اوباما : توانستیم گسترش برنامه هستهای ایران را متوقف و بخشهایی از آن را به عقب ببریم

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین .. .

شب بخیر، امروز ایالات متحدهبه همراه شرکا و هم پیمانان نزدیکمان گام مهمیدر جهت راه حلی جامع برداشت که به نگرانیهای ما درمورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامیایران رسیدگی میکند.


من از زمان آغاز ریاست جمهوریخود روشن کردم که برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای مصمم هستم. همانطورکه من بارها گفتهام، ترجیح شدید من این است که این مسئله به طور مسالمتآمیز حل شود،و ما دست دیپلماسی را دراز کردیم. با این حال، ایران مایل به انجام مسئولیت های بینالمللی اش نبوده است. بنابراین، دولت من با همکاری با کنگره، شورای امنیت سازمان مللمتحد، و کشورهایی در سراسر جهان تحریمهای بی سابقهای بر ایران اعمال کرد.


دیپلماسی پنجره جدیدی به سویجهانی جدید باز کرد و توافق هستهای با ایران فقط یک گام اولیه اما دستاورد بزرگی است.برای اولین بار در 10 سالگذشته توانستیم گسترش برنامه هستهای ایران را متوقف و بخشهایی از آن را به عقب ببریم.امروز، که دیپلماسی راه جدیدی را به دنیایی باز کرده که امن تر است، آیندهای که درآن میتوانیم تأیید کنیم که برنامه هستهای ایران صلح آمیز است و قادر نخواهد بود سلاحهستهای تولید کند.


توافق امروز با اینکه تنهاگام اول این راه بود، دستاورد بزرگی بوده است. برای اولین بار در تقریباً یک دهه، ماپیشرفت برنامه هستهای ایران را متوقف کردهایم و بخش های کلیدی این برنامه به عقبرانده خواهند شد.

ایران متعهد شده است تا سطح معینی از غنی سازی را متوقف کند و بخشیاز ذخایر هستهای اش را خنثی نماید. ایراننمی تواند از نسل آینده سانتریفیوژهایش که برای غنی سازی اورانیوم بکار برده میشوند،استفاده کند. ایران نمی تواند سانتریفیوژهای جدید نصب و راه اندازی کند و تولید سانتریفیوژهایشنیز محدود خواهد بود. ایران فعالیت رأکتور پلوتونیومش را متوقف خواهد کرد و بازرسیهایجدید دسترسی گستردهای را به تأسیسات هستهای ایران فراهم خواهد آورد و به جامعه بینالمللاجازه خواهد داد تا پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید نماید.


اینها محدودیتهای قابل توجهی هستندکه از دستیابی ایران به سلاح هستهای جلوگیری میکنند. به عبارت سادهتر، این محدودیتهاراههای ممکن برای رسیدن ایران به بمب را سد میکنند. در عین حال، این اولین قدم، زمانو فضایی در طول ۶ ماه آینده ایجاد میکند تا مذاکرات بیشتر به نگرانی های جامع ما نسبتبه برنامه اتمی ایران بپردازد. و بخاطر این توافق، ایران نمی تواند از مذاکرات بعنوانپوششی برای پیشبرد برنامه هسته ایش استفاده نماید.


در طرف ما، ایالات متحده ودوستان و همپیمانان ما توافق کردیم تا از شدت تحریمهای ایران بکاهیم اما در عین حالتحریمهای عمده همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. ما از وضع تحریمهای جدید دوریکرده و به دولت ایران امکان دستیابی به بخشی از درآمدهایی که به واسطه تحریمها ازدسترسشان خارج شده بود را میدهیم اما ساختارهای وسیع تحریمها پابرجا خواهد ماند وما با جدیت به اعمال آنها ادامه خواهیم داد و اگر ایران به صورت کامل به تعهداتش طیاین دوره ۶ماهه متعهد نماند این کاهش تحریمها مجدداً برداشته شده و فشارها مجدداًابقا خواهند شد.



ایران، همانند سایر کشورهاحق برخورداری از انرژی صلحآمیز هستهای را دارد. دولت همچنان با کنگره همکاری میکندتا در صورت عدم توافق با ایران تحریمهای بیشتری وضع کند.





در این گفتگوها هیچ توافقیصورت نمیگیرد مگر اینکه در مورد همه چیز به توافق رسیده شود. ایران مسئولیت داردکه به دنیا ثابت کند که برنامه هستهای اش صرفاً برای اهداف صلح آمیز خواهد بود. اگرایران از این فرصت بهره ببرد مردم ایران از پیوستن دوباره به جامعه جهانی سود خواهندبرد و ما میتوانیم از بی اعتمادی بین دو کشور بکاهیم. این به ایران امکان میدهدتا مسیر شرافتمندانهای را با جهانی گستردهتر بر اساس احترام متقابل آغاز کند امااگر ایران خودداری کند با فشار و انزوای روزافزون مواجه خواهد شد.


در طول چند سال گذشته، کنگرهشریک کلیدی ما در تصویب تحریمها علیه دولتایران بوده است و این تلاش فراجناحی پیشرفتی که امروز حاصل شد را ممکن ساخت. در ادامهراه ما همچنان به همکاری نزدیک با کنگره ادامه خواهیم داد. اکنون زمان تصویب تحریمهایجدید نیست زیرا ما را از متحدانمان دور میسازد، و خطر انحلال این ائتلافی که تحریمهایما را قادر به اجرا شدن کرد را به همراه دارد.


اتحاد بین المللی امروز بهمعرض نمایش گذاشته شده است. دنیا در حمایت از اراده ما بر جلوگیری از تولید سلاح هستهایتوسط ایران، متحد شده است. ایران باید بداند که امنیت و سعادت هرگز از دنبال کردن سلاحاتمی به دست نمی آید و باید از طریق توافقهای صد در صد قابل تایید بدست بیایند کهپیگیری ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را غیرممکن بسازند.


در نهایت تنها دیپلماسی میتواندراه حلی پایدار برای چالش برنامه اتمی ایران به ارمغان آورد. به عنوان رئیس جمهورو فرمانده کل قوا، من هر آنچه لازم است خواهم کرد تا از دستیابی ایران به سلاح اتمیجلوگیری کنم. اما من مسئولیتی اساسی دارم که اختلافاتمان را به جای با عجله به سمتدرگیری رفتن به طور صلحآمیز حل کنم. امروز ما فرصتی حقیقی داریم برای رسیدن به توافقیجامع و مسالمت آمیز و من باور دارم که ما باید آن را بیازماییم.


گام اولی که ما امروز برداشتیممهمترین و ملموسترین پیشرفتی است که ما از زمان آغاز ریاست جمهوری من با ایران داشتهایمو اکنون ما باید از ماههای آینده برای پیگیری توافقی دراز مدت و جامع برای مسالهایاستفاده کنیم که برای چندین دهه امنیت ما و امنیت همپیمانانمان را تهدید کرده است.این مسئله ساده نخواهد بود و چالشهای عظیمی بر سر راه است. اما آمریکا از طریق دیپلماسیقوی و بنیادین سهم خود را از جانب دنیای بزرگتری از صلح، امنیت و همکاری میان کشورهاانجام خواهد داد.
 

!WARNING!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
بسم رب الحسین .. .


اوباما : توانستیم گسترش برنامه هستهای ایران را متوقف و بخشهایی از آن را به عقب ببریم

امام خامنه ای : در بحث هسته ای حتی یک قدم هم عقب نشینی نشود
 
بالا