از خودت مشو غافل....

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


5 مرگ قلب و جان

غفلت از یاد خدا، قلب و جان انسان را مى‏میراند، یعنى، پس از قساوت و سنگدلى، مرگ قلب‏فرا مى‏رسد، به‏گونه‏اى که دیگر هیچ موعظه و اندرزى در آن اثر نمى‏کند. و گوئى مرده و در این حال،راه بازگشت و توبه نیز به روى او بسته گشته و هرگونه امیدى براى سعادت او از بین مى‏رود.
امیر مؤمنان على علیه‏السلام مى‏فرماید:
من غلبت علیه الغفلة مات قلبه.
کسى که غفلت بر او چیره شود، قلبش مى‏میرد.
در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است:
بینکم و بین الموعظة حجاب من الغفلة والغرة.
میان شما و موعظه و اندرز، حجابى از غفلت و غرور است.
و نیز فرمود:
دوام الغفلة یعمى البصیرة.
استمرار و دوام غفلت و بى‏خبرى دیده بصیرت آدمى را کور مى‏کند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


6. نابودى اعمال

غفلت موجب فساد اعمال انسان مى‏شود. افراد غافل و بى‏خبر به سراغ اعمال صالح کمترمى‏روند و اگر بروند دیگر »غفلت« اجازه نمى‏دهد که اعمال خالص با حضور قلب و جامع تمام‏شرایط و اجزاء، براى خدا انجام دهند. از این رو، امیر مؤمنان على علیه‏السلام فرموده ‏اند:
ایاک والغفلة والاغترار بالمهلة فان الغفلة تفسد الاعمال
از غفلت و غرور ناشى از مهلت و فرصت داده شده بپرهیز زیرا، غفلت اعمال آدمى رافاسد مى‏کند.


و در نهج‏ البلاغه مى‏فرماید:
من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر.
هر آنکس مراقب نفس خویش بود سود برد، و هر کس غفلت ورزید زیانکار شد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


7. هلاکت و نابودى

غفلت سبب هلاکت در دنیا و آخرت است، چرا که انسان را از خیرات و مصالح خود بى‏خبرمى‏سازد و با این بى‏خبرى، فرصتها را از دست داده، امکانات را ضایع کرده و استعدادهاى‏خویش را بر باد مى‏دهد.

امام على(ع) فرمود:
من طالت غفلته تعجلت هلکته.

کسى که غفلتش طولانى شود، هلاکت او به سرعت فرا مى‏رسد.
فى حدیث المعراج: یا احمد، اجعل همک هما واحدا، فاجعل لسانک لسانا واحدا، واجعل بدنک‏حیا، لا تغفل عنى، من یغفل عنى لا ابالى باى واد هلک

در حدیث معراج آمده است: اى احمد! اندیشه‏ات را یکى گردان و زبانت را یک زبان ساز وبدنت را زنده بدار و از من غافل مباش، هر که از من غافل باشد، اهمیتى ندهم که در کدام وادى‏هلاک شود.
امام على(ع) مى‏فرماید:
دریغا بر هر غافلى که عمرش بر ضد او حجت باشد و روزهایش او را به سوى بدبختى‏کشاند

و قرآن مجید مى‏فرماید:
فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا عَنْهَا غَافِلِینَ. (اعراف: 136)
سرانجام از آنها انتقام گرفتیم و آنان را در دریا غرق کردیم، زیرا آیات ما را تکذیب کردند و ازآن غافل بودند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


. 8 زوال آرامش روحى روانى

در بحث قبل اشاره شد که ذکر و یاد خدا آرامش و سکینه در انسان ایجاد مى‏کند. »الا بذکر اللَّه‏تطمئن القلوب« با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد.

امام صادق علیه‏السلام فرمودند:
ایاکم والغفلة فانه من غفل فانما یغفل عن نفسه


از غفلت بپرهیزید؛ زیرا به ضرر جان و روان شماست. هر کس خدا را فراموش کند، خود رافراموش کرده است. دورى از غفلت براى پرهیز از زیانهاى جان آدمى است.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
ب. در آخرت

عذاب جهنم

وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَاباً صَعَداً. (جن: 17)
و هر کس از یاد خداى خود اعراض کند خداوند به عذابى بسیار سخت معذّبش مى‏گرداند.
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَیَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَیُبْصِرُونَ بِهَاوَلَهُمْ آذَانٌ لاَیَسْمَعُونَ بِهَا أُولئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ. (اعراف: 179)
به یقین، گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم، آنها دل‏ها (عقل‏ها)یى دارند که باآن (اندیشه نمى‏کنند و) نمى‏فهمند و چشمانى که با آن نمى‏بینند و گوشهایى که با آن نمى‏شنوند،آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند. )زیرا با داشتن همه گونه‏امکانات هدایت، باز هم گمراهند!)
وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذا هِیَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِینَ کَفَرُوا یَاوَیْلَنَا قَدْ کُنَّا فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا بَلْ‏کُنَّا ظَالِمِینَ. (انبیاء: 97)
و وعده حق (قیامت) نزدیک مى‏شود، در آن هنگام چشمهاى کافران از وحشت، از حرکت بازمى‏ماند، (مى‏گویند) اى واى! بر ما که از این (جریان) در غفلت بودیم، بلکه ما ستمکار بودیم!
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

حل مشکل و درمان غفلت
غفلت از بیماریهاى خطرناک اخلاقى رفتارى است و براى درمان آن بهتر است به عوامل ذیل‏دقت کنیم:

1. مداومت بر ذکر خدا

یکى از عوامل مؤثر در زدودن غفلت، یاد خدا و استمرار آن است. زیرا، یاد خدا، دل را بیدار،روح را مصفّا و چشم بصیرت را بینا مى‏سازد و در پرتوى آن، انسان، حق و باطل را آنگونه که‏هست مى‏بیند و قادر به تشخیص دوست و دشمن خود مى‏شود. قرآن با توجه به این نکته‏مى‏فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ. (اعراف: 201)

هنگامى که پرهیزگاران، گرفتار وسوسه‏هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او)مى‏افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را مى‏بینند و) ناگهان بینا مى‏گردند!
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
2. نقش نماز

امام باقر(ع) فرمود:
ایما مؤمن حافظ على الصلوات المفروضه فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین.

هر مؤمنى که بر نمازهاى واجبش دقت کند و آنها را در وقت خودش بجا آورد از غافلان‏نخواهد بود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

3. زمان‏شناسى

الامام على(ع): ان من عرف الایام لم یغفل عن الاستعداد
هر کس زمان (شرایط و مقتضاى حال) را شناخت از وظایف خویش غافل نمى ‏گردد.

4. رسالت پیامبران

این مسأله در نگاه حضرت على(ع) به قدرى داراى اهمیت بوده که درمان غفلت را یکى از اهداف‏بعثت انبیاء دانسته، و در خطبه 108 نهج‏البلاغه در بیان اوصاف پیامبر اکرم(ص) فرموده:
... متتبع بدوائه مواضع الغفلة و مواطن الحیرة.
او (پیامبر اسلام(ص) ) طبیبى است که داروهاى خود را براى درمان موارد »غفلت« آماده‏ساخته و به دنبال بیمارانش مى‏گردد.
 

صدرالمتالهین

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
ممنون دوست عزیز ولی کاش همه مطالب را در یک پست بیان کنی تا مراجعه راحتتر باشه
 
بالا