شیعه آنلاین ، در بسیاری از اخبار آمده که امامان ما، از جمله امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام)، با پای پیاده به حج میرفتند، در حالی که مرکب ایشان نیز با ایشان بوده. از آنجایی که این اولیاء، الگوی ما هستند، آیا برای ما و زمان ما نیز چنین عملی نیک است؟ در این صورت، با توجّه به اینکه پیاده رفتن خیلی بیشتر از سواره (یا با هواپیما) طول میکشد، آیا بهتر نیست که سریعتر رفت و در عوض آن وقتِ اضافی را در عبادت و اعمال دیگر (مثل کسب علم) صرف کرد؟ اگر اوّلی بهتر است، چرا اکثر بزرگان و علمای روز ما این کار را انجام نمیدهند، و اگر دومی بهتر است، چرا امامان که وقتشان پر ارزشترین و عبادتشان کاملترین بوده، چنین نمیکردند؟
استاد حسین انصاریان درپاسخ میگوید: حج بیت الله الحرام، یکی از مهمترین عبادات اسلامی، و یکی از ارکان اسلام است. در روایات زیادی آمده است که اسلام بر پنج پایه بنا نهاده شده است (نماز – روزه – زکات – حج – ولایت) [1] یعنی باید همان اندازه که به نماز اهمیت داده میشود به حج نیز اهمیت داده شود.
همچنین روایات زیادی داریم که میفرماید: اگر کسی بدون هیچ گونه عذری حج خانه خدا را ترک کند (حج واجب) بیایمان (یهودی یا نصرانی) از دنیا میرود.
حج به این میزان اهمیت داشته است ولی این عمل با این اهمیت، ممکن بود بعلت دوری راه و مشکلات زیاد و سختی شرایط آب و هوایی مکه، از طرف مسلمانان، اهمیت داده نشود و یا حداکثر هر کس وقتی حج واجب خود را که انجام داد، دیگر در سالهای بعد، برای انجام حج استحبابی اقدام ننماید.
استاد حسین انصاریان درپاسخ میگوید: حج بیت الله الحرام، یکی از مهمترین عبادات اسلامی، و یکی از ارکان اسلام است. در روایات زیادی آمده است که اسلام بر پنج پایه بنا نهاده شده است (نماز – روزه – زکات – حج – ولایت) [1] یعنی باید همان اندازه که به نماز اهمیت داده میشود به حج نیز اهمیت داده شود.
همچنین روایات زیادی داریم که میفرماید: اگر کسی بدون هیچ گونه عذری حج خانه خدا را ترک کند (حج واجب) بیایمان (یهودی یا نصرانی) از دنیا میرود.
حج به این میزان اهمیت داشته است ولی این عمل با این اهمیت، ممکن بود بعلت دوری راه و مشکلات زیاد و سختی شرایط آب و هوایی مکه، از طرف مسلمانان، اهمیت داده نشود و یا حداکثر هر کس وقتی حج واجب خود را که انجام داد، دیگر در سالهای بعد، برای انجام حج استحبابی اقدام ننماید.