه تنها سرعت بیشتر باعث افزایش سرعت رایانه نمیشه. چرا؟ چون محدودیت های وجود داره، که نمیتونه سرعت cpu تا بینهایت زیاد بشه ( یکی از اصلی ترین محدودیت ها گرم شدن بیش از حد cpu ه). برای همین شرکت های سازنده ی cpu چند هسته رو با هم در یک cpu جاسازی میکنن که به معنی اینه که cpu میتونه همزمان دستورات بیشتر و زیادتری رو پردازش کنه، و به جای کارکردن سری با کارکردن به صورت موازی میتونه باعث افزایش سرعت بشه.
http://p30-fa.blogfa.com
 
بالا