احکام ارتباط با نامحرم

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
گفت و گوى علمى با نامحرم
پرسش 76. آيا صحبت كردن زن با مرد نامحرم كه به نيت خير و يا براى درس باشد، اشكال دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.142
تبصره. گفت و گو با جنس مخالف اگر ادامه يابد، به طور معمول زمينه علاقه را ايجاد مى كند. از اين رو لازم است كنترل شود.

گفت و گو به قصد ازدواج
پرسش 77. آيا صحبت كردن با كسى كه قصد داريم در آينده با او ازدواج كنيم، گناه است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.143

چت در اينترنت
پرسش 78. چت (Chat) در اينترنت به صورت گفتارى و يا نوشتارى با جنس مخالف ـ با اين شرط كه از حدود شرعى خارج نشويم (مثلاً براى تبادل نظر) ـ چه حكمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.144
تبصره. اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفت وگو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترك شود.

چت با جنس مخالف
پرسش 79. چت كردن با جنس مخالف و رد و بدل كردن صحبت هاى معمولى، چه حكمى دارد؟
همه مراجع: در صورتى كه خوف فتنه و كشيده شدن به گناه وجود داشته باشد، جايز نيست.145

پرسش 80. حكم چت كردن با شخصى را كه از جنسيت او بى اطلاعيم، بفرماييد؟
همه مراجع: اگر ترس افتادن به حرام باشد، جايز نيست.146
پرسش 81. چت كردن با اشخاص مختلف، به انگيزه پيدا كردن فرد مورد نظر براى ازدواج با او، چه حكمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.147
تبصره. فرض مسئله جايى است كه شخص براى ازدواج آمادگى داشته باشد.

چت با غير مسلمان
پرسش 82. چت كردن با زنان غير مسلمان و انجام صحبت هاى تحريك آميز با آنان، چه حكمى دارد؟
همه مراجع: حرام است.148

داستان هاى شهوانى
پرسش 83. آيا خواندن داستان هاى تحريك كننده جنسى اشكال دارد؟
همه مراجع: اگر باعث تحريك شهوت گردد، خواندن آن جايز نيست.149

گفت و گو با نامحرم
پرسش 84. برخى از زنان هنگام صحبت كردن، با آب و تاب و صداى نازك سخن مى گويند؛ آيا مرد نامحرم مى تواند به سخنان او گوش دهد و با او صحبت كند؟
همه مراجع: اگر تلذّذ و يا ترس افتادن به گناه در ميان باشد، گوش دادن به سخنان آنان جايز نيست.150
پرسش 85. آيا زن در هنگام صحبت كردن با مرد نامحرم، حتما بايد صداى خود را تغيير دهد و مردانه صحبت كند؟
همه مراجع (به جز فاضل): خير، اين كار لازم نيست؛ ولى نبايد لحن صداى خود را نيز نازك نمايد، به طورى كه مرد را تحريك كند.151
آيه اللّه  فاضل: خير، اين كار لازم نيست؛ ولى بنابر احتياط واجب نبايد صداى خود را نيز نازك نمايد، به طورى كه مرد را تحريك كند.152

سلام كردن به نامحرم
پرسش 86. آيا سلام كردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جايز است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.153
تبصره. اگر جنس مخالف دختر جوان باشد، بهتر است به او سلام نكند تا از لغزش در گناه در امان باشد.

نامه نگارى با نامحرم
پرسش 87. نامه نگارى با نامحرم و طرح مسائل شهوانى از طريق ايميل و يا چت، چه حكمى دارد؟
همه مراجع: طرح مسايلى كه باعث ايجاد فتنه و فراهم آمدن زمينه فساد است، اشكال دارد.154

گفت و گوى تلفنى
پرسش 88. آيا در گفت وگوى زن و مرد نامحرم، فرقى بين گفت وگوى مستقيم و از راه دور (مانند اينترنت و تلفن) هست؟
همه مراجع: خير، هيچ تفاوتى در حكم نمى كند و در هر دو مورد، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.155

شوخى با نامحرم
پرسش 89. شوخى كردن با نامحرم چه حكمى دارد؟
همه مراجع: اگر با قصد لذت [جنسى] باشد يا بترسد كه به گناه بيفتد، جايز نيست.156

شوخى با محارم
پرسش 90. آيا شوخى كردن با محارم خود جايز است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت جنسى و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.157

تقليد صدا
پرسش 91. آيا تقليد صداى مردان به وسيله زن و برعكس جايز است؟
همه مراجع: اگر باعث استهزا و هتك ديگرى نباشد، اشكال ندارد.158

 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
142. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضيح المسائل، م1936؛ مكارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبريزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النكاح) م3؛ سيستانى، sistani.org، اينترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحيد.
143. با استفاده از منابعى كه در عنوان «گفتگو با نامحرم» آمده است.
144. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضيح المسائل، م1936؛ مكارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبريزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النكاح) م3؛ سيستانى، sistani.org، اينترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحيد.
145. سيستانى، سايت اينترنت ؛ تبريزى، سايت اينترنت؛ دفتر: همه مراجع.
146. دفتر: همه مراجع.
147. دفتر: همه مراجع.
148. دفتر: همه مراجع.
149. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1196؛ سيستانى، سايت، متفرقات، س7؛ دفتر: همه مراجع.
150. خامنه اى، استفتاء، س 678 و 684؛ صافى، هدايه العباد، ج2، النكاح، م29؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م29؛ نورى، مكارم و امام، تعليقات على العروة، ج2، (النكاح)، م39؛ دفتر: بهجت، تبريزى، وحيد و فاضل.
151. صافى، هدايه العباد، ج2، النكاح، م29؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م29؛ نورى، مكارم و امام، تعليقات على العروة، ج2، (النكاح)، م39؛ دفتر: وحيد، تبريزى، بهجت و خامنه اى.
152. فاضل، تعليقات على العروة، ج2، النكاح، م39.
153. العروة الوثقى، ج2، النكاح، م39 و 41.
154. امام، استفتائات، ج3، سوالات متفرقه، س127؛ دفتر: همه مراجع.
155. امام، استفتائات، ج3، نظر، س52؛ بهجت، توضيح المسائل، م1936؛ مكارم، استفتائات، ج1، س819؛ تبريزى، استفتائات، 1622؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، ص1673؛ نورى، استفتائات، ج2، س656؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، 1718؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1145؛ العروة الوثقى، ج2، (النكاح) م3؛ سيستانى، sistani.org، اينترنت، س20 و 19؛ دفتر: وحيد.
156. العروة الوثقى، ج2، النكاح، م31 و 39؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1720.
157. العروة الوثقى، ج2، النكاح م32.
158. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1219؛ نورى، استفتائات، ج1، س461؛ دفتر: همه مراجع.



منبع مطالب این تاپیک سایت پرسمان است.

درغیراین صورت منبع اعلام خواهد شد.
 

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
یک سوال منظور از قصد بدون لذت و ترس افتادن به حرام رو میشه توضیح بدید

با تشکر
بسم رب الحسین .. .
به طور کلی یعنی اگر با صحبت کردن با جنس مخالف احتمال زنای ذهنی مثلا (بدترین حالتشه) میدید اینکار رو نباید انجام بدید ! یعنی صحبت رو قطع کنید.
لذت دیگه ! واضحه نمیشه بیشتر نوشت :D


_____________-
میگم فتوای برخی مراجع فکر میکنم فرق داشته باشه ولی اگر دقت کنید همه ی سوال ها یکیه پاسخش! خیلی سخت نیست ها
 

هژبر ژیان

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین .. .
به طور کلی یعنی اگر با صحبت کردن با جنس مخالف احتمال زنای ذهنی مثلا (بدترین حالتشه) میدید اینکار رو نباید انجام بدید ! یعنی صحبت رو قطع کنید.
لذت دیگه ! واضحه نمیشه بیشتر نوشت :D


_____________-
میگم فتوای برخی مراجع فکر میکنم فرق داشته باشه ولی اگر دقت کنید همه ی سوال ها یکیه پاسخش! خیلی سخت نیست ها

صحیح


.............!
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند،
در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است،
هزار سال حبس خواهد شد.


c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


2- امام صادق علیه السلام:

رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم

بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


- یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم،

روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم،

امام باقر علیه السلام فرمود:

آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود

خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد،

به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را

پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود:
تکرار نکن.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg

8- حضرت علی علیهالسلام :

اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا

و بدبختی خواهد شد، و دلها را منحرف میسازد.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


2- امام باقر علیهالسلام:

سخن گفتن با زن نامحرم، از دامهای شیطان است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:


c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg

هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند

به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ،

خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.

ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص


017f1132174639da60a4a9ac4684c19c.jpg

 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
حد آرایش در مقابل نامحرم

آرایش کردن از علائق بانوان هست و کشور ما مقام هفتم مصرف مواد آرایشی در دنیا و رتبه دوم در خاور میانه را کسب کرده است که این خود جای تامل و تفکر برای مسئولین فرهنگی کشور را دارد.[۱]
اما لازم به ذکر است که بانوان مسلمان ما بدانند که، می شود در برابر نامحرم آرایش داشت؟ یا مقدار آن آرایش تا چه حد است ؟ مثلا اگر آرایش در حدی است که اگر کسی نگاهش به این خانم آرایش کرده بیافتد نظرش جلب می شود، جایز هست؟ یا از نظر عرف مقدار آرایشی که زینت محسوب باشد را می شود برای نامحرم نمایان کرد؟

طبق نظر مراجع عظام خامنه ای، سیستانی، اگر مقدارآ رایش زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود و آیت الله مکارم شیرازی، اگر جلب توجه نکند باید از نامحرم پوشانده شود وگرنه اشکال ندارد [۲]و حضرت آیت الله بهجت می فرماید: آرایش به هر مقدار باید از نامحرم پوشانده شود و زینت بودن آن را ملاک نمی داند.[۳]



پی نوشت:
۱- سایت خبری مشرق نیوز
۲- برگرفته از سایت آیت الله خامنه ای/ استفتاات جدید/حجاب و پوشش، برگرفته از سایت آیت الله سیستانی، برگرفته از سایت آیت الله مکارم شیرازی
۳- برگرفته از سایت آیت الله بهجت (ره)


 

لاهوت

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند،
در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است،
هزار سال حبس خواهد شد.


c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


2- امام صادق علیه السلام:

رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم

بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


- یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم،

روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم،

امام باقر علیه السلام فرمود:

آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود

خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد،

به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را

پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود:
تکرار نکن.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg

8- حضرت علی علیهالسلام :

اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا

و بدبختی خواهد شد، و دلها را منحرف میسازد.

c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg


2- امام باقر علیهالسلام:

سخن گفتن با زن نامحرم، از دامهای شیطان است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:


c5e6dfaf3f2e22fd4e586684ddc86800.jpg

هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند

به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ،

خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.

ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص


017f1132174639da60a4a9ac4684c19c.jpg


خدا به فریاد ما برسه که توی محیط کار گاهی با هم شوخی و گاهی هم حرف می زنیم:X_X: ( البته نه به قصد خاص ):63: باید هر روز توبه کنیم :63:
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

[h=1]عطر و ادکلن زنان[/h]
آيا براى زن جايز است كه عطر بزند و از منزل بيرون رود؟


همه مراجع: خير، جايز نيست. مكارم، استفتاءات، ج‏1،س‏797 ؛ تبريزى، استفتاءات، س‏1616 ؛ خامنه‏اى، استفتاء، س 667 و 621 ؛ نورى، استفتاءات، ج‏1، س‏1033 ؛ دفتر: وحيد، صافى، بهجت، امام، فاضل و سيستانى.
تبصره. حكم فوق بر اين اساس است كه بيرون رفتن زن از منزل با حالت معطّر، باعث تحريك و جلب توجه مرد نامحرم مى‏شود و اگر در جايى باعث اين مفسده نشود، بيرون رفتن او با آن حالت اشكال ندارد.
 
بالا