عید غدیر،روز نا امیدی کفار و منافقین

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
431b3f881823_10_131382542041561.jpg

در آستانه عید سعید غدیر، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر خود به آیه اکمال اشاره داشتند و فرمودند:

خداوند در آیه يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
که در حادثه غدیر نازل شد، فرمود: ای پیامبر ما! اگر خلافت و ولایت حضرت امیر(علیه السلام) را ابلاغ نکنی، اصلا کاری برای ما نکرده ای، برای اینکه تو رحلت می کنی چه کسی دین را باید حفظ کند؟! مگر از سقيفه حفظ دين ساخته است؟!

معظم له با بیان آنکه اهل بیت و ولایت است که دین را حفظ می کند، بیان داشتند:
درست است که اهلبیت(:S (31):) ساکت بودند اما دیگران به برکت حقانیت اینها، توانستند دین را حفظ کنند، چرا که هرجا به مشکل بر میخوردند به حضرت امیر علیه السلام مراجعه میکردند، و خود آنها بارها گفتند: «اگر علی نبود ما هلاک می شدیم».

حضرت آیت الله جوادی آملی به فراز وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ در آیه اکمال اشاره کرده، فرمودند:
اینکه اینجا خداوند می فرماید ، اگر امر ولایت حضرت امیر را ابلاغ نکنی هیچ کاری برای مانکردی، برای این است که رسول منقطعالاخر که نمیتواند دین مردم را الی یوم القیامه حفظ بکند! آنکه حفظ ميکند اهل بيت و ولايت است. پس اگر نگويي, هيچ کاري براي ما نکردي، ما که شما را براي اين ده سال نخواستيم ما براي ابد خواستيم و آنکه تا ابد ادامه ميدهد اهل بيتاند.

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود فرمودند:
کفار و مخالفین در جریان فتح مکه همه تسلیم شدند و ایمان آوردند، این آیه بعد از فتح مکه است، بعد از اینکه رسول خدا فاتحانه وارد مکه شد و همه تسلیم شدند، و هیچ احدی در جزیرةالعرب نبود که بتواند در برابر حضرت قیام کند، پس ترس حضرت برای چه بود؟ مشکل حضرت همين مسئله منافقين بود که کارشکنی کنند لذا خداوند می فرمايد: وَاللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ

ايشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که بعضی از آیات قرآن، با آیات قبل و بعد خود مرتبط نیستند، فرمودند:
گاهی يک امر مهمّی در اثنای محاوره واقع میشود. آيه ﴿إِنَّمَا وَلِيُّکُمُ اللّهُ﴾ را دهها بار نگاه کنید، میبینید که با صدر و ذیلش مناسب نیست، این آیه در وسط این آیات می درخشد! قبلش مربوط به حرمت میته و بعدش هم به حالت اضطرار است.

معظم له روز غدیر را روز نا امیدی کفار و منافقین دانستند و فرمودند: با قرائت آیه الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ کَفَرُوا بیان داشتند:

اینکه خداوند می فرماید: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ کَفَرُوا امروز کفار نااميد شدند، از چه چيزي؟ از اينکه ميته حرام است؟! امروز کفار نااميد شدند از اينکه مضطر ميتواند ميته بخورد؟! نه! امروز کساني که کافر شده‏ اند از کارشکني در دین شما نومید گردیده‏ اند پس از ایشان مترسید و از من بترسید امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانیدم. این «الیوم ها» بیّن الرشد است که جداگانه نازل شده است و وجود مبارک پیامبراسلام دستور داد که این آیه در این وسط قرار گیرد، برای همین هیچ راهی برای شبهه فخر رازی و امثال وی باقی نمیماند.
ـــــــــــــــــــ
سایت اطلاع بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا
 
بالا