متمهدیان و مدعیان مهدویت

شروع موضوع توسط ضحا ‏07/11/2013 در انجمن مدعیان دروغین

  1.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام

    [​IMG]


    [h=1]

    [​IMG]
    [/h]

    (نگاهى تاریخى به دعاوى و نسبت‏هاى دروغین مهدویت)






    اشاره



    نوشتار حاضر در ادامه مجموعه مقالاتی است كه از چندی پیش در واكاوی و شناخت یكی از جدی ترین آسیبها و آفتهای تنیده شده با فرهنگ مهدویت،

    یعنی فرقه ها و مدعیان دروغین مهدویت، یه صورت سلسله وار تقدیم شما كاربران عزیز می شود. در مقالات گذشته چنانكه دیدیم دعاوی و هویت پاره ای از فرق یاد شده در ترازوی نقد فرو ریخت؛

    اینك برآنیم تا مدعیات كذب و هویت پوچین برخی دیگر از این فرقه ها را بر آفتاب افكنیم؛ پس با ما همراه باشید.



     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
  2.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام

    زیدیه:



    عده‏اى با تمسك به روایت پیامبر(ص) كه فرمودند: «ان المهدى من ولدالحسین و انه یخرج بالسیف و انه ابن سبیة.



    مهدى از فرزندان حسینعلیه السلام است و او با شمشیر بپا مى‏خیزد و مادرش بهترین كنیزان خواهد بود.»،

    زمانى كه زید بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب قیام خود را علیه امویان آغاز كرد،

    گفتند: چون او از نسل حسینعلیه السلام است و قیام به سیف علیه ظالمان كرده و از سویى فرزند اسیر است، پس او مهدى موعود مى‏باشد.(70)

    كنیه زید ابوالحسن و مادرش كنیزى بود كه مختار بن ابى عبیده او را به على‏بن الحسینعلیه السلام بخشیده بود.(1)



    اما این گروه به روایت دیگر پیامبر(ص) توجهى نكردند، كه فرمودند:



    «الائمة بعدى اثنا عشر؛ تسعة من صلب الحسین؛ تاسعهم قائمهم.»(2)



    شخص زیدبن علىعلیه السلام از بزرگان بود و خلفاى اموى را به حق نمى‏دانست.

    او بر علیه آنان قیام كرد و به طرف كوفه رفت و با همراهى چهار هزار نفر، با حاكم عراق؛ یعنى یوسف‏بن عمر، به جنگ برخاست.

    كار زید در كوفه ده ماه طول كشید؛ تا این كه در سال 122هـ / 740م به دست هشام‏بن عبدالملك اموى به دار آویخته شد

    و سرش را به دمشق نزد هشام و از آنجا به مدینه بردند.





     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
  3.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام
    زید از سوى امام باقرعلیه السلام نیز تأیید شده بود

    و امامعلیه السلام مى‏فرمودند: «خدایا! پشت مرا به زید محكم فرما.»

    و با مشاهده زید، آیه

    «یا ایهاالذین آمنوا كونوا قوامین بالقسط شهداءللّة.»(3)

    را تلاوت مى‏كردند و مى‏فرمودند: «اى زید! تو نمونه عمل به این آیه هستى.»(4)


    پیروان زید اطراف یحیى و فرزندش را گرفتند.

    یحیى در خراسان قیام كرد (125 ق)

    و در جوزجان كشته شد.

    پیروان او به فِرق مختلف تقسیم شدند؛ مثل: رافضیّه، جارودیّه، عجلیّه، تبریّه، صالحیه و زیدیه، كه قائل به مهدویت زید و منتظر ظهور او شدند.(5)


    زید از حیث علم، زهد، ورع، شجاعت و دین، از بزرگان اهل بیت به شمار مى‏رود

    و این كه خود زید ادعاى امامت یا مهدویت داشته باشد،

    در منابع یافت نشده است بلكه روایتى از زیدبن علىعلیه السلام رسیده است، كه مؤید عقیده صحیح او در امر مهدویت است.

    ایشان مى‏فرمایند: پدرم على‏بن حسینعلیه السلام از پدرش حسین‏بن علىعلیه السلام برایم روایت كرد، كه فرمود:

    «رسول‏الله(ص) فرمودند: اى حسین! تو امامى و نُه تن از فرزندان تو امینان معصومند و نهمین ایشان، مهدى ایشان است.»(6)

    از شیخ بهائى، علامه امینى و محسن امین نقل شده است:

    ما گروه شیعه امامیه در باب زیدبن على سخنى جز خوبى و خیر نمى‏گوییم.

    درالغدیر این سخن، نظر جمیع شیعیان تلقى گردیده است.(7)
     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
  4.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام


    احمدبن سعید مستند از ابوالجارود نقل كرده، كه مى‏گوید:

    به مدینه رفتم و از هر كه احوال زیدبن على را پرسیدم، گفتند: او حَلیف قرآن است؛ یعنى هیچ‏گاه از قرآن و تلاوت آن جدا نمى‏شود.(8)

    پس از شهادت زید و یحیى، گروهى از شیعیان و طرفداران خاندان پیامبر(ص)، كه از ستمگرى حكام و خلفاى اموى به ستوه آمده بودند؛

    مخالفت با خاندان اموى را تنها در مبارزه مسلحانه دیدند؛

    از این رو، راه زید و یحیى را مفید دانسته، آنان را امام و رهبر تلقى كردند و به همین سبب به زیدیه معروف شدند.

    زیدیه بعدها تفكر و اعتقادات خاصى یافتند و با دیگر طرفداران خاندان پیامبر(ص) بویژه شیعه امامیه، اختلافهاى اعتقادى پیدا كردند.


    علامه طباطبایى درباره عقاید زید و فَرق میان زیدیه و امامیه مى‏فرماید:


    زیدیه در اصول اسلام مذاق معتزله و در فروع فقه ابى‏حنیفه، رئیس یكى از چهار مذاهب اهل سنت، را دارند. فَرق كلى میان شیعه دوازده امامى و شیعه زیدى این است،

    كه شیعه زیدى اغلب امامت را مختص به اهل بیت نمى‏دانند وعده ائمه را به دوازده منحصر نمى‏بینند و از فقه اهل بیت پیروى نمى‏كنند؛ بر خلاف شیعه دوازده امامى.(
    9)

     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
  5.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام
    زیدیه امامت را خاص خاندان پیامبر(ص) و فرزندان فاطمه(س) دانسته،

    قیام به سیف را از شرایط امامت عنوان كرده‏اند و فرزندان امام حسنعلیه السلام و امام حسینعلیه السلام را در امامت یكسان مى‏دانند.


    زیدیه بعدها به مناسبت رهبرانى كه پیدا كردند، به گروه‏هاى مختلف تقسیم شدند و هر گروه عقاید ویژه‏اى را برگزیدند.


    این فرقه اكنون بیشتر در كشورهاى یمن و سوریه و برخى از كشورهاى دیگر زندگى مى‏كنند.

    اینان عقاید و اعتقادات خاص خودشان را دارا هستند؛ البته اینكه مدعى باشند زید همان مهدى است و روزى ظهور خواهد كرد، را قائل نیستند
    .
     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
  6.  
    ضحا

    ضحا کاربر ویژه "کاربر *ویژه*"

    تاریخ عضویت:
    ‏26/08/2012
    ارسال ها:
    6,504
    تشکر شده:
    23,751
    تشکر کرده:
    9,772
    امتیاز:
    128
    محل سکونت:
    مشهد

    نحوه آشنایی با انجمن:
    معرفی دوستان
    جنسیت:
    دختر خانم
    پیام کاربری:
    یا علی بن موسی الرضا عليه السلام
    [h=2]پینوشت ها:[/h]1. مقاتل الطالبین، ابوالفرج اصفهانى، ترجمه: سید هاشم رسولى محلاتى، ص 129، تحقیق: على اكبر غفارى، كتاب فروشى صدوق، تهران.
    2. الغیبة، شیخ طوسى، ص 140.
    3. نساء، 135.
    4. الغدیر، علامه امینى، ج 3، ص 170.
    5. ملل و النحل، شهرستانى، ج 1، ص 154 و المهدیة فى الاسلام، سعد محمد حسن، ص 107.
    6. كفایة الاثر فى النصوص على الائمة الاثنى عشر، على‏بن محمدبن على الخزاز الرازى القمى، ص 327، دارالطباعة نایب ابراهیم، 1305 ق.
    7. سیره و قیام زیدبن على، حسین كریمان، ص 83، شركت انتشارات علمى و فرهنگى وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالى، 1364.
    8. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانى، ترجمه: سید هاشم رسولى محلاتى، ص 131، تحقیق: على‏اكبر غفارى، كتاب فروشى صدوق، تهران.
    9. شیعه در اسلام، محمدحسین علامه طباطبائى، ص 39-34، تهران، 1348.
    [h=2]منبع:[/h]مجله انتظار، محمد رضا نصوری

     
    montazer از این پست تشکر کرده است.
موضوع های مشابه: متمهدیان مدعیان
انجمن عنوان تاریخ
مدعیان دروغین مدعیان دروغین مهدویت(از صدر اسلام تا زمان معاصر) ‏23/09/2016
مدعیان دروغین بررسی تاریخی مدعیان کذاب مهدویت ‏22/02/2014
مدعیان دروغین مدعیان دروغین مهدویت را چگونه بشناسیم ؟ ‏22/02/2014
مدعیان دروغین ویژگی های شخصیتی مدعیان مهدویت ‏16/06/2013
مدعیان دروغین ** اسامی مدعیان دروغی نبوت و امامت ** ‏05/04/2013

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.