بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم!

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"





امام باقر(ع) می فرمايد:

چون خدا عقل را آفريد از او بازپرسى كرده باو گفت پيش آى پيش آمد، گفت باز گرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم و ترا تنها بكسانيكه دوستشان دارم بطور كامل دادم. همانا امر و نهى كيفر و پاداشم متوجه تو است.
اصول كافى جلد 1 صفحه: 10

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم!


و اما آیا نیرنگ ها ، فریب کاری ها و ظلم ستمها متوجه عقل است؟



شخصى از امام ششم عليه السلام پرسيد عقل چيست؟
فرمود چيزى است كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد
آن شخص گويد: گفتم پس آنچه معاويه داشت چه بود؟
فرمود:آن نيرنگست، آن شيطنت است، آن نمايش عقل را دارد ولى عقل نيست.
اصول كافى جلد 1 صفحه: 11حسن بن جهم گويد: از امام رضا عليه السلام شنيدم كه مى ‏فرمود: دوست هر انسانى عقل او است و دشمن او جهلش.
اصول كافى جلد 1 صفحه:
11
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم!

حساب کشی از بندگان به میزان عقل آنها





حال افرادی هستند که فاقد عقل و بصیرت کافی می باشند ، تکلیف آنان نیز مشخص است به میزانی که به این افراد عقل داده شده از آنها انتظار می رود و بازخواست می شود.

حسن بن جهم گويد: بحضرت ابوالحسن عليه السلام عرض كردم نزد ما دسته ‏اى هستند كه دوستدار امامند
ولى آن تصميم راسخ را ندارند (كه بتوانند از راه عقيده خويش از جان و مال بگذرند)
همين قدر است كه از محبت امام دم مى ‏زنند.
فرمود آنها (بواسطه كوتاهى عقل و قصور اداركشان)
از جمله كسانى كه مورد سرزنش خدا قرار گرفته‏ اند نيستند.
همانا خدا مى ‏فرمايد: عبرت گيريد اى صاحبان بصيرت (و ايشان صاحب بصيرت نمى باشند).
اصول كافى جلد 1 صفحه: 12

اسحاق بن عمار گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه عاقل است دين دارد و كسى كه دين دارد ببهشت مى‏ رود
(پس هر كه عاقل است ببهشت مى ‏رود).
اصول كافى جلد 1 صفحه: 12

ابو جارود از امام پنجم عليه السلام نقل مى‏كند: خدا در روز قيامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى كه در دنيا به آنها داده است باريك بينى مى ‏كند.
اصول كافى جلد 1


 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم!

ملاک فقط عقل






و اما احادیثی در برتری و پیشی گرفتن عاقل از زهاد و عباد که نشان دهنده آن است که عبادت و ریاضت بی عقل سود چندانی ندارد به نوعی آن حدیث معروف که می فرماید:"یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است".

امام صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله و آله نقل مى‏كند كه:
چون خوبى حال مردى (مانند نماز و روزه بسيارش) بشما رسيد، در خوبى عقلش بنگريد زيرا به ميزان عقلش پاداش مى‏يابد.
اصول كافى جلد 1 صفحه: 13

امام صادق عليه السلام از پيغمبر اكرم (ص) فرمود:

چون مردى را پرنماز و روزه ديديد به او ننازيد تا بنگريد عقلش چگونه است.
كتاب كافى جلد 1 ص :31

پيغمبر فرمود:
خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل نبخشيده است، زيرا خوابيدن عاقل از شب بيدارى جاهل بهتر است و در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (به سوى حج و جهاد) بهتر است و خدا پيغمبر و رسول را جز براى تكميل عقل مبعوث نسازد (تا عقلش را كامل نكند مبعوث نسازد) و عقل او برتر از عقول تمام امتش باشد و آنچه پيغمبر در خاطر دارد، از اجتهاد مجتهدين بالاتر است و تا بنده‏اى واجبات را به عقل خود در نيابد آنها رإ؛ انجام نداده است همه عابدان در فضيلت عبادتشان بپاى عاقل نرسند. عقلا همان صاحبان خردند كه درباره ايشان فرموده: تنها صاحبان خرد اندرز مى‏گيرند.
اصول كافى جلد 1 صفحه: 14
سليمان ديلمى گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم فلانى در عبادت و ديانت و فضيلت چنين و چنانست فرمود: عقلش چگونه است؟ گفتم نمى‏دانم، فرمود، پاداش باندازه عقل است، همانا مردى از بنى اسرائيل در يكى از جزاير دريا كه سبز و خرم و پر آب و درخت بود عبادت خدا مى‏كرد يكى از فرشتگان از آنجا گذشت و عرض كرد پروردگارا مقدار پاداش اين بنده‏ات را به من بنما خداوند باو نشان داد و او آن مقدار را كوچك شمرد، خدا باو وحى كرد همراه او باش پس آن فرشته بصورت انسانى نزد او آمد عابد گفت تو كيستى؟ گفت مردى عابدم چون از مقام و عبادت تو در اين مكان آگاه شدم نزد تو آمدم تا با تو عبادت خدا كنم پس آن روز را با او بود، چون صبح شد فرشته باو گفت: جاى پاكيزه‏اى دارى و فقط براى عبادت خوب است. عابد گفت: اينجا يك عيب دارد. فرشته گفت: چه عيبى؟ عابد گفت: خداى ما چهارپائى ندارد، اگر او خرى مى‏داشت در اينجا مى‏چرانديمش براستى اين علف از بين مى‏رود! فرشته گفت: پروردگار كه خر ندارد، عابد گفت: اگر خرى مى‏داشت چنين علفى تباه نمى‏شد، پس خدا بفرشته وحى كرد: همانا او را باندازه عقلش پاداش مى‏دهم (يعنى حال اين عابد مانند مستضعفين و كودكان است كه چون سخنش از روى ساده دلى و ضعف خرد است مشرك و كافر نيست ليكن عبادتش هم پاداش عبادت عالم خداشناس را ندارد).
اصول كافى جلد 1 صفحه: 12
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم!


عاقلترین مردم کیست؟و نشانه های عاقل چیست.

در اینجا حدیثی ذکر شده که توسط آن انسان به راحتی می تواند فرد عاقل را تشخیص داده و آنکه عقل کامل به او داده شده به خوبی دریابد و از ایشان بهره ببرد.

حضرت صادق عليه السلام فرمود:

با عقل ترين مردم
خوش خلق‏ترين آنها است.
اصول كافى جلد 1 صفحه: 27

در حدیثی نسبتا طولانی (اصول كافى جلد 1 صفحه: 14 رواية: 12) از امام موسى بن جعفر عليهم ‏السلام به نقل از هشام بن حكم آورده شده که از حوصله خواننده خارج می باشد به همین دلیل بخش هایی از آن که بیانگر نشانه ها و علامت های انسان های عاقل می باشد را در زیر آورده شده است:

اى هشام خداى تبارك و تعالى صاحب عقل و فهم را در كتاب مژده داده است و فرموده (20 سوره 39) آن بندگانم را كه هر سخن را شنوند و از نيكوترش پيروى كنند مژده بده، ايشانند كه خدا هدايتشان كرده و ايشانند صاحبان عقل.

اى هشام پس خداوند صاحبان عقل را اندرز داده و به آخرت تشويقشان نموده (33 سوره 6) زندگى دنيا جز بازيچه و سرگرمى نيست و سراى آخرت براى پرهيزگاران بهتر است چرا تعقل نمى‏كنيد.


اى هشام عقل همراه علم است و خدا فرموده (43 سوره 29) اين مثلها را براى مردم ميزنيم و جز دانشمندان تعقل نمى‏كنند

اى هشام خدا بر مردم دو حجت دارد: حجت آشكار و حجت پنهان، حجت آشكار رسولان و پيغمبران و امامانند عليه السلام و حجت پنهان عقل مردم است. اى هشام عاقل كسى است كه حلال او را سپاسگزارى باز ندارد و حرام بر صبرش چيره نشود.

اى هشام كردار اندك از عالم چند برابر پذيرفته شود و كردار زياد از هواپرستان و نادانان پذيرفته نگردد. اى هشام همانا عاقل به كم و كاست دنيا با دريافت حكمت خشنود است و با كم كاست حكمت و رسيدن به دنيا خشنود نيست از اين رو تجارتشان سودمند گشت.

اى هشام امير المؤمنين عليه السلام مى‏فرمود: خدا با چيزى بهتر از عقل پرستش نشود و تا چند صفت در انسان نباشد عقلش كامل نشده است مردم از كفر و شرارتش در امان و به نيكى و هدايتش اميدوار باشند.
زيادى مالش بخشيده زيادى گفتارش بازداشت شده باشد.
تا زنده است از دانش سير نشود.
ذلت با خدا را از عزت با غير خدا دوست‏تر دارد.
تواضع را از شرافت دوست‏تر دارد.
نيكى اندك ديگران را زياد و نيكى بسيار خود را اندك شمارد همه مردم را از خود بهتر داند و خود را از همه بدتر و اين تمام مطلب است.

اى هشام عاقل دروغ نگويد اگر چه دلخواه او باشد.
اى هشام كسى كه مردانگى ندارد دين ندارد كسى كه عقل ندارد مردانگى ندارد.
با ارزش‏ترين مردم كسى است كه دنيا را براى خود منزلى نداند.
همانا براى هدفهاى شما بهائى جز بهشت نيست پس آنرا به غير بهشت نفروشيد.
اى هشام امير المؤمنين عليه السلام مى‏فرمود:
از جمله علامات عاقل اين است كه سه خصلت در او باشد.
1- چون از او پرسند جواب دهد 2- و چون مردم از سخن در مانند او سخن گويند 3- و رأيى اظهار كند كه به مصلحت همگنان باشد كسى كه هيچ يك از اين صفات ندارد احمق است، اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: در صدر مجلس نبايد نشيند مگر مردى كه اين سه خصلت يا يكى از آنها را داشته باشد و كسى كه هيچ ندارد و در صدر نشيند احمق است.



 
بالا