مدیریت زمــــــــــــان

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"



در روايات اسلامى به طرز جالبى به عنوان دستور بيان شده است،
زندگى فرد باايمان در چهار بخش خلاصه میشود:

قسمتى به معنويات میپردازد و با پروردگارش مناجات میکند،

قسمتى به فكر تامين و ترميم معاش است،

قسمتى را اختصاص به معاشرت سالم می دهد

و قسمت آخرمخصوص لذات وسرگرمی های حلال وتفریحات سالم ومشروع برای تجدید قوا و موفقیت در سه قسمت اول است.

تفريح و سرگرمى همچون سرويس كردن و روغن كارى نمودن چرخهای يك ماشين است گرچه اين ماشين يك ساعت متوقف براى اين كار میشود، ولى بعدا قدرت و توان و نيروى
جديدى پيدا میکند كه چند برابر آن را جبران خواهد كرد، به علاوه بر عمر ماشين خواهد افزود. اما مهم اين است كه سرگرمى و تفريح، سالم باشد و گرنه مشكلى را كه حل نمیکند بلكه بر مشكل ها میافزاید، چه بسيار تفريحات ناسالمى كه روح و اعصاب انسان را چنان میکوبد كه قدرت كار و فعاليت را تا مدتى از او میگیرد و يا لااقل بازده كار او را به حداقل میرساند. [1] [برادران یوسف به پدرشان گفتند:]فردا او را با ما بفرست تا در چمن گردش و بازى كند و ما به خوبى نگهبان او خواهيم بود. أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ [2] يعقوب پيامبر در برابر استدلال فرزندان نسبت به نياز يوسف به گردش و تفريح هيچ پاسخى نداد، و عملا آن را پذيرفت، اين خود دليل بر اين است كه هيچ عقل سالم نمیتواند اين نياز فطرى و طبيعى را انكار كند.

انسان مانند يك ماشين آهنى نيست كه هر چه بخواهند از آن كار
بكشند، بلكه روح و روانى دارد كه همچون جسمش خسته میشود، همان گونه كه جسم نياز به استراحت وخواب دارد روح و روانش نياز به سرگرمى و تفريح سالم دارد. تجربه نيز نشان داده كه اگر انسان به كاريك نواخت ادامه دهد، بازده و راندمان كار او بر اثر كمبود نشاط تدريجا پائين میآید،و اما به عكس، پس از چند ساعت تفريح و سرگرمى سالم، آن چنان نشاط كار در او ايجاد میشود كه كميت و كيفيت كار هردو فزونى پيدا مى كند، و به همين دليل ساعاتى كه صرف تفريح و سرگرمى میشود كمك به ساعت كار است.


..................

1 . ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ذیل آیه 12 سوره یوسف.
2 . سوره یوسف، 12.
3 . ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ذیل آیه 12 سوره یوسف.



599886_nCxw2KGV.jpg

 
بالا