در عالم برزخ آيا كلاس درس هم برقرار است يعني علم آموزي ديني هم صورت مي گيرد؟

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
علم آموزی در برزخ........


آیا در عالم برزخ كلاس درس هم برقرار است يعني علم آموزي ديني هم صورت مي گيرد؟
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

عالم برزخ كه به عالم مثال و روحاني اطلاق مي شود ، انسان ها ، باطن و حقيقت بسياري از اموري را كه معتقد نبوده اند و يا ايمان كامل نداشته اند ، به وضوح مشاهده مي كنند .
اولا عالم برزخ به مراتب با جهان مادي ( دنيا ) از لحاظ تكثر و تنوع موجودات گسترده تر و وسيع تر است گفته مي شود انسان مي تواند ارواح مومنين و گذشتگاني كه در مدتهاي قبل از دنيا رفته اند ، ديدار كند و ببيند .
با ارواح علماء و شهداء و ائمه و انبياء بر حسب لياقت و شاني كه در نزد خداوند متعال دارد مي تواند رابطه و ديدار داشته باشد.
ثانيا باطن و تجسم بعضي از اعمال را مي تواند مشاهده كند.
ثالثا در صورت مومن بودن و صالح بودن ، روحش از نشاط و سرور و بشارت برخوردار خواهد بود و در صورت كافر و فاسق بودن ، از فشار و عذاب و شكنجه روحي برخوردار مي شود .
عالم برزخ را كه به آخرت كوچك (صغري ) تعبيرش مي كنند ، عالم تكليف و انجام وظيفه نيست آنجا عالم شهود و كشف حقايق و ديدار و ملاقات با بعضي از ارواح و همچنين ديدن باطن عمل و رفتار خود مي باشد و حتي بخاطر انجام اعمال در دنيا چه خوب و چه بد يا دچار عذاب مي شود و يا پاداش و ثوابي به وي تعلق مي گيرد .
انسان هرگونه رفتار و روش در دنيا داشته است (خواه صالح خواه ناصالح )وهرگونه شناخت و معرفتي كه در اين دنيا كسب كرده است تا دم مرگ مي تواند برايش مفيد فايده باشد و بعد از آن نوبت برداشت و نتيجه عمل از سوي خداوند متعال مي باشد البته بعيد نيست كه مومنين و ارواح طاهرين با ارواح ائمه اطهار و علماء اسلام ملاقات كنند و معارف حقيقي را به آن تعليم دهند و يا بياموزند .
كمال اينكه در شرح كوتاه از سخن امام كاظم (ع) آمده است : هر كس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعليم مي دهند تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا ببرد ، چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مي شود بخوان و بالا رو او مي خواند ( و از درجات بهشت ) بالا مي رود (1)

منابع:
1: فروع كافي ، ج 2، ص 606.
 
بالا