********* عشق خودی! ********

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



ما معمولا زمان زیادی برای دوست داشته شدن صرف میکنیم. تلاش میکنیم همسر یا نامزدمان دوستمان داشته باشد، برای دوام دوست داشته شدن تلاش میکنیم و از آن لذت میبریم. ما بدون این حس خودمان را تهی و بی مصرف احساس می کنیم. متاسفانه نمی توان به دوام این احساسات اطمینان کرد. ما فقط می توانیم بخش خودمان را درست زندگی کنیم و بقیه دوام این حس بسته به طرف مقابل است. اگر یاد بگیرید خودتان را دوست بدارید، میتوانید اعتمادبهنفس و حس مثبت این احساس را به خودتان بدهید. در این صورت دیگر منتظر یک نیروی خارجی برای عزت نفس خود نخواهید بود و میتوانید عشق متقابل را هم درستتر مدیریت کنید. اگر یاد بگیرید خود را دوست داشته باشید میتوانید دیگران را هم دوست داشته باشید. طی کردن این قدم ها به شما کمک میکند علاقه به خودتان را در خودتان تقویت کنید.



1- با دیگران با احترام و علاقه رفتار کنید
هدیه دادن شادی به دیگران باعث میشود بتوانید درون خودتان شادی را پیدا کنید. بهعلاوه این باعث میشود دیگران هم با شما به مهربانی رفتار کنند. با این کار به تدریج ارزش خود را بالا میبرید و رضایت بیشتری از خود خواهید داشت.


2- قدردان باشید
اگر کسی برایتان کار مثبتی انجام داد به او بگویید که چقدر کارش برایتان مهم است. قدردانی از محبت دیگران باعث میشود حس خوب بین شما جریان پیدا کند و علاوه بر دادن حس خوب به طرف مقابل، از خودتان هم رضایت حاصل کنید.


3- با خودتان صریح باشید
یک دفتر داشته باشید و در آن چیزهایی درمورد خودتان بنویسید. سعی کنید نقاط قوت خود را یادآوری کنید و سعی در شناختن نقاط ضعف کنید.


4- گذشته را فراموش کنید
شما سزاوار یک شروع تازه هستید. کیست که در زندگی اشتباه نکرده باشد یا گذشته سختی نداشته باشد. شما فقط اگر آینده را هم بد شروع کنید، مقصرید. یاد بگیرید به بدیهای گذشته فکر نکنید. اتفاقات گذشته را فراموش کنید و کسانی که حس میکنید در زندگی شما مقصر بودهاند را ببخشید.


5- خودتان را ببخشید
حتما پیش آمده که خودتان را بابت کار بدی که در گذشته دادهاید سرزنش کرده باشید. به اشتباهات تان به چشم آموزش نگاه کنید. روبه روی آینه بایستید و با صدای بلند بگویید من خودم را بابت فلان اشتباه میبخشم و بعد از آن دیگر هرگز خود را سرزنش نکنید.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

6- به خودتان جملات مثبت بگویید
جملات مثبتی بنویسید و جایی بگذارید که هر روز آنها را ببنید؛ روی دسکتاپ کامپیوتر، ساعت یا آینه آرایشتان. در این جملهها از خودتان تعریف کنید. مثلا بنویسید من زیبا هستم، توانا هستم یا چیزهایی مثل این. این جملات را هر روز بخوانید و از خواندنشان لذت ببرید.


7-با خودتان حرف بزنید
روبه روی آینه بنشینید و فکر کنید کسی روبهروی شما نشسته است. سعی کنید دربرابر او از خودتان دفاع کنید. سعی کنید ایراداتی که فکر میکنید دارید را برطرف کنید. با لبخند با خود حرف بزنید و بگذارید صدای بلند خودتان را بشنوید.


8- خواستههایتان را مدیریت کنید
خیلی ها ممکن است از خانه، ماشین یا سرووضع خود راضی نباشند. اگر میتوانید آنها را تغییر دهید این کار را انجام دهید. مثلا اگر از لباسهایتان خوشتان نمیآید برای خودتان لباس نو بخرید. اما اگر خانه یا طبقه اجتماعیتان قابل تعویض نیست باید سعی کنید با آن کنار بیایید. سعی کنید ارزشهای دیگری که دارید را در برابر چیزهایی که نمیتوانید تغییر دهید پررنگ کنید.









9- از خودتان بنویسید
یک دفتر داشته باشید و در آن درباره تجربیات خوب یا بدی که داشته اید، بنویسید. وقتی مینویسید به خودتان اجازه میدهید از بیرون به کارهایتان نگاه کنید. این دید از بیرون باعث تسکین شما میشود. باعث میشود فکر کنید شما کسی مثل دیگران هستید. به علاوه میتوانید با این کار خودتان را قضاوت کنید و ببخشید.




10- خودتان را بپذیرید
شما کسی هستید مثل همه آدمهای دیگر. یاد بگیرید خود را طوری که هستيد، بپذیرید. اگر عیبی دارید با آن کنار بیایید. یاد بگیرید دائم خودتان را بابت آن سرزنش نکنید. در عین حال اگر ایراد شما قابل درک است سعی کنید آن را برطرف کنید و بابت آن به خودتان پاداش دهید.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

11- هدفمند کار کنید
اهدافی که دارید را بدانید. اگر دارید کار میکنید بدانید میخواهید کارتان به کجا بینجامد و در پایان روز دستاوردهایتان را به خودتان یادآوری کنید. اگر حقوق می گیرید در پایان روز حساب کنید چقدر از درآمدتان را امروز به دست آورده اید. این باعث میشود هر روز بدانید چه کرده اید و از آن راضی باشید.


12- خود را با دستاوردهایتان نسنجید
به یاد داشته باشید موفقیت یک مقصد نیست. اگر امروز به هدف نهایی نرسیدهاید نباید خود را سرزنش کنید. موفقیت در حال پیشرفت بودن است. هر روز اگر فقط کمی به سمت پیشرفت حرکت کرده باشید باید از خودتان راضی باشید.


13- به جسمتان توجه کنید
استادان مراقبه چینی میگویند وقتی از خواب بیدار میشوید توجه کنید که کدام پایتان را روی زمین میگذارید. این کار باعث میشود به جسمتان توجه کنید. هر روز به دستهایتان نگاه کنید. موهایتان را مرتب کنید و به پوستتان برسید. این کار باعث میشود با جسمتان آشتی کنید و بیشتر دوستش داشته باشید.


14- خودتان باشید
بلند بخندید، بعضی وقتها بازی کنید، دیوانه بازی دربیاورید و از چیزی که دیگران درباره شما فکر میکنند، نترسید. هر کاری که باعث شادی شما میشود خوب است. به کودک درونتان اجازه ظهور بدهید و بدون نگرانی از قضاوت شدن آن را انجام دهید.


15- به خودتان اعتماد کنید
شما بهترین قاضی درباره خودتان هستید. اگر کاری که میکنید را قبول دارید آن را انجام دهید حتی اگر به نظر دیگران کاری که میکنید درست نباشد. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"

16- از کلمات مثبت استفاده کنید
به جای اینکه بگویید «بد است» بگویید «خوب نیست.» به جای اینکه بگویید «زشت است»، بگویید «زیبا نیست.» کم کم یاد بگیرید کلمههای مثبت را جایگزین کلمه های منفی کنید و از معجزه آن لذت ببرید.


17- چیزی که میخواهید را به دست بیاورید
اگر میخواهید یک عروسک بزرگ در اتاقتان داشته باشید این کار را انجام دهید. اجازه دهید لذت به دست آوردن چیزی که دلتان آن را خواسته را حس کنید. بعضی وقتها به خودتان از این لطف ها کنید و با این کار به خودتان محبت کنید.


18- دریافت عشق را تمرین کنید
فکر کنید ببینید دیگران چه میکنند تا به شما عشق بدهند. احتمالا کلمات محبت آمیز استفاده میکنند، برايتان هدیه میخرند یا چیزهایی مثل این. اجازه دهید دیگران به شما محبت کنند. بعضی وقت ها درباره خودتان از آنها سؤال کنید و اجازه دهید بگویند که شما زیبا، مهربان و دوست داشتنی هستید.



19- نه گفتن را تمرین کنید
اگر چیزی را نمی خواهید وظیفه دارید دربارهاش حرف بزنید. سعی کنید با دیگران رک باشید و نگذارید چیزی را به شما تحمیل کنند. خیلی مودبانه و با لبخند بگویید که نمی توانید کاری که می خواهند را انجام دهید.


20- آموزش ببینید
بعضی وقت ها برداشتن یک کلاس زبان یا یک کلاس هنری میتواند باعث شود از خودتان رضایت حاصل کنید. همین که حس کنید دارید چیزی یاد میگیرید به شما کمک می کند فکر کنید در مسیر پیشرفت قرار دارید و باعث میشود آدم موفقتری باشید و توانایی های بیشتری داشته باشید.




بیتوته


 
بالا