صحیفه سجادیه در بیان مقام معظم رهبری

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
شهادت حضرت سید الساجدین امام زین العابدین رو خدمت حضرت ولی عصرعج و اهالی منجی تسلیت عرض میکنم .

صحیفه ى سجادیه را اگر مطالعه کنید و جنبه ى دعایى کلمات را نادیده بگیرید، هر دعاى آن یک درس عالى از معارف اسلامى و قرآنى است. اگر کسى خطبه ى امیرالمؤمنین علیه الصلاةوالسلام در توحید را که خطبه ى اول نهج البلاغه است، جلو خودش بگذارد، یا دعاى اول صحیفه ى سجادیه را که در تحمید است- حمد الهى است- جلو خودش بگذارد، مىبیند این دو مثل هماند و فرقى با هم ندارند. خطبه اند و درس اند. امیرالمؤمنین علیه الصلاةوالسلام در مقابل جمعى از مردم ایستاده و معارف الهى را بیان کرده و امام سجاد علیه الصلاةوالسلام دعا کرده و به زبان دعا، همان معارف را بیان فرموده است. (1)


تا آنجا که مى توانید، با صحیفه سجادیه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمى است. اینکه گفته اند زبور آل محمد، واقعاً همینطور است؛ پر از نغمه هاى معنوى است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم النفس است، هم درس امور اجتماعى است. آنجا ملاحظه کنید: "أللهم إنى أعوذ بک من هیجانالحرص و سورةالغضب... و الحاح الشهوة". یکى یکى این خصوصیات معنوى و اخلاقى و این ریشه هاى فاسدى را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفى مىکند.(2)

خواهش مى کنم عزیزان من، به خصوص جوانان، با صحیفه سجادیه انس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد... اغلب دعاهاى صحیفه ى سجادیه- تا آنجا که بنده سیر کرده ام- همین حالت را دارد. همه چیز مرتب و چیده شده است. مثل این است که یکنفر، در مقابل مستمعى نشسته و با او به صورت استدلالى و منطقى حرف مىزند. همان ناله هاى عاشقانه هم که در صحیفه سجادیه آمده است، همین حالت را دارد.(3)


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1:خطبه هاى نماز جمعه ى تهران - ۰۷/۱۲/۱۳۷۱
2:دیدار با گروهی از پاسداران سپاه پاسداران - ۱۳/۰۹/۱۳۷۶
3:خطبه هاى نماز جمعه ى - ۱۴/۱۱/۱۳۷۳
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
در دعاهاى معتبر خیلى معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمىکند؛ جز در خود همین دعاها. از جمله ى این دعاها، دعاهاى صحیفه ى سجادیه است. در منابع معرفتى ما چیزها یى وجود دارد که جز در صحیفه سجادیه یا در دعاهاى مأثور از ائمه :S (31): انسان اصلاً نمىتواند این ها را پیدا کند. این معارف با زبان دعا بیان شده. نه اینکه خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتى است که با این زبان مىتواند بیان شود؛ با زبان دیگرى نمىتواند بیان شود. بعضى از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجواى با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست؛ لذا ما در روایات و حتى در نهجالبلاغه از اینگونه معارف کمتر مىبینیم؛ اما در صحیفه ى سجادیه و در دعا ى کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعاى عرفهى امام حسین و در دعاى عرفهى حضرت سجاد و در دعاى ابوحمزهى ثمالى از این گونه معارف، فراوان مىبینیم.


سخنرانی در دیدار اعضاى هیأت دولت - ۱۷/۰۷/۱۳۸۴
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
منم توصیه میکنم اگه نمیتونید صحیفه رو بخونید به هر دلیلی حداقل دعای مکارم اخلاق روحتما یه مطالعه ای بکنیدخیلی زیباست!:53:
 
بالا