شیطان در معنای اصلی، گویا مفهوم وصفی دارد یعنی «شریر»؛ در قرآن عزیز، شیطان به همین معنی بكار رفته است جز اینكه گاهی در مورد خود ابلیس و گاه با معنای عام در مورد هر موجود شریری كه شرارت در او «ملكه ی راسخ» گردیده است.
حتّی در قرآن تصریح شده است كه ممكن است شیطان از جنّ یا از انس باشد:
انعام / 112: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ».
«و چنین قرار دادیم برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای بشری یا جنّ».
پس چنین نیست كه همه ی جنّ بد باشند همانطور كه در آیات قبل دیدیم؛
جن / 14: «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ...».
«البته گروهی از ما مسلمان (و گروهی ظالمند) ».
پس شیاطین دسته ی ویژه ای از جن یا انس هستند كه كارشان شرارت است.
حتّی در قرآن تصریح شده است كه ممكن است شیطان از جنّ یا از انس باشد:
انعام / 112: «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ».
«و چنین قرار دادیم برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای بشری یا جنّ».
پس چنین نیست كه همه ی جنّ بد باشند همانطور كه در آیات قبل دیدیم؛
جن / 14: «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ...».
«البته گروهی از ما مسلمان (و گروهی ظالمند) ».
پس شیاطین دسته ی ویژه ای از جن یا انس هستند كه كارشان شرارت است.