*********** خودکنترلی به صورت اورژانسی ************

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



یکی از راهکارهای ارتقا بخشیدن به خودکنترلی، مراقبه است. مراقبه یکی از تمرینات پر فایده است که انواع مختلفی دارد. صرف نظر از این که شما چه نوع از مراقبه را برای تمرین انتخاب کنید، آن چه به صورت علمی اثبات شده است این است که مراقبه به طور کلی در تمام انواع خود توجه، تمرکز، کنترل خود و خودآگاهی را بهبود می بخشد. تحقیقاتی که به منظور شناخت عواملی که ممکن است با این اثربخشی در ارتباط باشند انجام گرفته نشان داده اند که مغز افرادی که مراقبه میکنند از ماده خاکستری بیشتری در قشر پیش پیشانی و دیگر مناطق مغزی که با خودآگاهی مرتبط هستند برخوردار است. تمرین مراقبه در طی زمان توانایی شما را برای هشیار ماندن نسبت به خود و مدیریت تمایلات افزایش میدهد. پس مراقبه کنید!


بهره مندی از خواب کافی راهکار مفید دیگری است. خواب کم، باعث میشود که قشر پیش پیشانی مغز خوب عمل نکند. این عملکرد ناقص مثل آن است که این بخش از مغز با کمبود خفیف اکسیژن روبهرو شده باشد که این عارضه به دلیل نقش مهمی که برای این بخش از مغز در کنترل رفتار ارادی سراغ داریم، برای خودکنترلی اصلاً خوب نیست. به علاوه خواب ناکافی بهخصوص اگر مزمن هم شده باشد، حساسیت نسبت به استرس را افزایش میدهد. در این هنگام ممکن است در برابر فشار ناشی از وسوسهها مانند خوردن چیزهای شیرین و چرب یا مصرف مواد مضر به راحتی تسلیم شوید. همچنین خواب ناکافی توانایی بدن را برای سوخت و ساز گلوکز که مهمترین منبع انرژی برای مغز است محدود کرده و باعث میشود احساس خستگی کنید. خودکنترلی به انرژی زیادی نیاز دارد و بنابراین زمانی که خواب کافی ندارید تأمین انرژی آن دچار مشکل میشود.


ساختارمندی و نظم در حفظ و ارتقای خودکنترلی نقش مهمی دارد. داشتن یک برنامه منظم برای خوردن و خوابیدن به عملکرد بهتر بدن کمک میکند، عملکرد مناسب بدنی هم به خودکنترلی بیشتر کمک میکند. به عبارت دیگر، داشتن یک برنامه منظم در رسیدن به هدف بسیار کمک کننده است.


جدولی از مزایا و معایب ایجاد کنید. این راهکار به معنای آن است که با خود فکر کنید دقیقاً چه کاری میخواهید انجام دهید و بعد فهرستی از نکات مثبت و منفی تصمیمتان تهیه کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید دیگر با داد و بیداد با دیگران صحبت نکنید در این صورت هدف شما این میشود که صرف نظر از اینکه خلقتان باز باشد یا تنگ، در اکثر قریب به اتفاق مواقع با صدای معتدل با دیگران صحبت کنید. بعد فهرستی از مزایا و معایبِ کوتاه مدت و بلند مدتِ عملی کردن تصمیمتان فراهم کنید یا میتوانید فهرستی از مزایا و معایب پای بند نبودن به این هدف تهیه کنید. در هر صورت سعی کنید بر مزایا و معایب مهمی که تهیه میکنید عمیق شوید. این فهرست را همواره با خود داشته باشید و هر روز قبل از اینکه با موقعیتی مواجه شوید که ممکن است شما را برای فریاد زدن سر دیگران وسوسه کند مرور کنید.


به جایگزین کردن رفتارهایتان فکر کنید. فهرستی که از مزایا و معایب رفتار مخربتان تهیه کردهاید در اینجا کمک زیادی به شما خواهد کرد. دوباره به فواید رفتاری که آن را مشکلساز شناختهاید به دقت نگاهی بیندازید. همچنین فواید رفتار جدیدی را که میخواهید به جای رفتار قبلی پیش بگیرید فهرست کنید. سعی کنید نکات مثبت رفتاری را که میخواهید آن را جایگزین رفتار مشکلساز قبلی خود کنید مورد توجه بیشتری قرار دهید.






و به عنوان آخرین راهکار.....

....
....

ورزش کنید. پیشرفت علم دارد ما را به این نتیجه میرساند که ورزش پاسخی است برای هر مشکلی، از بیماریهای جسمانی گرفته تا ضعف توانمندیهای روانشناختی. اگر بخواهیم به خلاصهای از مهمترین نتایج پژوهشها در زمینه تأثیر ورزش بر خودکنترلی اشاره کنیم باید بگوییم ورزش تمایل را کاهش میدهد و استرس را تسکین میبخشد، چرا که ورزش سرعت عملکرد قشر پیش پیشانی مغز را که نقش مهمی در خودکنترلی دارد افزایش میدهد. به علاوه، تأثیر ورزش فوری است. به خصوص ورزش در طبیعت حتی اگر به اندازه پنج دقیقه پیاده روی هم باشد، تأثیر فوری بر خلق و خودکنترلی دارد.


پایان بخش این بحث چند جمله است:
تمرین خودکنترلی حتی در مقیاس کارهایی کوچک برای دو هفته به پیشرفت چشمگیری در این زمینه منجر میشود. پس با به کارگیری تمرینات مطرح شده در سلسله مقالات مطرح شده، خود کنترلیتان را بهبود ببخشید.

آگاه باشید که تمرین، تمرین و تمرین مهم ترین شرط برای موفقیت در تقویت خودکنترلی است.

با تقویت مهارت خودکنترلی، طعم واقعی زندگی را به خود بچشانید! نوش جان!


منبع:تبیان




 
بالا