یکی از راه های نفوذ شیطان

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

شیطان با سرگرم کردن انسان به لهو و لعب و زخارف دنیا، اورا از یاد حق باز میدارد و قیامت را از یاد وی میبرد و از این طریق وی را گرفتارعذاب شدید الهی میکند. در گام دوم اگر کسی به یاد خدا و قیامت بود، شیطان میکوشدتا او را از راه جهل مرکب و تزئین: «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُأَعْمَالَهُمْ»(نمل/24)

و تسویل: «الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْوَأَمْلَى لَهُمْ » (محمد/25) یعنی بد را خوب جلوه دادن یا خوب را خوبترجلوه دادن، از فضیلتی مهم یا اهم باز بدارد، مثل این که انسان را سرگرم کار مستحبیمیکند تا وی را از واجب باز دارد یا او را سرگرم واجب مهم میکند تا او را از واجباهم محروم کند


«زینت» یعنی هر چیز زیبا و دوست داشتنی که به چیزی دیگرضمیمه میشود و به آن زیبایی میبخشد و مرغوب و محبوبش قرار میدهد به گونه ای کهطالب زینت به طمع رسیدن به آن حرکت میکند و از فواید یا ضررهایش بهره یا خسرانمیبرد. قرآن کریم در این باره میفرماید: «تَاللّهِلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُأَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛سوگند به خدا که به سوی امتهای پیش از تو (رسولانی) فرستادیم (اما) شیطان اعمالشانرا برایشان آراست و امروز (هم) سرپرستشان هم اوست و مجازات دردناکی برایآنهاست.»


(نحل: 63) قرآن کریم از زبان شیطان میفرماید: «قَالَ رَبِّبِمَآ أَغْوَیْتَنِی لأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَلأُغْوِیَنَّهُمْأَجْمَعِینَ؛
خداوندا، به خاطر آنکه مرا به هلاکت افکندی هر آینه در زمین (باطل را) در نظرشان زینت میدهم (آنان را خواهم فریفت) و همگیشان را به راه هلاکت
میبرم.»(حجر/39)

یعنی شیطان آرزوها و خیالاتی را برای انسان مطرحمیکند «لأُمَنِّیَنَّهُمْ»(نساء/119) و چیزهایی را در نظر انسانزینت میدهد که زینت ارض است، نه زیور قلب و جان انسان، چه اینکه زینت جان انسان،ایمان به خدای سبحان است: «حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِیقُلُوبِكُمْ » (حجرات/7)، نه خانه و باغ و امکاناتی که زینت زمین محسوبمیشود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یکی از راه های نفوذ شیطان


اگر کسی خانه خوب و مجللی ساخت، زمین را مزین کرده است نهخود را. این مغالطه، کار شیطان است که زینتهای زمین را از طریق آرزو، زینت انسانوانمود میکند.
شیطان با ابزار تزئین و تسویل، در عقاید و اخلاق آدمی نفوذ کرده وکاری میکند که انسان با اراده و انتخاب خود شقاوت را بر سعادت ترجیح داده و باگرایش به لذات زودگذر، هلاکت خویش را امضاء میکند.


www.saaer.org_wp_content_uploads_2012_03_2k411n7ntzqs9h93k5jh.jpg



امام سجاد(علیه السلام) در فرازی از دعا و مناجات خویش، ازتزئین و تسویل شیطان به خدا پناه برده، عرضه میدارد: «اللهم انا نعوذ بک من ... انیطمع نفسه فی اضلالنا عن طاعتک و امتهاننا بمعصیتک او ان یحسن عندنا ما حسّن لنا اوان یثقل علینا ما کرّه الینا؛»

خداوندا، به تو پناه میبریم از اینکه (شیطان) درگمراهی ما برای بازداشتن از طاعتت و زبون نمودن ما به نافرمانیت خود را به طمعاندازد و یا اینکه نزد ما آنچه را که او برایمان نیکو جلوه داده، نیکو باشد، و یاآنچه (از عبادات) را که او برای ما ناگوار و ناخوشایند نشان دهد، بر ما سنگین وناگوار باشد.»(صحیفه سجادیه)

«زینت» یعنی هر چیز زیبا و دوست داشتنی که به چیزی دیگر ضمیمه میشود و به آن زیبایی میبخشد و مرغوب و محبوبش قرار میدهد به گونه ای که طالب زینت به طمع رسیدن به آن حرکت میکند و از فواید یا ضررهایش بهره یا خسران میبرد
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یکی از راه های نفوذ شیطان


بدیهی است در مقابله بادشمن همواره باید از سلاح مناسب استفاده کرد. بندگی واقعی خداوند و محبت حقیقی او،قویترین سلاح در مقابل شیطان است.
در واقع عبادت توأم با عشق و محبت، همان اخلاصیاست که شیطان از روز نخست عجز خود را در برخورد با آن اعلام کرده و بیان داشته کهدسترسی به مخلَصین ندارد:«لاغوینهم اجمعین الاعبادک منهم المخلصین.»از این رو امامسجاد (علیه السلام) در فراز دیگری از دعای خویش از خداوند چنین مسألت میدارد: «خداوندا، شیطان را به سبب عبادتت از ما دور گردان و به پایداری ما در محبت تو،خوارش گردان و میان ما و او پرده ای قرار ده که آن را ندرد و سد محکمی ایجاد کن کهآن را نشکافد.


خدای تعالی ارادهاش بر این تعلق گرفته که بشر در این مدتیکه در دنیا زندگی میکند، به زندگیاش با میل و رغبت ادامه دهد، لذا در افعال وامور عالم لذایذی قرار داده و نتایجی وضع کرده که منتهای همه آن نتایج، سعادت واقعی و حقیقی زندگی است.

از این رو انسان در هر عملی که انجام میدهد لذتی را در نظرمیگیرد که یا آن لذت بدنی و مادی است، مانند لذت غذا خوردن، یا لذت فکری است،مانند لذت ترقی و کسب نام نیک و ... و اگر این لذایذ نبود بشر درصدد انجام دادن هیچ عملی بر نمی آمد و در نتیجه نظام زندگی مختل میشد.

این لذایذ و زینتهای الهی اموریاند که هم زندگی دنیوی رااصلاح میکنند و هم به آخرت او ضرر نمیرسانند.
اما زینتهای شیطانی و لذتهایی کهاو در اعمال و رفتارها قرار داده، موافق با هوی و مایه بدبختی در دنیا و آخرت است،لذایذی که فطرت سالم انسانی مخالف آن است، از این رو بایسته و شایسته است که انسان با پرهیز از تزئینات و تسویلات شیطانی، و بهره گیری از مواهب الهی، راه سعادت وکمال انسانی خویش را بپیماید


 
بالا