تست............

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
برای پی بردن به اینکه تا چه حد آدم راحتي هستيد يا برعكس بيش از حد به خودتان و زندگيتان گير ميدهيد و زندگی را به کام خود و ديگران تلخ ميكنيد و اینکه آیا همسر يا نامزدتان هم فردی است که زندگی را بيش از حد سخت میگیرد یا خیر، میتوانید این تست را با هم انجام دهید و درمورد نتیجه بهدست آمده با یکدیگر گفتوگو کنید.

به همه مسائل دید مثبت داشته باشید
شادکام بودن کار سختی نیست؛ اگرچه در جامعه متمدن کنونی، انسانها ارزش زیادی برای تفکر وتعقل قائل هستند و کمتر به عواطف اهمیت میدهند. انسان بدون عاطفه احساس پوچی میکند چرا که بسیاری از مفاهیم زیباشناختی از عواطف بشر سرچشمه میگیرد. برای شادکام بودن فقط کافی است دید مثبتی نسبت به همه مسائل زندگی داشته باشیم. اینگونه میتوانیم حتی در سختیهای اجتنابناپذیر زندگی شاد باشیم و امیدوار باشیم سختیها زود میگذرند. ما باید به توانایی خود برای بهدست آوردن شادکامی ایمان داشته باشیم. اگر در برابر ناکامیها کمر خم کرده و خود را ناتوان بپنداریم مطمئنا شادکامی از زندگی ما پرخواهد کشید.

درس بگیرید
یکی از موانع موجود در برابر شادکام بودن انسانها اسنادی است که در برابر شکستهای خود دارند. اسناد یعنی نسبت دادن چیزی به چیز دیگر؛ این اسناد به شکل درونی- بیرونی، پایدار- ناپیدار و کلی- جزئی هستند. اگر در برابر ناکامیها اسنادمان درونی، پایدار و کلی باشند یعنی شکستهایمان را به تواناییهای درونی خود نسبت داده و این ناکامیها را پایدار و همیشگی بدانیم و آنها را به همه زمینههای زندگیمان ازجمله تحصیلی، شغلی و... نسبت دهیم، ناامیدی و افسردگی تمام وجود ما را خواهد گرفت درصورتی که برای شادکام زیستن باید این اسناد را تغیير دهیم، یعنی آنها را بیرونی، ناپایدار و جزئی بدانیم. زندگی ما خالی از مشکلات و ناکامی نیست. ما باید نحوه برخورد با این مسائل را بدانیم و هر شکستی را بهعنوان پلهای برای موفقیت بهحساب آوریم و از ناکامیها درس گرفته و ناامید نشویم.
نمره سختگیری شما چند است؟
با انجام این تست میتوانید متوجه شوید چقدر زندگی را به کام خود و شریک زندگیتان تلخ میکنید.
نکته: پاسخ مثبت به هر سؤال 5 امتياز دارد.

هميشه بدون تعمق کافي چيزهايي ميگويم که بعدا باعث کدورت و سوءتفاهم بين من و ديگران ميشود.
هميشه با نگراني به آينده نگاه ميکنم و انتظار پيشامدهاي ناگواری را دارم.
اکثرا در گذشته زندگي ميکنم. خاطرات و اتفاقات گذشته را در ذهنم مرور ميکنم و وقتي حالم را با گذشته مقايسه ميکنم به گذشتهام حسرت ميخورم.
همیشه کارهاي امروز را به فردا موکول ميکنم.
اگر کسي به من كوچكترين اهانتي کند، تمام روزم خراب ميشود.
اگر با کسي برخورد کنم که خلق عصبي و تندي دارد بهشدت تحتتاثير او قرار ميگيرم.
وقتي درست به زندگيام نگاه ميکنم ميبينم که هميشه تمايل داشتهام از کاه کوه بسازم.
وقتي با کسي روبهرو ميشوم که در نگاه اول به دلم نميچسبد، ميدانم که هرگز نميتوانم با وي رابطهاي داشته باشم.
براي اينکه جلوي ناراحتيهاي بعدي را بگيرم تنهایی همه کارها را انجام ميدهم و از کسي کمکي نميخواهم.
هميشه در درونم پراز فشار است و براي خودم ساعاتی برای آرامش فراهم نميکنم.
اگر آنطور که تصور کردهام در کارم موفق نشوم بهشدت خود را به محاکمه ميکشم.
اصلا حساب و کتاب پولم را ندارم يا آنقدر حساب و کتاب ميکنم تا هيچ پولی را بيخودي خرج نکنم، در نتیجه اينکار وقتم را ميگيرد و برايم مشکل بهوجود میآورد.
وقتي ميبينم طرف مقابلم به کاري که انجام ميدهم توجه لازم را نميکند دلم از او میگیرد.
وقتي کسي از من انتقاد ميکند يا به جانم نق ميزند با خودم فکر ميکنم که او به من علاقه ندارد.
اگر کاري را که ميخواهم پيش نرود دنيا پيش رويم تيره و تار ميشود.
هميشه آدمها را مقصر ميدانم مگر اينکه خلاف آن ثابت شود.
وقتي در کاري موفقيتي بهدست ميآورم، موفقيتم آنچنان که بايد و شايد بهنظرم نميآيد.
فکر ميکنم نبايد به آدمهاي ديگر اعتماد کرد چراکه همه بد مرا ميخواهند.
هيچوقت احتياج به کمک ديگران نداشتهام و ندارم.
رفتاری را که هر روز انجام ميدهم دوست ندارم و اصلا بيهوده دارم زندگيام را خراب ميکنم.

حالا امتیازهای بهدست آمده را با هم جمع بزنید و تفسیر امتیاز خود را در زیر مشاهده کنید:

کمتر از 40 :
تبريك ميگوييم. شما زندگي را به کام خودتان تلخ نميکنيد و بهموقع در مقابل ناکامیها و شکستها ميايستيد و از آنها گذر میکنید. زیباییهای زندگی را میشناسید و به طرف مقابلتان هم آنها را نشان میدهید. میتوانید از زندگی در کنار تمام مشکلات لذت ببرید.

بين 40 تا 50:
لازم است تاحدي در رفتار خود تجديدنظر کنيد و جنبههای مثبت زندگي و اتفاقات آن را هم درنظر بگیرید تا بتوانید با دید بهتر و انرژی بیشتری زندگی خود را زیبا سازید.

بالاتر از50:
بايد واقعا به فکر باشيد و براي تغيير اين افکار کاري کنيد. درمورد عباراتي که به آنها پاسخ مثبت دادهايد با دقت فکر کنید و از خود بپرسيد: «چرا من اینگونه فکر میکنم؟» سپس براي تغيير آن برنامهريزي کنيد و با همسر يا نامزد يا بهترين دوستتان در اين مورد صحبت کنید. اگر این افکار بیش از حد شما را ناراحت میکند، میتوانید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.


 
بالا