ابتلا به سرطان در افراد دارای مشکلات روحی بیشتر است

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
فارس: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خطر بروز و میزان ابتلا به سرطان در افراد دارای مشکلات روحی و روانی بیشتر است.

محمد اسماعیل اکبری اظهار داشت: بیماریهای جسمی و روانی تعریف خاص خود را دارد و کسانی که این گونه مشکلات را دارند بیماریهای آن به صورت کامل مشاهده نمیشود و بیشتر از نظر جسمی علائم این بیماریها بروز میکند.

وی بیان داشت: بهطور مثال کسی که دچار افسردگی و اضطراب است بر اثر این عارضههای روحی و روانی کمردرد میگیرد و باید بیشتر از آنکه به مسائل جسمی برای درمان کمردردها پرداخته شود باید آنالیزهای رفتاری و روانی بر روی این افراد صورت گیرد.

اکبری ادامه داد: حال با توجه به مسائل روانی و اجتماعی افراد مسلماً کسانی که به بیماری سرطان مبتلا میشوند خلق و خوی آنان نیز تحت تأثیر قرار میگیرد و بیماریهای روانی پیدا میکنند و این مسئله کاملاً مشهود است و در دنیا نیز بهصورت علمی ثابت شده است.

وی اظهار داشت: ولی مسئلهای که چند سالی است در دنیا مدنظر قرار گرفته است و حرف جدیدی نیز به حساب میآید این است که کسانی که بیماریهای روحی و روانی داشته باشند خطر ابتلای آنان به سرطان بیشتر میشود و حتی درمان آنان نیز بسیار سختتر است.

اکبری تصریح کرد: به طور علمی ثابت شده است کسانی که افسردگی و اضطراب دارند بیشتر به سرطان مبتلا می شوند و درمان سرطان در آنان نیز سختتر صورت میپذیرد و در صورتی که بیماری روانی این افراد را درمان نکنیم برای درمانهای جسمی توفیقات لازم کسب نمیشود..... / تحلیل : عصر ایران
 
بالا